____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава IX
Організація
роботи органів судової влади, прокуратури
та інших правоохоронних органів
Для
припинення провадження у справі за
конституційним поданням, конституційним
зверненням, що відкликаються, на засіданні
Конституційного Суду приймається
процесуальна ухвала.
У
відкритті конституційного провадження
може бути відмовлено у разі:
•
відсутності встановленого Конституцією
та законами України права на
конституційне подання, конституційне
звернення;
•
невідповідності конституційного подання,
конституційного звернення вимогам,
передбаченим Конституцією України та
законами;
•
непідвідомчості Конституційному Суду
питань, порушених у конституційному
поданні, конституційному зверненні.
Порядок
відкриття провадження у Конституційному
Суді за конституційним поданням чи
конституційним зверненням закріплюється
у законі. Ухвалу про початок провадження
приймає Колегія суддів Конституційного
Суду або Конституційний Суд на своєму
засіданні.
Колегія
суддів Конституційного Суду у справах за
конституційними поданнями більшістю
голосів суддів, які входять до її складу,
приймає процесуальну ухвалу про відкриття
провадження у справі в Конституційному
Суді або про відмову у такому провадженні.
У разі прийняття такої процесуальної
ухвали ця справа вноситься на розгляд
пленарного засідання Головою
Конституційного Суду.
У
разі прийняття процесуальної ухвали про
відмову V відкритті провадження у справі
секретар Колегії суддів направляє
матеріали Голові Конституційного Суду для
розгляду справи на засіданні
Конституційного Суду.
У
такому самому порядку Колегія суддів
Конституційного Суду у справах за
конституційними зверненнями приймає
процесуальну ухвалу про відкриття
провадження у справі або про відмову у
такому провадженні.
Будь-яка
з колегій суддів Конституційного Суду під
час підготовки справи, Конституційний Суд
у процесі провадження у справі мають право
витребувати від Верховної Ради України,
Президента України, Прем'єр-міністра
України, Генерального прокурора України,
суддів, органів державної влади, органів
влади Автономної Республіки Крим, органів
місцевого самоврядування, посадових осіб,
підприємств, установ, організацій усіх
форм власності, політичних партій та інших
об'єднань громадян і окремих громадян
необхідні документи, матеріали та інші
відомості, що стосуються розгляду справи.
Як колегії, так і Конституційний Суд під
час підготовки справи та у процесі
провадження у справі можуть призначати
експертизу і вирішувати питання щодо
залучення до участі в конституційному
провадженні експертів. Вони також мають
право викликати посадових осіб, експертів,
свідків, представників за законом та
уповноважених за дорученням, громадян,
участь яких має забезпечити об'єктивний і
повний розгляд справи. За ухилення без
поважних причин від явки у Колегію чи в
Конституційний Суд та відмову надати
необхідні документи, матеріали чи інші
відомості або їх умисне приховування
винні несуть юридичну відповідальність
згідно з чинним законодавством.
Після
відкриття провадження справу розглядає
Конституційний Суд на пленарному
засіданні. Строк розгляду справи за
конституційним поданням має не
перевищувати трьох місяців, а у випадках,
визнаних Конституційним Судом
невідкладними, - не більше одного місяця.
Строк провадження у справах за
конституційним зверненням має не
перевищувати шести місяців. Обчислення
строків провадження починається з дня
прийняття процесуальної ухвали про
відкриття конституційного провадження у
справі. Дату розгляду справи
Конституційним Судом визначає його Голова.
Організаційно-правовими
формами роботи Конституційного Суду
України є засідання та пленарні засідання.
На
засіданнях Конституційного Суду (далі -
засідання) розглядаються усі питання, що
потребують вирішення Конституційним
Судом України, крім тих, що вирішуються на
його пленарних засіданнях відповідно до
Закону.
