____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
І 4. ≈тнонац≥ональн≥ конфл≥кти
[начало]
“аким чином, етнонац≥ональн≥ конфл≥кти не виникають не≠спод≥вано, а визр≥вають
прот¤гом тривалого часу. «б≥льшенн¤ етно-нащонального напруженн¤ не просто
робить людей жорстокими у во-
рогуючих станах. Ќамагаючись повн≥ше ототожнювати себе Д своЇю ^нац≥ональн≥стю,
людина готова прийн¤ти Щай1рха,чшш Датональн≥ звички, реан≥мувати в ход≥
боротьби почабут≥ таеми ≥ так ,мн≥ Ђнац≥ональн≥ св¤тин≥,,, в результат≥ чого
допускаЇтьс¤ нав≥ть в≥дх≥д в≥д здобутк≥в цивш≥защњ, нагн≥чуютьс¤ фанатизм та
≥стер≥¤
ƒинам≥ка етнонацшнальних конфл≥кт≥в. ƒл¤ розум≥нн¤ ди≠нам≥ки стнонацюнального
конфл≥кту необх≥дно враховувати дв≥ йо≠го складов≥: енергетику ≥ процес його
розвитку. ≈нергетика етно-конфл≥кту Ч цс та енерг≥¤ зусилл¤, ¤ку люди витрачають
на зд≥йснен≠н¤ ≥ п≥дтриманн¤ конфл≥кту. “обто, Ђвогнище горитьї тому, що лю≠ди
п≥дкидають до нього в≥дпов≥дн≥ Ђдроваї; чим активн≥ше це робитьс¤, тим вище
енергетика конфл≥кту, його напруженн¤.
«упинити будь-¤кий конфл≥кт можливо Ч необх≥дно лише зай≠матис¤ цим посл≥довно ≥
продумано. јле це стаЇ нездоланною пре-поною, коли в зон≥ незгоди знаход¤тьс¤
життЇво важлив≥ дл¤ окре≠моњ етнонац≥ональноњ групи ц≥нност≥.
як≥ саме чинники привод¤ть людей до етнонац≥онального конфл≥кту?
ќб 'Їктивн≥ чинники Ч це д≥йсн≥ обставини, пов'¤зан≥ з умова≠ми побуту, а також
з соц≥ально-психолог≥чними особливост¤ми ет≠носу. —юди в≥днос¤ть: соц≥альну
нер≥вн≥сть етнос≥в, в≥дм≥нн≥сть у р≥вн≥ квал≥ф≥кац≥њ, осв≥ти, конкуренц≥ю на
ринку та ≥н. ƒ≥ю об'Їктив≠них чинник≥в, пов'¤заних з етнопсихолог≥чними
особливост¤ми, њх потребами, можна пор≥вн¤ти з персонажами байки ≤. рилова:
леб≥дь летить у хмари, рак повзе назад, а щука т¤гне у воду. «розум≥ло, що
принципово зг≥дно з своЇю природою (етн≥чною належн≥стю) вони не можуть д≥йти
згоди ≥ везти в≥з а одному напр¤мку.
Ќа¤вн≥сть об'Їктивного чинника, що викликаЇ з≥ткненн¤ життЇво важливих потреб,
≥нтерес≥в, робить етнонац≥ональний конфл≥кт не≠минучим. ќднак це не означаЇ, ¤к
п≥дкреслював –. ƒарендорф, що необх≥дно в≥дмовитис¤ в≥д будь-¤ких намагань
ввести конфл≥кт ” Ђмирне р≥чищеї, що забезпечило б його спок≥йний переб≥г.
—уб ■Їктивн≥ чинники Ч це стимули конфл≥ктних д≥й, обумов≠лен≥ особист≥сними
у¤вленн¤ми чи ≥люзорними обставинами. ≤нод≥ ÷е стосуЇтьс¤ етнос≥в, ¤к≥ схильн≥
шукати конфл≥ктну ситуац≥ю там, ƒе њњ немаЇ взагал≥. Ќаприклад, у колишньому
—–—– дл¤ Їврењв ≥сну≠вали ч≥тко визначен≥ обмеженн¤ щодо допущенн¤ њх до
багатьох дер≠жавних (≥ не т≥льки державних) посад. јле ¤кщо тепер у
демокра≠тичн≥й ”крањн≥ Ївре¤ не беруть на певну роботу з причини профес≥йноњ
"Ђƒ≥л ност≥ то цей факт нер≥дко сприймаЇтьс¤ ¤к рудимент (дом≥нант)
Хт≥ исем≥тськоњ пол≥тики титульноњ нац≥њ. „асто так≥ ≥люз≥њ слугують причинами,
¤к≥ генерують конфл≥кт ≥ стають стимулами, що п≥дгри≠мують ≥ посилюють його.
