____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 року. За ред.М.І. Мельника, М.І. Хавронюка
Розділ VIII ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ДОВКІЛЛЯ
1.
Приховування або умисне перекручення
службовою особою відомостей про екологічніш,
а тому числі радіаційний, стан, який пов’язаний
із забрудненням земель, водних ресурсів,
атмосферного повітря, харчових продуктів
і продовольчої сировини і такий, що
негативно впливає на здоров’я людей,
рослинний та тваринний світ, а також про
стан захворюваності населення в районах з
підвищеною екологічною небезпекою,—
караються
штрафом до ста неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або позбавленням права
обіймати певні посади чи займатися певною
діяльністю на строк до трьох років, або
обмеженням волі на строк до трьох років.
2.
Ті самі діяння, вчинені повторно або в
місцевості, оголошеній зоною надзвичайної
екологічної ситуації, або такі, що
спричинили загибель людей чи інші тяжкі
наслідки,—
караються
обмеженням волі на строк від двох до п’яти
років або позбавленням волі на той самий
строк, з позбавленням права обіймати певні
посади чи займатися певною діяльністю на
строк до трьох років або без такого.
1.
Об’єктом злочину є встановлений з
метою забезпечення екологічної безпеки та
захисту здоров’я людей, збереження
тваринного і рослинного світу порядок інформування
про екологічний стан та стан
захворюваності населення, а також право
громадян на отримання у встановленому
порядку повної, достовірної та своєчасної
інформації про стан навколишнього
природного середовища, здоров’я
населення, наявні та можливі фактори
ризику для нього та їх ступінь, про
надзвичайні ситуації техногенного та
природного характеру, що виникли або
можуть виникнути, про рівні опромінення
людини та захист від впливу іонізуючих
випромінювань у місцях проживання чи
роботи.
2.
Предметом злочину виступають відомості
про: 1) екологічний, у т.ч. радіаційний, стан,
який пов’язаний із забрудненням земель,
водних ресурсів, атмосферного повітря,
харчових продуктів і продовольчої
сировини і який негативно впливає на
здоров’я людей, рослинний і тваринний світ;
2) стан захворюваності населення в районах
з підвищеною екологічною небезпекою.
.Екологічний
стан визначається додержанням або
порушенням існуючих екологічних
нормативів, які встановлюють граничне
допустимі викиди та скиди у навколишнє
природне середовище забруднюючих хімічних
речовин, рівні допустимого шкідливого
впливу на нього фізичних та біологічних
факторів.
Предметом
даного злочину є лише ті відомості,
приховування або перекручення яких
ставить під загрозу екологічне
благополуччя людини, флори та фауни.
Йдеться про інформацію, що стосується не
звичайного екологічного стану, а такої
екологічної обстановки, яка різко погіршується,
у зв’язку з чим потрібно вживати негайних
заходів, спрямованих на її поліпшення.
До відомостей
про стан захворюваності належить інформація
про кількість хворих у районі з підвищеною
екологічною небезпекою на хвороби,
характерні для забруднення, що мало місце
у цьому районі (наприклад, захворювання
променевою хворобою при радіоактивному
забрудненні), про діагнози, які були
поставлені, динаміку захворюваності, зв’язок
специфічних хвороб з погіршенням екологічної
обстановки, а також про хвороби загальної
етіології (рак, запалення легенів, виразка
шлунку тощо). Районами підвищеної” екологічної
небезпеки оголошуються території, де
внаслідок діяльності людини або руйнівного
впливу стихійних сил природи в
навколишньому природному середовищі на
тривалий час виникають негативні зміни, що
ставлять під загрозу здоров’я людини,
збереження природних об’єктів і
обмежують ведення господарської діяльності.
3.
Об’єктивна сторона злочину полягає у
приховуванні або перекрученні службовою
особою відомостей про екологічний стан
або стан захворюваності населення у
певних районах.
Приховування
означає неповідомлення відповідної інформації
належним адресатам або її несвоєчасне
подання їм. Це бездіяльність особи, яка
поводить себе пасивно і не виконує
покладений на неї правовий обов’язок за
власною ініціативою чи за запитом
уповноважених суб’єктів надати відомості
про екологічний стан або захворюваність
населення.
Відповідальність
за ст. 238 настає лише у разі, коли в особи,
яка володіє інформацією, з урахуванням
конкретної ситуації була фактична можливість
виконати покладений на неї обов’язок.
