____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава IX
Організація
роботи органів судової влади, прокуратури
та інших правоохоронних органів
На
перехідний період в Україні діє судова
система відповідно до Закону Української
РСР "Про судоустрій" від 5 червня 1981р. (зі
змінами та доповненнями). Вона включає в
себе:
а)
Верховний Суд України;
б)
Верховний Суд Автономної Республіки Крим,
міжобласні, обласні, міст Києва і
Севастополя міські суди;
в)
міжрайонні (окружні), районні (міські) суди;
г)
військові суди гарнізонів, регіонів,
Військово-Морських Сил.
Усі
суди складаються з професійних суддів.
Незалежність і недоторканність суддів
гарантуються Конституцією і законами
України. Вплив на суддів у будь-який спосіб
забороняється. Суддя не може бути без
згоди Верховної Ради України затриманий
чи заарештований до винесення
обвинувального вироку судом. Судді
обіймають посади безстрокове, крім суддів
Конституційного Суду України та суддів,
які призначаються на посаду судді вперше.
На
посаду судді кваліфікаційною комісією
суддів може бути рекомендований:
а)
громадянин України;
б)
не молодший двадцяти п'яти років;
в)
який має вищу юридичну освіту і стаж
роботи у галузі права не менш як три роки;
г)
проживає в Україні не менш як десять років;
д)
володіє державною мовою.
Перше
призначення на посаду професійного судді
строком на п'ять років здійснюється
Президентом України. Всі інші судді, крім
суддів Конституційного Суду України,
обираються Верховною Радою України
безстроково, у порядку, встановленому
законом.
Суддя
звільняється з посади органом, що його
обрав або призначив, у разі:
•
закінчення строку, на який його обрано чи
призначено;
•
досягнення суддею шістдесяти п'яти років;
•
неможливості виконувати свої
повноваження за станом здоров'я;
•
порушення суддею вимог щодо несумісності;
•
порушення суддею присяги;
•
набрання законної сили обвинувальним
вироком щодо нього;
•
припинення його громадянства;
•
визнання його безвісно відсутнім або
оголошення померлим;
•
подання суддею заяви про відставку або про
звільнення з посади за власним бажанням.
Повноваження
судді припиняються у разі його смерті.
Держава забезпечує особисту безпеку
суддів та їхніх сімей. Правосуддя
здійснюють професійні судді та у
визначених законом випадках народні
засідателі і присяжні. Професійні судді не
можуть належати до політичних партій та
профспілок, брати участь у будь-якій
політичній діяльності, мати
представницький мандат, обіймати будь-які
інші оплачувані посади, виконувати іншу
оплачувану роботу, крім наукової,
викладацької та творчої.
Верховний
Суд України як найвищий судовий орган
України здійснює нагляд за судовою
діяльністю загальних судів держави у
порядку, встановлюваному законодавством
України. Він у межах своїх повноважень:
а)
розглядає справи як суд першої інстанції,
у касаційному порядку, порядку нагляду та
у зв'язку з нововиявленими обставинами;
б)
вивчає й узагальнює судову практику,
аналізує судову статистику і дає керівні
роз'яснення судам з питань застосування
законодавства, що виникають при розгляді
судових справ. Керівні роз'яснення його
Пленуму є обов'язковими для судів, інших
органів і службових осіб, що застосовують
закон, за яким дано роз'яснення;
в)
здійснює контроль за виконанням судами
керівних роз'яснень Пленуму;
г)
вирішує питання, що випливають з
міжнародних договорів України та здійснює
інші повноваження, надані йому
законодавством.
Верховний
Суд України утворюється у складі Голови,
заступників Голови, членів Верховного
Суду і народних засідателів. Верховний Суд
України, кількісний склад якого
встановлює Президент України, діє у складі:
•
пленуму;
•
судової колегії у цивільних справах;
•
судової колегії у кримінальних справах;
•
військової колегії;
•
президії.
Пленум
Верховного Суду України (далі - Пленум) діє
у складі Голови Верховного Суду України (далі
- Голова), заступників Голови і членів
Верховного Суду України. У засіданнях
Пленуму беруть участь Генеральний
прокурор України і Міністр юстиції
України. Участь Генерального прокурора в
роботі Пленуму є обов'язковою. У
засіданнях Пленуму, не пов'язаних з
розглядом судових справ, на запрошення
Голови можуть брати участь судді, члени
науково-консультативної ради при
Верховному Суді України, представники
міністерств, державних комітетів, інших
центральних і місцевих державних органів
і громадських організацій, а також
наукових установ.