—еред багатьох типових суб'Їктив≥стських примар дл¤ анал≥зу етнонац≥ональних
конфл≥кт≥в особливе значенн¤ мають ≥люз≥њ так званого Ђдзеркального сприйн¤тт¤ї.
—утн≥сть його в тому, що про≠тилежн≥ конфл≥ктуюч≥ сторони сприймають одна одну
пр¤мо симе≠трично, ¤к в≥дображенн¤ у дзеркал≥. „есноти та особливо недол≥ки, ¤к≥
кожна ≥з стор≥н привласнюЇ, вбачаютьс¤ ≥ у супротивника. Ђƒзер≠кальна
под≥бн≥стьї просл≥джуЇтьс¤ в≥дносно ≥ншоњ сторони ≥ в аргу≠ментах, за допомогою
¤ких кожен супротивник виправдовуЇ себе ≥ зви≠нувачуЇ опонента. Ќаприклад, у
боротьб≥ за владу в держав≥ пред≠ставники крупних етнос≥в нер≥дко виступають з
протилежними нац≥ональними про≥рамами , але з в≥дчайдушними закликами
голо≠сувати лише за них, тому що саме вони Ђпосл≥довно ведуть бороть≠бу за
≥нтереси всього народуї. ќтже , ефект Ђв≥ддзеркаленн¤ї пра≠цюЇ ≥ в
нац≥онально-пол≥тичн≥й аг≥тац≥њ.
≈тнонац≥ональний конфл≥кт, ¤к ≥ соц≥альний, Ч це процес, ¤кий в≥дбуваЇтьс¤ у
певних часових межах, маЇ своњ етапи, виникаЇ, роз≠виваЇтьс¤ ≥ завершуЇтьс¤.
ƒинам≥ка стнонац≥онального конфл≥кту Ч це х≥д його розвитку та зм≥н п≥д впливом
внутр≥шн≥х механ≥зм≥в ≥ зовн≥шн≥х чинник≥в. ¬она маЇ дек≥лька стад≥й, хоча кожна
з них не Ї обов'¤зковою дл¤ будь-¤кого конфл≥кту. ќднак посл≥довн≥сть стад≥й
розвитку збер≥гаЇтьс¤.
”передконфл≥ктний пер≥од можливе ≥снуванн¤ су≠перечностей м≥ж стнонац≥ональними
групами; але до тих п≥р. доки вони не усв≥домлюютьс¤, конфл≥ктна ситуац≥¤
в≥дсутн¤. ƒал≥ етно-нац≥ональн≥ групи усв≥домлюють проблему ≥ формуЇтьс¤ бажанн¤
необх≥дност≥ вчинити ¤к≥сь д≥њ дл¤ розв'¤занн¤ суперечностей. «ро≠зум≥вши
суперечну ситуац≥ю, сторони можуть вир≥шити проблему неконфл≥ктними засобами
(по¤сненн¤м проблеми, переконанн¤м, ≥нформуванн¤м протилежноњ сторони тощо).
оли загроза небезпе≠ки в≥д одн≥Їњ ≥з стор≥н сприймаЇтьс¤ ¤к реальн≥сть, виникаЇ
конфл≥ктна ситуац≥¤: лише в≥дчутт¤ безпосередньоњ загрози спри¤Ї розвитку
си≠туац≥њ в б≥к конфл≥кту, Ї своЇр≥дним Ђпусковим механ≥змомї конфл≥ктноњ
повед≥нки.
¬≥дкрита стад≥¤ конфл≥кту починаЇтьс¤ з ≥нциденту, що Ї його детонатором. —аме з
цього конфл≥кт розвиваЇтьс¤ ≥ перехо≠дить у гострий ≥ зат¤жний стан. ќсь
приклади лише ≥з 90-х рок≥в XX ст. арабахський конфл≥кт набув в≥дкритого
м≥жнац≥онального ха-≤42
рактеру п≥сл¤ тра. сдп в —умгањт≥, жертвами ¤коњ стали тис¤ч, нсвин-ДДV людей.
