____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 року. За ред.М.І. Мельника, М.І. Хавронюка
Розділ VIII ЗЛОЧИНИ ПРОТИ
ДОВКІЛЛЯ
1.
Незаконне зайняття рибним, звіриним
або іншим водним добувним промислом, якщо
воно заподіяло істотну шкоду,—
карається
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на
строк до трьох років, з конфіскацією
знарядь і засобів промислу та всього
добутого.
2.
Ті самі діяння, якщо вони вчинені
способом масового знищення риби, звірів чи
інших видів тваринного світу або особою,
раніше судимою за злочин, передбачений цією
статтею,—
караються
штрафом від ста до двохсот
неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян або обмеженням волі на строк до
трьох років, або позбавленням волі на той
самий строк, з конфіскацією знарядь і
засобів промислу та всього добутого.
1.
Об’єкт злочину — встановлений
порядок раціонального використання,
охорони і відтворення риб та інших об’єктів
водної фауни як важливої складової
частини навколишнього природного
середовища.
2.
Предметом злочину виступають водні
живі ресурси, тобто організми, життя яких
постійно або на окремих стадіях розвитку
неможливе без перебування (знаходження) у
воді. Це, зокрема: риби різних видів на всіх
стадіях свого розвитку — статевозрілі
екземпляри, мальки, ікра (прісноводні,
солонуватоводні, морські, анадро-мні,
катадромні, напівпрохідні); морські ссавці
(дельфіни, кити, тюлені, моржі, нерпи);
ракоподібні і голкошкірі водні безхребетні
тварини (раки, краби, креветки, трепанги,
морські їжаки, морські зірки, змієхвостки,
голотурії), молюски (головоногі, черевоногі,
двостулкові — мідії, кальмари, устриці
тощо); промислові водні рослини і водорості,
які використовуються для виготовлення
продуктів харчування, добрив, медичних
препаратів і які підлягають спеціальному
правовому захисту (наприклад ламінарія
або морська капуста).
Предметом
злочину, передбаченого ст. 249, не
визнаються: а) водні організми, добування
яких нормативними актами не регламентується
(водні плазуни, планктон, шкідливі види риб,
жаби тощо); б) кормові угіддя, місця
зимування, нерестові ділянки, тобто ділянки
водних об’єктів, де відбувається
розмноження риб та інших
водних
живих ресурсів); в) бобри, ондатри, хохулі,
видри, які є хутровими звірами і
розглядаються як предмет незаконного
полювання (ст. 248); г) риби та інші водні живі
організми, які завдяки вкладеній праці
людини вже не виступають як природні
багатства в їх природному стані, а
включені у виробничо-трудовий процес і
набули внаслідок цього якості товару.
Дії осіб,
винних у незаконному вилові риби, добуванні
водних тварин, що вирощуються підприємствами,
організаціями або громадянами у спеціально
влаштованих чи пристосованих водоймах,
або заволодіння рибою, водними тваринами,
відловленими цими організаціями, підлягають
кваліфікації як викрадення або інший
злочин проти власності.
3.
Об’єктивна сторона злочину
характеризується сукупністю
трьох ознак: 1) діяння — незаконне
зайняття рибним, звіриним або іншим водним
добувним промислом; 2) наслідки у вигляді істотної
шкоди; 3) причинний зв’язок між діянням і
наслідками.
Зайняття
водним добувним промислом — це дії, які
полягають у вилученні (ловля, збирання,
добування тощо) будь-якими знаряддями (промисловими,
любительськими, забороненими) водних
живих ресурсів із природного середовища.
Поняття “промисел” використовується у
даному разі не як позначення певного різновиду
множинності злочинів, а як характеристика
об’єктивної сторони злочинного посягання
на об’єкти водної фауни, яке може бути як
одноразовим, так і неодноразовим. До
рибного промислу потрібно відносити також
ловлю цінних порід риб (лососевих,
осетрових) з метою заготівлі ікри.
