____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л VIII «Ћќ„»Ќ» ѕ–ќ“» ƒќ¬ ≤ЋЋя
ѕорушенн¤
пор¤дку проведенн¤ еколог≥чно! експертизи,
правил еколог≥чноњ безпеки п≥д час
проектуванн¤, розм≥щенн¤, буд≥вництва,
реконструкц≥њ, введенн¤ в експлуатац≥ю,
експлуатац≥њ та л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств,
споруд, пересувних засоб≥в та ≥нших обТЇкт≥в,
¤кщо це спричинило загибель людей, еколог≥чне
забрудненн¤ значних територ≥й, або ≥нш≥
т¤жк≥ насл≥дки,Ч
караЇтьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д пТ¤ти до
дес¤ти рок≥в з позбавленн¤м права об≥ймати
певн≥ посади чи займатис¤ певною д≥¤льн≥стю
на строк до трьох рок≥в.
1.
—усп≥льна небезпека злочину пол¤гаЇ у
пос¤ганн≥ на еколог≥чну безпеку,
встановлений пор¤док проведенн¤ еколог≥чноњ
експертизи, запод≥¤нн≥ шкоди здоровТю
людей, тваринному ≥ рослинному св≥тов≥,
довк≥ллю. ≈колог≥чна безпека Ч це такий
стан навколишнього природного середовища,
за ¤кого забезпечуЇтьс¤ попередженн¤ пог≥ршенн¤
еколог≥чноњ обстановки та виникненн¤
небезпеки дл¤ здоровТ¤ людей.
—т. 236 маЇ
загальний характер ≥ п≥дл¤гаЇ
застосуванню у тому раз≥, коли вчинене д≥¤нн¤
не охоплюЇтьс¤ конкретними складами
злочин≥в, що передбачають пос¤ганн¤ на
окрем≥ елементи довк≥лл¤.
2.
ќсновним безпосередн≥м обТЇктом злочину
Ї еколог≥чна безпека ¤к умова життЇд≥¤льност≥
людини, флори ≥ фауни в частин≥ нормативне
визначеного пор¤дку виконанн¤ роб≥т, повТ¤заних
з проектуванн¤м, буд≥вництвом, експлуатац≥Їю
обТЇкт≥в, потенц≥йно шк≥дливих дл¤
навколишнього природного середовища, а
додатковим обовТ¤зковим обТЇктом Ч
житт¤ людини або ≥нш≥ блага.
3.
ѕредметом злочину Ї п≥дприЇмства,
споруди, пересувн≥ засоби та ≥нш≥ обТЇкти
(наприклад, цехи, д≥л¤нки, установки, м≥сц¤
утворенн¤ ≥ складуванн¤ промислових в≥дход≥в),
у звТ¤зку з проектуванн¤м, експлуатац≥Їю
¤ких ≥снуЇ небезпека негативного впливу
на людину ≥ довк≥лл¤,
4.
ќбТЇктивна сторона злочину
характеризуЇтьс¤ сукупн≥стю трьох ознак:
1) д≥¤нн¤ Ч порушенн¤ пор¤дку проведенн¤
еколог≥чноњ експертизи, правил еколог≥чноњ
безпеки п≥д час проектуванн¤, розм≥щенн¤,
буд≥вництва, реконструкц≥њ, введенн¤ в
експлуатац≥ю, експлуатац≥њ та л≥кв≥дац≥њ
п≥дприЇмств, споруд, пересувних засоб≥в та
≥нших обТЇкт≥в; 2) насл≥дки у вигл¤д≥
загибел≥ людей, еколог≥чного
ƒиспозиц≥¤
ст. 236 маЇ бланкетний характер ≥ дл¤ зТ¤суванн¤
зм≥сту крим≥нально-правовоњ заборони в≥дсилаЇ
до еколог≥чного законодавства. ” вироку маЇ
бути вказано, ¤к≥ саме правила порушено
винним ≥ в ¤ких нормативних актах вони
закр≥плен≥. Ќе трансформован≥ у правов≥
норми науков≥ рекомендац≥њ з приводу
охорони довк≥лл¤ п≥д час проведенн¤
господарськоњ д≥¤льност≥ не можуть
розгл¤датис¤ ¤к правила еколог≥чноњ
безпеки.