ѕочатком кривавого конфл≥кту м≥ж узбсками , " '"ми Десхетинц¤ми у ‘срган,
(”збск≥стан) етала банальна б.й’а побу≠товому ршш. ¬ ќшський област, ( иргиз≥¤)
м≥жнац≥ональний конфл≥кт ставс¤ з ≥нциденту з приводу епору щодо д≥льниц≥ п≥л
по≠будову житлового будинку. —п≥р виник м≥ж групами киргиз≥в ≥ уз≠бек≥в на
маленьк≥й д≥л¤нц≥ земл≥, але швидко поширивс¤ на всю об≠ласть ≥ набув жорстокого
характеру, забрав житт¤ багатьох людей ¬ де¤ких крањнах —Ќƒ, що Ї пол≥етн≥чними,
конфл≥кти виникли ≥ тривають з причин незваженого прийн¤тт¤ закон≥в про державну
мо≠ву, про громад¤нство, ¤к≥ р≥зко розмежували етноси на кор≥нне ≥ нс-кор≥нне
населенн¤.
„имало особливостей Ї в динам≥ц≥ етнонац≥ональних конфл≥кт≥в на с т а д ≥ ≥
ескалац≥њ, коли протиборство загострюЇтьс¤ ≥ кож≠ний наступний крок чи руш≥йний
вплив етногруп одна на одну д≥Ї значно ≥нтенсивн≥ше, н≥ж попередн≥. ≈скалац≥¤
етнонац≥онального конфл≥кту характеризуЇтьс¤ такими ознаками.
ѕо-перше, зб≥льшуЇтьс¤ к≥льк≥сть учасник≥в конфл≥кту, в нього втручаЇтьс¤ все
б≥льше активних сил. “ак, карабахський конфл≥кт розпочавс¤ з м≥тинг≥в ≥ мирних
вимог в≥рменського населенн¤ щодо зм≥ни статусу Ќагорного арабаху, але дл¤ њх
п≥дтриманн¤ м≥тинги ≥ демонстрац≥њ скоро пройшли по вс≥й ¬≥рмен≥њ. Ѕ≥льш
драматично розвивавс¤ чеченський конфл≥кт, ¤кий теж починавс¤ з демонстрац≥й ≥
мирних вимог автоном≥њ „счн≥ у межах –ос≥њ, однак в≥н швидко пе≠рер≥с у
широкомасштабн≥ бойов≥ д≥њ двох воюючих стор≥н Ч –ос≥њ та бандоформувань з
член≥в етн≥чних груп ѕ≥вн≥чного авказу (та наймит≥в з де¤ких ≥сламських держав
—ходу). Ќе менш швидкою бу≠ла ескалац≥¤ конфл≥кту в ёгослав≥њ, де под≥њ в осово
≥з етнонац≥ональ≠них суперечностей швидко перетворилис¤ на пол≥тико-етн≥чн≥,
по≠долали меж≥ рег≥ону крањни та прийн¤ли м≥жнародний характер, особ≠ливо п≥сл¤
в≥дкритого втручанн¤ ≥ бомбардуванн¤ њх ав≥ац≥Їю Ќј“ќ.
ѕо-друге, зростаЇ к≥льк≥сть проблемних ситуац≥й ≥ пог≥ршуЇтьс¤ первинна
проблемна ситуац≥¤. ÷ей процес характерний дл¤ вс≥х ет≠нонац≥ональних
конфл≥кт≥в, ¤к≥ не були усунен≥ на стад≥њ перед-конфл≥кту. ¬ процес≥
протиборства стор≥н формуютьс¤ все нов≥ й нов≥ претенз≥њ, звинуваченн¤, а
первинна проблема зростаЇ за раху≠нок накопиченн¤ нових аргумент≥в ≥ факт≥в. ”
придн≥стровському конфл≥кт≥ первинн≥ вимоги зводилис¤ до утворенн¤ автоном≥њ на
те≠ритор≥њ ћолдови, але коли вищ≥ влади суверенноњ ћолдови њх про≥гно≠рували, то
рос≥йське населенн¤ ѕридн≥стров'¤, що конфл≥ктувало, по-
■ вило питанн¤ про вих≥д ѕридн≥стров'¤ ≥з складу ћолдови ≥ са≠мост≥йне державне
буд≥вництво.
¬ процес≥ ескалац≥њ стнонашональнии конфл≥кт, шо починавс¤ з≥ сп≥рного об'Їкта,
може перерости у б≥льш глобальне з≥ткненн¤, в ход≥ ¤кого первинна проблема вже
не в≥д≥граЇ основноњ рол≥. онфл≥кт стаЇ дешо незалежним ви джерел ≥ причин, шо
обумови≠ли його виникненн¤. “ак. проблему „орноморського флоту ≥ —евас≠топол¤
окрем≥ Ђпол≥тиканиї намагаютьс¤ перевести ≥з предметних рос≥йсько-украњнських
стосунк≥в щодо под≥ту майна у сферу загаль≠них рос≥йсько-украњнських
взаЇмов≥дносин, до того ж надати њм ха≠рактеру зат¤жного конфл≥кту.
