____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л V «Ћќ„»Ќ» ѕ–ќ“» ¬»Ѕќ–„»’, “–”ƒќ¬»’ “ј ≤ЌЎ»’ ќ—ќЅ»—“»’ ѕ–ј¬ ≤ —¬ќЅќƒ Ћёƒ»Ќ» ≤ √–ќћјƒяЌ»Ќј
1.
Ќезаконна посередницька д≥¤льн≥сть або ≥нш≥
незаконн≥ д≥њ щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤)
дитини, передач≥ њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤)
чи на вихованн¤ в с≥мТю громад¤нЧ
караютьс¤
штрафом в≥д пТ¤тдес¤ти до ста двадц¤ти
неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в
громад¤н або виправними роботами на строк
до двох рок≥в.
2. “≥
сам≥ д≥њ, вчинен≥ щодо к≥лькох д≥тей,
повторно, за попередньою змовою групою
ос≥б, з використанн¤м службового
становища або ¤кщо вони спричинили т¤жк≥
насл≥дки,Ч
караютьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д двох до пТ¤ти
рок≥в.
1.
ќсновним безпосередн≥м обТЇктом
злочину Ї встановлений пор¤док
усиновленн¤ (удочер≥нн¤) дитини, передач≥
њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ в
с≥мТю громад¤н, порушенн¤ ¤кого може
спричинити неспри¤тлив≥ насл≥дки дл¤
нормального ф≥зичного, ≥нтелектуального,
морального, культурного, духовного ≥ соц≥ального
розвитку дитини. ƒодатковим
факультативним обТЇктом можуть виступати
здоровТ¤, житт¤, ≥нш≥ блага усиновител≥в
та усиновлених, п≥клувальник≥в та п≥доп≥чних.
2.
« обТЇктивноњ сторони злочин пол¤гаЇ
у д≥¤х, ¤к≥ можуть виразитис¤ в таких
формах: 1) незаконна посередницька д≥¤льн≥сть
щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤) дитини; 2) ≥нш≥
незаконн≥ д≥њ щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤)
дитини; 3) незаконн≥ д≥њ щодо передач≥
дитини п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤); 4) незаконн≥
д≥њ щодо передач≥ дитини на вихованн¤ в с≥мТю
громад¤н. ¬изначенн¤ незаконного
характеру вказаних д≥й потребуЇ зверненн¤
до нормативно-правових акт≥в, ¤к≥
визначають п≥дстави та пор¤док
усиновленн¤ (удочер≥нн¤) дитини, передач≥
њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ в
с≥мТю громад¤н.
ѕро
пон¤тт¤ усиновленн¤ (удочер≥нн¤) див.
коментар до ст. 168, про пон¤тт¤ оп≥ки та п≥клуванн¤
Ч коментар до ст. 16. ѕередача дитини на
вихованн¤ в.с≥мТю громад¤н передбачаЇ
передачу дити-ни-сироти або дитини,
позбавленоњ батьк≥вського п≥клуванн¤,
бать-кам-виховател¤м до дит¤чого будинку
с≥мейного типу, створеного в≥дпов≥дно до
угоди м≥ж батьками-виховател¤ми та
органами оп≥ки ≥ п≥клуванн¤ з метою
вихованн¤ та сп≥льного проживанн¤ не менш
¤к пТ¤ти ≥, ¤к правило, не б≥льш ¤к дес¤ти д≥тей,
або до прийомноњ с≥мТњ Ч с≥мТњ, ¤ка
добров≥льно вз¤ла ≥з заклад≥в дл¤ д≥тей-сир≥т
≥ д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤,
в≥д одного до чотирьох д≥тей на вихованн¤
та сп≥льне проживанн¤.
