____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
І 3. онфл≥кт культур ≥ духовних ц≥нностей
онфл≥кти об'Їктивно неминуч≥ в будь-¤кий соц≥альн≥й струк≠тур≥, тому що вони Ї
необх≥дною умовою сусп≥льного розвитку. ¬есь процес функц≥онуванн¤ сусп≥льства
складаЇтьс¤ ≥з конфл≥кт≥в ≥ кон≠сенсус≥в, згоди ≥ протиборства. „им складн≥ше
соц≥альна структура сусп≥льства, чим б≥льше в ньому свободи, плюрал≥зму, тим
б≥льше незб≥жних, а часом взаЇмовиключних ц≥лей, ≥нтерес≥в, ц≥нностей ≥
в≥дпов≥дно б≥льше джерел дл¤ конфл≥кт≥в. —ьогодн≥ у св≥т≥ нал≥чуЇтьс¤ понад 200
держав ≥ близько 4000 культур. “ому ≥снуЇ загальне за≠вданн¤ не допустити, у
крайньому раз≥ Ч максимально знизити не≠гативн≥ насл≥дки конфл≥кту культур.
ѕричини ≥ витоки конфл≥кту культур. ѕон¤тт¤ Ђкультураї походить в≥д латинського
терм≥на си≥≥ига Ч обробка, догл¤д, осв≥та, розвиток, ≥ в науков≥й л≥тератур≥
визначаЇтьс¤ ¤к специф≥чний зас≥б орган≥зац≥њ ≥ розвитку життЇд≥¤льност≥ людей,
представлений у про≠дуктах матер≥альноњ та духовноњ прац≥, систем≥ соц≥альних
норм ≥ ус≠тановлень, духовних ц≥нност¤х, сукупност≥ ставлень до природи, 122
ћ1∆ собою, до самих себе. ” пон¤тт≥ Ђкультураї ф≥ксуЇте Дльна идм≥нн.сть
людськоњ життЇд≥¤льност≥в≥д б≥ологЩ,/* !а" ∆≤√гг,, так , ¤к≥сна своЇр≥дн≥сть
конкретДо-≥с“ќрД√и’ форм ць“ жигг¤ на р≥зноман≥тнихетапах, у рамках певних епох
еЩ„нДх" Датональних сп≥льнот (наприклад, антична культура 'укр“√ька культура,
роешська культура ≥ т.ш). ультура характеризуйтакож особливост. свщомост≥,
повед≥нки ≥ д≥¤льност≥ людей в конкретний сферах сусп≥льного житт¤ ( наприклад,
культура прац≥, культура по≠буту, художн¤ культура, пол≥тична культура тощо)
” культур≥ може ф≥ксуватис¤ зас≥б життЇд≥¤льност≥ окремого ≥ндив≥да, соц≥альноњ'
групи або всього сусп≥льства в ц≥лому.
ультуру прийн¤то под≥л¤ти на матер≥альну ≥ духовну Ч в≥дпов≥дно до двох
основних вид≥в виробництва Ч матер≥ального ≥ духовного. ћатер≥альна культура
охоплюЇ всю сферу матер≥альноњ д≥¤льност≥ та њњ результати (знар¤дд¤ прац≥,
житло, предмети повс¤к≠денного вжитку, засоби транспорту ≥ зв'¤зку та ≥н.).
ƒуховна куль≠тура пов'¤зана з≥ сферою св≥домост≥, духовного виробництва
(п≥знан≠н¤, моральн≥сть, вихованн¤ ≥ просв≥тництво, включаючи право, ф≥ло≠соф≥ю,
етику, естетику, мистецтво, л≥тературу, м≥фолог≥ю, рел≥г≥ю). ÷е даЇ п≥дставу
говорити про р≥зноман≥тн≥сть св≥ту культур, ≥, при≠родно, про виникаюч≥
суперечност≥, особливо коли йдетьс¤ про гру≠пову сол≥дарн≥сть представник≥в т≥Їњ
чи ≥ншоњ культури. √рупова сол≥дарн≥сть Ї одним з основних чинник≥в про¤в≥в
агрес≥њ, ¤к≥ з≥бра≠ли за всю ≥стор≥ю людства багат≥ ≥ найкривав≥ш≥ жнива.
¬ один ≥з фатальних, але неминучих дн≥в ≥стор≥њ цив≥л≥зац≥њ ¤кесь перв≥сне
плем'¤-стадо, зустр≥вши ≥нше плем'¤ та оц≥нивши його ¤к чужака-конкурента, на
вс¤к випадок в≥дшукало безл≥ч розходжень м≥ж Ђћиї ≥ Ђ¬ониї. ” цьому дн≥ ≥
потр≥бно шукати початок ус≥х битв ≥стор≥њ Ч √рюнвальда ≥ „удського озера.
јустерлиц¤ ≥ Ѕород≥на, ¬ер≠дена ≥ —тал≥нграда, вс≥х повстань, революц≥й,
погром≥в.
¬≥дм≥нност≥ в≥д ≥нших, ¤к≥ побачило перше плем'¤, були не на користь Ђњхї, ≥ вже
споконв≥чно тањли в соб≥ жагуче бажанн¤ довес≠ти Ђњмї свою перевагу, вжити
запоб≥жн≥ заходи проти можливоњ аг≠рес≥њ, а найкраще Ч завдати упереджуючого
удару.
—в≥дом≥сть перв≥сноњ людини виробила формулу: Ђћи Ч це до≠
бре, ¬они це поганої, ¤ка, на жаль, ви¤вилас¤ надзвичайно жи≠
вучою, що наочно п≥дтверджуЇ вс¤ ≥стор≥¤ людства. ÷¤ формула про≠
т¤гом тис¤чол≥ть ус≥л¤ко експлуатуЇтьс¤ р≥зними державами, пол≥ти≠
ками, ≥деолог≥¤ми, рел≥г≥¤ми, расами ≥ нац≥¤ми, будь-¤кими, нав≥ть де≠
що сформованими людськими об'Їднанн¤ми.