Зайняття
рибним, звіриним або іншим водним добувним
промислом визнається кримінальне караним
за умови його незаконності. Незаконність
означає, що зайняття вказаним промислом відбувається
без належного дозволу, в заборонений час, у
недозволених місцях, забороненими
знаряддями і способами лову. Для визнання
промислу незаконним достатньо встановити
наявність однієї з названих обставин. Оскільки
диспозиція ст. 255 має бланкетний характер,
для з’ясування змісту умов незаконності
потрібно звертатись до нормативних актів,
які регулюють порядок здійснення
рибальства в Україні.
Зайняття
водним добувним промислом без належного
дозволу має місце тоді, коли промисел здійснюється
самовільно, без одержання дозволу
компетентного оргаьгу, який у даному разі
вимагається. Любительське і спортивне
рибальство на водоймах загального
користування здійснюється безоплатно і
без надання спеціальних дозволів. Дозволи
на зайняття рибальством на засадах спеціального
використання водних живих ресурсів
видаються органами рибоохорони у різних
формах (ліцензії на спортивний і
любительський вилов риби цінних видів,
власне дозволи на здійснення промислового,
любительського і спортивного рибальства,
промисловий квиток, талон тощо).
Рибальство
у заборонений час означає, що воно здійснюється
тоді, коли зайняття будь-яким водним
добувним промислом заборонено: а) взагалі (наприклад,
забороняється рибальство у ново-створених
водосховищах до особливого розпорядження,
любительський лов дельфінів, тюленів, усіх
видів осетрових та їх гібридів, лосося,
форелі, харіуса, деяких інших видів риб, всіх
видів крабш, устриць та інших видів,
занесених до Червоної книги України); б) у
строки, на які встановлено заборону для
певних видів водних тварин чи водоймищ (конкретні
терміни зайняття водним добувним
промислом визначаються за басейно-територіальним
принципом І закріплюються у правилах
промислового, любительського і спорти
вного рибальства).
До
недозволених місць потрібно відносити ті
водойми або їх ділянки, в яких водний
добувний промисел заборонений завжди або
дозволяється лише протягом певного часу.
Наприклад, любительським і спортивним
рибальством забороняється займатись: у
каналах теплоенергоцентралей, підвідних
та скидних каналах електростанцій; у відводах
рибогосподарських та меліоративних
систем, в шлюзових каналах; поблизу мостів,
які охороняються, в межах режимних зон
охорони; у радіусі 500 метрів навколо
риборозплідних господарств; на
зимувальних ямах.
Забороненими
слід визнавати ті знаряддя та способи
зайняття рибним та іншим водним добувним
промислом, якими взагалі не дозволяється
користуватись або які не дозволяється
застосовувати для добування певних об’єктів
водної фауни. Наприклад, під час
любительського і спортивного рибальства
забороняється лов водних живих ресурсів із
застосуванням вибухових і отруйних
речовин, електроструму, колючих знарядь
лову, вогнепальної і пневматичної зброї (за
винятком гарпунних рушниць для підводного
полювання), промислових та інших знарядь
лову, виготовлених із сіткоснастевих
матеріалів усіх видів і найменувань, лов
раків у темну пору доби із застосуванням підсвічування.
Забороняється промислове рибальство
способом багрення, за допомогою брязкал і
бовтання.
Вирішуючи
питання про те, чи є шкода, заподіяна
незаконним водним добувним промислом, істотною,
потрібно у кожному конкретному випадку
враховувати кількість, вартість та екологічну
цінність здобутих або знищених водних біоресурсів.
Істотною шкодою потрібно визнавати,
наприклад, знищення нерестової ділянки,
вилов або відстріл хоча б одного морського
ссавця, загибель великої кількості мальків,
риб і водних безхребетних тих видів, які
занесені до Червоної книги.
Визначаючи
розмір шкоди, заподіяної водній фауні, слід
керуватись спеціальними таксами,
визначеними КМ.
Злочин є
закінченим з моменту спричинення істотної
шкоди. Незаконне зайняття водним добувним
промислом, яке не потягло за собою
вказаних наслідків, утворює склад адміністративного
правопорушення (ст. 85 КАП).
4.
Суб’єкт злочину загальний.
