____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
ƒержавне буд≥вництво та м≥сцеве самовр¤дуванн¤ (навчальний пос≥бник). / олод≥й ј.ћ., ќл≥йник ј.ё/2000/
√лава IX
ќрган≥зац≥¤
роботи орган≥в судовоњ влади, прокуратури
та ≥нших правоохоронних орган≥в
–озгл¤немо
конституц≥йн≥ основи пор¤дку утворенн¤ ≥
функц≥онуванн¤ системи груп орган≥в
судовоњ влади.
¬
”крањн≥ п≥сл¤ прийн¤тт¤ онституц≥њ
судова влада д≥Ї ¤к самост≥йна г≥лка влади.
онституц≥¤ ”крањни визначаЇ лише базов≥
положенн¤ судовоњ системи та закр≥плюЇ
конституц≥йн≥ засади подальшого розвитку
суд≥в та законодавства про орган≥зац≥ю ≥
д≥¤льн≥сть системи суд≥в загальноњ
юрисдикц≥њ. ѕравосудд¤ в ”крањн≥
зд≥йснюють онституц≥йний —уд ”крањни та
суди загальноњ юрисдикц≥њ. Ќе
допускаЇтьс¤ делегуванн¤ функц≥й суд≥в, а
також привласненн¤ цих функц≥й ≥ншими
органами чи посадовими особами.
ёрисдикц≥¤ суд≥в поширюЇтьс¤ на вс≥
правов≥дносини, що виникають в
”крањнськ≥й держав≥. як вид державноњ
д≥¤льност≥ правосудд¤ пов'¤зане з
вир≥шенн¤м р≥зних соц≥альних конфл≥кт≥в,
в основ≥ ¤ких лежить сп≥р про право.
–еал≥зуЇтьс¤ правосудд¤ шл¤хом розгл¤ду в
судових зас≥данн¤х крим≥нальних,
адм≥н≥стративних, цив≥льних ≥
господарських справ з додержанн¤м
встановленоњ законодавством
процесуальноњ форми.
ѕравосудд¤
зд≥йснюють профес≥йн≥ судд≥. Ќародов≥
”крањни забезпечуЇтьс¤ можлив≥сть брати
участь у зд≥йсненн≥ правосудд¤ через
запровадженн¤ ≥нститут≥в народних
зас≥дател≥в ≥ прис¤жних. судд≥ при
зд≥йсненн≥ правосудд¤ незалежн≥ ≥
п≥дкор¤ютьс¤ лише законов≥. ¬они
зд≥йснюють судочинство одноособове,
колег≥Їю судд≥в чи судом прис¤жних на
засадах:
а)
законност≥;
б)
р≥вност≥ ус≥х учасник≥в судового процесу
перед законом ≥ судом;
в)
забезпеченн¤ доведеност≥ вини;
г)
змагальност≥ стор≥н та свободи в наданн≥
ними суду своњх доказ≥в ≥ у доведенн≥
перед судом њх переконливост≥;
д)
п≥дтриманн¤ державного обвинуваченн¤ у
суд≥ прокурором;
е)
забезпеченн¤ обвинуваченому права на
захист;
Ї)
гласност≥ судового процесу та його
повного ф≥ксуванн¤ техн≥чними засобами;
ж)
забезпеченн¤ апел¤ц≥йного та касац≥йного
оскарженн¤ р≥шенн¤ суду, кр≥м випадк≥в,
встановлених законом;
з)
обов'¤зковост≥ р≥шень суду.
«аконом
можуть бути визначен≥ й ≥нш≥ засади
судочинства. ќсоби, винн≥ у ви¤вленн≥
неповаги до суду, прит¤гаютьс¤ до
юридичноњ в≥дпов≥дальност≥.
—истема
суд≥в загальноњ юрисдикц≥њ будуЇтьс¤ за
принципами територ≥альност≥ ≥
спец≥ал≥зац≥њ. Ќайвищим судовим органом у
систем≥ суд≥в загальноњ юрисдикц≥њ Ї
¬ерховний —уд ”крањни. ¬ищими судовими
органами спец≥ал≥зованих суд≥в Ї
в≥дпов≥дн≥ вищ≥ суди. «г≥дно з
онституц≥Їю в ”крањн≥ необх≥дно створити
апел¤ц≥йн≥ та м≥сцев≥ суди, пор¤док
утворенн¤ ≥ функц≥онуванн¤ ¤ких необх≥дно
врегулювати прийн¤тими законами.
онституц≥¤ заборон¤Ї створювати
надзвичайн≥ та особлив≥ суди. ¬≥дпов≥дно
до ст. 12 розд≥лу XV онституц≥њ ”крањни "ѕерех≥дн≥
положенн¤" в ”крањн≥ зд≥йснюЇтьс¤
судово-правова реформа з метою приведенн¤
у в≥дпов≥дн≥сть з онституц≥Їю ”крањни 1996
р. матер≥ального ≥ процесуального
законодавства, що закр≥плюЇ, регулюЇ та
охорон¤Ї правов≥дносини у сфер≥
формуванн¤ ≥ функц≥онуванн¤ судовоњ влади
в ”крањн≥. –озроблена на п≥дстав≥ чинноњ
онституц≥њ онцепц≥¤ судово-правовоњ
реформи передбачаЇ систему суд≥в
загальноњ юрисдикц≥њ, що побудована за
принципами територ≥альност≥ ≥
спец≥ал≥зац≥њ:
а)
м≥сцев≥ суди;
б)
апел¤ц≥йн≥ суди;
в)
в≥йськов≥ суди;
г)
господарськ≥ суди;
д)
вищ≥ суди.
ќчолюЇ
систему суд≥в загальноњ юрисдикц≥њ
¬ерховний —уд ”крањни.
