____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 року. За ред.М.І. Мельника, М.І. Хавронюка
Розділ VIII ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ДОВКІЛЛЯ
Порушення
правил, установлених для боротьби зі шкідниками
і хворобами рослин, та інших вимог
законодавства про захист рослин, що
спричинило тяжкі наслідки,—
карається
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на
строк до двох років.
1.
Об’єктом злочину є встановлений
порядок захисту рослинного світу, у т.ч. в
частині попередження і боротьби зі шкідниками
і хворобами рослин.
2.
Предметом злочину є рослини (сільськогосподарські,
дикорослі, інші) та їхні природні
властивості, а також плоди рослин — зерно,
насіння, овочі, фрукти, коренеплоди тощо.
Рослини — це організми, які живляться
органічними і неорганічними речовинами ґрунту,
води і повітря і здатні створювати органічні
речовини з неорганічних у природному
стані.
3.
Об’єктивна сторона включає в себе три
ознаки: 1) діяння — порушення правил,
установлених для боротьби зі шкідниками і
хворобами рослин, та інших вимог
законодавства про захист рослин; 2) тяжкі
наслідки; 3) причинний зв’язок між діянням
і наслідками.
Шкідники
рослин — це види тварин (комахи, кліщі, мікроорганізми),
здатні заподіяти шкоду рослинам,
чагарникам, деревам, продукції рослинного
походження. До шкідників рослин належать,
наприклад, колорадський жук, довгоносик,
сарана, картопляна міль, східна плодожерка,
миші та інші гризуни. Хворобами, рослин
визнаються відхилення від їх нормального
стану і розвитку, які полягають у порушенні
основних функцій всієї рослини або її
частини (порушення нормального обміну
речовин під впливом фітопатоге-нів (віруси,
бактерії, гриби) або несприятливих умов
середовища, наприклад надлишку чи нестачі
води, порушення температурного режиму).
Захист
рослин — це комплекс заходів, які
спрямовані на зменшення втрат урожаю та
запобігання погіршенню стану рослин сільськогосподарського
та іншого призначення, багаторічних і лісових
насаджень, дерев, чагарників, рослинності
закритого ґрунту, продукції рослинного
походження через шкідників, хвороби, бур’яни.
Оскільки
диспозиція ст. 247 має бланкетний характер,
для притягнення особи до відповідальності
слід встановити, які конкретно правила нею
було порушено та яким нормативним актом ці
правила встановлено.
Злочин
може бути вчинений шляхом дії або бездіяльності.
Здебільшого порушення законодавства про
захист рослин набуває пасивної форми (наприклад,
невжиття заходів, спрямованих на знищення
шкідників та збудників хвороб рослин, на
локалізацію постраждалих територій або
знищення зараженого врожаю чи насіння;
неповідомлення інформації про загрозу посівам,
іншій рослинності, а також продукції
рослинного походження від шкідливих
організмів; невиконання законних вимог
службових осіб спеціально уповноважених
органів виконавчої влади, які здійснюють
державний контроль за додержанням
законодавства про захист рослин).
Дії, які
утворюють об’єктивну сторону цього
злочину, можуть полягати, зокрема, у:
ввезенні в Україну та реалізації на її
території засобів захисту рослин, що не
пройшли державних випробувань і реєстрації;
використанні для знищення шкідників і
збудників хвороб заборонених хімічних
речовин; надмірному вживанні пестицидів.
Порушенням
законодавством про захист рослин потрібно
визнавати також порушення правил боротьби
з бур’янами, зокрема шляхом використання
гербіцидів, якщо це потягло тяжкі наслідки.
Склад
злочину, передбачений ст. 247, є матеріальним.
Злочин визнається закінченим з моменту
спричинення тяжких наслідків. Вирішуючи
питання про те, чи є заподіяні наслідки
тяжкими, у кожному конкретному випадку
потрібно враховувати, зокрема, площу
територій, на які поширилась епіфітотія,
шкоду, заподіяну людині, рослинному і
тваринному світові або сільськогосподарському
виробництву, час, на який земельні площі
виведено з ладу, вартість заходів, здійснюваних
для подолання спричинених негативних наслідків
(наприклад, вартість знезараження,
переробки або знищення підкарантинних
матеріалів та об’єктів).
Порушення
вимог законодавства про захист рослин, що
не спричинило тяжких наслідків, тягне адміністративну
відповідальність (зокрема за ст. ст. 83, 83-1,
105, 106, 188-12 КАП).
4.
Суб’єкт злочину загальний.
5.
Суб’єктивна сторона злочину визначається
психічним ставленням особи до наслідків і,
за загальним правилом, характеризується
необережною формою вини. Проте не виключається
можливість вчинення порушення
законодавства про захист рослин з
непрямим умислом.