ѕосередницькою
д≥¤льн≥стю щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤)
дитини, передач≥ ѕ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤)
чи на вихованн¤ в с≥мТю громад¤н сл≥д
визнавати д≥¤льн≥сть з будь-¤кого
спри¤нн¤ усиновленню (удочер≥нню),
передач≥ њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на
вихованн¤ в с≥мТю громад¤н, коли винна
особа зобовТ¤зуЇтьс¤ в ≥нтересах одн≥Їњ з≥
стор≥н виконати певн≥ д≥њ: розшукати батьк≥в
усиновленого та отримати в≥д них або в≥д
оп≥кун≥в (п≥клувальник≥в) згоду на
усиновленн¤, вплинути на суддю з метою
прийн¤тт¤ ним позитивного р≥шенн¤ щодо
усиновленн¤, оп≥ки (п≥клуванн¤) чи р≥шенн¤
виконкому в≥дпов≥дноњ ради або державноњ
адм≥н≥страц≥њ щодо передач≥ дитини в с≥мТю
на вихованн¤, спри¤ти в оформленн≥ доку
мент≥в, ¤к≥ б дали змогу усунути обмеженн¤,
що встановлен≥ зако нодавством дл¤
усиновител≥в, оп≥кун≥в чи п≥клувальник≥в,
батьки. виховател≥в тощо.
Ќезаконною
Ї будь-¤ка посередницька д≥¤льн≥сть щодо
усинос ленн¤ (удочер≥нн¤) дитини, передач≥
њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи н вихованн¤ в
с≥мТю громад¤н, ¤ка Ї комерц≥йною, тобто
зд≥йснюЇт≥ с¤ з метою одержанн¤ прибутку.
Ќезаконною сл≥д вважати поо редницьку д≥¤льн≥сть,
¤ка зд≥йснюЇтьс¤ незаконним способом (нч
приклад, шл¤хом п≥дкупу чи зал¤куванн¤)
або спр¤мована на дос¤гненн¤ незаконноњ
мети (наприклад, маЇ за мету спонукати
батьки/ дати згоду на усиновленн¤ дитини
до њњ народженн¤).
≤нш≥
незаконн≥ д≥њ щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤)
дитини, передач≥ ѕ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤)
чи на вихованн¤ в с≥мТю громад¤н можуть
пол¤гати, зокрема, у: примушуванн≥ дитини
до даванн¤ нею згоди на усиновленн¤ (удочер≥нн¤);
прийн¤тт≥ р≥шень про усиновленн¤ (удочер≥нн¤),
встановленн¤ оп≥ки (п≥клуванн¤), передачу
дитини на вихованн¤ в с≥мТю громад¤н за в≥дсутност≥
дл¤ того законних п≥дстав; усиновленн≥ (удочер≥нн≥),
встановленн≥ оп≥ки (п≥клуванн¤), передач≥
на вихованн¤ в с≥мТю громад¤н д≥тей, ¤к≥
не можуть бути усиновлен≥, передан≥ п≥д
оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ у с≥мТю
громад¤н; передач≥ д≥тей п≥д оп≥ку чи на
вихованн¤ особам, ¤к≥ не мають права бути
оп≥кунами чи виховувати таких д≥тей; п≥дробленн≥
документ≥в, ¤к≥ стосуютьс¤ зазначених
факт≥в; веденн≥ приватного обл≥ку д≥тей,
¤к≥ можуть бути усиновлен≥, з метою його
комерц≥йного використанн¤.
ѕорушенн¤
службовими особами пор¤дку або строк≥в
поданн¤ ≥нформац≥њ про д≥тей-сир≥т ≥ д≥тей,
¤к≥ залишилис¤ без оп≥ки (п≥клуванн¤)
батьк≥в, дл¤ централ≥зованого обл≥ку
т¤гне адм≥н≥стративну в≥дпов≥дальн≥сть (ст.
184-2 јѕ). —клад злочину, передбаченого ст.
169, зазначен≥ д≥њ утворюють лише тод≥, коли
вони поЇднан≥ з ≥ншими д≥¤ми, що м≥ст¤ть
ознаки цього злочину.
” раз≥,
коли з метою оформленн¤ незаконного
усиновленн¤ (удочер≥нн¤) дитини, передач≥
њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ в
с≥мТю громад¤н складаютьс¤ або
використовуютьс¤ п≥дроблен≥ документи,
скоЇне сл≥д квал≥ф≥кувати за сукупн≥стю
злочин≥в Ч за ст, 169 ≥ залежно в≥д субТЇкта
злочину за ст. 358 або ст. 366. ѕостановленн¤
суддею (судд¤ми) зав≥домо неправосудного р≥шенн¤,
ухвали або постанови у справ≥ про
усиновленн¤ (удочер≥нн¤) ƒитини, передач≥
њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ в
с≥мТю громад¤н потребуЇ самост≥йноњ крим≥нально-правовоњ
оц≥нки ≥ квал≥ф≥кац≥њ д≥й винного за
сукупн≥стю злочин≥в, передбачених ст. 169
≥ст. 375.