Ѕ≥льш прим≥тивною, але водночас моб≥льною формою духов≠ноњ агрес≥њ людей Ї юрба
Ч нею прост≥ше за все ман≥пулювати у будь-¤ких ц≥л¤х. ёрба досить часто в≥д≥граЇ
роль суб'Їкта в конфл≥кт≥, що розгортаЇтьс¤ через з≥ткненн¤ культур.
ёрба форма ≥нтеграц≥њ слабких проти сильних, ¤к≥ традиц≥йно
перебувають у ф≥зичн≥й меншост≥. ёрба цементуЇ загальний ≥нтерес ¤к загальну
мету, утворюЇ групове психоенергетичне поле, ¤ке нази≠вають Їгрегором, де
розумов≥ процеси в≥дбуваютьс¤ на р≥вн≥ енер≠гетичних поток≥в.
ожна думка, що зароджуЇтьс¤ в людському мозку, йде до загаль≠ного псих≥чного
пол¤ ≥ живе там у вигл¤д≥ енергетичних хвиль. ≤ден≠тичн≥ думки в≥брують
резонансно, н≥би зливаючись в Їдине т≥ло Ч егрегор. Ћюди, розм≥рковуючи на тему
Їгрегора, зар¤джають його б≥оЇнерг≥Їю. ѕри цьому можливий ¤к пр¤мий, так ≥
зворотн≥й зв'¤зок, тобто егрегор, у свою чергу, здатний зар¤джати енерг≥Їю
ло¤льну до нього людину. ≤снують величезн≥ Їгрегори, створен≥ багатьма
по≠кол≥нн¤ми людей; найб≥льш≥ з них створен≥ р≥зними рел≥г≥¤ми, ≥де≠олог≥¤ми, а
також культурами1.
÷¤ п≥дключен≥сть людини до загального пол¤, ¤ку називають почутт¤м причетност≥,
розмиваЇ ≥ без того слабк≥ контури особист≥сно-го Ђяї та приЇднуЇ њњ до
загальноњ легковажноњ, нав≥юваноњ та агре≠сивноњ системи.
ёрба не розбираЇтьс¤, хто правий, а хто винуватий. лючем њњ запалюванн¤ можуть
стати так≥ слова: ЂЌаша справа Ї справедли≠вою!ї, ЂЌаших б'ють!ї або Ђ—к≥льки ж
можна ?ї, ЂЅий!ї (жид≥в, фриц≥в, в≥рмен, грузин, ≥нтел≥гент≥в, пом≥щик≥в ≥
взагал≥ Ђњхї, тих, хто не Ђћиї). ≤ юрба миттЇво перетворюЇтьс¤ на збожевол≥вший
та≠бун, ¤кий все трощить, все см≥таЇ на своЇму шл¤ху, жорстокий ≥ не≠щадний.
ультурно-≥сторичний, рел≥г≥йний, духовний, а часто ≥ пол≥тич≠ний аспекти в
б≥льшост≥ конфл≥кт≥в-в≥йн, конфл≥кт≥в-революц≥й Ї очевидними. Ќаприклад у ѕариж≥
в 1572 р, у н≥ч напередодн≥ дн¤ св¤≠того ¬арфолом≥¤ (23 серпн¤) юрби озброЇних
католик≥в удерлис¤ до будинк≥в спок≥йно спл¤чих протестант≥в-гугенот≥в. ¬они
стр≥л¤ють, вбивають, спалюють. –≥жуть животи ваг≥тним ж≥нкам, викидають ≥з в≥кон
пр¤мо на в≥стр¤ п≥к ≥ алебард маленьких д≥тей, до того ж зовс≥м не з особистоњ
ненавист≥ до своњх жертв ≥ нав≥ть не т≥льки з рел≥г≥йно≠го фанатизму. ÷¤ юрба
просто-напросто одержала можлив≥сть без-
1 ƒив : јверь¤нов ¬. — нига начал. ћ,. 1994. —. 28-34, \7&
Д,рДо про¤ви, и свою приховану жорсток≥сть чим ≥ скопи,
онфл≥ктн≥ взаЇмов≥дносини католик≥в з гугенота,Щ\- – ?,*с¤-
чаД,пул¤ц.њ владних пол≥тик≥в, що ≥ спр¤муй ≤—√0ћ
¬ XVII ст. у протестантськ≥ аЋ^^∆** Дану: гугеноти вбивали католик≥в. јле чи
гуготи ^√«¤к√о називати реч≥ своњми шенами, то вбивала голота, збита в юр“и
в≥дпов≥дним чином збуджена , п≥дбурена тими, кому ц¤ р≥занина 6у' ла виг≥дна Ч
правл¤чою аристократ≥Їю.
Ђякщо хочете швидко роз≥гнати юрбу, то розстр≥л¤йте перш≥ п'¤ть сотень, ≥нш≥
розб≥жатьс¤ сам≥ї (Ќаполеон ≤). ÷¤ фраза народи≠лас¤ п≥сл¤ того, ¤к ¬ вандемьЇра
(5 жовтн¤ )1795 р. багатотис¤чн≥ юр≠би, озброЇн≥ ≥ п≥дбурюван≥ ро¤л≥стами,
рушили на штурм паризько≠го онвенту, а молодий артилер≥йський генерал Ќаполеон
Ѕонапарт ударив по заколотниках гарматноњ картеччю. ≈фект був наст≥льки
приголомшуючим, що в той же веч≥р Ќаполеон був призначений ко≠мандуючим ус≥ма
в≥йськовими силами тилу ≥ набув такоњ попул¤р≠ност≥, про ¤ку ще день тому в≥н ≥
не мр≥¤в.
