____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава IX
Організація
роботи органів судової влади, прокуратури
та інших правоохоронних органів
Конституційний
Суд України (далі - Конституційний Суд) -
єдиний орган конституційної юрисдикції в
Україні, що вирішує всі питання про
відповідність законів та інших правових
актів Конституції України і дає офіційне
тлумачення Конституції України та законів
України.
Конституційний
Суд складається з вісімнадцяти суддів.
Президент України, Верховна Рада України
та з'їзд суддів України призначають по
шість суддів Конституційного Суду України.
Суддею Конституційного Суду може бути
громадянин України, який на день
призначення досяг сорока років, має вищу
юридичну освіту і стаж роботи за фахом не
менш як десять років, проживає в Україні
протягом останніх двадцяти років та
володіє державною мовою. Призначаються
судді строком на дев'ять років без права
бути призначеним на повторний строк.
Верховна
Рада України призначає суддів
Конституційного Суду таємним
голосуванням шляхом подання бюлетенів.
Кандидатури на посади суддів
Конституційного Суду можуть вносити
Голова Верховної Ради України та не менш
як четверта частина народних депутатів
України від конституційного складу
Верховної Ради. Кожен депутат має право
поставити підпис під пропозицією про
висунення лише однієї кандидатури.
Підписи депутатів не відкликаються.
Відповідний комітет Верховної Ради
України подає Верховній Раді свої
висновки щодо кожної кандидатури на
посаду судді Конституційного Суду,
внесеної у встановленому порядку.
Призначеними
на посади суддів Конституційного Суду
вважаються кандидати, які набрали
найбільшу кількість голосів депутатів,
але більше половини голосів депутатів від
конституційного складу Верховної Ради.
Якщо кілька кандидатів набрали однакову
кількість голосів і після їх призначення
була 6 перевищена необхідна для
призначення кількість суддів, щодо цих
кандидатів проводиться повторне
голосування.
У
разі припинення повноважень судді
Конституційного Суду, який призначався
Верховною Радою України, вона у місячний
строк призначає іншу особу па цю посаду.
За
результатами голосування Головою
Верховної Ради України підписуються
постанови Верховної Ради про призначення
суддів Конституційного Суду.
Президент
України проводить консультації з Прем'єр-міністром
України та Міністром юстиції України щодо
кандидатур на посади суддів
Конституційного Суду.
Призначеною
на посаду судді Конституційного Суду
вважається особа, про призначення якої
видано Указ Президента України,
скріплений підписами Прем'єр-міністра
України та Міністра юстиції України.
У
разі припинення повноважень судді
Конституційного Суду, який призначався
Президентом України, Президент України у
місячний строк призначає іншу особу на цю
посаду.
З'їзд
суддів України (далі - з'їзд) є найвищим
органом суддівського самоврядування. Крім
інших повноважень, па з'їзді відбувається
призначення шести суддів Конституційного
Суду. З'їзд скликається не рідше як один
раз на п'ять років. Президія Верховного
Суду України і Президія Вищого
арбітражного суду України приймають
спільне рішення про скликання з'їзду,
утворюють організаційний комітет,
затверджують орієнтовний перелік питань,
що виносяться на обговорення, та
визначають дату і місце проведення з'їзду
суддів України. На з'їзд можуть бути
запрошені представники:
а)
органів законодавчої і державної
виконавчої влади;
б)
члени науково-консультативних рад
Верховного Суду України, Вищого
арбітражного суду України;
в)
представники навчальних і наукових
закладів, громадських організацій.
Крім
чергових з'їздів, можуть проводитися і
позачергові, що скликаються за
ініціативою:
а)
президій Верховного Суду України і Вищого
арбітражного суду України;
б)
ради суддів України:
в)
не менш як однієї третини складу суддів
загальних судів України.
Делегати
на з'їзд обираються за нормою: один делегат
від десяти суддів загальних судів і один
делегат від шести суддів арбітражних та
військових судів. Вони обираються шляхом
відкритого або таємного голосування на
альтернативній основі при вільному
висуненні кандидатур. З'їзд є правомочним,
якщо в ньому бере участь не менш як дві
третини від числа обраних делегатів. Його
пленарне засідання відкриває Голова
Верховного Суду України або Голова Вищого
арбітражного суду України. На з'їзді
відкритим голосуванням обирається
президія у кількісному складі, який
визначається з'їздом, яка й керує роботою з'їзду.