«лочин,
передбачений ч. 1 ст. 169, вважаЇтьс¤ зак≥нченим
з моменту вчиненн¤ описаних у ч. 1 ц≥Їњ
статт≥ д≥й. ‘акти незаконного усиновленн¤
(удочер≥нн¤), передач≥ дитини п≥д оп≥ку
тощо ¤к насл≥дки цих д≥¤нь значенн¤ дл¤
квал≥ф≥кац≥њ не мають.
3.
—убТЇктом цього злочину можуть бути
¤к будь-¤к≥ приватн≥ особи, включаючи ос≥б,
¤к≥ бажають усиновити (удочерити) дитину,
вз¤ти њњ в с≥мТю на вихованн¤ чи стати
оп≥куном (п≥клувальником) ƒитини, так ≥
прац≥вники, у т.ч. службов≥ особи орган≥в,
установ ≥ орган≥зац≥й, до компетенц≥њ ¤ких
входить прийн¤тт¤ р≥шень з питань
усиновленн¤ (удочер≥нн¤) д≥тей, передач≥ њх
п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на вихованн¤ в с≥мТю
громад¤н.
4.3 субТЇктивноњ
сторони злочин характеризуЇтьс¤ пр¤мим
умислом. ѕсих≥чне ставленн¤ винного до
т¤жких насл≥дк≥в (ч. 2 ст. 169) може бути
умисним чи необережним.
5.
вал≥ф≥куючими ознаками незаконних д≥й
щодо усиновленн¤ (”дочер≥нн¤) Ї вчиненн¤ њх:
1) щодо к≥лькох д≥тей; 2) повторно; 3) за
попередньою змовою групою ос≥б; 4) з
використанн¤м службового становища або 5)
спричиненн¤ ними т¤жких насл≥дк≥в.
Ќезаконними
д≥¤ми щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤) дитини,
пе-рЇддч≥ ѕ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤) чи на
вихованн¤ в с≥мТю громад¤н,
ѕовторним
вважаЇтьс¤ вчиненн¤ будь-¤ких ≥з
передбачених ч. 1 ст. 169 д≥й особою, ¤ка ран≥ше
вчинила так≥ ж д≥њ. ќтже, ц≥Їю ознакою
охоплюЇтьс¤ не тотожна, а однор≥дна
повторн≥сть. ѕро пон¤тт¤ групи ос≥б за
попередньою змовою див. коментар до ст. 28.
вал≥ф≥кац≥¤
д≥¤нн¤ за ч. 2 ст. 169 за ознакою використанн¤
службового становища маЇ м≥сце у раз≥,
коли службова особа використовуЇ своЇ
службове становище дл¤ вчиненн¤
незаконних д≥й щодо усиновленн¤ (удочер≥нн¤)
дитини, передач≥ њњ п≥д оп≥ку (п≥клуванн¤)
чи на вихованн¤ в с≥мТю громад¤н. ѕри
цьому, ¤кщо так≥ д≥њ пот¤гли т¤жк≥ насл≥дки
або вчин¤ютьс¤ прац≥вником
правоохоронного органу, њх необх≥дно
додатково квал≥ф≥кувати за ч. ч. 2 або « ст.
364.
“¤жк≥
насл≥дки у склад≥ цього злочину Ч пон¤тт¤
оц≥ночне. Ќими можуть визнаватис¤.самогубство
або самокал≥ченн¤ дитини, втеча дитини з
наступним њњ зникненн¤м безв≥сти, запод≥¤нн¤
шкоди здоровТю дитини, матер≥альноњ шкоди
у значних: розм≥рах, вт¤гненн¤ дитини у
злочинну д≥¤льн≥сть, залученн¤ њњ до
порноб≥знесу тоща. «а на¤вност≥ п≥дстав
запод≥¤нн¤ таких насл≥дк≥в може
отримувати самост≥йну крим≥нально-правову
оц≥нку.