Вчинення
з метою ослаблення держави дій,
спрямованих на масове отруєння та
поширення епіфітотій, кваліфікується за
ст. 113 КК як диверсія.
Закон
України “Про охорону навколишнього
природного середовища” від 25 червня 1991 р. (ст.
52).
Закон
України ‘ Про карантин рослин” від ЗО
червня 1993р. (ст.ст. 1,8,9, 11,15,І6)
Закон
України “Про пестициди і агрохімікати
від 2 березня 1995 р. (ст.ст. 12,13,20).
Закон
України “Про захист рослин” від 14 жовтня
1998р. (ст. ст. І, 14,21) Наказ Головної державної
інспекції з карантину рослин України “Про
затвердження інструкцій по виявленню,
локалізації та ліквідації карантинних об’єктів”
№8 від 5 лютого 1997р.
Методичні
вказівки про порядок притягнення до адміністративної
відповідальності порушників
законодавства у сфері захисту рослин.
Затверджені наказом МАП № 170 від б вересня
2000 р.
1.
Порушення правил полювання, якщо воно
заподіяло істотну шкоду, а також незаконне
полювання в заповідниках або на інших
територіях та об’єктах природно-заповідного
фонду, або полювання на звірів, птахів чи інші
види тваринного світу, що занесені до
Червоної книги України,—
караються
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на
строк до трьох років, з конфіскацією
знарядь і засобів полювання та всього
добутого.
2.
Ті самі дії, якщо вони вчинені
службовою особою з використанням
службового становища, або за попередньою
змовою групою осіб, або способом масового
знищення звірів, птахів чи інших видів
тваринного світу, або з використанням
транспортних засобів, або особою, раніше
судимою за злочин, передбачений цією
статтею,—
караються
штрафом від ста до двохсот
неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян або обмеженням волі на строк до п’яти
років, або позбавленням волі на той самий
строк, з конфіскацією знарядь і засобів
полювання та всього добутого.
1.
Об’єктом злочину є встановлений
порядок охорони, раціонального
використання і відтворення тваринного світу
суходолу — диких звірів і птахів як невід’ємної
складової частини довкілля.
2.
Предмет злочину — дикі звірі та птахи,
які охороняються законом і перебувають у
стані природної волі або утримуються в на-піввільних
умовах (у штучно створених ізольованих ділянках)
у межах мисливських угідь і можуть бути об’єктами
полювання. До мисливських звірів належать,
зокрема, хохулі, кролі дикі, зайці-біля-ки,
зайці-русаки, білки, бобри,, нутрії, ондатри,
лисиці, вовки, ведмеді, олені благородні і
плямисті, кабани, лані, козулі, лосі,
муфлони, зубри, а до мисливських птахів —
гагари, лебеді, гуси, качки, голуби, кулики.
Не є
предметом злочину, передбаченого ст. 248: 1)
комахи, плазуни, земноводні, риби, водні
безхребетні тварини, морські ссавці; 2) шкідливі
звірі і птахи, які не охороняються кримінальним
законом, хоч їх відстріл і відлов відбувається
у встановленому порядку (наприклад,
ховрахи, хом’яки, криси, тушканчики,
бродячі собаки і коти, сороки, сірі ворони,
граки); 3) мисливські тварини у неволі (які
утримуються у розплідниках, вольєрах,
зоопарках, на фермах тощо). В останньому
випадку дії особи, яка незаконно заволодіває
дикими тваринами чи птахами, можуть бути
кваліфіковані як відповідний злочин проти
власності (про це див. Загальні положення
до розділу VI Особливої частини).
Червона
книга України — основний державний
документ, в якому містяться узагальнені відомості
про сучасний стан видів тварин і рослин, що
постійно або тимчасово перебувають чи
зростають у природних умовах на території
України, в межах її територіальних вод,
континентального шельфу та виключної (морської)
економічної зони і які знаходяться під
загрозою зникнення. Види тварин, занесені
до Червоної книги, залежно від стану та
ступеня загрози для популяції поділяються
на такі категорії: зниклі, зникаючі,
вразливі, рідкісні, невизначені,
недостатньо відомі, відновлені. Занесені
до Червоної книги України види тваринного
світу підлягають особливій правовій
охороні, їх добування, а також добування їхніх
гнізд, яєць здійснюється у виняткових
випадках лише з науковою і селекційною
метою за спеціальним дозволом.
4.
З об’єктивної сторони злочин виражається
у: 1) порушенні правил полювання, якщо воно
заподіяло істотну шкоду; 2) незаконному
полюванні в заповідниках або на інших
територіях та об’єктах природно-заповідного
фонду; 3) полюванні на звірів, птахів чи інші
види тваринного світу, що занесені до
Червоної книги України.