Пленум
у межах своїх повноважень:
а)
розглядає справи у порядку нагляду та у зв'язку
з нововиявленими обставинами;
б)
розглядає матеріали узагальнення судової
практики і судової статистики, а також
подання Генерального прокурора України і
Міністра юстиції України і дає керівні роз'яснення
судам з питань застосування законодавства;
в)
при обговоренні питання про дачу судам
керівних роз'яснень заслуховує
повідомлення голів Верховного Суду
Автономної Республіки Крим, обласних,
Київського і Севастопольського міських
судів про судову практику із застосування
законодавства;
г)
затверджує за поданням Голови, його
заступників склад судових колегій, а також
голів та заступників голів судових
колегій і секретаря Пленуму з числа членів
Верховного Суду України;
д)
затверджує за поданням Голови науково-консультативну
раду при Верховному Суді України;
е)
розглядає і вирішує питання про внесення
подань до Конституційного Суду України
про тлумачення Конституції і законів
України;
є)
заслуховує повідомлення про роботу
Верховного Суду України і звіти голів
судових колегій Верховного Суду України
про діяльність колегій;
ж)
розглядає подання Голови Верховного Суду
України про невідповідність керівних роз'яснень
Пленуму законодавству України;
з)
здійснює інші повноваження, надані йому
законодавством.
Пленум
працює шляхом проведення засідань, які
скликаються не рідше як один раз на три
місяці. Про час скликання засідання
Пленуму і питання, що вносяться на його
розгляд, члени Пленуму, Генеральний
прокурор України і Міністр юстиції
України повідомляються не пізніше як за п'ятнадцять
днів до початку засідання. Проекти
постанов Пленуму та копії інших
документів по судових справах
надсилаються членам Пленуму, Генеральному
прокурору України і Міністру юстиції
України не пізніше як за десять днів до
засідання.
Засідання
Пленуму є правомочними за наявності не
менш як двох третин його складу. Пленум
приймає постанови відкритим голосуванням
більшістю голосів його членів, які брали
участь у голосуванні. Вони підписуються
Головою і секретарем Пленуму. Його
секретар поряд з виконанням обов'язків
члена Верховного Суду України здійснює
організаційну роботу з підготовки
засідань Пленуму, забезпечує ведення
протоколу і проводить дії, необхідні для
виконання прийнятих Пленумом постанов.
Склад
судової колегії у цивільних справах,
судової колегії у кримінальних справах і
військової колегії затверджується
Пленумом з числа суддів Верховного Суду
України. Голова у необхідних випадках має
право своїм розпорядженням залучати
суддів однієї колегії для розгляду справ у
складі іншої колегії. Судові колегії
Верховного Суду України розглядають у
межах своїх повноважень справи:
а)
у першій інстанції;
б)
у касаційному порядку;
в)
у порядку нагляду;
г)
у зв'язку з нововиявленими обставинами.
Вони
вивчають і узагальнюють судову практику,
аналізують судову статистику та
здійснюють інші повноваження, надані їм
законодавством. При виконанні своїх
повноважень проводять засідання і
приймають вироки, рішення, ухвали,
постанови та інші акти.
Президія
Верховного Суду України (далі - Президія)
утворюється V складі Голови, заступників
Голови і членів Верховного Суду України.
Її склад затверджується Президентом
України за поданням Голови Верховного
Суду України.
Президія
розглядає питання організації роботи
судових колегій, апарату Верховного Суду
України та подає допомогу нижчестоящим
судам у правильному застосуванні
законодавства, координуючи цю діяльність
з Міністерством юстиції України. Працює
Президія шляхом проведення засідань, які
відбуваються не рідше як один раз на
місяць. Вони є правомочними за наявності
більшості її членів. Постанови Президії
приймаються більшістю голосів її членів,
які беруть участь у засіданні, і
підписуються Головою Верховного Суду
України.