Ў— (глави
1-3, 14-18. розд≥л VI).
«акон
”крањни Уѕро охорону дитинстваФ в≥д 26 кв≥тн¤
2001 р. (ст. 8).
онсульський
статут ”крањни, «атверджений указом
ѕрезидента ”крањни в≥д 2 кв≥тн¤ 1994р. є 127/94 (глава
VI).
ѕоложенн¤.про
дит¤чий будинок с≥мейного типу.
«атверджене постановою ћ є 267 в≥д 27 кв≥тн¤
1994 р.
ѕостанова
ћ Уѕитанн¤ ÷ентру по усиновленню д≥тей
при ћ≥н≥стерств≥ осв≥тиФ є 380 в≥д «ќ
березн¤ 1996 р.
ѕор¤док
передач≥ д≥тей, ¤к≥ е громад¤нами ”крањни,
на усиновленн¤ громад¤нам ”крањни та ≥ноземним
громад¤нам ≥ зд≥йсненн¤ контролю за
умовами њх проживанн¤ у с≥мТ¤х усиновител≥в.«атвердженцйпостановою
ћ є775 в≥д 20 липн¤ 1996 р.
ѕоложенн¤
про прийомну с≥мТю. «атверджене
постановою ћ є 241 в≥д 2 березн¤ 1998р.
”мисне
перешкоджанн¤ законн≥й д≥¤льност≥ профес≥йних
сп≥лок, пол≥тичних парт≥й, громадських
орган≥зац≥й або њх орган≥в Ч
караЇтьс¤
виправними роботами на строк до двох рок≥в
або позбавленн¤м вол≥ на строк до трьох
рок≥в, з позбавленн¤м права об≥ймати певн≥
посади чи займатис¤ певною д≥¤льн≥стю на
строк до трьох рок≥в.
1.
ќбТЇктом злочину Ї конституц≥йне
право громад¤н на свободу обТЇднанн¤ у
профес≥йн≥ сп≥лки, пол≥тичн≥ парт≥њ та
громадськ≥ орган≥зац≥њ дл¤ зд≥йсненн¤ ≥
захисту своњх прав ≥ свобод та задоволенн¤
пол≥тичних, економ≥чних, соц≥альних,
культурних та ≥нших ≥нтерес≥в, а також
права ≥ законн≥ ≥нтереси профсп≥лок, пол≥тичних
парт≥й ≥ громадських орган≥зац≥й.
ѕрофес≥йна
сп≥лка (профсп≥лка) Ч добров≥льна
неприбуткова громадська орган≥зац≥¤, що
обТЇднуЇ громад¤н, повТ¤заних сп≥льними
≥нтересами за родом њх профес≥йноњ (трудовоњ)
д≥¤льност≥ (навчанн¤). ѕрофсп≥лки
утворюютьс¤ без попереднього дозволу на
основ≥ в≥льного вибору њх член≥в. ѕол≥тична
парт≥¤ Ч це зареЇстроване зг≥дно з
законом добров≥льне обТЇднанн¤ громад¤н
Ч прихильник≥в певноњ загальнонац≥ональноњ
програми сусп≥льного розвитку, що маЇ своЇю
метою спри¤нн¤ формуванню ≥ вираженню
пол≥тичноњ вол≥ громад¤н, бере участь у
виборах та ≥нших пол≥тичних заходах.
√ромадською орган≥зац≥Їю Ї обТЇднанн¤
громад¤н дл¤ задоволенн¤ та захисту своњх
законних соц≥альних, економ≥чних, творчих,
в≥кових, нац≥онально-культурних,
спортивних та ≥нших сп≥льних ≥нтерес≥в. ƒо
орган≥в цих орган≥зац≥й належать вищ≥
статутн≥ органи управл≥нн¤ (загальн≥
збори, конференц≥њ, зТњзди тощо) та
створюван≥ ними виконавч≥ органи (центральн≥
ком≥тети, ком≥тети, пленуми, презид≥њ тощо).
2.