ћетою
еколог≥чноњ експертизи Ї запоб≥ганн¤
негативному впливов≥ антропогенноњ д≥¤льност≥
на стан навколишнього природного
середовища та здоровТ¤ людей, а також оц≥нка
ступен¤ еколог≥чноњ безпеки господарськоњ
д≥¤льност≥ та еколог≥чноњ ситуац≥њ на
окремих територ≥¤х ≥ обТЇктах. ѕорушенн¤
пор¤дку проведенн¤ еколог≥чноњ
експертизи закладаЇ своЇр≥дний фундамент
майбутн≥х авар≥й ≥ катастроф, значних
еколог≥чних та економ≥чних збитк≥в.
¬ ”крањн≥
зд≥йснюютьс¤ державна, громадська та ≥нш≥
види (наприклад, наукова, догов≥рна, м≥жнародна)
еколог≥чноњ експертизи, ќбовТ¤зковими
дл¤ виконанн¤ Ї висновки лише державноњ
еколог≥чноњ експертизи, тому порушенн¤
пор¤дку проведенн¤ т≥льки цього виду
експертизи утворюЇ склад розгл¤дуваного
злочину.
ќбТЇктами
державноњ еколог≥чноњ експертизи
виступають: а) державн≥ ≥нвестиц≥йн≥
програми, проекти схем розвитку ≥ розм≥щенн¤
продуктивних сил, розвитку окремих
галузей народного господарства; б) проекти
генеральних план≥в населених пункт≥в,
схем генеральних план≥в промислових вузл≥в,
≥нша передпланова ≥ пе-редпроектна
документац≥¤; в) ≥нвестиц≥йн≥ проекти,
техн≥ко-еконо-м≥чн≥ обірунтуванн¤,
проектне буд≥вництво нових та розширенн¤,
реконструкц≥¤ д≥ючих п≥дприЇмств, ≥нших
обТЇкт≥в, ¤к≥ можуть негативно впливати
на стан навколишнього природного
середовища; г) проекти нормативно-правових
акт≥в, що регулюють в≥дносини в галуз≥
забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки; д)
документац≥¤ по впровадженню новоњ техн≥ки,
технолог≥й, матер≥ал≥в ≥ речовин, ¤к≥
можуть створити потенц≥йну загрозу
навколишньому природному середовищу та
здоровТю людей.
ѕорушенн¤
пор¤дку проведенн¤ еколог≥чноњ
експертизи може бути вчинене шл¤хом ¤к д≥њ,
так ≥ безд≥¤льност≥. ÷е може бути,
наприклад: наданн¤ зав≥домо неправдивих
в≥домостей про еколог≥чн≥ насл≥дки д≥¤льност≥
обТЇкта еколог≥чноњ експертизи; наданн¤
дозвол≥в на спец≥альне
природокористуванн¤, ф≥нансуванн¤ та
реал≥зац≥ю проект≥в ≥ програм, ¤к≥ можуть
негативно впливати на стан довк≥лл¤ ≥
здоровТ¤ людей, без позитивного висновку
еколог≥чноњ експертизи; ухиленн¤ в≥д
наданн¤ у в≥дпов≥дь на законну вимогу
державних еколого-експертних орган≥в
необх≥дних в≥домостей ≥ матер≥ал≥в;
приховуванн¤ або фальсиф≥кац≥¤ в≥домостей
про насл≥дки еколог≥чноњ експертизи, ≥гноруванн¤
њњ результат≥в; примушуванн¤ або
створенн¤ таких умов дл¤ експерта, що
мають своњм насл≥дком п≥дготовку хибних
експертних висновк≥в.
ѕ≥д
вказаним порушенн¤м розум≥Їтьс¤ також
незд≥йсненн¤ державноњ еколог≥чноњ
експертизи у тих випадках, коли њњ
проведенн¤ було обовТ¤зковим, зокрема
щодо тих вид≥в д≥¤льност≥ та обТЇкт≥в, ¤к≥
становл¤ть п≥двищену еколог≥чну
небезпеку ≥ перел≥к ¤ких затверджуЇтьс¤
ћ (наприклад, атомна енергетика ≥ атомна
промислов≥сть; видобуванн¤ нафти, нафтох≥м≥¤
≥ нафтопереробка; чорна ≥ кольорова
металург≥¤; целюлозно-паперова промислов≥сть;
буд≥вництво аеропорт≥в, зал≥зничних
вокзал≥в, автовокзал≥в, р≥чкових ≥
морських порт≥в, зал≥зничних ≥ автомоб≥льних
маг≥стралей, метропол≥тен≥в).