Дії
службових осіб, які незаконно
використовували з метою зайняття водним
промислом транспортні засоби, що
перебували в їх розпорядженні, мають кваліфікуватися
додатково як зловживання службовим
становищем, якщо цими діями заподіяно істотної
шкоди або тяжких наслідків (ст. 364). Якщо у
злочинні угоди з браконьєрами вступають
службові особи органів охорони природи
або останні самостійно вчинюють незаконне
зайняття водним добувним промислом, вони
повинні нести відповідальність не лише за
злочин, передбачений ст. 249, а і за відповідний
злочин у сфері службової діяльності.
5.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується умислом.
6.
Кваліфікуючими ознаками (ч. 2 ст. 249) є
вчинення злочину: 1) способом масового
знищення риби, звірів чи інших видів
тваринного світу; 2) особою, раніше судимою
за цей злочин.
До
способів масового знищення риби, звірів чи
інших видів тваринного світу потрібно відносити
такі прийоми рибальства, які здатні
викликати загибель значної кількості
водних біоресурсів: застосування
вибухових і отруйних речовин,
електроструму, спорудження гаток, запруд,
спускання води з рибогосподарських водойм,
спосіб тралення при лові закидними
неводами і волокушами із суден, одночасне
або чергове закидання неводів з
протилежних берегів “в замок”,
перекриття будь-якими засобами чи
знаряддями лову більше 2/3 ширини русла річки
або протоки тощо. Про поняття особи, раніше
судимої за цей злочин, див. коментар до ст.
248.
Ст. 249
передбачає спеціальну конфіскацію — обов’язкове
вилучення знарядь і засобів незаконного
промислу та всього добутого. У даному разі
йдеться, зокрема, про риболовні сітки,
човни, інші плавучі засоби, за допомогою
яких вчинюється або полегшується вилов
риби чи добування інших водних організмів.
Не
визнаються знаряддями злочину,
передбаченого ст. 249 КК, транспортні засоби,
які застосовувались лише для доставлення
винних до місця незаконного зайняття
водним добувним промислом або для
перевезення незаконно добутого і які,
таким чином, не використовувались для
виконання об’єктивної сторони даного
злочинного посягання.
Закон
Ухрапш “Про тваринний світ “ від 3 березня
1993 р. (ст. ст. 17—19).
Тимчасовий
порядок ведення рибного господарства і здійснення
рибальства. Затверджений постановою КМN°
1192від 28вересня 1996р.
Порядок
здійснення любительського і спортивного
рибальства. Затверджений постановою КМ №
1126 від 18 липня 1998р.
Такси
для обчислення розміру відшкодування
шкоди, заподіяної внаслідок незаконного
добування (збирання) або знищення
громадянами України, іноземними
громадянами та особами без громадянства цінних
видів риб, водних безхребетних і водних
рослин у рибогосподарських водних об’єктах
України. Затверджені постановою КМ № 32 від
19 січня 1998 р.
Порядок
і умови використання рибних та інших
водних живих ресурсів виключної (морської)
економічної зони України іноземними
юридичними і фізичними особами.
Затверджені постановою КМ № 1490 від 13
серпня 1999 р.
інструкція
про порядок установлення та розподілу
лімітів використання живих об’єктів
рибного господарства загальнодержавного
значення і видачу дозволів на їх спеціальне
використання. Затверджена наказом Мінекобезпеки
України та Мінрибгоспу України № 53/69 від 6
червня 1995р.
Правила
любительського і спортивного рибальства.
Затверджені наказом. Аержкомрибгоспу України
№ 19 від 15 лютого 1999р.
Правила
промислового рибальства в
рибогосподарських водних об’єктах України.
Затверджені наказом Аержкомрибгоспу України
№ 33 від 18 березня 1999 р.
Інструкція
про порядок спеціального використання
водних живих ресурсів. Затверджена
наказом Міністерства охорони
навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки України, Аержкомрибгоспу
України № 34/13 від 10 лютого 2000р.
Наказ Мінагрополітики
України “Про затвердження режимів
рибальства в 2001р. № 77 від 21 березня 2001 р.
Постанова
ПВС від 26 січня І990 р. № 1 “Про практику
розгляду судами справ про відповідальність
за порушення законодавства про охорону
природи” .