Очолює
Верховний Суд України його голова. Він
обирається на посаду та звільняється з
посади шляхом таємного голосування
Пленумом у порядку, встановленому законом.
Вища кваліфікаційна комісія суддів
України дає висновки (рекомендації) про
можливість обрання кандидата на посаду
Голови Верховного Суду України.
Він
здійснює такі повноваження:
а)
у межах і порядку, встановлених законом,
заявляє протести на рішення, вироки,
ухвали і постанови у судових справах;
б)
у випадках і порядку, встановлених законом,
зупиняє виконання рішень, вироків, ухвал і
постанов у судових справах;
в)
організовує роботу з вивчення й
узагальнення судової практики, аналізу
судової статистики;
г)
вносить подання у державні органи,
громадські організації і службовим особам
про усунення порушень закону, причин і
умов, що сприяли вчиненню правопорушень;
д)
організовує роботу щодо здійснення
контролю за виконанням керівних роз'яснень
Пленуму Верховного Суду України і вносить
матеріали на розгляд Пленуму:
е)
скликає Пленум Верховного Суду України і
головує па його засіданнях;
є)
може головувати в судових засіданнях
колегій Верховного Суду України під час
розгляду будь-якої справи;
ж)
скликає Президію Верховного Суду України
і вносить на її розгляд питання, що
потребують її рішення;
з)
головує на засіданнях Президії;
и)
вносить подання у Конституційний Суд
України з питань тлумачення законів
України;
і)
вносить у Пленум Верховного Суду України
подання про невідповідність роз'яснень
Пленуму Верховного Суду України
законодавству України;
ї)
розподіляє обов'язки між своїми
заступниками;
й)
керує організацією роботи судових колегій;
к)
керує роботою апарату Верховного Суду
України;
л)
веде особистий прийом, організовує роботу
суду з прийому громадян і розгляду
пропозицій, заяв та скарг;
м)
здійснює інші повноваження, передбачені
законодавством України.
Голова
Верховного Суду України має заступників
які:
а)
можуть головувати у судових засіданнях
колегій Верховного Суду України;
б)
у межах і порядку, встановлених законом,
заявляють протести на рішення, вироки,
ухвали і постанови у судових справах;
в)
у випадку і порядку, встановлених законом,
зупиняють виконання рішень, вироків, ухвал
і постанов у судових справах;
г)
відповідно до розподілу обов'язків
керують роботою структурних підрозділів
апарату Верховного Суду України; д) ведуть
особистий прийом громадян.
У
разі відсутності Голови його права та обов'язки
виконує перший заступник, а за відсутності
першого заступника - заступник Голови
Верховного Суду України.
Судові
колегії Верховного Суду України очолюють
їх голови, які здійснюють такі
повноваження:
а)
головують у судових засіданнях керованих
ними колегій або призначають для цього
членів суду;
б)
утворюють склад суду для розгляду справ у
судових засіданнях колегій; в) керують
роботою відповідних колегій;
г)
подають Пленуму Верховного Суду України
звіти про діяльність колегій;
д)
мають право витребувати судові справи для
вивчення й узагальнення судової практики;
е)
організовують роботу з підвищення
кваліфікації суддів відповідної судової
колегії.
Інформаційним
і друкованим органом Верховного Суду
України є "Бюлетень Верховного Суду
України".
У
судовій системі України утворюються і
діють Верховний Суд Автономної Республіки
Крим, обласні. Київський і
Севастопольський міські суди. Вони діють у
складі голови, заступників голови і суддів.
Кількісний склад Верховного Суду
Автономної Республіки Крим, обласного,
Київського і Севастопольського міських
судів встановлюється Президентом України
за поданням Міністра юстиції України та
Голови Верховного Суду України. Ці суди
утворюються і діють у складі: а) президії
суду; б) судової колегії у цивільних
справах; в) судової колегії у кримінальних
справах.
Президія
Верховного Суду Автономної Республіки
Крим, обласного, Київського і
Севастопольського міських судів
утворюється у складі голови, заступників
голови і суддів у кількості, що
визначається Президентом України за
поданням Голови Верховного Суду України
та Міністра юстиції України. Її склад
затверджує Президент України. При
розгляді судових справ у засіданнях
президій судів обов'язково беруть участь
прокурори Автономної Республіки Крим,
областей, міст Києва і Севастополя.