ёрба маЇ, безперечно, найг≥рш≥ ¤кост≥ двоногоњ тварини; вона не втратить
можливост≥ скористатис¤ безпорадним станом слабкого, але при цьому не соромитьс¤
най ганебн≥шого Ч б≥гти в≥д агрес≥њ сильного. ультурно-ц≥нн≥сн≥ ≥мперативи юрби
розмит≥ ≥ неч≥тк≥, ни≠ми легко Ђспекулюватиї на психолог≥чному р≥вн≥. ѕ≥дступна
≥ бо¤≠гузлива жорсток≥сть, шо жадаЇ своЇњ реал≥зац≥њ, але за умов гаранто≠ваноњ
безкарност≥ Ї майже чи не головною культурно-псих≥чною вла≠стив≥стю юрби.
Ѕудь-¤к≥ Ђпотьмарен≥ епохиї Ї зор¤ними часами юрби. —аме тод≥ в нењ виникаЇ
можлив≥сть досхочу покуражитис¤ над беззахисною менш≥стю, що своњм вразливим
станом провокуЇ, збуджуЇ масову кро≠вожерлив≥сть. —аме тод≥ Ђстадої раптом
переймаЇтьс¤ св≥дом≥стю своЇњ так званоњ всесильноњ Ђнародност≥ї. —аме тод≥
тр≥умфуЇ (ран≥ше вгамований сусп≥льним пор¤дком) нин≥ зв≥льнений в≥д оков
могутн≥й масовий Ђ≥нстинкт переможц¤ї. ј це перемога руйнац≥њ, хаосу. ћ≥ць ≥
пристрасть юрби н≥коли не були спр¤мован≥ на творенн¤.
¬ часи ¬еликоњ ‘ранцузькоњ революц≥њ юрби люмпен≥в розтро≠щили фортецю Ѕастил≥ю,
грабували маЇтки ≥ палаци аристократ≥в, убивали, мучили, івалтували ≥
влаштовували дик≥ орг≥њ на попели≠щах шедевр≥в арх≥тектури, ¤к≥ вони спалили.
ќтже, питанн¤ про кордони насильницького втручанн¤, в ме≠жах ¤ких особливост≥
нац≥онального, культурного житт¤ збер≥гають своњ ≥снуванн¤, неможливо вир≥шити
шл¤хом лише теоретичного
ДД¤.Д≥у ќчевидно, що культурн≥ традиц≥њ чи локальн≥ форми житт¤ чин¤ть певний
оп≥р, збер≥гаючи ≥дентичн≥сть нав≥ть у раз, р≥зно-чпн≥гних спроб культурного
пересл≥дуванн¤ ≥ здатн≥ швидко в≥дро-пжуватис¤ за спри¤тливих умов. ≤ншими
словами, загибель локаль≠ноњ форми культурного житт¤, певне знищенн¤
спроможност≥ њњ нос≥њв до в≥дтворенн¤ Ї найглибшою, останньою межею можливого
насиль≠ства. ÷е Ї найруйшвн≥шою верс≥Їю зак≥нченн¤ конфл≥кту культури.
–≥зноман≥тт¤ культурно-ц≥нн≥сних конфл≥кт≥в. —учасн≥ зм≥ни в характер≥
насильницьких конфл≥кт≥в можна представити форму≠лою: в≥д боротьби соц≥альних
систем Ч до м≥жнац≥ональних ≥ етно≠культурних з≥ткнень.
” цьому контекст≥ культуру вже недостатньо розум≥ти тра≠диц≥йно. ультура Ч не
т≥льки сфера ун≥версальних духовних ≥ ма≠тер≥альних дос¤гнень людства, загальних
дл¤ вс≥х людей ц≥нностей, норм ≥ знань. ультура Ч це насамперед локальний зас≥б
бутт¤ лю≠дей, њх повс¤кденний св≥т, що природно-≥сторично виникаЇ ≥ макси≠мально
визначаЇ екз≥стенц≥йний вим≥р повед≥нки ≥ зв'¤зк≥в людей у сусп≥льств≥1.
Ћокальн≥сть конфл≥кту сл≥д розум≥ти б≥льш глибоко, тобто ¤к конфл≥кт культурних
св≥т≥в житт¤, завжди особливих, ун≥кальних за≠соб≥в бутт¤, або, кажучи
ф≥лософською мовою, ¤к конфл≥кт онтолог≥њ р≥зних культур. Ќаприклад,
ун≥версальна св≥това рел≥г≥¤ одержуЇ у певному культурно-життЇвому св≥т≥ сенс
збер≥ганн¤ ЂсвоЇњ влас≠ноњ в≥риї, ЂЅога, що обер≥гаЇ саме цей народї.
¬≥дносно самост≥йними в духовн≥й сфер≥ Ї внутр≥шн≥ психо≠лог≥чн≥ конфл≥кти
особистост≥. якщо ‘рейд все б≥льше схил¤вс¤ до оц≥нки такого роду конфл≥кт≥в ¤к
бойовища м≥ж силами, що вит≥снен≥, ≥ силами, що витискують, то сучасн≥
досл≥дники знаход¤ть, що до внутр≥шн≥х конфл≥кт≥в повинн≥ бути включен≥
суперечлив≥ ставлен≠н¤ не т≥льки до ≥нших людей, а й до самого себе, суперечлив≥
¤кост≥ ≥ суперечлив≥ множини ц≥нностей.
