____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 року. За ред.М.І. Мельника, М.І. Хавронюка
Розділ XI ЗЛОЧИНИ ПРОТИ БЕЗПЕКИ РУХУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТУ
Неповідомлення
капітаном судна іншому судну, що зіткнулося
з ним на морі, назви і порту приписки свого
судна, а також місця свого відправлення та
призначення, незважаючи на наявність
можливості подати ці відомості,—
карається
штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або виправними
роботами на строк до #вох років, або
арештом на строк до шести місяців.
1. Об’єктом
злочину є безпека руху та експлуатації
транспорту в частині забезпечення
встановленого порядку розслідування
аварій на морі,
2. Об’єктивна
сторона злочину поллгає у бездіяльності: 1)
неповідомленні членам екіпажу чи
пасажирам іншого судна, з яким відбулося зіткнення,
даних про своє судно — його назви, порту
приписки, місця свого відправлення і
призначення; 2) повідомленні лише-частини
необхідних даних чи повідомленні
неправдивих даних.
Відповідальність
за таку бездіяльність настає за умови, що
винний мав можливість надати необхідну інформацію.
Відсутність такої можливості повинна бути
викликана об’єктивними обставинами —
пораненням капітана, необхідністю вжиття
заходів для забезпечення плавучості судна
чи рятування пасажирів і екіпажу, несправністю
засобів зв’язку тощо.
Обов’язковою
ознакою об’єктивної сторони злочину є місце
його вчинення. Ним є як відкрите море, так і
територіальні води будь-якої держави.
3.
Суб’єкт злочину спеціальний. Ним може
бути лише капітан судна, яке зіткнулося з іншим
судном. Про поняття судна див. коментар до
ст. ст. 339 і 446.
4.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується умислом.
Конвенція
ООН з морського права від Югрудня 1982р.
Ратифікована Україною З червня 1999р. (ст. 98).
1.
Порушення правил безпеки дорожнього
руху або експлуатації транспорту особою,
яка керує транспортним засобом, що
спричинило потерпілому середньої тяжкості
тілесне ушкодження,—
карається
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або виправними роботами
на строк до двох років, або арештом на
строк до шести місяців, або обмеженням
волі на строк до трьох років, з
позбавленням права керувати
транспортними засобами на строк до трьох
років або без такого.
2.
Ті самі діяння, якщо вони спричинили
смерть потерпілого або заподіяли тяжке тілесне
ушкодження,—
караються
позбавленням волі на строк від трьох до
восьми років з позбавленням права
керувати транспортними засобами на строк
до трьох років або без такого.
3.
Діяння, передбачені частиною першою цієї
статті, якщо вони спричинили загибель кількох
осіб,—
караються
позбавленням волі на строк від семи до
дванадцяти років з позбавленням права
керувати транспортними засобами на строк
до трьох років.
Примітка.
Під транспортними засобами в цій статті та
статтях 287, 289 і 290 злід розуміти всі види
автомобілів, трактори та Інші самохідні
машини, трамваї і тролейбуси, а також
мотоцикли та інші механічні транспортні
засоби.
1.
Основним безпосереднім об’єктом
злочину є безпека руху й експлуатації
автомобільного та деяких інших видів
транспорту, перелік яких наведений у примітці
до ст. 286, а його додатковим обов’язковим
об’єктом — життя і здоров’я особи.
2.
Транспортними засобами, в зв’язку з
керуванням якими настає відповідальність
за ст. 286 (а також які є ознакою складів
злочинів, передбачених ст. ст. 287, 289, 290),
виступають транспортні
3.
Об’єктивна сторона злочину включає
такі обов’язкові ознаки: 1) діяння, 2)
обстановку, 3) наслідки та 4) причинний зв’язок
між діянням і наслідками.
Діяння
полягає у порушенні правил безпеки
дорожнього руху або експлуатації
транспорту. Воно може вчинятися шляхом дії
або бездіяльності і полягати у: 1) вчиненні
дійг які заборонені правилами (проїзд на
забороняючий сигнал світлофора,
експлуатація автомобіля з певними технічними
несправностями тощо); 2) невиконанні дій
які особа може і зобов-‘язана вчинити відповідно
до вимог правил безпеки руху й експлуатації
транспорту (иезниження швидкості руху відповідно
до дорожньої обстановки чи приписів доро-жних
знаки», неправильне користування зовнішніми
світловими приладами);. Про поняття водіння
і експлуатації машин див. коментар до ст.
415.
Діяння
при вчиненні цього злочину завжди пов’язане
з недотриманням вимог відповідних
нормативних актів — правил безпеки руху
та експлуатації транспортних засобів.
Такі правила встановлені у законах та інших
нормативно-правових актах, насамперед
Правилах дорожнього руху.
Обстановка
вчинення злочину характеризується тим, що
діяння вчиняється та наслідки настають в
обстановці дорожнього руху, тобто в процесі
пересування транспортних засобів. Тому не
охоплюється ст. 286 заподіяння шкоди під час
ремонту транспортних засобі» чи в ході
виконання ними певних спеціальних (не
транспортних) операцій (наприклад, під час
переміщення ґрунту бульдозером,, збирання
врожаю самохідним комбайном).