Конституційний
Суд на своїх засіданнях:
•
затверджує Регламент, Положення про
Секретаріат, Архів, Бібліотеку та інші
самостійні структурні підрозділи
Конституційного Суду, вносить зміни та
доповнення до них;
•
призначає за поданням Голови керівника
Секретаріату Конституційного Суду та
приймає рішення про звільнення його з
посади;
•
приймає рішення про утворення постійних
комісій, затверджує їх персональній склад;
•
розглядає пропозиції щодо обсягу
фінансування Конституційного Суду,
затверджує проект кошторису на кожний
фінансовий рік;
•
затверджує структуру і штатний розпис
Конституційного Суду;
•
заслуховує щоквартально інформацію
Голови про використання бюджетних
асигнувань;
•
приймає рішення про дострокове звільнення
з посади Голови та заступників Голови
Конституційного Суду;
•
приймає рішення про звільнення з посади
судді Конституційного Суду у випадках,
передбачених законом;
•
заслуховує щоквартально звіти керівника
Секретаріату Конституційного Суду та
керуючого справами Конституційного Суду;
•
приймає у разі потреби рішення про
невідкладність відкриття конституційного
провадження за конституційним поданням у
конкретній справі;
•
приймає рішення щодо персонального складу
делегацій Конституційного Суду та їх
керівників;
•
дає згоду на призначення заступників
керівника Секретаріату Конституційного
Суду, керівників самостійних структурних
підрозділів та їх заступників, керівників
інших структурних підрозділів;
•
вирішує інші питання, що не є предметом
розгляду пленарного засідання.
Засідання
є повноважним, якщо на ньому присутні не
менше одинадцяти суддів Конституційного
Суду. Рішення Конституційного Суду на його
засіданнях приймається, якщо за нього
проголосувало більше половини суддів
Конституційного Суду, які брали участь у
засіданні.
Засідання
скликається з ініціативи Голови, його
заступників, Колегії суддів, постійних
комісій чи не менше трьох суддів
Конституційного Суду не пізніше як у
двотижневий строк з дня ініціативи про
його скликання. Про дату скликання та
порядок денний засідання керівник
Секретаріату доводить до відома суддів та
учасників засідання не пізніше як за п'ять
днів до дня скликання засідання. Порядок
денний засідання визначається Головою та
затверджується на засіданні
Конституційного Суду.
На
своїх пленарних засіданнях
Конституційний Суд розглядає справи,
провадження у яких відкрито за
конституційними поданнями та
конституційними зверненнями, а також інші
питання, віднесені чинним законодавством
до розгляду Конституційним Судом на його
пленарних засіданнях. Пленарне засідання
Конституційного Суду є повноважним, якщо
на ньому присутні не менше дванадцяти
суддів Конституційного Суду. Порядок
проведення пленарних засідань
Конституційного Суду України
встановлюється Законом, Регламентом та
іншими актами Конституційного Суду, що
регламентують організацію його
внутрішньої роботи. На пленарних
засіданнях Конституційний Суд:
•
приймає рішення та дає висновки у справах
за конституційними поданнями та
конституційними зверненнями;
•
затверджує положення про постійні комісії;
•
приймає рішення про утворення тимчасових
комісій, затверджує їх персональний склад
та призначає голів цих комісій.
Рішення
(висновок) Конституційного Суду
вважаються прийнятими, якщо за них
проголосувало не менше десяти суддів
Конституційного Суду.
Пленарне
засідання Конституційного Суду
скликається з ініціативи Голови, його
заступників. Колегії суддів та постійних
комісій або не менше трьох суддів
Конституційного Суду.
Пленарне
засідання Конституційного Суду скликає
Голова не пізніше як у двотижневий строк з
дня надходження ініціативи про його
скликання. Про дату скликання та порядок
денний пленарного засідання
Конституційного Суду керівник
Секретаріату повідомляє суддів
Конституційного Суду та його учасників не
пізніше як за десять днів до дня скликання
засідання. Порядок денний пленарного
засідання Конституційного Суду
визначається Головою і затверджується на
засіданні. На пленарному засіданні
головує Голова Конституційного Суду, а за
його відсутності - старший за віком
заступник Голови. За відсутності і
заступників на ньому головує старший за
віком суддя Конституційного Суду. Вони
забезпечують додержання порядку при
проведенні пленарних засідань. Учасники
та присутні у залі засідань
попереджаються про необхідність
додержання встановленого порядку. При
виявленні неповаги до Суду або
перешкоджання проведенню його пленарного
засідання порушник може бути притягнутий
до встановленої законом відповідальності.
За пропозицією головуючого
Конституційний Суд виносить про це ухвалу.
Порушник випроваджується із залу засідань
Конституційного Суду.