ѕо-третЇ, наростанн¤ емоц≥йного напруженн¤ також супровод≠жуЇ конфл≥ктну
взаЇмод≥ю. ¬она виникаЇ ¤к реакц≥¤ на зростанн¤ погрози можливого збитку; на
неможлив≥сть реал≥зувати своњ ≥нте≠реси в бажаному обс¤з≥ ≥ за досить короткий
час; через активний оп≥р протилежноњ сторони. ≈моц≥њ можуть справл¤ти ¤к
мобш≥зуючий. так ≥ дезорган≥зуючий вплив на повед≥нку учасник≥в етноконфл≥кту.
але част≥ше за все вони в≥д≥грають роз'Їднуючу, негативну роль, ко≠ли в процес≥
розвитку под≥й виникаЇ почутт¤ антипат≥њ або ворож≠неч≥; причини дл¤ цього
завжди знаход¤тьс¤. “ак, п≥дтримка серб≥в –ос≥Їю в косовському конфл≥кт≥
(ёгослав≥¤) посилила антипат≥њ ≥ ворожнечу м≥ж рос≥¤нами ≥ албанц¤ми; також
р≥зко загострилис¤ ≤ в≥дносини м≥ж кор≥нним населенн¤м ћолдови ≥ рос≥¤нами в
резуль≠тат≥ бойових д≥й у Ѕендерах (ѕридн≥стров'¤).
ѕо-четверте, це застосуванн¤ насильства, введенн¤ в Ђб≥йї ос≠таннього аргументу
Ч сили. ƒл¤ етнонацюнального конфл≥кту ха≠рактерне формуванн¤ ст≥йкоњ подоби
Ђзовн≥шнього ворогаї, коли компром≥си сприймаютьс¤ лише ¤к кап≥тул¤ц≥¤
супротивника, коли кожен учасник протиборства намагаЇтьс¤ лише Ђодержати
перемо≠гуї. “ак≥ настанови неминуче привод¤ть до застосуванн¤ насильст≠ва ¤к
засобу дос¤гненн¤ перемоги. ¬ процес≥ конфл≥кту подоба во≠рога стаЇ все
виразн≥шою ≥ дом≥нуючою. ѕротилежн≥ сторони став≠л¤тьс¤ одна до одноњ
недов≥рливо; звинувачують супротивника в ус≥х Ђгр≥хахї та ототожнюють його з≥
злом, н≥бито в≥н жадаЇ знищити все, що мас ц≥нн≥сть дл¤ нац≥њ, саме тому його
необх≥дно усунути: в≥дмовл¤ютьс¤ в≥д гуманних почутт≥в, бо керуватис¤ етичними
кри≠тер≥¤ми щодо до супротивника небажано ≥ погрозливо. ќтже, в
ет-нонашональному конфл≥кт≥ через його ≥ррац≥ональн≥ настанови дом≥нуЇ
ор≥Їнтац≥¤ на насильницьк≥ методи ≥ боротьбу з використан≠н¤м будь-¤ких засоб≥в
Ђдо переможного к≥нц¤ї.