« обТЇктивноњ сторони злочин
характеризують д≥њ або безд≥¤льн≥сть, ¤к≥
перешкоджають законн≥й д≥¤льност≥ профсп≥лок,
пол≥тичних парт≥й та громадських орган≥зац≥й.
«аконною визнаЇтьс¤ така д≥¤льн≥сть обТЇднанн¤
громад¤н, ¤ка не суперечить онституц≥њ та
законам ”крањни ≥ зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно
до њх програмноњ мети та/або статутних
засад.
ѕерешкоджанн¤
незаконн≥й д≥¤льност≥ зазначених обТЇднань
не утворюЇ складу цього злочину.
Ќезаконними визнаютьс¤ утворенн¤ ≥ д≥¤льн≥сть
пол≥тичних парт≥й та громадських орган≥зац≥й,
програмна мета або д≥њ ¤ких спр¤мован≥ на
л≥кв≥дац≥ю незалежност≥ ”крањни, зм≥ну
конституц≥йного ладу насильницьким
шл¤хом, порушенн¤ суверен≥тету ≥ територ≥альноњ
ц≥л≥сност≥ держави, п≥дрив њњ безпеки,
незаконне захопленн¤ державноњ влади,
пропаганду в≥йни чи насильства, на
розпалюванн¤ м≥жетн≥чноњ, расовоњ, рел≥г≥йноњ
ворожнеч≥, пос¤ганн¤ на права ≥ свободи
людини, здоровТ¤ населенн¤, створенн¤
незаконних воЇн≥зованих формувань. “ак≥
обТЇднанн¤ громад¤н не п≥дл¤гають легал≥зац≥њ,
а њхн¤ д≥¤льн≥сть у раз≥ легал≥зац≥й
заборон¤Їтьс¤ у судовому пор¤дку.
Ќезаконною визнаЇтьс¤ д≥¤льн≥сть пол≥тичноњ
парт≥њ, повТ¤зана з ф≥нансуванн¤м њњ ≥з
джерел, заборонених законом, а також до
складу ¤коњ вход¤ть ≥ноземц≥ чи особи без
громад¤нства.
Ќе
допускаЇтьс¤ створенн¤ ≥ д≥¤льн≥сть
структурних осередк≥в пол≥тичних парт≥й в
органах виконавчоњ та судовоњ влади ≥
виконавчих органах м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, в≥йськових формуванн¤х, а
також на державних п≥дприЇмствах, у
навчальних закладах та ≥нших державних
установах ≥ орган≥зац≥¤х.
Ќе
можуть бути членами пол≥тичних парт≥й
судд≥, прац≥вники прокуратури, прац≥вники
орган≥в внутр≥шн≥х справ, сп≥вроб≥тники
—Ѕ”, в≥йськовослужбовц≥, ”повноважений
¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини та
де¤к≥ ≥нш≥ категор≥њ ос≥б.
ѕерешкоджанн¤
законн≥й д≥¤льност≥ профсп≥лок або њњ
орган≥в може виразитись у: встановленн≥
будь-¤ких обмежень трудових, соц≥ально-економ≥чних,
пол≥тичних, особистих прав ≥ свобод
громад¤н, гарантованих онституц≥Їю ≥
законами ”крањни, у звТ¤зку з належн≥стю
або неналежн≥стю до профсп≥лок чи певноњ
профсп≥лки,
вступом
до нењ або виходом ≥з нењ; порушенн≥
гарант≥й, ¤к≥ встановлен≥ законом дл¤ прац≥вник≥в
п≥дприЇмств, установ або орган≥зац≥й,
обраних до профсп≥лкових орган≥в;
невиконанн≥ роботодавцем обовТ¤зку щодо
створенн¤ належних умов дл¤ д≥¤льност≥
профсп≥лкових орган≥зац≥й; невиконанн≥
законного р≥шенн¤ профсп≥лки; створенн≥
перепон дл¤ обТЇднанн¤ профсп≥лок в асоц≥ац≥њ;
незаконному втручанн≥ в орган≥зац≥ю та
пор¤док проведенн¤ збор≥в, конференц≥й, ≥нших
заход≥в, ¤к≥ провод¤тьс¤ профсп≥лками в≥дпов≥дно
до закону; примусовому розпуску, припиненн≥,
а також заборон≥ д≥¤льност≥ профсп≥лок, њх
обТЇднань у несудовому пор¤дку;
позбавленн≥ њх права власност≥ на будь-¤ких
≥нших, кр≥м судового р≥шенн¤, п≥дставах;
створенн¤ перепон щодо укладанн¤ профсп≥лками
колективних договор≥в, угод та зд≥йсненн¤
контролю за њх дотриманн¤м; ненаданн≥
службовими особами в≥домостей, що
стосуютьс¤ умов прац≥, додержанн¤
законодавства про працю тощо.