Проводиться обговорення і затвердження
переліку питань, внесених на розгляд,
визначається порядок роботи, обирається
мандатна комісія, секретаріат та інші
органи. Рішення з'їзду приймаються
більшістю голосів, як правило, відкритим
голосуванням.
Отже,
з'їзд є представницьким органом
суддівського самоврядування і
представляє інтереси всіх суддів України.
Таким
чином, призначення суддів Конституційного
Суду трьома представницькими суб'єктами
дає змогу розглядати єдиний орган
Конституційної юрисдикції як повністю
незалежний, що повинен діяти лише на
основі Конституції та Закону України "Про
Конституційний Суд України".
Конституційний
Суд організує свою діяльність на певних
принципах, а саме: а) верховенства права; б)
незалежності; в) колегіальності; г)
рівноправності суддів; д) гласності; е)
повноти і всебічності розгляду справ; є)
обґрунтованості прийнятих ним рішень.
До
його повноважень належать прийняття
рішення та дача висновків у справах щодо:
-
конституційності законів та інших
правових актів Верховної Ради України,
актів Президента України, актів Кабінету
Міністрів України, правових актів
Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
-
відповідності Конституції України чинних
міжнародних договорів України або тих
міжнародних договорів, що вносяться до
Верховної Ради для надання згоди на їх
обов'язковість;
-
додержання конституційної процедури
розслідування і розгляду справи про
усунення Президента України з поста в
порядку імпічменту у межах, визначених
статтями 111 та 151 Конституції України;
-
офіційного тлумачення Конституції та
законів України.
Повноваження
Конституційного Суду мають певні межі. До
його компетенції не належать питання щодо
законності актів органів державної
виконавчої влади (крім Кабінету Міністрів
України), органів влади Автономної
Республіки Крим (крім Верховної Ради
Автономної Республіки Крим) та органів
місцевого самоврядування, деякі інші
питання, що віднесені законодавством до
компетенції судів загальної юрисдикції.
Конституцією
України, законами та актами
Конституційного Суду встановлюються
організація і функціонування його
внутрішньої роботи. Названі документи
містять правові норми, що визначають
порядок: а) утворення і діяльності
посадових осіб та органів; б) провадження у
справах; в) фінансування Конституційного
Суду та його Секретаріату; г) діловодства;
д) внутрішнього розпорядку.
Серед
посадових осіб, що обираються (призначаються)
можна виділити:
а)
голову Конституційного Суду;
б)
його заступників;
в)
голів постійних комісій;
г)
секретарів колегій;
д)
керівника Секретаріату.
Голова
Конституційного Суду (далі - Голова)
обирається на спеціальному пленарному
засіданні Конституційного Суду України (спецзасіданні)
зі складу його суддів шляхом таємного
голосування лише на один трирічний строк
не пізніше двомісячного строку з дня, коли
посада Голови стала вакантною.
Спецзасідання
вважається повноважним, якщо на ньому
присутні не менш як дванадцять суддів
Конституційного Суду. Головує на
спецзасіданні один із заступників Голови
Конституційного Суду. У разі коли до
списку кандидатур на посаду Голови
внесено кандидатуру судді, який є
головуючим, то головує старший за віком
суддя, не внесений до такого списку. Форму
бюлетеня для голосування по виборах
Голови та форму протоколу голосування
затверджують шляхом відкритого
голосуванням. Пропозицію щодо висунення
кандидатур на посаду Голови вносить
головуючий на спецзасіданні. До списку
може бути внесена будь-яка кількість
кандидатур, які дали згоду балотуватися на
таку посаду. їх заслуховують на
спецзасіданні, затверджують відкритим
голосуванням, що оформляється протоколом,
який підписує головуючий.
На
спецзасіданні з числа суддів обирається
комісія для організації та проведення
виборів у складі трьох суддів із числа
суддів, що не балотуються на посаду Голови.
Головуючий на спецзасіданні не може
обиратися до складу комісії. Комісія для
організації та проведення виборів Голови
обирає зі свого складу відкритим
голосуванням голову комісії, про що
складається протокол. Комісія забезпечує
виготовлення бюлетенів для таємного
голосування. На звороті бюлетенів
підписується головуючий і ставиться
відтиск печатки Конституційного Суду.