Засідання
та пленарні засідання Конституційного
Суду протоколюються. Пленарні засідання
фіксуються технічними засобами. Протоколи
засідання, пленарного засідання
підписуються головуючим та суддями
Конституційного Суду, які брали в них
участь, і передаються протягом десяти днів
з дня прийняття рішення, давання висновку,
прийняття ухвали для ознайомлення суддям
Конституційного Суду, які не брали них
участі.
Секретаріат
Конституційного Суду забезпечує ведення
протоколів засідань та пленарних засідань.
У
них зазначаються:
а)
місце, дата, час початку і закінчення
засідання;
б)
прізвище, ім'я, по батькові головуючого,
суддів Конституційного Суду як присутніх,
так і тих, хто відсутні із зазначенням
відомих причин відсутності кожного з них;
в)
відомості про учасників конституційного
провадження;
г)
формулювання питань, які розглядалися;
д)
запис про всі дії Конституційного Суду
згідно з їх послідовністю;
е)
ухвали, винесені Конституційним Судом, та
результати голосування по них;
є)
посилання на факти, які учасники
конституційного провадження просили
відобразити у протоколі.
На
пленарних засіданнях Конституційний Суд
України приймає рішення та висновки.
Конституційний
Суд за результатами розгляду справ щодо
конституційності законів та інших
правових актів Верховної Ради України,
актів Президента України, актів Кабінету
Міністрів України, правових актів
Верховної Ради Автономної Республіки Крим
приймає рішення.
Конституційний
Суд може визнати неконституційним
правовий акт повністю або в окремій його
частині. У разі якщо у процесі розгляду
справи за конституційним поданням чи
конституційним зверненням виявлено
невідповідність Конституції України
правових актів (їх окремих положень), які
попередньо не досліджувалися, крім тих,
щодо яких відкрито провадження у справі,
які впливають па прийняття рішення чи дачу
висновку у справі, Конституційний Суд
визнає такі правові акти (їх окремі
положення) неконституційними.
Рішення
Конституційного Суду повинно мати чітко
визначений законом зміст і містити:
а)
найменування рішення, дату і місце
прийняття, його номер;
б)
персональний склад суддів
Конституційного Суду, які брали участь у
розгляді справи;
в)
перелік учасників судового засідання;
г)
зміст конституційного подання;
д)
повну назву, дату прийняття, порядковий
номер, за яким органом, посадовою особою
прийнято правовий акт, конституційність
якого розглядається;
е)
положення Конституції України, якими
керувався Конституційний Суд, приймаючи
рішення;
є)
мотивувальну частину рішення;
ж)
резолютивну частину рішення;
з)
обов'язкове зазначення того, що рішення
Конституційного Суду є остаточним і
оскарженню не підлягає.
Висновки
Конституційний Суд дає у справах з питань:
а)
офіційного тлумачення Конституції та
законів України;
б)
про відповідність чинних міжнародних
договорів України або тих міжнародних
договорів, що вносяться до Верховної Ради
України для надання згоди на їх обов'язковість,
Конституції України;
в)
щодо додержання конституційної процедури
розслідування і розгляду справи про
усунення Президента України з поста у
порядку імпічменту.
У
зміст висновку Конституційного Суду
входять:
а)
його найменування, дата і місце дачі, номер;
б)
персональний склад суддів
Конституційного Суду, які брали участь у
розгляді справи;
в)
перелік учасників судового засідання;
г)
зміст конституційного подання або
конституційного звернення;
д)
положення Конституції України, якими
керувався Суд даючи висновок;
е)
мотивувальну частину висновку;
є)
резолютивну частину висновку;
ж)
обов'язкове зазначення того, що висновок
Конституційного Суду є остаточним і
оскарженню не підлягає.
Рішення
Конституційного Суду приймаються та його
висновки даються на пленарному засіданні,
якщо за них проголосувало не менше десяти
суддів Конституційного Суду. Названі акти
приймаються чи даються після поіменного
голосування шляхом опитування суддів
Конституційного Суду. Пропозиції суддів
до проекту рішення чи висновку
голосуються у порядку надходження. Судді
не мають права утримуватися від
голосування. Рішення і висновки
мотивуються письмово, підписуються окремо
суддями, які голосували за їх прийняття і
які голосували проти їх прийняття, та
оприлюднюються. Вони є остаточними і не
підлягають оскарженню. Підписання суддею
рішення та висновку є обов'язковим. Суддя,
який підписав рішення чи висновок може
викласти у письмовій формі свою окрему
думку і додати її до рішення чи висновку
Конституційного Суду.