ѕорушенн¤
правил еколог≥чноњ безпеки п≥д час
проектуванн¤, буд≥вництва, введенн¤ в
експлуатац≥ю та експлуатац≥њ обТЇкт≥в
може виражатись у таких д≥¤нн¤х: в≥дсутн≥сть
споруд, устаткуванн¤ ≥ пристроњв дл¤
очищенн¤ викид≥в ≥ скид≥в або њх
знешкодженн¤, а також прилад≥в контролю за
к≥льк≥стю ≥ складом забруднюючих речовин
та характеристиками шк≥дливих фактор≥в;
використанн¤ природних ресурс≥в, викиди ≥
скиди забруднюючих речовин у навколишнЇ
природне середовище, д≥њ з в≥дходами без
в≥дпов≥дних дозвол≥в; незд≥йсненн¤
заход≥в, спр¤мованих на запоб≥ганн¤
залповим викидам ≥ скидам, що створюють
висок≥ та екстремально висок≥ р≥вн≥
забрудненн¤ пов≥тр¤ного ≥ водного басейн≥в
≥ ірунт≥в, становл¤ть небезпеку дл¤ житт¤
людей, тваринного ≥ рослинного св≥ту.
«а ст. 236
сл≥д квал≥ф≥кувати також непроведенн¤
планових ≥ позапланових налагоджувальних
роб≥т на паливовикористовуючому
обладнанн≥, тобто обладнанн≥, що споживаЇ
природний газ ≥ р≥дке паливо (паров≥ ≥
водонагр≥вальн≥ котли, печ≥, сушильн≥
агрегати тощо) . рим≥нальне караним
порушенн¤м правил еколог≥чноњ безпеки п≥д
час буд≥вництва житлових ≥ виробничих
прим≥щень сл≥д визнавати незабезпеченн¤
захисту людини в≥д впливу рад≥онукл≥д≥в,
що м≥ст¤тьс¤ у буд≥вельних матер≥алах.
ќзнаки
цього складу злочину вбачаютьс¤ також у
раз≥: а) прийн¤тт¤ в експлуатац≥ю сховищ
рад≥оактивних в≥дход≥в або обТЇкт≥в,
призначених дл¤ поводженн¤ з рад≥оактивними
в≥дходами, без реал≥зац≥њ заход≥в щодо
забезпеченн¤ захисту персоналу, населенн¤,
довк≥лл¤ або без спорудженн¤ та введенн¤ в
д≥ю всього комплексу цих обТЇкт≥в,
передбаченого проектом; б) веденн¤ у межах
сан≥тарно-захисних зон, створених дл¤ в≥дмежуванн¤
сховищ рад≥оактивних в≥дход≥в в≥д сум≥жних
земель, с≥льськогосподарськоњ та ≥ншоњ
виробничоњ д≥¤льност≥, спр¤мованоњ на
одержанн¤ товарноњ продукц≥њ, без спец≥ального
дозволу, зд≥йсненн¤ без такого дозволу у
цих зонах вс≥х вид≥в водокористуванн¤, л≥сокористуванн¤
та користуванн¤ надрами; в) проведенн¤
роб≥т на ¤дерн≥й установц≥, джерел≥ ≥он≥зуючого
випром≥нюванн¤, а також поводженн¤ з
такими джерелами ≥ ¤дерними матер≥алами
без на¤вност≥ дозволу.
«а своЇю
конструкц≥Їю склад злочину матер≥альний.
«лочин Ї зак≥нченим з моменту настанн¤
сусп≥льне небезпечних насл≥дк≥в,
передбачених ст. 236, ѕорушенн¤ правил
еколог≥чноњ безпеки, ¤ке не
супроводжувалось фактичним запод≥¤нн¤м
шкоди людин≥ чи довк≥ллю, утворюЇ склад в≥дпов≥дного
адм≥н≥стративного проступку (ст. ст. 79-1, 80,
91-1 јѕ), а за на¤вност≥ дл¤ цього п≥дстав Ч
злочину, передбаченого ч. 1 ст. 253 .