Поняттям приховування охоплюється також
відмова надати певні відомості у відповідь
на запит уповноваженого суб’єкта, а також
активні дії, спрямовані на те, щоб
ухилитись від виконання обов’язку з інформування,
наприклад прийняття з порушенням чинного
законодавства рішення про визнання такої
інформації державною чи комерційною таємницею.
Перекручення
— це подання завідомо неправдивих відомостей,
які вводять адресата в оману у питанні про
екологічний стан або стан захворюваності
населення. Це будь-яке спотворення істини,
у т.ч. в бік перебільшення чи применшення
показників про забруднення довкілля або
стан захворюваності населення у відповідних
районах (свідоме заниження показників про
кількість шкідливих речовин у
навколишньому природному середовищі, повідомлення
занижених показників про рівень радіації
у даній місцевості тощо).
Злочин є
закінченим з моменту, коли особа могла і
повинна була направити інформацію
належному адресатові, але не зробила цього,
або з часу, коли вона направила завідомо
перекручену інформацію.
4.
Суб’єкт злочину спеціальний. Це
службова особа, на яку покладено правовий
обов’язок збирати та/або подавати відповідні
відомості (зокрема, працівники підрозділів
МЕПР, службові особи органів, установ і
закладів державної санітарно-епідеміологічної
служби, ЦО, обласних центрів гідрометеорології,
уранових об’єктів, службові особи
центральних та місцевих органів виконавчої
влади, виконавчих органів рад, службові
особи суб’єктів господарської діяльності,
які зобов’язані надавати населенню, іншим
органам влади або засобам масової інформації
відповідну інформацію).
5.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується прямим умислом. Психічне
ставлення до загибелі людей чи інших
тяжких наслідків (ч. 2 ст. 238) характеризується
необережною формою вини.
Не
утворює коментованого складу злочину
поширення неперевіреної інформації,
наприклад попередніх розрахунків чи даних,
які потребують аналізу й обробки, чиїхось
суджень, думок, припущень, чуток.
6.
Кваліфікуючими ознаками злочину є: 1)
повторність; 2) вчинення злочину в місцевості,
оголошеній зоною надзвичайної екологічної
ситуації; 3) спричинення загибелі людей чи
інших тяжких наслідків.
Під
зоною надзвичайної екологічної” ситуації”
потрібно розуміти окрему місцевість України,
на якій виникла надзвичайна екологічна
ситуація, тобто ситуація, за якої сталися
негативні зміни у довкіллі, що потребують
з боку держави застосування надзвичайних
заходів. Негативні зміни у навколишньому
природному середовищі — це втрата,
виснаження чи знищення окремих природних
комплексів та ресурсів внаслідок надмірного
забруднення довкілля, руйнівного впливу
стихійних сил природи та інших факторів,
що обмежують або виключають можливість
життєдіяльь ості людини та провадження
господарської діяльності в цих умовах.
Підставами
для оголошення окремої місцевості зоною
надзвичайної екологічної ситуації є,
зокрема: значне перевищення грани-чно
допустимих норм показників якості
навколишнього природного середовища,
визначених законодавством; виникнення
реальної
загрози
життю та здоров’ю великої кількості людей
або заподіяння значної матеріальної шкоди
юридичним, фізичним особам або довкіллю
внаслідок його надмірного забруднення та
інших факторів; значне збільшення рівня
захворюваності населення внаслідок
негативних змін у природному
навколишньому середовищі.
Порядок
оголошення окремої місцевості України
зоною надзвичайної екологічної ситуації
встановлюється законом.
Про
поняття повторності див. ст. 32 та коментар
до неї, про поняття спричинення загибелі
людей чи інших тяжких наслідків —
коментар до ст. 236.
Закон
України “Про охорону навколишнього
природного середовища” від 25 червня 1991 р. (ст.
ст. 25, 31-33, 50).
Закон
України “ Про цивільну оборону” від 3
лютого 1993р. (ст. 2).
Закон
України “Про забезпечення санітарного та
епідеміологічного благополуччя населення”
від 24лютого 1994 р. (ст. 23).
Закон
України “Про використання ядерної енергії
та радіаційну безпеку” від 8лютого 1995р. (ст.
10).
Закон
України “Про захист людини від впливу
іонізуючих випромінювань” від 14 січня 1998
р. (ст. 4 ).