ќск≥льки конфл≥кти часто стосуютьс¤ переконань, в≥ри чи мо≠ральних ц≥нностей, њх
визнанн¤ припускаЇ, що ми розвинули свою власну систему ц≥нностей. ѕросто
запозичен≥ переконанн¤, ¤к≥ не Ї частиною нашого Ђяї, навр¤д чи волод≥ють
достатньою силою, щоб викликати конфл≥кти або служити головним критер≥Їм при
прий≠н¤тт≥ р≥шень. “ак≥ переконанн¤, ¤кщо на них справл¤Їтьс¤ певний вплив,
легко зам≥нюютьс¤ ≥ншими. якщо ми просто запозичили ви-
1 ƒив : Ѕутт¤ люпини в культур≥: лосв≥л онтолог≥чного п≥тону. Д ≤„„1. 126
,;÷—Ќ1 в нашому оточенн≥ ц≥нност≥, то конфл≥кти з дуже важливих
1я нас питань не виникають. ? важливих
якщо, наприклад, син н≥коли не сумн≥вавс¤ в мудрост≥ свого обмеженого оатька. то
виникаЇ ледь пом≥тний конфл≥кт коли батько зажадаЇ, щоо син оорав профес≥ю,
котра в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д т≥Їњ ¤к≥й в≥н сам в≥ддаЇ перевагу. ќдружений чолов≥к,
¤кий любить ≥ншу ж≥нку перебуваЇ в реальному конфл≥кт≥; ≥ ¤кщо в≥н не зм≥г
роз≥братис¤ у своњх погл¤дах на зм≥ст шлюбу, то просто обере найменший оп≥р
зам≥сть того щоо визнати ≥снуванн¤ конфл≥кту ≥ прийн¤ти однознач≠не р≥шенн¤.
—вою специф≥ку мають й ≥нш≥ р≥вн≥ конфл≥кту ц≥нностей; м≥ж ≥ндив≥дами, малими
або великими групами. √еопол≥тики знаход¤ть р≥зк≥ розходженн¤ м≥ж ц≥нност¤ми не
т≥льки окремих крањн, а й ц≥лих цив≥л≥зац≥й. ’ристи¤нська цив≥л≥зац≥¤,
наприклад, в≥дв≥ку ¤к канони визнаЇ дес¤ть моральних запов≥дей. ѕроте в
розвинутих крањнах «а≠ходу традиц≥йн≥ форми рел≥г≥њ (протестантизм, католицизм)
занепа≠дають: р≥вень в≥дв≥дуванн¤ церков знижуЇтьс¤, знец≥нюЇтьс¤ ≥ роль
традиц≥йноњ морал≥. Ћюди в меншому ступен≥, пор≥вн¤но з минули≠ми дес¤тир≥чч¤м,
схильн≥ п≥дтримувати вимоги щодо аборт≥в, само≠губств, гомосексуал≥зму,
розлучень.
” той же час ≥сламський фундаментал≥зм з його ц≥нност¤ми пе≠реживаЇ видимий
п≥дйом, особливо в тих крањнах, де економ≥ка або слабко розвинута, або заснована
вин¤тково на продажу нафти.
онфл≥кти ц≥нностей в ”крањн≥ та ≥нших крањнах у так званий перех≥дний пер≥од (
проведенн¤ кардинальних економ≥чних ≥ пол≥тич≠них реформ) також мають специф≥чн≥
риси. ѕри всьому розмањтт≥ процес≥в у цих крањнах найб≥льш значним вважаЇтьс¤
конфл≥кт м≥ж традиц≥онал≥змом ≥ модерн≥змом. ÷ей конфл≥кт розвивавс¤ поступо≠во,
в≥н ≥з багатьох причин передував пол≥тичним под≥¤м початку 90-х рок≥в XX ст.
≤ншими найважлив≥шими видами конфл≥кт≥в ц≥нностей Ї: конфл≥кт м≥ж свободою ≥
р≥вн≥стю, справедлив≥стю ≥ нер≥вн≥стю, ко≠лектив≥змом ≥ ≥ндив≥дуал≥змом,
ксенофоб≥Їю (ворожнеча ≥ вороже ставленн¤ до ≥ноземц≥в) ≥ в≥дкрит≥стю до св≥ту,
демократ≥Їю ≥ авто≠ритарн≥стю, прагненн¤м до сусп≥льноњ власност≥ ≥ ор≥Їнтац≥Їю
на приватну власн≥сть тощо. ¬загал≥ можна стверджувати, що конфл≥кти ÷≥нностей
пом≥тно прискорюють або упов≥льнюють сусп≥льн≥ змши. ” розвинутих зах≥дних
крањнах сьогодн≥ спостер≥гаютьс¤ по≠ступове зникненн¤ тих систем ц≥нностей, що
склалис¤ в умовах деф≥циту, ≥ ¤вне поширенн¤ серед сегмент≥в сусп≥льства,
к≥льк≥сть
¤ких пост≥йно зб≥льшуЇтьс¤, таких ц≥нностей, в основ, ¤ких лсжам. заможн≥сть .
стаб≥льн≥сть (–. ≤нглхарт). ÷с обумовлюЇтьс¤ бсспрсцс-√еитно високим р≥внем
реального добробуту, ¤ким характеризуЇтьс¤ становище народу в передових
≥ндустр≥альних крањнах, на в≥дм≥ну в≥л умов ≥снуванн¤ б≥льш ранн≥х сусп≥льств. ”
розвинутих ≥ндустр≥аль≠них крањнах б≥льш≥сть людей вважають достаток за звичайну
р≥ч , сприймають його ¤к належне. ≤ саме тому, що вони ставл¤тьс¤ до свого
матер≥ального добробуту ¤к до належного, вони не усв≥домлю≠ють ступен¤ впливу
ц≥Їњ даност≥ на њх св≥тогл¤д.