«агибель
людей означаЇ смерть одн≥Їњ або дек≥лькох
ос≥б. ≤ншими т¤жкими насл≥дками можуть
визнаватись, зокрема, запод≥¤нн¤ т¤жких т≥лесних
ушкоджень, масове захворюванн¤ людей,
виведенн¤ з ладу назавжди або на тривалий
пер≥од виробничих п≥дприЇмств чи ≥нших
важливих споруд (гребель, систем водо- та
енергопостачанн¤, звТ¤зку тощо), масова
загибель обТЇкт≥в тваринного св≥ту,
знищенн¤ л≥сових масив≥в на значних
площах, спричиненн¤ особливо великих
матер≥альних збитк≥в, у т.ч. повТ¤заних з
в≥дновленн¤м належноњ ¤кост≥ довк≥лл¤,
неможлив≥сть проживанн¤ населенн¤ на певн≥й
територ≥њ ≥ вимушене переселенн¤ людей.
ƒо
еколог≥чного забрудненн¤ значних територ≥й
сл≥д в≥дносити забрудненн¤ р≥зними
небезпечними речовинами, матер≥алами, в≥дходами
л≥сових масив≥в, водойм, морського
середовища, атмосферного пов≥тр¤,
земельних д≥л¤нок. ÷е може бути, наприклад,
зм≥на на дан≥й територ≥њ рад≥оактивного
фону у розм≥рах, ¤к≥ створюють небезпеку
дл¤ житт¤ ≥ здоровТ¤ людини, генетичного
фонду рослин ≥ тварин (див. також коментар
до ст. 237).
5.
—убТЇкт злочину спец≥альний.
÷е особа, на ¤ку покладено правовий обовТ¤зок
дотримуватись в≥дпов≥дних припис≥в
законодавства щодо пор¤дку проведенн¤
державноњ еколог≥чноњ експертизи, правил
еколог≥чноњ безпеки (наприклад, прац≥вники
еколого-екс-пертних п≥дрозд≥л≥в ћ≈ѕ–, ≥нш≥
експерти державноњ еколог≥чноњ
експертизи, конструктори ¤дерних
установок ≥ джерел ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤,
службов≥ особи п≥дприЇмств, установ,
орган≥зац≥й, в≥дпов≥дальн≥ за
проектуванн¤, розм≥щенн¤, експлуатац≥ю
певних обТЇкт≥в, члени приймальних ком≥с≥й
таких обТЇкт≥в).
6.
—убТЇктивна сторона злочину визначаЇтьс¤
псих≥чним ставленн¤м особи до насл≥дк≥в ≥,
за загальним правилом, характеризуЇтьс¤
необережною формою вини.
С «акон
”крањни Уѕро охорону навколишнього
природного середовищаФ в≥д 25 червн¤ 1991 р.
«акон
”крањни Уѕро цив≥льну оборонуФ в≥д 3лютого
1993 р.
«акон
”крањни Уѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ
та рад≥ац≥йну безпеку в≥д 8 лютого 1995р.
«акон
”крањни С[ѕро еколог≥чну експертизуФ в≥д
9лютого 1995 р.
«акон
”крањни Уѕро захист людини в≥д впливу
≥он≥зуючих випром≥нювань в≥д 14 с≥чн¤ 1998р.
«акон
”крањни Уѕро захист населенн¤ ≥ територ≥й
в≥д надзвичайних ситуац≥й техногенного та
природного характеруФ в≥д 8 червн¤ 2000 р.
«акон
”крањни Уѕро зону надзвичайноњ еколог≥чноњ
ситуац≥њФ в≥д ≤«липн¤ 2000р.
«акон
”крањни Уѕро обТЇкти п≥двищеноњ
небезпекиФ в≥д 18 с≥чн¤ 2001 р.