У
межах своїх повноважень президії
Верховного Суду Автономної Республіки
Крим, обласних, Київського і
Севастопольського міських судів: а)
розглядають справи у порядку нагляду і у
зв'язку з нововиявленими обставинами; 6)
затверджують за поданням голови суду
склад судової колегії у цивільних справах
і судової колегії у кримінальних справах;
в) розглядають матеріали вивчення і
узагальнення судової практики та аналізу
судової статистики; г) заслуховують звіти
голів судових колегій про діяльність
колегій, розглядають питання роботи
апарату суду; д) допомагають районним (міським),
міжрайонним (окружним) судам правильно
застосувати чинне законодавство; е)
здійснюють інші права та обов'язки, надані
законодавством.
Організаційно-правовою
формою роботи згаданих президій є
засідання. Вони проводяться не менше як
два рази на місяць і є правомочними за
наявності більшості членів президії. Для
реалізації своїх повноважень президії
приймають постанови відкритим
голосуванням більшістю голосів членів
президії, які беруть участь у голосуванні.
Такі постанови підписує голова суду.
Судові
колегії Верховного Суду Автономної
Республіки Крим, обласного, Київського і
Севастопольського міських судів у
цивільних справах і судова колегія у
кримінальних справах затверджуються
президією відповідного суду з числа
суддів названих судів. Їх очолюють
заступники голови суду. Голова
відповідного суду у разі потреби має право
своїм розпорядженням залучати суддів
однієї колегії для розгляду справ у складі
іншої колегії.
Судові
колегії розглядають у межах своїх
повноважень справи: а) у першій інстанції;
б) у касаційному порядку; в) у зв'язку з
нововпявленими обставинами. Вони вивчають
і узагальнюють судову практику,
аналізують судову статистику та
здійснюють інші повноваження, надані їм
законодавством.
Голови
вищеназваних судів: а) головують у судових
засіданнях колегій; б) у межах і порядку,
встановлених законом, заявляють протести
на рішення, вироки, ухвали і постанови у
судових справах; в) у випадках і порядку,
встановлених законом, зупиняють виконання
рішень і ухвал у цивільних справах; г)
організовують роботу з вивчення й
узагальнення судової практики, аналізу
судової статистики; д) вносять подання у
державні органи, органи місцевого
самоврядування, громадські організації і
службовим особам про усунення порушень
закону, причин і умов, що сприяли вчиненню
правопорушень; е) скликають президію суду
і вносять на її розгляд питання, що
потребують її рішення; головують на
засіданнях президії; є) інформують
відповідно Верховну Раду Автономної
Республіки Крим, обласну, Київську і
Севастопольську міські ради з питань
діяльності суду;
ж)
розподіляють обов'язки між заступниками
голови суду; з) організовують роботу з
підвищення кваліфікації членів суду та
працівників апарату суду; й) керують
організацією роботи судових колегій; і)
керують роботою апарату суду; ї) ведуть
особистий прийом, організовують роботу
судів з прийому громадян і розгляду
пропозицій, заяв та скарг; й) спільно з
Міністром юстиції Автономної Республіки
Крим, начальником управління юстиції
обласної, Київської і Севастопольської
міських державних адміністрацій за
погодженням з головою Верховного Суду
України, Міністром юстиції України
представляють кандидатів для обрання чи
призначення суддями районних (міських)
судів; к) здійснюють інші повноваження,
надані їм законодавством.
Заступники
голів Верховного Суду Автономної
Республіки Крим, обласних, Київського і
Севастопольського міських судів є
водночас головами судових колегій. Вони: а)
головують у судових засіданнях керованих
ними колегій або призначають для цього
членів суду; б) утворюють склад суду для
розгляду справ у судових засіданнях
колегій; в) керують роботою відповідних
колегій; г) подають президії Верховного
Суду Автономної Республіки Крим,
обласного, Київського і Севастопольського
міських судів звіти про діяльність
колегій; д) відповідно до розподілу обов'язків
керують роботою структурних підрозділів
апарату суду; е) ведуть особистий прийом
громадян; є) здійснюють інші повноваження,
надані їм законодавством. У разі
відсутності голови його права та обов'язки
здійснює за його дорученням один із
заступників голови суду.