144
≤ё-п ¤те, ескалац≥¤ етнонац≥онального конфл≥кту досить часто ..Дшодить до
штернашонал≥зац≥њ, тобто залученн¤ до шнфл“кту (або , врегулюванн¤) треЩ сил чи
м≥жнародних орган≥зац≥й! ≥£шдбу∞ гьс¤ тод≥, коли поширюютьс¤ його меж≥, коли
починаЇтьс¤ так Дина Ђгенерал≥,,*ї конфл≥кту, тобто перех≥д до найб≥льш глибоких
,ч перечностеи, а також виникненн¤ багатьох нових вогнищ з≥ткнен≠н¤. “акий
конфл≥кт поширюЇтьс¤ на б≥льш широк≥ територ≥њ “ак чисто етн≥чний конфл≥кт у
осово досить швидко перер≥с у м≥жнац≥ональний конфл≥кт, ¤кий поширивс¤ майже на
всю тери≠тор≥ю колишньоњ ёгослав≥њ, а пот≥м став ≥ м≥жнародним (за участю крањн
Ќј“ќ, –ос≥њ, ”крањни та ≥нших крањн ≥ м≥жнародних орган≥зац≥њ). р≥м перел≥чених
особливостей розвитку конфл≥кту особливу роль у стнонашональному конфл≥кт≥
в≥д≥граЇ рел≥г≥йний чинник. ¬ ≥стор≥њ та житт≥ багатьох народ≥в нац≥ональне ≥
рел≥г≥йне т≥сно пе≠реплетен≥ та взаЇмод≥ють; до того ж, рел≥г≥¤ виступаЇ ¤к
Ђохоронецьї нац≥ональних традиц≥й, ц≥нностей, звичањв. ќсь чому, коли виникаЇ
конфл≥кт з етн≥чних причин, рел≥г≥¤, природно, займаЇ позиц≥ю Ђза≠хисникаї
нац≥ональних ≥нтерес≥в ≥ вимог. ќтже, рел≥г≥йний чинник може загострювати
етнонац≥ональний конфл≥кт, спри¤ти поширен≠ню його меж ≥ ускладнюЇ вих≥д ≥з
конфл≥кту. ќстанн≥ под≥њ на ѕ≥вн≥чно≠му авказ≥ св≥дчать про намаганн¤
≥сламських фундаментал≥ст≥в об'Їднати Їдинов≥рц≥в у боротьб≥ з Ђнев≥рнимиї, ¤к≥
(в даному раз≥) ¤вл¤ють собою рос≥йськомовне населенн¤. “ак званий
Ђмусульмансь≠кий чинникї стаЇ все б≥льш активним ≥ небезпечним щодо спричинен≠н¤
≥ розгор¤нн¤ стнонац≥ональних конфл≥кт≥в у р≥зних рег≥онах св≥ту. –азом з тим
практика багатьох стнонац≥ональних конфл≥кт≥в ос≠танн≥х рок≥в показуЇ, що
нер≥дко етнонац≥ональний чинник набираЇ б≥льшоњ сили, н≥ж рел≥г≥йний. “ак,
незважаючи на ≥сламське Їди-нов≥р'¤ кор≥нних народ≥в —ередньоњ јз≥њ, там
виникали конфл≥кти м≥ж киргизами ≥ узбеками, таджиками ≥ киргизами, узбеками ≥
турками-мс-схетинц¤ми, але з чисто етн≥чних чи соц≥ально-економ≥чних причин. Ќе
менш гострими ≥ тривалими бувають етн≥чн≥ конфл≥кти в крањнах ™вропи, јмерики,
де проживають Їдинов≥рц≥ Ч христи¤ни.
ћехан≥зми врегулюванн¤ етнонац≥ональних конфл≥кт≥в. Ѕудь-¤кий конфл≥кт, а
особливо етнонац≥ональний. краще попередити, не доз≠волити йому перейти ≥з
латентноњ стад≥њ у в≥дкриту. ƒл¤ попереджен≠н¤ конфл≥кту важливо знати, ¤к
дос¤гти розвитку проблемноњ ситуац≥њ в конструктивному напр¤мку. ≤снуЇ дек≥лька
прийом≥в ≥ засоб≥в коре≠л¤ц≥њ повед≥нки та в≥дносин м≥ж учасниками до виникненн¤
перед-к"нфл≥ктноњ ситуац≥њ. ƒо найб≥льш ≥стотних можна в≥днести:
≥здш≥с≥ь н≥ги≥ач≥гги, шоетнон≥щюнальн≥ п≥дпосињ≥м нањинг*;, ютьс¤ до конфл≥кту,
тому бажано повернутис¤ до персдшнфл≥кт≥шх стосунк≥в та нормальноњ взаЇмод≥њ, а
не пр¤мувати до конфл≥кту;
'- вм≥нн¤ зрозум≥ти ≥ншу сторону ≥ не йти на конфл≥кт, ¤кщо не≠маЇ впевненост≥ в
тому, то ваш≥ нам≥ри ≥ мотиви в≥рно зрозум≥ли ;
здатн≥сть про¤вити терп≥нн¤ до ≥нших по≥л¤д≥в ≥ позиц≥й, нав≥ть
до ≥нших думок;
у стосунках з протилежною стороною сл≥д бути внутр≥шньо
готовим до вир≥шенн¤ проблем, що виникли, шл¤хом сп≥вроб≥тництва,
компром≥с≥в, певних поступок;
здатн≥сть до щироњ зац≥кавленост≥ у вир≥шенн≥ проблем про≠
тилежноњ сторони.