” нов≥й систем≥ ц≥нностей ≥≥ з них, то в≥дв≥ку грали ключову роль у становленн≥
≥ндустр≥ального сусп≥льства, тобто економ≥чн≥ дос¤гненн¤, р≥ст ≥ рац≥ональн≥сть,
певною м≥рою втратили св≥й вплив. Ќа р≥вн≥ сусп≥льства в ц≥лому спостер≥гаЇтьс¤
радикальне зм≥щенн¤ пр≥оритет≥в раннього етапу ≥ндустр≥ал≥зац≥њ, посилюЇтьс¤
тенденц≥¤ до переносу акцент≥в з економ≥чного росту на занепокоЇн≥сть його
не≠гативним впливом на навколишнЇ середовище. Ќа р≥вн≥ ≥ндив≥дуу≠ма максим≥зац≥¤
економ≥чних усп≥х≥в поступово позбавл¤Їтьс¤ пр≥ори≠тету: дл¤ зростаючоњ частини
населенн¤ куди б≥льш значущими ста≠ють самовираженн¤ ≥ прагненн¤ до осмисленоњ
прац≥. «м≥нюЇтьс¤ ≥ ц≥нн≥сна мотивац≥¤ прац≥: максим≥зац≥¤ прибутк≥в ¤к головний
пр≥ори≠тет усе очевидн≥ше поступаЇтьс¤ м≥сцем ступеню задоволеност≥ са≠мим
процесом прац≥.
” посттотал≥тарних умовах, що одержали дуже точну назву Ђпротодемократ≥њї, стаЇ
наочним, ¤ким чином колективн≥ конфл≥кти переростають у д≥йсну Ђв≥йну св≥т≥вї,
¤кщо скористатис¤ висловом √. ”еллса. ѕол≥тики одержали можлив≥сть ( ≥ спритно
њњ використо≠вують) Ђдемократичноњї легал≥зац≥њ права на насильство, що њм
на≠дають процеси посткомун≥стичноњ лег≥тимац≥њ влади на етно-нацюнальшй
культурн≥й основ≥1. ѕол≥тика масового насильства лег≥ти≠муЇтьс¤, набуваючи
персонал≥зованоњ форми переживанн¤ Ђзагибел≥ нашого , мого власного св≥туї,
необх≥дност≥ його захисту за будь-
нЩ√Д”> <<Ќа¬'“№ ÷Ў∞ё Ўћ—"0√ќ ж" п¤>>-хоча …ƒ—“№—я не про тоталь≠ну в≥йну, а про
так званий локальний конфл≥кт
ху влае—ноњ√≥” ∞ЌфЋ≤ “ ”Ћ№1”– ^ це насильство, що не в≥даЇ стра-Щюю з“гДк –“1:
Ћёƒ»Ќа ”Ћ№“”–" втрачаИ сенс жиЩ –Ђ∞" 3 мож"
. ^^о“;^::::2гфткт найб≥льш 'р^Ч>'
—учасн≥ пол≥тичн≥, геопол≥тичн≥ про¤ви насильс Д.овальними, обмеженими
сутичками, але насправд≥ цс ппо¤вит? ѕального насильства, спр¤мованого Да силове
знищенн¤ ¤к Дайбшьш ()—ќбист,сн¤х, так , узагальнюючих форм сусп≥льноњ,
етнокули√ Доњ ≥дентичност≥. —учасн≥ стратег≥њ сили, що ман≥пулюють конфл≥ктї" мД
культур, Ї б≥льш тотальними, н≥ж тотальне насильство оск≥льки њх метою Ї не
т≥льки примусова трансформац≥¤ (знищенн¤) загаль≠них умов ≥снуванн¤, а й
прагненн¤ ц≥леспр¤мовано керувати вс≥м культурним масивом житт¤ людей, тими чи
≥ншими культурними традиц≥¤ми сп≥льноти.
ќсобливост≥ регулюванн¤ конфл≥кт≥в культур. Ѕудь-¤ка аб≠страктна розмова про те,
що демократ≥¤ докор≥нно знищила тотал≥та≠ризм, не додасть реального розум≥нн¤
конфл≥кт≥в у сьогодн≥шн≥й си≠туац≥њ, ¤кщо не враховувати залишк≥в культурного
насильства, наси≠ченого рудиментами та анахрон≥змами з час≥в пануванн¤ старого
ре≠жиму. ќдна ≥з головних особливостей посткомун≥стичноњ епохи саме ≥ пол¤гаЇ у
використанн≥ в пол≥тичн≥й практиц≥ деструктивних сил культурно-духовних
конфл≥кт≥в ≥ потенц≥алу насильства.
¬икладене означаЇ, що спроба розв'¤занн¤ конфл≥кту культур, ¤кщо в≥н виник ≥
триваЇ, в тому числ≥ завд¤ки п≥дтримц≥ т≥Їњ чи ≥ншоњ пол≥тичноњ сили, потребуЇ
нетрадиц≥йних метод≥в анал≥зу ≥ розум≥нн¤ його природи. ÷ей напр¤мок випливаЇ ≥з
необх≥дност≥ розгл¤дати конфл≥кт культур ¤к конфл≥кт сп≥втовариств, ¤к з≥ткненн¤
р≥зно≠ман≥тних культурних основ житт¤. “ому шл¤х його осмисленн¤ ле≠жить у
р≥чиш≥ нов≥тн≥х ф≥лософських пошук≥в тих глибинних основ бутт¤ людей, ¤к≥ власне
й уможливлюють ≥снуванн¤ людських куль≠турних сп≥втовариств.