Проведення
вибухових робіт з порушенням правил
охорони рибних запасів або диких водних
тварин —
карається
штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або арештом на
строк до шести місяців, або обмеженням
волі на строк від двох до п’я ти років, або
позбавленням волі на строк до трьох років
1.
Об’єктом злочину є порядок проведення
вибухових робіт, встановлений з метою
захисту і раціонального використання
рибних запасів і диких водних тварин.
2.
Предмет злочину — риби і дикі водні
тварини, які перебувають у стані природної
свободи. Про поняття риб і водних тварш;
див. коментар до ст. 249.
4.
Об’єктивна сторона злочину полягає у
проведенні вибухових робіт з порушенням
правил охорони рибних запасів та диких вод
них тварин. Диспозиція ст. 250 є бланкетною і
відсилає до нормативних актів, які
регламентують проведення вказаних робіт.
Вибуховими
вважаються роботи з використанням
вибухових речовин. Про поняття вибухові
речовини див. коментар до ст. 262
Застосування вибухових речовин у процесі
зайняття рибним, звіриним або іншим водним
добувним промислом кваліфікується за ст.
249.
Злочин є
закінченим з моменту проведення вибухових
робіт з порушенням встановленого порядку.
5.
Суб’єкт злочину загальний,
6.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується умисною або необережною
формою вини,
ВК (ст.ст.
68, 95).
Прошила
використання водойм, наданих колгоспам,
радгоспам та іншим сільськогосподарським
підприємствам і організаціям. Затверджені
постановою Ради Міністрів УРСР № 402 від 23
березня 1959 р. (в редакції постанови № 275 від
21 червня 1983р.).
Положення
про порядок видачі дозволу на будівельні,
днопоглиблювальні і вибухові роботи,
видобування піску, гравію, прокладання
кабелів, трубопроводів та інших комунікацій
по землях водного фонду. Затверджене
наказом Держкомводгоспу України № 29 від 29лютого
1996 р.
Правила
промислового рибальства в
рибогосподарських водних об’єктах України.
Затверджені наказом Держхомрибгоспу України
№ 33 від 18 березня 1999 р,
Порушення
ветеринарних правил, яке спричинило
поширення епізоотії або інші тяжкі наслідки,—
карається
штрафом від ста до двохсот
неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян або позбавленням права обіймати
певні посади чн займатися певною діяльністю
на строк до п’яти років, або обмеженням
волі на строк до трьох років, або
позбавленням волі на той самий строк.
1.
Основним безпосереднім об’єктом
злочину є встановлений порядок захисту
тваринного світу в частині дотримання
ветеринарних правил, попередження і
боротьби із заразними хворобами диких і свійських
тварин, Додатковим факультативним об’єктом
можуть бути здоров’я населення (у разі
поширення безпосередньо або через інфіковані
продукти тваринництва хвороб, здатних
передаватись від тварин людям), інші блага.
2.
Предметом злочину є: 1) тварини (свійські,
дикі, сільськогосподарські, зоопаркові,
циркові, лабораторні тощо), птиця, інші
представники фауни, здоров’я яких охороняється
спеціальними правилами (зокрема, бджоли,
риби, раки, молюски, шовкопряди), їхні ембріони,
запліднена ікра; 2) продукти тваринного
походження (наприклад, м’ясо і м’ясопродукти,
молоко і молокопродукти, рибопродукти,
яйця, продукти бджільництва); 3) сировина
тваринного походження (шкіра, кістки, кров
тощо); 4) корми тваринного походження і
кормові добавки.
3.
Об’єктивна сторона
злочину характеризується сукупністю
трьох ознак: 1) діяння — порушення
ветеринарних правил; 2) тяжкі наслідки; 3)
причинний зв’язок між діянням і наслідками.
Під
ветеринарними правилами слід розуміти
вимоги, які регулюють діяльність фізичних
і юридичних осіб в галузі ветеринарної
медицини і містяться в ряді нормативних
актів. Ветеринарними є правила, які
встановлені для боротьби з епізоотіями,
заразними та масовими незаразними
захворюваннями тварин, правила проведення
протиепізоотичних, лікувальних,
лабораторно-діагностичних, радіологічних
та інших заходів, зокрема карантинних.