÷е загальн≥ прийоми ≥ засоби, але в стнонац≥ональних конфл≥ктах вони набувають
низки специф≥чних особливостей, що пов'¤зане з такими обставинами.
Ќеобх≥дно зрозум≥ти, що етнонац≥ональний конфл≥кт маЇ
св≥й зм≥ст ≥ повинен розв'¤зуватис¤ методами власноњ нац≥ональноњ
пол≥тики, дл¤ чого щодо вс≥х етнонац≥ональних груп (особливо
етн≥чних меншин) повинн≥ бути створен≥ гарант≥њ того, ≥цо њх ≥нте≠
реси (мова, осв≥та, звичањ, традиц≥њ та ≥н.) будуть врахован≥ та захи≠
щен≥. Ѕудь-¤ка обмежен≥сть веде до негативних насл≥дк≥в ≥ може рап≠
тово створити конфл≥ктну ситуац≥ю.
¬раховуючи фактичну нер≥вном≥рн≥сть соц≥ально-економ≥чно≠
го ≥ культурного розвитку етнос≥в у кожн≥й конкретн≥й держав≥, не≠
обх≥дно застосувати економ≥чн≥ важел≥ дл¤ усуненн¤ р≥зких в≥дм≥нно≠
стей. —тратег≥чна мета нац≥ональноњ пол≥тики держави повинна бу≠
ти спр¤мована на те, щоб переробити в≥дм≥нност≥ м≥ж рег≥онами, де
живуть р≥зн≥ етнонац≥ональн≥ групи, зг≥дно з р≥внем житт¤, умова≠
ми забезпеченн¤ справедливост≥ щодо розвитку територ≥альноњ ≥нфра≠
структури (жоден етнорег≥он не повинен мати будь-¤ких невиправ≠
даних, несправедливих прив≥лењв).
¬≥дзначаючи важлив≥сть економ≥чних важел≥в, треба в≥дм≥ти≠
ти, що, ¤к показуЇ анал≥з етионац≥ональних конфл≥кт≥в, дом≥нуючим,
визначальним чинником в них Ї пол≥тика. ≈тнонац≥ональн≥ конфл≥кт
часто умисно провокуютьс¤ державною ел≥тою влади, дл¤ того щоб
створити внутр≥шню пол≥тичну нестаб≥льн≥сть. ÷с може ¤к посили≠
ти м≥жетн≥чну напружен≥сть, так ≥ послабити њњ. Ќер≥дко претенден≠
ти на державн≥ пости використовують культуру, звичањ етносу ¤к зна≠
р¤дд¤ в боротьб≥ за пол≥тичну владу ≥ прив≥лењ. ¬ цьому раз≥ м≥жетн≥чн≥
суперечност≥ недобросов≥сно експлуатуютьс¤ пол≥тикою. –азом з
146
■'"ї' "■'"■"'"≤'";1"1ї ' >Ђ(Х>■■Д,ДД.,■ДД , Д,а, мод,, державно, ДЎ≤т, ,
юрт |≥, тих чмоив ≥д.≥п≥е шести суперечност≥ до м≥н≥муму. ≤ ц≥ , ≥инам≥ка Ї
≥нонац≥онального конфл≥кту обумонлюњтьс¤ силшо мл≥ пемь до влади нових етноел≥т.
4. ¬ажливою дл¤ ѕањ атопацюпальних держав ≥ проблема
Д ≥.,, мошдносин пен≥ ру ≥ рег≥онами. ¬раховуючи той факт, що рег≥они
иселен≥ р≥зними епшпацюпальпнми ≥рупами, доц≥льно проводиш
курс на соц≥ально-економ≥чну ≥ культурну самост≥йн≥сть рењ кпив,
розширювати компетенц≥ю м≥сцевих орган≥в влади ≥ управл≥нн¤'
≥нтенсиф≥кувати безпосередн≥ економ≥чн≥ зв'¤зки. ¬се це маЇ змогу
усунути на другий план суто етн≥чн≥ аспекти. ѕри повн≥й правов≥й
р≥вност≥ громад¤н р≥зних нац≥ональностей вир≥шальним чинником ста≠
нуть д≥лов≥, профес≥йн≥ ¤кост≥ людей, а не нац≥ональна належн≥сть.