«бер≥ганн¤ умов стаб≥льност≥ не належить до сфери лише тео≠ретичних опис≥в. ”с≥
њњ реальн≥ приписи ≥ р≥шенн¤ Ч це обов'¤зко≠во ще й практичн≥ розпор¤дженн¤, що
передбачають виробленн¤ њх Ђноу-хауї ≥ механ≥зм≥в толерантност≥. ѕроблема
дос¤гненн¤ толе≠рантност≥, знанн¤ того, ¤кими засобами ≥ на ¤ких шл¤хах
дос¤гаЇтьс¤ ситуац≥¤ стаб≥льност≥, залишаЇтьс¤ насамперед культурно-ц≥нн≥сною
проблемою.
≈коном≥чн≥, культурн≥ ≥ пол≥тичн≥ зм≥ни пов'¤зан≥ м≥ж собою ≥ певною м≥рою
передбачен≥. “ак, при ≥ндустр≥ал≥зац≥њ спостер≥гаЇтьс¤ безперервний зсув в≥д
традиц≥йних до рацюнально-правових ц≥нно-стей. —учасн≥ прагненн¤ людей до
одержанн¤ осв≥ти, розвитку на≠уки ≥ ≥ехн≥ки, дос¤гненн¤ в≥дносноњ самост≥йност≥
у вчинках тощо в≥дзначають багато досл≥дник≥в.
яв≥ основн≥ школи (марксистська ≥ всбср≥анська) пом≥тно р≥знит≥,-ш≥нш конфл≥кту
ц≥нностей. якщо прихильники марксизму “птвеш≥жукль що економ≥чн≥ ≥нтереси
визначають пол≥тичн≥ ≥ куль-тои. ц≥нност≥, то вебершнц≥ вважають, що культурн≥
ц≥нност≥ ма≠ють пр≥оритет. Ќезважаючи на в≥дм≥нност≥ у п≥дходах, ц≥ школи
схо≠д¤тьс¤ о тому, то зв'¤зки ≥нтерес≥в ≥ ц≥нностей Ї не т≥льки незапереч≠ними а
й т≥сно корелюютьс¤.
¬ивченн¤ систем ц≥нностей у 43 крањнах св≥ту (1990-1991 рр.) св≥дчить:
модерн≥зац≥¤ веде до по¤ви синдрому ≥ндустр≥ал≥зац≥њ, вик≠ликаЇ фахову
спец≥ал≥зац≥ю, бюрократизац≥ю, п≥дйом осв≥тнього р≥вн¤ ≥ такоњ конф≥гурац≥њ
в≥рувань та ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й, ¤к≥ т≥сно пов'¤зан≥ з високим р≥внем
економ≥чною розвитку. ѕроте у високо-розвинутих ≥ндустр≥альних сп≥льнотах,
здаЇтьс¤, ви¤вл¤Їтьс¤ ≥нший синдром: економ≥чний р≥ст втрачаЇ свою центральну
роль. ¬ той же час тут виникаЇ синдром культурних та ≥нституц≥ональних зм≥н,
пов'¤заних з перенесенн¤м уваги на ¤к≥сть житт¤ в ц≥лому ≥ демо≠кратичн≥сть
пол≥тичних ≥нститут≥в зокрема1.
ќтже, ц≥нност≥ ¤к загальн≥, стаб≥льн≥ характеристики людей зм≥нюютьс¤ п≥д
впливом економ≥чних, соц≥альних та ≥нших чинник≥в ≥ спр¤мовують своњх нос≥њв на
дос¤гненн¤ певних ц≥лей. Ћюди ¤к у буденн≥й д≥¤льност≥, так ≥ в конфл≥кт≥
прагнуть до задоволенн¤ своњх потреб, реал≥зац≥њ власних ≥нтерес≥в, керуючись
ц≥нн≥сними у¤влен≠н¤ми про тс. що дл¤ них Ї пр≥оритетним, а що н≥.
«в'¤зок конфл≥кту ц≥нностей з потребами та ≥нтересами ≥стот≠ною м≥рою
опосередкований. « урахуванн¤м значущост≥ св≥домост≥ окрем≥ конфл≥кти ц≥нностей
можуть бути успадкован≥ пам'¤ттю про минул≥ образи ≥ сутички. ЅуваЇ ≥ так, що
люди одн≥Їњ групи (посе≠ленськоњ, наприклад), що мають схож≥ ≥нтереси, р≥зко
розход¤тьс¤ в рел≥г≥йних погл¤дах чи у св≥тогл¤дних ≥деалах; це неминуче веде до
духовного конфл≥кту чи конфл≥кту культур.
ѕроблема сп≥в≥снуванн¤ культур сьогодн≥ маЇ особливе значен≠н¤ тому, що
розгл¤даЇтьс¤ в межах питань м≥жнародних в≥дносин м≥ж Ђнародами-братамнї
колишнього соц≥ал≥стичного табору та на≠родами колишньою —–—–.