Рішення
і висновки видаються державною мовою,
мають бути підписані не пізніше семи днів
після прийняття чи дачі. Вони офіційно
оприлюднюються наступного робочого дня
після їх підписання і разом з окремою
думкою суддів публікуються у "Віснику
Конституційного Суду України" та інших
офіційних виданнях України і рівною мірою
є обов'язковими до виконання.
Копії
рішень і висновків Конституційного Суду
надсилаються наступного робочого дня
після їх офіційного оприлюднення суб'єктові
права на конституційне подання чи
конституційне звернення, з ініціативи
якого розглядалася справа, до
Міністерства юстиції України, а також до
органу влади, що прийняв правовий акт, який
був предметом розгляду в Конституційному
Суді.
У
разі потреби Конституційний Суд може
визначити у своєму рішенні, висновку
порядок і строки їх виконання, а також
покласти на відповідні державні органи
обов'язки щодо забезпечення виконання
рішення, додержання висновку. Він має
право зажадати від органів, на які
покладається обов'язок забезпечити
виконання актів, письмового підтвердження
виконання рішення, додержання його
висновку. Невиконання рішень та
недодержання висновків Конституційного
Суду тягнуть за собою відповідальність
згідно з законом.
Якщо
виявлено нові обставини у справі, що не
були предметом його розгляду, але які
існували на час розгляду і прийняття
рішення або дачі висновку у справі,
Конституційний Суд може відкрити нове
провадження у справі.
Діяльність
Конституційного Суду фінансується з
Державного бюджету України, витрати на
забезпечення його діяльності
передбачаються окремим рядком у бюджеті.
При складанні проекту Державного бюджету
України на кожний наступний рік Голова
Конституційного Суду подає пропозиції до
Кабінету Міністрів України та Верховної
Ради України щодо обсягу фінансування
Конституційного Суду і проект
відповідного кошторису.
Організаційне,
науково-експертне, інформаційно-довідкове
та інше забезпечення діяльності
Конституційного Суду здійснює його
Секретаріат на чолі з керівником.
Положення про Секретаріат
Конституційного Суду, його структуру і
штати затверджує Конституційний Суд.
Керівник Секретаріату призначається
Конституційним Судом за поданням його
Голови з числа громадян, які мають право на
зайняття посади професійного судді. Він не
може належати до політичних партій, мати
представницький мандат, брати участь у
будь-якій політичній діяльності, обіймати
будь-які інші оплачувані посади,
виконувати іншу оплачувану роботу, крім
наукової, викладацької та творчої.
Кандидатура на цю посаду обговорюється на
засіданні Конституційного Суду. У тому
разі, коли запропоновану кандидатуру
відхилено, Голова Конституційного Суду
пропонує іншу кандидатуру. Рішення про
призначення керівника Секретаріату
Конституційного Суду приймається
відкритим голосуванням більшістю
присутніх на засіданні Конституційного
Суду. Повноваження керівника Секретаріату
Конституційного Суду визначаються
Положенням про Секретаріат
Конституційного Суду. Керівник та інші
посадові особи Секретаріату є державними
службовцями.
Матеріали
діяльності Конституційного Суду
зберігаються у його Архіві. Матеріали
справи, щодо яких Конституційним Судом
прийнято рішення або дано висновок,
зберігаються в його Архіві сто років.
Оригінали рішень та висновків
зберігаються в Архіві безстрокове. Інші
матеріали щодо діяльності
Конституційного Суду зберігаються в його
Архіві на загальних підставах, визначених
законодавством України. Положення про
Архів Конституційного Суду затверджує
Конституційний Суд. Для забезпечення
Конституційного Суду нормативно-правовими
актами, науковою та іншою спеціальною
літературою утворюється Бібліотека
Конституційного Суду. Положення про
Бібліотеку затверджує Конституційний Суд.
Друкованим органом Конституційного Суду є
"Вісник Конституційного Суду України".
Таким
чином. Конституційний Суд як єдиний орган
конституційної юрисдикції здійснює свою
організаційну діяльність відповідно до
чинного законодавства та організаційно-правових
актів, що приймаються Конституційним
Судом. Він не може виходити за межі своєї
діяльності і не підміняє діяльність інших
органів правосуддя.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|