5. ¬ етнонац≥ональних конфл≥ктах беруть участь досить широк≥
верстви населенн¤; нац≥ональний чинник часто використовують з ко≠
рисливою метою т≥ угрупованн¤ чи њх опоненти, ¤к≥ сто¤ть б≥л¤ вла≠
ди або рвутьс¤ до нењ. «г≥дно з≥ своњми вузькокорисливими ≥нтереса≠
ми та амб≥ц≥¤ми, вони експлуатують нац≥ональну ≥дею, спекулюють
на нац≥ональних почутт¤х, зат¤гують народи в пр≥рву хаосу ≥ страж≠
дань. “ому в нац≥ональних рухах можна ≥ треба спиратис¤ на здоров≥
конструктивн≥ сили, ¤к≥ прагнуть стаб≥л≥зац≥њ, злагоди ≥ миру.
≈кстрем≥сти використовують нац≥ональну ≥дею в своњх ≥нтере≠сах лише тод≥, коли
дл¤ цього Ї на¤вн≥ чи замаскован≥ прогалини в нац≥ональн≥й пол≥тиц≥, тому в
центр≥ уваги при врегулюванн≥ етно-нац≥онального конфл≥кту мають бути
Ђхвороблив≥ точкиї, вузли, вре≠гулюванн¤ ¤ких може вибити грунт з-п≥д н≥г
нац≥онал≥ст≥в-екст-рем≥ст≥в.
як≥ ж шл¤хи розв'¤занн¤ етнонац≥онального конфл≥кту, ¤кщо неможливо було йому
запоб≥гти? Ќа в≥дм≥ну в≥д Ђтиповогої соц≥аль≠ного конфл≥кту в стнонац≥ональному
конфл≥кт≥ звичайно розгл¤дають≠с¤ два основн≥ вар≥анти його зак≥нченн¤:
дос¤гненн¤ примиренн¤ стор≥н або њх непримиренн≥сть (тобто створенн¤ Ђтуп≥ковоњї
ситу≠ац≥њ нерозв'¤заност≥ конфл≥кту). ћ≥ж цими полюсами лежить низка вар≥ант≥в
еволюц≥њ етнонац≥онального конфл≥кту, ¤к≥ в≥дображують його рутин≥зац≥ю
(збереженн¤ колишньоњ ≥нтенсивност≥), зниженн¤, чи навпаки, зростанн¤
взасмоворожнеч≥ стор≥н. ≈тнонацюнальний конфл≥кт може залишитис¤ ≥
нерозв'¤заним, коли створю, тьс¤ таке становище, що веде не до його зак≥нченн¤,
а начебто до Ђруху по ко-;≥уї. “ака си≥уащ¤ передбачаЇ пошук новоњ стратег≥њ ≥
тактики злаго≠джуючого контролю ≥ управл≥нн¤ конфл≥ктом.
147
” процес≥ роботи шодо розв'¤занн¤ етнонащональшмщ кцнфшюу Да.амнеред маю≥ь бути
визначен≥ ≥ проанал≥зован≥ головн≥ причини ≥ витоки шнфлшу, тоб≥ї йото
Ђб≥ограф≥¤ї, позиц≥¤ ≥ в≥дносини сторш.
ќбран≥ засоби врс≥ улюванн¤ конфл≥кту повинн≥ обов'¤зково в≥дпов≥дати
кулиурно-≥с горичному, цив≥л≥защйному розвињку даноњ Ђн≥чноњ сп≥льнот≥ (рег≥ону,
держави в ц≥лому), враховувати обста≠вини часу веденн¤ спор≥в, корелювати з
псих≥чними рисами етно-нашоиальноњ групи, а також њњ л≥дер≥в.
ƒвосторонн≥м процесом Ї пошук загалвних чи близьких за зм≥стом точок з≥ткненн¤ з
метою зблизити ≥нтереси протилежних стор≥н та знизити ≥нтенсивн≥сть негативних
емоц≥й.
ƒл¤ позитивного врегулюванн¤ етнонац≥онального конфл≥кту необх≥дно провести
значну анал≥тичну роботу, щоб мати ч≥тке у¤в≠ленн¤ про об'Їкт конфл≥кту, його
характер ≥ форму, загальн≥ дан≥ що≠до протилежних стор≥н, про причини, ¤к≥
викликали конфл≥кт, тощо.
ƒжерелом ≥нформац≥њ можуть бути особист≥ спостереженн¤, розмови з кер≥вництвом
протилежних стор≥н, нейтральними спос≠тер≥гачами даного конфл≥кту та ≥н.