Полюванням
визнаються дії людини, спрямовані на
вистежування, переслідування з метою
добування і саме добування (відстріл, відлов)
мисливських тварин, що перебувають у стані
природної волі або утримуються у напіввільних
умовах.. Полюванням у смислі ст. 248 слід
також визнавати перебування осіб: а) у
межах мисливських угідь, у т.ч. на польових
і лісових дорогах (крім доріг загального
користування), з будь-якою стрілецькою
зброєю або з капканами та іншими
знаряддями добування звірів і птахів, або
з собаками мисливських порід чи ловчими звірами
і птахами, або з продукцією полювання; б) на
дорогах загального користування з продукцією
полювання або з будь-якою зібраною
розчохленою стрілецькою зброєю.
Полювання
визнається кримінально караним за умови
його незаконності. Порушення правил
полювання означає, що даний вид
використання тваринного світу здійснюється
без належного дозволу, в заборонений час, у
недозволених місцях, у т.ч. на територіях
та об’єктах природно-заповідного фонду,
забороненими знаряддями або способами,
стосовно тих видів тварин, які занесені до
Червоної книги.
Полювання
без належного дозволу має місце тоді, коли
воно здійснюється самовільно, без
належного документа, виданого
уповноваженим органом. Документами на
право полювання є: посвідчення мисливця;
щорічна картка обліку добутої дичини і
порушень правил полювання з позначкою про
сплату державного мита; дозвіл на
добування мисливських тварин (ліцензія, відстрільна
картка тощо); відповідний дозвіл на право
користування вогнепальною мисливською
зброєю; паспорт на собак мисливських порід,
інших ловчих звірів і птахів з відміткою
про допуск до полювання у поточному році у
разі їх використання під час полювання.
За відстрільною
карткою здійснюється полювання на пернату
дичину, кроля дикого, зайця-русака, єнотоподібного
собаку, вовка та лисицю. За ліцензією здійснюється
полювання на ведмедя, кабана, лань, оленів,
козулю, лося, норку американську та ін.
Ліцензія — це документ суворої звітності,
який видається державними органами лісового
господарства і засвідчує право мисливця
на добування однієї особини тварин того
виду, статі і віку, які зазначені в ньому.
Ліцензія з незаповненими реквізитами,
виправленнями, простроченими термінами
полювання або не зареєстрована у відповідних
журналах, вважається недійсною, а
полювання за нею — незаконним.
Незаконність
полювання слід вбачати і в тому разі, коли
воно відбувається з відступом від умов,
зазначених у дозвільних документах,
наприклад добування тварин, які не
зазначені у ліцензії або понад
встановлену у дозволах норму, або в угіддях,
не зазначених у дозволі.
Полювання
в заборонений час означає, що воно здійснюється
тоді, коли займатись полюванням на будь-яких
тварин заборонено а) взагалі (наприклад, у
темний період доби (пізніше години після
заходу сонця і раніше години до його сходу)
або на тварин, які за знають лиха); б) у
строки, протягом яких забороняється
полювати на певних видів диких звірів і
птахів. Тривалість мисливського сезону
стосовно конкретних представників фауни
встановлюється законодавством. Строки
полювання (конкретна дата відкриття та
закриття полювання на той чи інший вид
мисливських тварин, дні полювання)
визначаються нормативно-правовими актами
і доводяться до відома користувачів
мисливських угідь і громадськості. Відстріл
та відлов хижих і шкідливих тварин,
добування мисливських тварин для наукових
потреб або переселення у нові місця
перебування може здійснюватись у
встановленому порядку поза межами
мисливського сезону.
Полювання
у недозволених місцях — це полювання у
таких місцях, де воно взагалі заборонено,
або де для цього потрібен спеціальний дозвіл.
Полювання забороняється: на територіях та
об’єктах природно-заповідного фонду; на
відтворювальних ділянках; у межах
населених пунктів, .за винятком випадків,
передбачених рішеннями обласних рад; на відстані
ближче ніж 200 метрів від будівель
населеного пункту та окремо розташованих
будівель, де можливе перебування людей.
Про
поняття території та об’єкти природно-заповідного
фонду див. коментар до ст. 252.
Забороненими
слід визнавати ті знаряддя і способи,
якими полювати взагалі не дозволяється
або які заборонено використовувати для відстрілу
чи відлову певних об’єктів тваринного світу.
До таких знарядь і способів слід відносити
зокрема: використання клеїв, петель, гачків,
самострілів, ловчих ям, отруйних та
анестезуючих принад, живих сліпих чи знівечених
тварин як принади, звуковідтворювальних
приладів та пристроїв, приладів нічного
бачення, дзеркал та інших пристроїв, що осліплюють
тварин, заливання нір звірів. На пернату
дичину забороняється полювати з нарізною
вогнепальною зброєю, а на копитних тварин
та ведмедя — з використанням малокаліберної
гвинтівки під патрон кільцевого
запалювання або набоїв, споряджених
картеччю чи шротом.