ѕерешкоджанн¤м
законн≥й д≥¤льност≥ пол≥тичних парт≥й або
њх орган≥в сл≥д визнавати: неправом≥рне
втручанн¤, у т.ч. з боку служ бових ос≥б
орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, у створенн¤ ≥ внутр≥шню д≥¤льн≥сть
пол≥тичних парт≥й та њх м≥сцевих осередк≥в;
наданн¤ службовими особами орган≥в
державноњ влади або орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ прив≥лењв чи спри¤нн¤ д≥¤льност≥
одних парт≥й ≥ утиск ≥нших; безп≥дставна
заборона пол≥тичноњ парт≥њ, анулюванн¤
реЇстрац≥йного св≥доцтва чи обмеженн¤ д≥¤льност≥
парт≥њ чи њњ орган≥в в реал≥зац≥њ наданих
законом прав; створенн¤ перешкод дл¤ реал≥зац≥њ
пол≥тичною парт≥Їю або й органами своњх
повноважень у майнов≥й, ф≥нансов≥й та ≥нших
сферах; безп≥дставне прит¤гненн¤ кер≥вник≥в
чи ≥нших член≥в парт≥њ до юридичноњ в≥дпов≥дальност≥
з метою зниженн¤ ефективност≥ чи
припиненн¤ д≥¤льност≥ парт≥њ тощо.
ѕерешкоджанн¤
законн≥й д≥¤льност≥ громадськоњ орган≥зац≥й
або њх орган≥в може про¤витись у будь-¤ких
д≥¤нн¤х, у т.ч. ≥з числа описаних вище, ¤к≥
спр¤мован≥ на створенн¤ перепон у
виконанн≥ громадськими орган≥зац≥¤ми або
њх органами њх статутних завдань, реал≥зац≥њ
прав, включаючи право на майно та кошти,
придбан≥ в результат≥ господарськоњ та ≥ншоњ
комерц≥йноњ д≥¤льност≥, обмежен н¤ прав ≥
свобод громад¤н у звТ¤зку з њх належн≥стю
або неналеж н≥стю до обТЇднань громад¤н.
ѕерешкоджанн¤
може виразитись також у погрозах,
насильств≥ або ≥ншому протиправному вплив≥
на кер≥вник≥в чи ≥нших член≥в профсп≥лок,
пол≥тичних парт≥й або громадських орган≥зац≥й
та њх орган≥в з метою не допустити
виконанн¤ ними своњх повноважень чи
домогтис¤ прийн¤тт¤ неправом≥рного р≥шенн¤
з боку цього представника чи профсп≥лкового
органу.
ќбТЇктивну
сторону розгл¤дуваного злочину утворюЇ
перешкоджанн¤ законн≥й д≥¤льност≥ об Їднанню
громад¤н з будь-¤ким статусом ≥ будь-¤кого
р≥вн¤ (ланки): громадському обТЇднанню з
все украњнським, м≥сцевим чи м≥жнародним
статусом; первинн≥й, м≥г цев≥й, обласн≥й,
рег≥ональн≥й, республ≥канськ≥й чи ≥нш≥й
профсп≥лков≥й орган≥зац≥њ; республ≥канськ≥й
структур≥ пол≥тичноњ парт≥њ чи п м≥сцевим
осередкам; органу таких обТЇднань будь-¤кого
р≥вн¤ (центральному чи м≥сцевому, вищому (зТњзду,
конференц≥њ, зборам) чи
якщо
спос≥б перешкоджанн¤ сам по соб≥ Ї
злочинним (перевищенн¤ влади або
службових повноважень, запод≥¤нн¤ т≥лесних
пошкоджень, погроза вбивством, службове п≥дробленн¤,
порушенн¤ р≥вноправност≥ громад¤н), то
вчинене за на¤вност≥ дл¤ того п≥дстав сл≥д
квал≥ф≥кувати за сукупн≥стю злочин≥в Ч за
ст. 170 та ст. ст. 365, 121, 122, 129, 366, 161.