Ќайб≥льш поширеним засобом урегулюванн¤ етнонац≥ональ-них конфл≥кт≥в( ¤к ≥
взагал≥ соц≥альних) Ї переговори. ¬ процес≥ пе≠реговор≥в (часто тривалих)
сторони обм≥нюютьс¤ думками, що обов'¤зково знижуЇ гостроту конфл≥кту. ƒл¤ того
щоб етнонац≥ональ-ний конфл≥кт був розв'¤заний остаточно, конфл≥ктуючим сторонам
сл≥д домовитис¤ м≥ж собою стосовно найб≥льш задовольн¤ючих за≠соб≥в њх виходу ≥з
конфл≥ктноњ ситуац≥њ. ќстаточне розв'¤занн¤ конфл≥кту завжди дос¤гаЇтьс¤ лише за
допомогою переговорного процесу.
¬ажливим механ≥змом, що впливаЇ на результативн≥сть завер≠шенн¤
етнонац≥онального конфл≥кту, Ї участь третьоњ сторони, зок≠рема це може бути
профес≥йний мед≥атор. ѕосередником може вис≠тупити одна людина, найб≥льш
попул¤рна ≥ шанована протилежни≠ми сторонами; група профес≥онал≥в (мед≥атор≥в),
здатних об'Їктив≠но оц≥нити ц≥л≥ ≥ ресурси в конфл≥кт≥ обох стор≥н ≥ розробити
профес≥йн≥ рекомендац≥њ щодо його зупиненн¤; окрема держава ≥ нав≥ть м≥жнародн≥
орган≥зац≥њ та союзи.
”мови участ≥ третьоњ сили в урегулюванн≥ етнонац≥онального конфлнегу
визначаютьс¤ тим, чи звернулис¤ за допомогою до нењ во≠рогуюч≥ сторони, або вона
сама була змушена втрутитис¤ до конфл≥кту. » тепер≥шн≥й час у багатьох
етнонац≥ональних конфл≥ктах третьою стороною виступають ќрган≥зац≥¤ ќб'Їднаних
Ќац≥й, де¤к≥ ≥нш≥
148
Д.Ђнародн≥ орган≥зац≥њ, ≥ нер≥дко њх посередницька д≥¤льн≥сть с голо-ДЌ11ћ ■
Їдиним чинником, що спри¤Ї примиренню стор≥н
ќлнак шодг, втручанн¤ третьоњ сторон≥, в егнонац≥ональний конфлгкт не даЇ
позитивного результату ≥ нав≥ть може привести до ес≠калац≥њ конфл≥кту. ѕрикладом
цьому може бути втручанн¤ Ќј“ќ в кос≥вський конфл≥кт. „ерез непрохан≥ та не
досить виправдан≥ си≠лов≥ д≥њ Ќј“ќ в≥н перер≥с у великий м≥жнародний конфл≥кт
без оз≠нак його швидкого розв'¤занн¤.
¬досконаленн¤ практики розв'¤занн¤ етноконфл≥кт≥в обумови≠ло по¤ву заход≥в,
метод≥в, ¤к≥ р≥зко зм≥нили ¤к≥сний стан ситуац≥њ, зокрема так званого
альтернативного методу. —утн≥сть його пол¤гаЇ у використанн≥ нестандартного,
неординарного вибору ≥з запропоно≠ваних вар≥ант≥в вир≥шенн¤, наприклад, Ђобм≥н
територ≥њ на мирї (≥зрањльсько-арабський конфл≥кт) або економ≥чн≥, територ≥альн≥
по≠ступки в обм≥н на одержанн¤ п≥льг, в≥дновленн¤ прав конкретноњ етн≥чноњ
групи.
ѕевною м≥рою цей метод застосували п≥д час вир≥шенн¤ питан≠н¤ про створенн¤
автоном≥њ рос≥йських н≥мц≥в ѕоволж¤. ƒосить ефек≠тивним методом урегулюванн¤
етнокультурного конфл≥кту можна вважати зм≥ну статусу нац≥онально-державноњ
осв≥ти або умов одер≠жанн¤ њњ представниками етносу. “е ж можна сказати про
задоволен≠н¤ вимог щодо зм≥ни нац≥онально-державного статусу тих чи ≥нших
народ≥в; ≥нод≥ нав≥ть об'Їктивн≥ переговори з цих вимог могли б за≠поб≥гти
кривавим конфл≥ктам, ¤к≥ ще довго будуть палати ≥ тл≥ти.
«усилл¤ осв≥чених пол≥тик≥в, мед≥атор≥в, здатних розв'¤зувати етнонац≥ональн≥
конфл≥кти, можуть зробити велику послугу наро≠дам, етносам, ¤к≥ починають
будувати своњ в≥дносини на принципах ненасильства.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|