Закон
України “Про захист населення і територій
від надзвичайних ситуацій техногенного та
природного характеру” від 8 червня 2000 р. (ст.ст.
1, 5, 8).
Закон
України “Про зону надзвичайної екологічної
ситуації” від 13 липня 2000р.
Положення
про Міністерство екології та природних
ресурсів України. Затверджене указом
Президента України № 724/2000 від 29 травня 2000
р.
Положення
про державний моніторинг навколишнього
природного середовища. Затверджене
постановою КМ № 785 від 23 вересня 1993р.
Положення
про Аержавну екологічну інспекцію Міністерства
охорони навколишнього природного
середовища та ядерної безпеки України.
Затверджене постановою КМ № 244 від 2
березня 1998 р.
І.
Забруднення або псування земель
речовинами, відходами чи іншими матеріалами,
шкідливими для життя, здоров’я людей або
довкілля, внаслідок порушення спеціальних
правил, якщо це створило небезпеку для
життя, здоров’я людей чи довкілля,—
караються
штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян або позбавленням права
обіймати певні посади чи займатися певною
діяльністю на строк до трьох років.
2. Ті
самі діяння, що спричинили загибель людей,
їх масове захворювання або інші тяжкі наслідки,—
караються
обмеженням волі на строк від двох до п’яти
років або позбавленням волі на той самий
строк, з позбавленням права обіймати певні
посади чи займатися певною діяльністю на
строк до трьох років або без такого.
1.
Основний безпосередній об’єкт
злочину—встановлений порядок раціонального
використання, захисту і відтворення
земель як складної природної екосистеми,
тісно пов’язаної з іншими елементами довкілля.
Його додатковим обов’язковим об’єктом є
життя і здоров’я особи.
2.
Предметом злочину виступають землі
будь-якого цільового призначення.
Землі у
даному разі — це верхній шар земної
поверхні у межах зони аерації, під якою слід
розуміти верхню товщу земної кори між
її
поверхнею і дзеркалом ґрунтових вод. Вжите
у ст. 239 поняття “землі” збігається з
поняттям “ґрунт”, який розглядається як
мінерально-органічне утворення,
поверхневий шар землі, що характеризується
родючістю. Відповідно до цільового
призначення всі землі України поділяються
на землі: а) сільськогосподарського
призначення; б) населених пунктів; в)
промисловості, транспорту, зв’язку та іншого
призначення; г) для потреб оборони; д)
природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного
та історико-культурного призначення; є) лісового
і водного фондів; е) запасу.
3.
Об’єктивна сторона злочину полягає у
забрудненні або псуванні земель
речовинами, відходами чи іншими матеріалами,
шкідливими для життя, здоров’я людей або
довкілля, внаслідок порушення спеціальних
правил, якщо це створило небезпеку для
життя, здоров’я людей чи довкілля.
У складі
цього злочину терміни “забруднення” та “псування”
одночасно позначають і діяння, і суспільне
небезпечні наслідки.
Землі
вважаються забрудненими, якщо в їх складі
виявлені несприятливі кількісні або якісні
зміни, що сталися в результаті
господарської діяльності або інших
антропогенних навантажень, внаслідок
проникнення у землі різних забруднюючих
речовин. При цьому негативні зміни можуть
бути зумовлені не лише появою у ґрунті
нових речовин, яких раніше не було, а й збільшенням
вмісту речовин, що характерні для складу
незабрудненого ґрунту або порівняно з
даними агрохімічного паспорта для земель
сільськогосподарського призначення.
Види
забруднення земель можуть бути різними —
хімічне, радіоактивне, бактеріальне тощо.
Поняттям забруднення земель слід
охоплювати їх отруєння, тобто насичення ґрунтів
токсичними речовинами, внаслідок чого
земля перетворюється на фактор небезпеки
для людини, флори і фауни.
Факти
забруднення земель встановлюються інспекторами
Державної екологічної інспекції МЕПР України,
службовими особами спеціально
уповноважених органів інших органів
виконавчої влади, яким надані права
державних інспекторів, і оформлюються відповідним
протоколом.
Псування
земель — це така зміна фізичних, біологічних
та інших властивостей і характеристик
земель, яка зумовлює непридатність
використання їх за цільовим призначенням.
Зниження природно-господарської цінності
земель може проявлятись, наприклад, у
знищенні або порушенні родючого шару ґрунту,
у порушенні структури ґрунту.