—л≥д в≥дзначити, що останн≥м часом конфл≥кти культур, сутич≠ки е≥нокультурннх
св≥т≥в ¤вл¤ють собою приклади радикального не-гюрозум.нн¤. ѕро ¤кий рецепт може
йтис¤ у випадках локальних конфл≥кт≥в ¤к ситуац≥й культурного взаЇмознищенн¤' ƒе
знайти зз-
1 ƒив.: ћежлународни≥њ журнал сош≥альнмх наук. - 1996 - є 2 - — 10 130
,-альну основу ≥ м≥ру концептуальноњ дом≥рност≥ пац≥он¤ДиД
н¤ стор≥н на тл, м.ст ≥ сел. зруйнованих п≥д час кќ1л“^й -"аЌ"
територ≥њ колишн≥х республ≥к —–—–? к0"‘лют ≥ в≥йн на
ƒогов≥р ¤к зас≥б урегулюванн¤ ≥ загальна пол≥тико ,,ДД
Д3 д≥¤ в умовах конфл.кту культур маЇ т≥ль“^^^
функшк. - ф≥ксувати умови абсолютноњ роз'Їднаност≥*7"шЩ
ючДх стор≥н. ¬≥н так , сприймаЇтьс¤ - ¤к догов≥р про Дем^л√Щ
домовитьс¤. Ќад,, на б≥льш поширене розум≥нн¤ толерантност≥
загальноњ зм≥стовноњ основи можливого сп≥в≥снуванн¤ руйнуютьс¤
можливо, назавжди разом з по¤вою локальних конфл≥кт≥в культур'
¬иникаЇ стан необх≥дност≥ сп≥в≥снуванн¤ поза одною ≥стиною поза
Їдиною сп≥льною дл¤ вс≥х культурною, а в≥дтак, ≥ сусп≥льно-пол≥тич≠
ною основою. ÷с Ї новим зм≥стом культурноњ толерантност≥ по≠
вага ≥ розум≥нн¤, визнанн¤ права на ≥снуванн¤ ≥ спов≥дуванн¤ ≥нших
ц≥нностей та культурних зразк≥в.
якщо класична ≥де¤ подоланн¤ конфл≥кт≥в грунтуЇтьс¤ на по≠н¤тт≥ толерантност≥ ¤к
св≥домо контрольованоњ поступки (в тому числ≥ й п≥д загрозою силового тиску ≥
примусу), то ситуац≥¤ локаль≠ного конфл≥кту потребуЇ розр≥зненн¤ власне
формально-пол≥тичних в≥дносин, з одного боку, ≥ культуролог≥чних Ч з ≥ншого.
÷≥ новац≥њ сл≥д ураховувати в пол≥тичних д≥¤х: немаЇ рац≥њ вжи≠вати ¤кихось
санкц≥й стосовно культури, тобто щодо прагненн¤ людей жити у власних
соц≥окультурних формах бутт¤. —илов≥ загрози куль≠тур≥ перетворюютьс¤ в наш час
на фанатичне протиборство людей до згубного к≥нц¤. ѕол≥тична св≥дом≥сть, що не
в≥дмовилас¤ в≥д тра≠диц≥йних погл¤д≥в, часто хибно визначаЇ волю до власноњ
культури ¤к радикальний нац≥онал≥зм, варварство або нав≥ть сепаратизм.
–егул¤≠тивний ≥деал методу толерантност≥, навпаки, потребуЇ говорити Ђтакї
кожн≥й культур≥, будь-¤кому культурному св≥ту житт¤, њх бажанн¤м
са-мостверджуватис¤; проте, висловлювати р≥шуче Ђн≥ї пол≥тикам, що спекулюють на
природному ≥мун≥тет≥ кожноњ культури.
¬ умовах лег≥тимац≥њ новоњ демократичноњ влади, нових засад ≥ форм њњ зд≥йсненн¤
люди намагаютьс¤ в≥дшукати колективний зм≥ст персональноњ життЇвоњ активност≥.
—аме етнонац≥ональн≥ форми жит≠т¤, культурн≥ традиц≥њ набувають ≥сторично
виправданого, узаконе≠ного значенн¤. ультурно-≥сторична св≥дом≥сть, а отже, ≥
л≥тератур≠но закр≥плена академ≥чна ≥стор≥¤ одержують властивостей культур≠ного
фундаментал≥зму.
Ќа хвил≥ усп≥х≥в суверен≥зац≥њ з культурно-пол≥тнчного розламу св≥т≥в ≥з
перес≥чних ≥ромад¤н ≥ пол≥тик≥в, ≥нтел≥генц≥њ ≥ пролетар≥ату
Датешал≥зуютьс¤ самод≥¤льн≥ нос≥њ основ лег≥тимац≥њ та ≥дентич≠ност≥ њх легко
вп≥знати за риторикою ≥ пол≥тичною повед≥нкою; во≠ни м≥с≥онери колективноњ ≥
етнокультурноњ ≥дентичност≥, самов≥ддан≥ поборники њњ до самого к≥нц¤. ¬они
в≥шають Ђв≥д ≥мен≥ї самого на≠раду на п≥дстав≥ нових засад
нац≥онально-культурного житт¤ крањни, безапел¤ц≥йно морал≥зуючи, особливо щодо
культурноњ ≥дентичност≥, њх старанн¤ми культурна ≥стор≥¤ зм≥нюЇ своЇ значенн¤,
≥нод≥ на пр¤≠мо протилежне. √оловне њх завданн¤ Ч в≥дтворити власну ≥стор≥ю,
створити Ђсвоюї ≥сторичну правду. «д≥йснюЇтьс¤ культурно-пол≥тич≠на
≥нтерпретац≥¤ ≥сторичних под≥й, а в≥дтак, стас зрозум≥лим в≥дносн≥сть будь-¤кого
культурно-≥сторичного факту, адже факти н≥бито загальноњ культурноњ ≥стор≥њ
можуть набути зовс≥м протилеж≠ного ≥сторичного тлумаченн¤.
ультурно-ц≥нн≥сн≥ ор≥Їнтац≥њ сучасноњ ”крањни. ультуро≠лог≥чна напружен≥сть
≥стор≥њ через нов≥ кон'юнктурн≥ ≥нтерпретац≥њ Ї необх≥дною умовою лег≥тимац≥њ
новоњ влади ≥ самоствердженн¤ нац≥ональноњ сп≥льност≥.