ѕор¤док
обмеженн¤, тимчасовоњ заборони (зупиненн¤)
чи припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств,
установ, орган≥зац≥й ≥ обТЇкт≥в у раз≥
порушенн¤ ними законодавства про охорону
навколишнього природного середовища.
«атверджений постановою ¬– в≥д 29 жовтн¤ 1992р.
ѕерел≥к
вид≥в д≥¤льност≥ та обТЇкт≥в, що
становл¤ть п≥двищену еколог≥чну
небезпеку. «атверджений постановою ћ є 554
в≥д 27 липн¤ 1995 р.
ѕор¤док
передач≥ документац≥њ на державну еколог≥чну
експертизу. «атверджений постановою ћ є
870 в≥д 31 жовтн¤ 1995 р.
ѕоложенн¤
про ƒержавну еколог≥чну ≥нспекц≥ю ћ≥н≥стерства
охорони навкола -шнього природного
середовища та ¤дерноњ безпеки ”крањни.
«атверджене постановою ћ є 244 в≥д 2
березн¤ 1998 р.
ѕоложенн¤
про класиф≥кац≥ю надзвичайних ситуац≥й.
«атверджене постановою ћ є 1099 в≥д 15 липн¤
1998р.
ѕерел≥к
особливо небезпечних п≥дприЇмств,
припиненн¤ д≥¤льност≥ ¤ких потребуЇ зд≥йсненн¤
спец≥альних заход≥в щодо запоб≥ганн¤
запод≥¤нню шкоди життю та здоровТю
громад¤н, майну, спорудам, навколишньому
природному середови щу. «атверджений
постановою ћ є 765 в≥д б травн¤ 2000 р.
≤нструкц≥¤
про зд≥йсненн¤ державноњ еколог≥чноњ
експертизи. «атверджена наказом ћ≥некобезпеки
”крањни є 55 в≥д 7 червн¤ 1995р.
ѕоложенн¤
про паспортизац≥ю потенц≥йно небезпечних
обТЇкт≥в. «атверджене наказом ћЌ— є 338 в≥д
18 грудн¤ 2000 р.
”хиленн¤
в≥д проведенн¤ або неналежне проведенн¤
на територ≥њ, що зазнала забрудненн¤
небезпечними речовинами або випром≥нюванн¤м,
дезактивац≥йних чи ≥нших в≥дновлювальних
заход≥в щодо л≥кв≥дац≥њ або усуненн¤ насл≥дк≥в
еколог≥чного забрудненн¤ особою, на ¤ку
покладено такий обовТ¤зок, ¤кщо це
спричинило загибель людей або ≥нш≥ т¤жк≥
насл≥дки,Ч
караЇтьс¤
обмеженн¤м вол≥ на строк до пТ¤ти рок≥в
або позбавленн¤м вол≥ на той самий строк, з
позбавленн¤м права об≥ймати певн≥ посади
чи займатис¤ певною д≥¤льн≥стю на строк до
трьох рок≥в.
1.
ќсновним безпосередн≥м обТЇктом
злочину Ї еколог≥чна безпека в частин≥
встановленого пор¤дку л≥кв≥дац≥њ та
усуненн¤ насл≥дк≥в еколог≥чного
забрудненн¤, а додатковим обовТ¤зковим обТЇктом
Ч житт¤ людини, власн≥сть або ≥нш≥ блага.
2.
ѕредметом злочину Ї територ≥њ, що
зазнали еколог≥чного забрудненн¤
небезпечними речовинами або випром≥нюванн¤м.
ƒо
небезпечних речовин належать речовини,
¤к≥ через своњ ф≥зико-х≥м≥чн≥ властивост≥
здатн≥ негативно впливати на людей, довк≥лл¤,
матер≥альн≥ ц≥нност≥. ÷е х≥м≥чн≥, токсичн≥,
вибухов≥, окислювальн≥, горюч≥ речовини,
б≥олог≥чн≥ агенти та речовини б≥олог≥чного
походженн¤ (б≥ох≥м≥чн≥, м≥кроб≥олог≥чн≥,
б≥отехнолог≥чн≥ препарати, патогенн≥ дл¤
людей ≥ тварин м≥кроорган≥зми тощо), ¤к≥
становл¤ть небезпеку дл¤ житт¤ ≥ здоровТ¤
людей, довк≥лл¤, матер≥альних ≥ культурних
ц≥нностей.