ƒо
м≥сцевих суд≥в включають районн≥ (м≥ськ≥)
суди, в ¤ких розгл¤дають у перш≥й
≥нстанц≥њ вс≥ цив≥льн≥ та адм≥н≥стративн≥
справи одноособове профес≥йн≥ судд≥.
рим≥нальн≥ справи, де законом
передбачено позбавленн¤ вол≥, розгл¤дають:
а)
до п'¤ти рок≥в включно - одноособове;
б)
до дес¤ти рок≥в включно - судом у склад≥
одного профес≥йного судд≥ ≥ двох народних
зас≥дател≥в;
в)
понад дес¤ть рок≥в - судом у склад≥ судд≥ ≥
шести прис¤жних (суд прис¤жних).
ћ≥сцев≥
суди розгл¤дають цив≥льн≥,
адм≥н≥стративн≥ та крим≥нальн≥ справи. Ќа
судд≥в з адм≥н≥стративних справ
покладаЇтьс¤ обов'¤зок зд≥йснювати
судовий контроль за правом≥рн≥стю
процесуальних д≥й ≥ р≥шень орган≥в
д≥знанн¤ та досудового сл≥дства.
јпел¤ц≥йн≥
суди утворюютьс¤ в јвтономн≥й –еспубл≥ц≥
рим, област¤х, м≥стах иЇв≥ ≥ —евастопол≥.
¬они розгл¤дають апел¤ц≥њ на р≥шенн¤
м≥сцевих суд≥в колег≥альне у склад≥ трьох
профес≥йних судд≥в в≥дд≥ленн¤ у цив≥льних,
адм≥н≥стративних чи крим≥нальних справах.
√олова апел¤ц≥йного суду чи один ≥з
заступник≥в, ¤кого в≥н призначить,
вир≥шують питанн¤ про дозв≥л в≥дпов≥дним
п≥дрозд≥лам на негласне проникненн¤ у
прим≥щенн¤, в≥зуальне спостереженн¤ чи
отриманн¤ ≥нформац≥њ по каналах зв'¤зку чи
з телеграфно-поштових в≥дправлень або з
застосуванн¤м ≥нших техн≥чних засоб≥в.
¬≥йськов≥
суди гарн≥зон≥в, рег≥он≥в ≥ ¬≥йськово-ћорських
—ил розгл¤дають лише справи про в≥йськов≥
злочини, вчинен≥ в≥йськовослужбовц¤ми, та
скарги в≥йськовослужбовц≥в на
неправом≥рн≥ д≥њ в≥йськових посадових
ос≥б та орган≥в в≥йськового управл≥нн¤.
”с≥ справи у перш≥й ≥нстанц≥њ розгл¤дають
в≥йськов≥ суди гарн≥зон≥в. јпел¤ц≥йними
судами Ї в≥йськов≥ суди рег≥он≥в ≥
¬≥йськово-ћорських —ил. ќчолюЇ систему
в≥йськових суд≥в ¬ищий в≥йськовий суд.
—истему
господарських суд≥в в ”крањн≥ становл¤ть
господарськ≥ суди јвтономноњ –еспубл≥ки
рим, областей, м≥ст иЇва ≥ —евастопол¤,
окружн≥ та ¬ищий господарський суд. ”
перш≥й ≥нстанц≥њ одноособове чи
колег≥альне у склад≥ трьох судд≥в
господарськ≥ суди јвтономноњ –еспубл≥ки
рим, областей, м≥ст иЇва ≥ —евастопол¤
розгл¤дають ус≥ господарськ≥ справи.
ќкружн≥ суди охоплюють к≥лька областей за
рег≥онами («ах≥дного, —х≥дного,
÷ентрального, ѕ≥вденного), ¤к≥ Ї
апел¤ц≥йною ≥нстанц≥Їю щодо вищезгаданих
господарських суд≥в. ” касац≥йному
пор¤дку або за новови¤вленими обставинами
р≥шенн¤ цих суд≥в можуть бути перегл¤нут≥
¬ищим господарським судом ”крањни.
¬ерховний
—уд ”крањни в≥дпов≥дно до онцепц≥њ
включаЇ в себе так≥ вищ≥ суди:
а)
цив≥льний;
б)
господарський;
в)
адм≥н≥стративний;
г)
крим≥нальний;
д)
в≥йськовий.
¬ищ≥
суди справ у перш≥й ≥нстанц≥њ не
розгл¤дають ≥ Ї касац≥йною ≥нстанц≥Їю дл¤
м≥сцевих та апел¤ц≥йних суд≥в.
ћинуло
вже понад три роки з в≥дведених п'¤ти на
проведенн¤ судово-правовоњ реформи, "але
в≥дчутних зрушень не видно. Ѕагато що, коли
не все, впираЇтьс¤ у в≥дсутн≥сть закону
про судовий устр≥й", - в≥дм≥тив Ћ. ƒ.
учма на IV з'њзд≥ судд≥в ”крањни 15 грудн¤
1999 р. јктив≥зац≥¤ проведенн¤ судово-правовоњ
реформи спри¤тиме пол≥пшенню орган≥зац≥њ
≥ д≥¤льност≥ судовоњ влади.
“аким
чином, дл¤ реал≥зац≥њ конституц≥йно-правових
норм з питань судово-правовоњ реформи
необх≥дно прийн¤ти ц≥лий комплекс
нормативно-правових акт≥в на р≥вн≥
закон≥в та п≥дзаконних акт≥в, у тому числ≥
≥ процесуальних, що встановлюють пор¤док
утворенн¤ ≥ функц≥онуванн¤ поки що
не≥снуючих судових орган≥в та њх
структурних п≥дрозд≥л≥в.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|