Карантин
тварин — це правовий режим діяльності
державних органів, підприємств, установ,
організацій, спрямований на локалізацію і
ліквідацію спалахів небезпечних інфекційних
захворювань у тварин (про їхні види див.
коментар до ст. 113), що допускає
встановлення тимчасових обмежень у здійсненні
прав фізичних і юридичних осіб з
покладанням на них додаткових обов’язків.
Диспозиція
ст. 257 є бланкетною, що у кожному
конкретному випадку вимагає встановлення
того, які саме ветеринарні правила
порушені особою і в яких нормативних актах
ці правила закріплені.
Ветеринарні
правила можуть бути порушені шляхом
вчинення дії або бездіяльності (виробництво
або продаж заражених продуктів чи
сировини тваринного походження, продаж
хворих тварин; неповідомлення або несвоєчасне
повідомлення органів державної
ветеринарної медицини про виникнення
захворювання тварин, не-пред’явлення
тварин для проведення ветеринарного
огляду, профілактичних і лікувально-профілактичних
оброблень, досліджень або щеплень;
недотримання вимог правового режиму
карантину тварин; використання хворих або
підозрюваних у захворюванні тварин та їх
приплоду для відтворення стада).
У силу
прямої вказівки закону до тяжких наслідків
належить епізоотія (про її поняття див.
коментар до ст. 113). Іншими тяжкими наслідками
можуть визнаватися, зокрема, масове отруєння
людей або захворювання на відповідну
хворобу хоча б однієї людини, масове
захворювання або падіж худоби за відсутності
ознак епізоотії, що завдало істотної шкоди
тваринному світові, великі матеріальні
втрати, пов’язані із запровадженням
карантинних заходів, зниженням якості або
втратою продукції і сировини тваринного
походження.
Для
притягнення особи до відповідальності за
ст. 251 потрібно встановити, що тяжкі наслідки
перебувають у причинному зв’язку з
порушенням ветеринарних правил, а не
викликані іншими факторами, наприклад
природними чинниками або діями, які не пов’язані
з порушенням таких правил (скажімо,
використання води із джерела,
забрудненого токсичними речовинами).
Злочин
вважається закінченим з моменту настання
тяжких наслідків. Порушення ветеринарних
правил, що не спричинило вказаних наслідків,
тягне за собою адміністративну відповідальність
(ст. 107, 107-1 КАП).
4.
Суб’скт злочину загальний. Переважно
ним є особи, діяльність яких пов’язана з
утриманням, транспортуванням, торгівлею
тваринами, із виробництвом, переробкою,
зберіганням та реалізацією продуктів і
сировини тваринного походження, а також
працівники ветеринарної медицини та
органів охорони здоров’я.
5.
За своїм змістом суб’єктивна сторона
цього злочину збігається з суб’єктивною
стороною злочину, передбаченого ст. 247.
Закон
України “Про ветеринарну медицину” від 25
червня 1992р.
Закон
України “Про бджільництво” від 22 лютого
2000 р.
Перелік
протиепізоотичних, лікувальних,
лабораторно-діагностичних, радіологічних
та інших ветеринарно-санітарних заходів,
що проводяться органами державної
ветеринарної медицини за рахунок коштів
державного бюджету, республіканського
бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих
бюджетів: додаток № Ідо постанови КМ № 478
від 15 серпня 1992 р.
Перелік
карантинних захворювань, у разі
виникнення яких встановлюється карантин
тварин. Затверджений постановою КМ № 448 від
Є квітня 1998 р.
Наказ
Державного департаменту ветеринарної
медицияи України “Про затвердження інструкцій
про заходи з профілактики та боротьби з інфекційними
хворобами тварин: бруцельозом, сибіркою,
хворобою Тешена свиней та анемією коней “
№ 4 від 25 січня 2000 р.
Наказ
Головного державного інспектора
ветеринарної медицини України Про невідкладні
заходи попередження і ліквідації проявів
захворювання великої рогатої худоби на
губчастоподібну енцефалопатію та інші пріонні
інфекції” N° 23 від 12 березня 2001 р.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|