ѕроблеми лег≥тимац≥њ посткомун≥стичноњ влади в ”крањн≥ вир≥шу≠ютьс¤ в контекст≥
виокремленн¤ своЇњ традиц≥њ, власного культурно≠го св≥ту в≥д ≥нших культурних
св≥т≥в, особливо в≥д –ос≥њ. « перших рок≥в незалежност≥ серед найб≥льш
радикальних пол≥тик≥в переважаЇ риторика щодо в≥дторгненн¤ рос≥йськоњ культури,
¤ка концентруЇтьс¤ в гасл≥ Ђѕодал≥ в≥д ћоскви!ї ” ц≥й св≥тогл¤дн≥й перспектив≥
будь-¤ка розмова про пошуки загального культурного ≥, б≥льш того, пол≥тич≠но
Їдиного св≥ту однозначно в≥дкидаЇтьс¤; залишаютьс¤ лише спо≠гади про колишню
Їдн≥сть. ќтже, нац≥онал-радикальн≥ культурпол≥ти-ки робл¤ть акцент на
максимальн≥й в≥дм≥нност≥ в≥д рос≥йськоњ куль≠тури ≥ нав≥ть њњ чужородност≥; тод≥
¤к в ≥ншоњ частини населенн¤ це, навпаки, предмет неск≥нченноњ
культурно-пол≥тичноњ ностальг≥њ та спод≥вань.
¬ельми серйозним у в≥дносинах м≥ж ”крањною ≥ –ос≥Їю Ї те, шо суверен≥зац≥¤ на
культуролог≥чних засадах виходить за кордони м≥жнац≥онального розмежуванн¤ ≥
набуваЇ м≥жнародного геопол≥тич-ного значенн¤. ‘акт пол≥тичного роз'Їднанн¤ двох
найближчих слов ¤нських культур потенц≥йно приховуЇ в соб≥ набагато б≥льший
радикальний зм≥ст щодо розламу геопол≥тично сум≥жних св≥т≥в ≥ ри≠зику можливих
конфл≥кт≥в м≥ж ними. ўоб запоб≥гти цьому, треба вести мову про в≥дродженн¤ у
пол≥тичному контекст≥ й ”крањн≥ ≥ –ос≥њ культури Ївраз≥йськоњ ≥дентичност≥,
Ївраз≥йськоњ ≥деолог≥њ та св≥то≠гл¤ду ≥ такого ж державного розум≥нн¤. 132
≤ лобал≥заш¤ культурпол≥тики аж до протисЩ,Д. ≤1’ќƒ” , —ходу (™враз≥њ, стаЇ
зрозум,Щ,^Щ “~Д… ≥аДД¤: чи можна спод≥ватис¤ Да ¤к≥-небудь подальш≥ зм≥ни в
пол≥т√, ДДДкомун≥стичних крањн ? “еоретично це вимагаЇ нового сЩ,Щ' лег≥тимац≥њ
влади, особливо в умовах незлагоди ≥ кризи ѕол≥тична лег≥тимац≥¤ грунтуЇтьс¤ на
зверненн≥ до непол≥тичних масових ц≥нно стей, тобто до нац≥ональних, культурних
≥дей ≥ традиц≥й Ќовий крок у так≥й лег≥тимац≥њ влади потребуЇ ≥деолог≥чноњ опори
на б≥льш ун≥вео сальн≥ у¤вленн¤ про самоцшност≥ Ђнашоњї культурноњ ≥дентичност≥
онфл≥кти культур дл¤ окремих пол≥тичних режим≥в внутр≥шньо пов'¤зан≥ з
завданн¤ми розв'¤занн¤ власних суперечностей. ѕротис≠тавленн¤ «ападу Ч це
значною м≥рою внутр≥шн¤ необх≥дн≥сть пост≠комун≥стичноњ влади стати або
ор≥Їнтуватис¤ на б≥льш високий ща≠бель культуролог≥чноњ лег≥тимац≥њ, бажанн¤
успадкувати краще, але ц≥лком в ≥нших умовах ≥ традиц≥¤х. ¬иникаЇ, таким чином,
не просто потреба в обмежен≥й традиц≥йними рамками культурн≥й меж≥, а
Ђлег≥ти-мац≥йна спрагаї поЇднанн¤ з глобальною Ївраз≥йською ≥деолог≥Їю.
” пол≥тично незалежн≥й ”крањн≥, ¤ка виокремилась назавжди, формуЇтьс¤ власний
культурний материк. –озлом культур ”крањни ≥ –ос≥њ (у цьому контекст≥) маЇ
сприйматис¤ ≥ тлумачитис¤ ¤к позитив≠ний факт, ¤к необх≥дна культурпол≥тична
умова. ÷е методолог≥чна установка на об'Їктивне виокремленн¤ названих
етнокультурних св≥т≥в, недивл¤чись на всю њх реальну ≥сторичну близьк≥сть та
акту≠альн≥сть гармон≥йного сп≥в≥снуванн¤.
Ќайб≥льш перспективний шл¤х нац≥ональних ≥ геопол≥тичних взаЇмов≥дносин ”крањн≥
≥ –ос≥њ Ч визнанн¤ незалежност≥ ≥ са-моц≥нност≥ украњнськоњ ≥ рос≥йськоњ
культур. ÷е шл¤х достатньо рац≥ональний, досить в≥дкритий дл¤ вс≥х ≥нших
культурних сп≥лку≠вань, шл¤х повного порозум≥нн¤ ≥ сп≥вроб≥тництва у сфер≥
культури ≥ пол≥тики. ÷е в≥дмова в≥д претенз≥й на будь-¤ку ун≥версальн≥сть чи
зверхн≥сть, в≥дмова в≥д культурного диктату, ¤кий неминуче веде до конфл≥кт≥в
ц≥нностей ≥ культур.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|