Порушення
правил полювання є закінченим з моменту
заподіяння істотної шкоди.
Вирішуючи
питання про те, чи є шкода істотною, потрібно
у кожному конкретному випадку враховувати
кількість, вартість та екологічну цінність
здобутих або знищених звірів і птахів,
шкоду, заподіяну довкіллю й обчислену за
спеціальними таксами. Наприклад, істотною
шкодою потрібно визнавати знищення хоча б
одного лося, зубра, ведмедя, підрив популяції
тварин, відстріл невеликих
Незаконне
полювання у заповідниках або на інших
територіях та об’єктах природно-заповідного
фонду, або полювання на об’єкти
тваринного світу, що занесені до Червоної
книги України, є формальним складом
злочину і вважається закінченим з моменту
початку полювання незалежно від того, чи
були фактично здобуті відповідні
мисливські тварини.
Порушення
правил полювання, яке не заподіяло істотної
шкоди, не здійснюється у межах територій
та об’єктів природно-заповідного фонду і
не пов’язано з полюванням на ті види
тваринного світу, що занесені до Червоної
книги України, тягне за собою адміністративну
відповідальність (ст. 85 КАП).
4.
Суб’єкт злочину загальний.
5.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується умислом.
6.
Кваліфікуючими ознаками злочину (ч. 2
ст. 248 КК) є його вчинення: 1) службовою
особою з використанням службового
становища; 2) за попередньою змовою групою
осіб; 3) способом масового знищення звірів,
птахів чи інших видів тваринного світу; 4) з
використанням транспортних засобів; 5)
особою, раніше судимою за цей злочин.
Про
поняття службової особи і групи осіб за
попередньою змовою див. ст. ст. 364 і 32,
коментар до них, а також Загальні
положення до розділу XVII Особливої частини
КК.
До
способів масового знищення звірів, птахів
чи інших видів тваринного світу потрібно
відносити такі прийоми полювання, які
мають загальнонебезпечний або
винищувальний характер і здатні викликати
загибель великої кількості представників
дикої фауни: використання автоматичної
зброї, газу, вибухових речовин,
електричного обладнання тощо.
Полювання
з використанням транспортних засобів
означає, що транспортний засіб (літак,
вертоліт, автомототранспортний або
плавучий засіб) застосовується
безпосередньо для вистежування, переслідування
і добування звірів і птахів (наприклад, підсвічування
мішеней фарами автомобіля). З приводу
спеціальної конфіскації знарядь і засобів
вчинення злочину див. коментар до ст. 249.
Вчинення
злочину особою, раніше судимою за цей
злочин, має місце у тому разі, коли
незаконне полювання вчинюється особою,
яку вже було засуджено за ст. 248, і судимість
з неї не знята і не погашена у
встановленому порядку.
Закон
Україна “Про тваринний світ” від 3
березня 1993р.
Закон
України “Про мисливське господарство та
полювання” від 22 лютого 2000р.
Положення
про Червону книгу України. Затверджене
постановою ВР від 29жовтня 1992р.
Положення
про мисливське господарство та порядок здійснення
полювання. Затверджене постановою КМ № 780
від 20липня 1996р.
Інструкція
про порядок видачі дозволів на добування (збирання)
видів тварин І рослин, занесених до
Червоної книги України. Затверджена
наказом Мінприроди України № 3 від І
лютого 1993 р.
Такси
для нарахування розміру стягнення за
збитки, заподіяні незаконним добуванням
або знищенням диких звірів і птахів (крім
видів, занесених до Червоної
книга України) їх жител, біотехнічних споруд.
Затверджені наказом Мінлісгоспу України
та Мінекобезпеки України № 24/32 від 12
грудня 1996 р.
Типовий
договір про умови ведення мисливського
господарства. Затверджений наказом Мінлісгоспу
України № 153 від 12 грудня 1996 р.
Інструкція
про порядок видачі ліцензій на добування
диких парнокопитних тварин І ведмедя та
порядок здійснення полювання на цих
тварин. Затверджена наказом Держкомлісгоспу
№ 102 від ЗО жовтня 1997 р.
Правила
організації полювання та надання послуг іноземним
туристам — ми -сливцям. Затверджені
наказом Держкомлісгоспу України № 83 від 9
вересня 1999р.
Інструкція
ТІро порядок видачі ліцензій на добування
мисливських тварин та порядок здійснення
полювання на цих тварин. Затверджена
наказом Держкомлісгоспу України № 153 від 27
грудня 2000 р.
Постанова
ПЕС № 1 від 26 січня 1990 р. “Про практику
розгляду судами справ про відповідальність
за порушення законодавства про охорону
природи “
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|