Судді
Верховного Суду Автономної Республіки
Крим, обласного, Київського і
Севастопольського міських судів мають
певні повноваження, передбачені чинним
законодавством. Вони розглядають у межах
своїх повноважень справи: а) як суд першої
інстанції; б) у касаційному порядку; в)
порядку нагляду та у зв'язку з
нововиявленими обставинами. Здійснюють
нагляд за судовою діяльністю районних (міських)
міжрайонних (окружних) судів. Вивчають і
узагальнюють судову практику та
аналізують судову статистику. Здійснюють
інші повноваження, передбачені
законодавством.
Для
розгляду цивільних і кримінальних справ, а
в деяких випадках, передбачених законом, і
у справах про адміністративні
правопорушення у межах повноважень,
передбачених законодавством, на особливо
режимних об'єктах Президентом України
створюються міжобласні суди у складі
голови, заступника голови і суддів.
Кількісний склад міжобласного суду
встановлюється Президентом України за
поданням Міністра юстиції і Голови
Верховного Суду України.
Найнижчою
ланкою судів загальної юрисдикції за
територіальним принципом є районний (міський)
суд. Він утворюється Президентом України у
районі, місті (крім міст районного
підпорядкування), районі у місті у складі
одного чи кількох суддів. Щоб забезпечити
колегіальний розгляд судових справ
районними (міськими) судами, до яких обрано
(призначено) недостатню кількість суддів,
Президент України утворює міжрайонні (окружні)
суди, до яких може входити кілька районних
(міських) судів. Вони розглядають справи у
складі трьох суддів районних (міських)
судів.
До
складу районного (міського) суду можуть
входити голова і його заступник, що
призначаються з числа обраних (призначених)
суддів. Кількість суддів у районних (міських)
судах визначається Президентом України за
спільним поданням Міністра юстиції
України та Голови Верховного Суду України.
Районний
(міський) суд розглядає всі цивільні і
кримінальні справи, за винятком справ,
віднесених законом до відання інших судів.
У деяких випадках, передбачених
законодавством України, вони можуть
розглядати справи про адміністративні
правопорушення, вивчати й узагальнювати
судову практику, подавати правову
допомогу товариським судам, а також
здійснювати інші повноваження,
передбачені законодавством.
Голова
районного (міського) суду здійснює такі
повноваження:
а)
головує в судових засіданнях;
б)
призначає суддів як головуючих у судових
засіданнях;
в)
розподіляє інші обов'язки між суддями;
г)
організовує роботу з народними
засідателями;
д)
веде особистий прийом, організовує роботу
суду з прийому громадян і розгляду
пропозицій, заяв та скарг:
е)
керує вивченням і узагальненням судової
практики та веденням судової статистики;
є)
вносить подання у державні органи,
громадські організації і службовим особам
про усунення порушень закону, причин і
умов, що сприяли вчиненню правопорушень;
ж)
керує роботою канцелярії суду;
з)
організовує роботу з підвищення
кваліфікації працівників суду;
й)
організовує роботу з роз'яснення
законодавства населенню, подання правової
допомоги товариським судам;
і)
здійснює інші повноваження, надані йому
законодавством.
Якщо
до районного (міського) суду обрано (призначено)
одного суддю, він здійснює повноваження
голови районного (міського) суду.
Голова
міжрайонного (окружного) суду
призначається спільним рішенням Міністра
юстиції України та Голови Верховного Суду
України з числа голів районних (міських)
судів, що входять до складу міжрайонного (окружного)
суду. Він:
а)
головує в судових засіданнях або
призначає для цього одного з народних
суддів районних (міських) судів, що входять
до міжрайонного (окружного) суду;
б)
вирішує питання про відвід народного
судді, який одноособове розглядає справу;
в)
утворює склад з числа народних суддів
районних (міських) судів, що входять до
складу міжрайонного (окружного) суду.
Отже, чинне законодавство має багато неурегульованих відносин з питань організації і функціонування судової системи в Україні. Здійснення передбаченої Конституцією України судово-правової реформи, прийняття законів про судоустрій, цивільного, адміністративного, кримінального кодексів та деяких інших нормативно-правових актів сприятиме підвищенню ефективності судової діяльності та здійсненню правосуддя територіальними судами в Україні.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|