Кримінальна
відповідальність за ст. 286 настає за умови
заподіяння наслідків у вигляді фізичної
шкоди, яка є не менш небезпечною, ніж
середньої тяжкості тілесне ушкодження.
Про поняття середньої тяжкості тілесного
ушкодження див. коментар до ст. 122. Заподіяння
в результаті порушення правил безпеки
дорожнього руху легких тілесних ушкоджень
виключає застосування ст. 286.
Причинний
зв’язок між діянням і наслідками має місце
тоді, коли порушення правил безпеки руху
або експлуатації транспорту, допущене
винним, закономірно, з необхідністю тягне
за собою наслідки, передбачені ст. 286.
Злочин
вважається закінченим з моменту настання
зазначених у ст. 286 наслідків.
4.
Суб’єкт злочину спеціальний. Це
осудна особа, яка досягла 16-річного віку і
керує транспортним засобом. Особою, яка
керує транспортним засобом, вважаються:
водій; інструктор, який керує навчальним
водінням; службова особа, яка дає водію
обов’язкові для виконання вказівки. При
цьому не мають значення наявність
5.
Суб’єктивна сторона злочину визначається
ставленням винного до наслідків і в цілому
характеризується необережною виною. ТІри
умисному ставленні до наслідків вчинене
кваліфікується за статтями Особливої
частини КК, що передбачають відповідні
умисні злочини.
6.
Кваліфікуючими ознаками злочину є
спричинення в результаті порушення правил
дорожнього руху або експлуатації
транспорту: 1} смерті потерпілого або заподіяння
тяжкого тілесного ушкодження одному чи кільком
потерпілим (ч. 2 ст. 286). Якщо під час .дорожньої
події заподіяно тілесні ушкодження різного
ступеня тяжкості, то скоєне кваліфікується
за частиною статті, яка передбачає найбільш
тяжкий вид ушкоджень; 2) загибелі кількох
осіб (ч. З •ст. 286). За ч. З ст. 286 порушення
правил безпеки руху й експлуатації
транспорту кваліфікується тоді, коли
смерть кількох осіб була результатом однієї
дорожньої події. Дві чи більше подій, в
результаті кожної з яких настала смерть
однієї особи, не можна оцінювати ях наслідок
— загибель кількох осіб.
Закон
України “Про дорожній рух” від ЗО червня
1993 р.
Закон
України “Про транспорт” від 10листопада
1994р.
Закон
України “Про автомобільний транспорт
від 5 квітня 2001 р.
Правила
дорожнього руху. Затверджені постановою
КМ №1094 від 31 грудня 1993р.
Правила
експлуатації трамвая та тролейбуса.
Затверджені наказом Державного комітету
України по житлово-комунальному
господарству № 103 від 10 грудня 1996р.
Правила
користування трамваєм і тролейбусам в містах
України. Затверджені наказом Державного
комітету будівництва, архітектури та
житлової політики України №22 від 18
листопада 1997р.
Випуск
в експлуатацію завідомо технічно
несправних транспортних засобів, допуск
до керування транспортним засобом особи,
яка перебуває в стані сп’яніння або не мас
права на керування транспортним засобом,
чи інше грубе порушення правил експлуатації
транспорту, що убезпечують дорожній рух,
вчинене особою, відповідальною за технічний
стан або експлуатацію транспортних засобів,
якщо це спричинило потерпілому середньої
тяжкості тілесне ушкодження, тяжке тілесне
ушкодження або його смерть,—
караються
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або виправними роботами
на строк до двох років, або обмеженням волі
на строк до п’яти років, або позбавленням
волі на строк до п’яти років, з
позбавленням права обіймати посади, пов’язані
з відповідальністю за технічний стан або
експлуатацію транспортних засобів, на
строк до трьох років або без такого.
І.
Основним безпосереднім об’єктом злочину
є безпека експлуатації транспортних засобів,
зазначених у примітці до ст. 286, а його:
додатковим обов’язковим об’єктом
здоров’я та життя особи. : 2. Об’єктивна
сторона злочину складається з таких обов’язковйх-ознак,
як діяння, наслідки та причинний зв’язок
між ними.
Діяння
при вчиненні аналізованого злочину може
вчинятися шляхом дії або бездіяльності і
виражатися у формі: 1) випуску в експлуатацію
завідомо технічно несправних
транспортних засобів; 2) допуску до
керування транспортним засобом особи, яка
перебуває в стані сп’яніння або не має
права на керування транспортним засобом;
‘3) іншого грубого порушення правил
експлуатації транспорту, що убезпечують
дорожній рух.
Випуск в
експлуатацію завідомо несправних
транспортних засобів передбачає надання
дозволу чи віддання вказівки про здійснення
поїздки на транспортному засобі, який має
технічну несправність, при якій його
експлуатація заборонена. Перелік таких
несправностей наведений у Правилах
дорожнього руху (несправності гальмівної
системи і рульового керування, неналежний
стан коліс, шин, зовнішніх світлових
приладів тощо).