÷ей
злочин вважаЇтьс¤ зак≥нченим з моменту
вчиненн¤ д≥й чи безд≥¤льност≥, ¤к≥
спр¤мован≥ на перешкоджанн¤ законн≥й д≥¤льност≥
зазначених обТЇднань громад¤н або њх
орган≥в.
3.
—убТЇкт злочину загальний.
4.
—убТЇктивна
сторона злочину характеризуЇтьс¤ умислом.
онституц≥¤
”крањни {ст. ст. 36, 37).
«ѕ (ст.
ст. 12, 243Ч 252).
«акон
”крањни ѕро обТЇднанн¤ громад¤н в≥д 16
червн¤ 1992 р. (ст. ст. 2,3,4,6, 7,20-24).
«акон
”крањни Уѕро профес≥йн≥ сп≥лки, њх права
та гарант≥!д≥¤льност≥ в≥д 15 вересн¤ 1999 р. (ст.
ст. ≤, 5, 18, 19-25, 41, 42, 43).
«акон
”крањни Уѕро пол≥тичн≥ парт≥њ в ”крањн≥
в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 р. (ст. ст. 2,5, 10).
1.
”мисне перешкоджанн¤ законн≥й профес≥йн≥й
д≥¤льност≥ журнал≥ст≥вЧ
караЇтьс¤
штрафом до пТ¤тдес¤ти неоподатковуваних
м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н або арештом на
строк до шести м≥с¤ц≥в, або обмеженн¤м
вол≥ на строк до трьох рок≥в.
2.
ѕересл≥дуванн¤ журнал≥ста за
виконанн¤ профес≥йних обовТ¤зк≥в, за
критику, зд≥йснюване службовою особою або
групою ос≥б за попередньою змовою,Ч
караЇтьс¤
штрафом до двохсот неоподатковуваних м≥н≥мум≥в
доход≥в громад¤н або обмеженн¤м вол≥ на
строк до пТ¤ти рок≥в, або позбавленн¤м
права об≥ймати певн≥ посади на строк до
трьох рог≥в.
1. ќбТЇктом
злочину Ї встановлений пор¤док зд≥йсненн¤
закон-„оњ профес≥йноњ д≥¤льност≥ журнал≥ст≥в,
¤кий забезпечуЇ конституц≥йне право
громад¤н на свободу думки ≥ слова, на
в≥льне виражений своњх погл¤д≥в ≥
переконань, право в≥льно збирати, збер≥гати,
використовувати ≥ поширювати ≥нформац≥ю,
необх≥дну њм дл¤ реал≥зац≥њ ними своњх
прав, свобод та законних ≥нтерес≥в.
ѕрофес≥йним
журнал≥стом Ї творчий прац≥вник, ¤кий ¤к
учас-вик ≥нформац≥йних в≥дносин профес≥йно
збираЇ, одержуЇ, створюЇ ≥ займаЇтьс¤ п≥дготовкою
≥нформац≥њ дл¤ засобу масовоњ ≥нформац≥њ.
ƒ≥Ї на п≥дстав≥ трудових чи ≥нших догов≥рних
в≥дносин з його –еакц≥Їю або займаЇтьс¤
такою д≥¤льн≥стю за њњ уповноваженн¤м.
—вою профес≥йну д≥¤льн≥сть в≥н може зд≥йснювати
в ≥нтересах будь-¤кого друкованого (газети,
журнали, бюлетен≥ тощо ≥ разов≥ виданн¤ з
визначеним тиражем) або ауд≥ов≥зуального (рад≥омовленн¤,
телебаченн¤, к≥но, звукозапис, в≥деозапис
тощо) засобу масовоњ ≥нформац≥њ.