¬ипром≥нюванн¤
Ч це вплив на людину ≥ довк≥лл¤ з боку
¤дерних установок ≥ джерел ≥он≥зуючого
випром≥нюванн¤. ѕ≥д ¤дерними установками
потр≥бно розум≥ти обТЇкти з виробництва
¤дерного палива, ¤дерн≥ реактори, ¤к≥
включають критичн≥ та п≥дкритичн≥ зб≥рки;
досл≥дницьк≥ реактори; атомн≥
електростанц≥њ; п≥дприЇмства ≥ установки
по збагаченню та переробц≥ палива, а також
сховища в≥дпрацьованого палива. ƒжерело
≥он≥зуючого випром≥нюванн¤ Ч це ф≥зичний
обТЇкт (кр≥м ¤дерних установок), що м≥стить
рад≥оактивну речовину, або техн≥чний
пристр≥й, ¤кий створюЇ або за певних умов
може створювати ≥он≥зуюче випром≥нюванн¤.
ѕрикладом
еколог≥чного забрудненн¤ Ї рад≥оактивне
забрудненн¤ значних територ≥й ”крањни
внасл≥док „орнобильськоњ катастрофи. ƒо
забруднених належать територ≥њ, на ¤ких
виникло ст≥йке забрудненн¤ навколишнього
середовища рад≥оактивними речовинами
понад доавар≥йний р≥вень, що з урахуванн¤м
природно-кл≥матичноњ та комплексноњ
еколог≥чноњ характеристики конкретних
територ≥й може призвести до опром≥ненн¤
населенн¤ понад 0,1 бер за р≥к. ≥ ¤ке
потребуЇ вжитт¤ заход≥в щодо рад≥ац≥йного
захисту населенн¤ та ≥нших спец≥альних
втручань.
3.
ќбТЇктивна сторона злочину
характеризуЇтьс¤ сукупн≥стю трьох ознак:
1) д≥¤нн¤ (д≥¤ чи безд≥¤льн≥сть) Ч ухиленн¤
в≥д проведенн¤ або неналежне проведенн¤
на територ≥њ, що зазнала забрудненн¤
небезпечними речовинами або випром≥нюванн¤м,
дезактивац≥йних чи ≥нших в≥дновлювальних
заход≥в щодо л≥кв≥дац≥њ або
ќдним ≥з
засоб≥в захисту населенн¤ за умов
надзвичайних ситуац≥й техногенного та
природного характеру, здатним усунути
насл≥дки еколог≥чного забрудненн¤ у
вигл¤д≥ загибел≥ людей або њх
захворюванн¤, Ї евакуац≥¤. ЌепроведЇнн¤
або несвоЇчасне проведенн¤ евакуац≥њ, р≥шенн¤
про ¤ку прийн¤то у встановленому пор¤дку,
ухиленн¤ в≥д прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про
евакуац≥ю населенн¤ за на¤вност≥
безпосередньоњ загрози життю ≥ здоровТю
людей, а також ухиленн¤ в≥д проведенн¤ або
неналежне проведенн¤ дезактивац≥й-них та
≥нших в≥дновлюваних заход≥в пота≥бно квал≥ф≥кувати
за ст. 237.
—клад
злочину побудований ¤к матер≥альний.
«лочин е зак≥нченим з моменту настанн¤
загибел≥ людей або ≥нших т¤жких насл≥дк≥в
(про ц≥ пон¤тт¤ див. коментар до ст, 236).
4. —убТЇкт
злочину Ч спец≥альний. ÷е особа, на ¤ку
покладено обовТ¤зок зд≥йснювати
дезактквац≥йш та ≥нш≥ в≥дновлювальн≥
заходи щодо л≥кв≥дац≥њ або усуненн¤ насл≥дк≥в
еколог≥чного забрудненн¤.
5.
—убТЇктивна
сторона злочину визначаЇтьс¤ псих≥чним
ставленн¤м особи до насл≥дк≥в ≥
характеризуЇтьс¤ ¤к правило необережною
формою вини. ѕроте не виключаЇтьс¤ можлив≥сть
вчиненн¤ злочину з непр¤мим умислом.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|