Бюлетень без підпису та відтиску печатки
недійсний. У бюлетень для таємного
голосування в алфавітному порядку
вписуються прізвища, ім'я та по батькові
кандидатів. Кожен суддя Конституційного
Суду розписуються за одержання бюлетенів
в окремому списку. Бюлетені, що залишилися,
погашаються. Голосуючий повинен залишити
у списку для таємного голосування
прізвище не більш як одного кандидата,
закресливши прізвища інших. Бюлетені, в
яких залишено прізвища більше як одного
кандидата, вважаються недійсними. У разі
коли викреслено всі прізвища, бюлетень
вважається дійсним. Це означає, що
виборець проголосував проти всіх
кандидатів. Комісія забезпечує таємність
голосування.
Після
проведення таємного голосування комісія
перевіряє дійсність бюлетенів, підраховує
голоси "за" і "проти" по кожному
кандидату і складає протокол голосування,
який підписує голова і члени комісії.
Протокол оголошується головою комісії на
спецзасіданні і затверджується більшістю
голосів від загальної кількості суддів
Конституційного Суду, що брали участь у
спецзасіданні. Обраним вважається
кандидат, за якого проголосувало не менше
десяти суддів Конституційного Суду. У разі
якщо жоден із кандидатів не одержав
необхідної кількості голосів, за рішенням
комісії проводиться повторне голосування
по двох кандидатах, які одержали найбільшу
кількість голосів. Якщо два і більше
кандидатів на посаду Голови одержали
найбільшу однакову кількість голосів,
повторне голосування проводиться по цих
кандидатах. У разі, якщо один із кандидатів
одержав більшу, але не одержав необхідної
кількості голосів, а інші за ним два і
більше кандидатів одержали однакову
кількість голосів, повторне голосування
проводиться по всіх цих кандидатах. У тих
випадках, коли при повторному голосуванні
Голову не обрано, проводяться нові вибори
з висуненням нових кандидатур, що не були
включені до бюлетеня при перших виборах, у
порядку, передбаченому Законом України
"Про Конституційний Суд України" та
відповідним Регламентом. Спецзасідання
протоколюється, а протокол підписує
головуючий. Матеріали Спецзасідання
головуючий передає керівникові
Секретаріату Конституційного Суду, який
їх опечатує у присутності головуючого та
обраного Голови і передає їх за актом на
зберігання до Архіву Конституційного Суду.
Голова
має повноваження, що передбачені Законом
та доповнюються Регламентом. Він очолює
Конституційний Суд та організовує його
діяльність. До його повноважень,
передбачених Законом належить:
•
організація роботи колегій суддів
Конституційного Суду, комісій та
Секретаріату Конституційного Суду;
•
скликання і проведення засідань,
пленарних засідань Конституційного Суду;
•
розпорядження бюджетними коштами на
утримання і забезпечення діяльності
Конституційного Суду відповідно до
кошторису, затвердженого Конституційним
Судом;
•
здійснення інших повноважень,
передбачених цим Законом та актами
Конституційного Суду, що регламентують
організацію його внутрішньої роботи.
Регламент
Конституційного Суду передбачає
додаткові повноваження Голови, який:
•
подає на затвердження Конституційного
Суду проект кошторису витрат на кожний
наступний рік;
•
подає па затвердження Конституційного
Суду план роботи Конституційного Суду на
кожний квартал року;
•
скликає чергові, а також з власної
ініціативи або на вимогу не менше трьох
суддів Конституційного Суду позачергові
засідання Конституційного Суду України з
організаційних та інших питань діяльності
Конституційного Суду;
•
видає розпорядження;
•
призначає на посади своїх радників та
помічників, наукових консультантів та
помічників суддів Конституційного Суду за
їх пропозицією, заступників керівника
Секретаріату Конституційного Суду,
керівників самостійних структурних
підрозділів Секретаріату Конституційного
Суду та їх заступників, керівників інших
структурних підрозділів, кандидатури яких
на посади погоджуються на засіданні
Конституційного Суду та їх заступників;
•
присвоює ранги державного службовця
працівникам Секретаріату Конституційного
Суду;
•
застосовує до працівників Секретаріату
Конституційного Суду заходи заохочення та
дисциплінарного стягнення;
•
звітує протягом січня кожного року на
пленарному засіданні Конституційного
Суду про діяльність Конституційного Суду,
а також щоквартально інформує суддів
Конституційного Суду про свою діяльність
на засіданні Конституційного Суду;
•
представляє Конституційний Суд у
відносинах з органами державної влади
України та органами інших держав і
міжнародних організацій;
•
виступає від імені Конституційного Суду з
офіційними заявами.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|