Допуск
до керування транспортним, засобом особи,
яка перебуває в стані сп’яніння або не має
права на керування транспортним засобом,
полягає у наданні дозволу розпочати рух
транспортним засобом відповідній особі,
передачі їй керування в процесі руху,
оформленні маршрутного листка тощо. При
цьому під особою, яка перебуває в стані сп’яніння,
слід розуміти особу, яка перебуває в стані
алкогольного, наркотичного чи викликаного
вживанням одурманюючих речовин сп’яніння
незалежно від його ступеня. Особа, яка не
має права на керування транспортним
засобом,— це особа, яка взагалі не
отримувала відповідного посвідчення, яка
позбавлена в установленому порядку права
керування транспортними засобами, а також
особа, не допущена до керування даним
типом транспортного засобу.
Інше
грубе порушення правил експлуатації
транспорту, що убезпечують дорожній рух,—
це будь-які дії або бездіяльність, внаслідок
яких здійснюється експлуатація
транспортних засобів, в умовах, які
загрожують безпеці дорожнього руху. До них
належать, зокрема, грубе порушення режиму
роботи водіїв, неприпинення експлуатації
транспортних засобів, несправність яких
виявилася під час рейсу, давання вказівки
про експлуатацію транспортного засобу з
перевищенням норм завантаження і т.д.
Кримінальна
відповідальність за ст. 287 настає у разі,
якщо наслідком описаних вище порушень
стало спричинення потерпілому середньої
тяжкості тілесного ушкодження.
Причинний
зв’язок у цьому посяганні має місце тоді,
коли передбачене ст. 287 діяння закономірно,
з необхідністю викликає вказаний вище
наслідок. Це має місце, по-перше, тоді, коли
між діянням і наслідком немає проміжних
ланок, тобто він прямий,— порушення правил
експлуатації транспортних засобів
безпосередньо тягне за собою катастрофу (наприклад,
в рейс випускається транспортний засіб з
несправною гальмівною системою, що
призводить до вказаного наслідку). По-друге,
злочинне діяння, вказане в ст. 287;
може
бути однією із ланок в розвитку причинності,
підсумком чого є відповідні наслідки. При
цьому їх зумовлюють і інші діяння, які
перебувають в причинному зв’язку з цими
наслідками, найчасті-ше — порушення
правил безпеки руху й експлуатації
транспорту особами, які керують
транспортними засобами. Причинний зв’язок
як ознака даного злочину наявний, коли
наслідки настають і при правомірній поведінці
інших учасників дорожнього руху.
3.
Суб’єкт злочину спеціальний. Ним є
особи, що обіймають посади, пов’язані з відповідальністю
за технічний стан або експлуатацію
транспортних засобів. Така відповідальність
на певні категорії осіб покладається
нормативно-правовими актами та
нормативними актами підприємств, установ
та організацій. До вказаних осіб належать
керівники транспортних підприємств та їх
структурних підрозділів, які убезпечують
експлуатацію транспорту (служби безпеки
руху, служби експлуатації), а також інші
працівники, які виконують відповідні
функції (механіки, диспетчери, працівники
медичної служби), водії закріплених за
ними транспортних засобів.
4.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується необережною виною.
Завідомість знання про технічну несправність
транспортних засобів означає, що особа
точно, достовірно знає про наявність
несправності, за якої експлуатація
транспортного засобу заборонена. Про те,
що винний знав про стан сп’яніння особи,
яка допускається до керування
транспортним засобом, або про відсутність
у такої особи права на керування
транспортним засобом свідчать ухилення
водія від проходження обов’язкового
медичного огляду, неподання ним посвідчення
водія та талона до нього, спостереження за
фізичним станом особи, повідомлення інших
працівників чи сторонніх громадян тощо.
Водночас, якщо суб’єкт злочину не отримав
відповідної інформації, то його вина у
вчиненні злочину, передбаченого ст. 287,
виключається. Однак, якщо особа належно не
виконувала свої службові обов’язки (не
перевірила наявності посвідчення на право
керування відповідним транспортним
засобом, не здійснила обов’язковий
контроль за тверезістю тощо) і не
встановила перебування в стані сп’яніння
чи відсутності права на керування
транспортним засобом, то вона, за наявності
обов’язкових ознак складу злочину, підлягає
відповідальності за службову недбалість (ст.
379).
Закон
України “Про дорожній рух” від ЗО червня
1993 р.
Закон
України Про
транспорт” від 10 листопада 1994р.
Закон
України “Про автомобільний транспорт
від 5квітня 2001 р.
Правила
дорожнього руху. Затверджені постановою
КМ №1094 від 31 грудня 1993 р.
Правила
експлуатації трамвая та тролейбуса.
Затверджені наказом Державного комітету
України по житлово-комунальному
господарству № 103 від 10 грудня
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|