Розглядуваний
злочин має місце лише у тому разі, коли
забруднення або псування земель сталося
внаслідок порушення спеціальних правил
поводження із зазначеними вище речовинами,
відходами чи іншими матеріалами, які у
даному разі виступають засобом вчинення
посягання. Тривале зниження або втрата
родючості земель, виведення їх з сільськогосподарського
обороту, змивання гумусного шару,
порушення структури ґрунту, яке стало
результатом безгосподарського
використання земель, має кваліфікуватись
за ст. 254 КК.
Відходи
— це будь-які речовини, матеріали і
предмети, що утворюються у процесі людської
діяльності і не мають подальшого
використання за місцем утворення чи
виявлення, та яких їхній власник позбувається,
має намір або повинен позбутись шляхом
утилізації чи видалення (радіоактивні відходи,
неочищені стічні води, викиди, солі важких
металів та інші небезпечні хімічні
речовини). Серед відходів виділяються
небезпечні відходи.
Порушення
спеціальних правил, що спричиняє
забруднення або псування земель, може бути
вчинене шляхом дії або бездіяльності.
Наприклад, зберігання та видалення відходів
повинне здійснюватись у місцях,
визначених органами місцевого
самоврядування, за наявності спеціальних
дозволів, у яких визначено обсяги відходів
відповідно до встановлених лімітів та
умови їх зберігання. У зв’язку з цим самовільне
захоронення (складування) промислових,
побутових та інших відходів на землях
утворює склад цього злочину.
Злочин,
передбачений ч. 1 ст. 239, визнається закінченим
з того моменту, коли забруднення або
псування земель створило небезпеку для
життя, здоров’я людей або для довкілля.
Загроза заподіяння шкоди має бути
реальною, очевидною, а негативні наслідки
не настають лише завдяки своєчасно вжитим
заходам або в силу інших обставин, які не
залежать від волі винної особи. Створення
вказаної небезпеки слід розглядати як своєрідний
різновид суспільне небезпечних наслідків,
які хоч і тісно пов’язані з діянням, однак
мають самостійний характер.
Якщо
реальної загрози заподіяння шкоди
охоронюваним соціальним цінностям внаслідок
порушення спеціальних правил не виникло,
вчинене має тягнути адміністративну відповідальність
(ст. 52 КАП).
4.
Суб’єкт злочину — особа, на яку
покладено обов’язок виконання спеціальних
правил щодо запобігання забруднення і
псування земель.
5.
Суб’єктивна сторона злочину
характеризується умисною або необережною
формою вини.
6.
Кваліфікуючими ознаками злочину (ч. 2
ст. 239) є спричинення загибелі” людей, їх
масового захворювання або інших тяжких
наслідків. Про ці поняття див. коментар до
ст. ст. 236 і 242.
Конституція
України (ст. 14).
ЗК (ст. ст.
2, 7розділи II, III).
ЗаконУкраїни
“ Про пестициди і агрохіміками” від 2
березня 1995р.
Закон
України “Про меліорацію” від 14 січня 2000 р.
Закон
України “Про відходи” від5 березня 1998 р.
Порядок
визначення втрат сільськогосподарського
і лісогосподарського виробництва, що підлягають
відшкодуванню. Затверджений постановою КМ
№ 238 від З жовтня 1991 р.
Положення
про порядок ведення державного земельного
кадастру. Затверджене постановою КМ № 15 від
12 січня 1993 р.
Порядок
відшкодування збитків власникам землі та
землекористувачам. Затверджений
постановою КМ № 284 від 19 квітня 1993 р.
Положення
про моніторинг земель. Затверджене
постановою КМ № 661 від 20 серпня 1993р.
Порядок
одержання дозволу на виробництво, зберігання,
транспортування, використання,
захоронення, знищення та утилізацію
отруйних речовин, у т.ч. тохсичншг
промислових відходів, продуктів біотехнологіїта
інших біологічних агентів. Затверджений
постановою КМ № 440 від 20 червня 1995 р.
Перелік
видів діяльності, що належать до
природоохоронних заходів. Затверджений
постановою КМ № 1147 від 17 вересня 1996р.
Методика
визначення розміру шкоди, зумовленої
забрудненням і засміченням земельних
ресурсів через порушення
природоохоронного законодавства.
Затверджена наказом Міністерства охорони
навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки України № 171 від 27 жовтня
1997 р.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|