2.
ќбТЇктивна сторона цього злочину
пол¤гаЇ у д≥¤х, ¤к≥ перешкоджають законн≥й
профес≥йн≥й д≥¤льност≥ ¤к окремого
журнал≥ста (журнал≥ст≥в), так ≥ засобу
масовоњ ≥нформац≥њ, ≥ можуть мати дв≥
форми: 1) перешкоджанн¤ законн≥й д≥¤льност≥
журнал≥ст≥в (ч. 1 ст. 171); 2) пересл≥дуванн¤
журнал≥ста за виконанн¤ профес≥йних обовТ¤зк≥в
або за критику (ч. 2 ст. 171).
«аконною
Ї така д≥¤льн≥сть журнал≥ст≥в, ¤ка
спр¤мована на реал≥зац≥ю ними своњх
повноважень у ≥нформац≥йн≥й сфер≥ ≥ зд≥йснюЇтьс¤
засобами та в пор¤дку, передбачених
законом.
ѕерешкоджанн¤
незаконн≥й профес≥йн≥й д≥¤льност≥
журнал≥ста не утворюЇ складу злочину,
передбаченого ст. 171. “акою, зокрема, сл≥д
визнавати профес≥йну д≥¤льн≥сть журнал≥ст≥в
щодо збиранн¤, збер≥ганн¤, використанн¤ та
поширенн¤ ≥нформац≥њ з обмеженим доступом
(конф≥денц≥йна та таЇмна) з порушенн¤м
встановленого законом пор¤дку. Ќезаконною
сл≥д також визнавати профес≥йну д≥¤льн≥сть
журнал≥ст≥в, ¤ка пол¤гаЇ у: закликах до
захопленн¤ влади, насильницькоњ зм≥ни
конституц≥йного ладу або територ≥альноњ ц≥л≥сност≥
”крањни; пропаганд≥ в≥йни, насильства та
жорстокост≥; розпалюванн≥ расовоњ, нац≥ональноњ,
рел≥г≥йноњ ворожнеч≥; поширенн≥
порнограф≥чноњ чи ≥ншоњ ≥нформац≥њ, ¤ка п≥дриваЇ
сусп≥льну мораль або п≥дбурюЇ до
правопорушень, принижуЇ честь ≥ г≥дн≥сть
людини; втручанн≥ у приватне житт¤ особи
тощо.
”мисне
перешкоджанн¤ незаконн≥й д≥¤льност≥
журнал≥ста може в окремих випадках бути
квал≥ф≥ковано ¤к злочин проти житт¤,
здоровТ¤, вол≥ особи, злочин проти
власност≥ тощо.
ѕерешкоджанн¤
законн≥й профес≥йн≥й д≥¤льност≥ журнал≥ст≥в
Ч це протиправне створенн¤ перепон,
обмежень, заборон щодо одержанн¤,
використанн¤, поширенн¤ та збер≥ганн¤ ≥нформац≥њ
окремим журнал≥стом (журнал≥стами) чи
засобом масовоњ ≥нформац≥њ. ¬оно може
виразитись у примушуванн≥ до поширенн¤
певноњ ≥нформац≥њ або в≥дмов≥ в њњ
поширенн≥, зд≥йсненн≥ цензури,
незаконному вилученн≥ тиражу друкованоњ
продукц≥њ, зн¤тт≥ передач≥ з еф≥ру,
недопущенн≥ журнал≥ста до участ≥ у прес-конференц≥њ,
безп≥дставн≥й в≥дмов≥ в акредитац≥њ
засобу масовоњ ≥нформац≥њ чи окремому
журнал≥стов≥, позбавленн≥ журнал≥ста чи
зас≥б масовоњ ≥нформац≥њ можливост≥
скористатис¤ переважним правом на
одержанн¤ ≥нформац≥њ, необірунтован≥й в≥дмов≥
у задоволенн≥ запиту щодо доступу до оф≥ц≥йних
документ≥в або наданн≥ письмовоњ чи усноњ
≥нформац≥њ, порушенн≥ права власност≥ на ≥нформац≥ю,
навмисному приховуванн≥ ≥нформац≥њ, безп≥дставн≥й
в≥дмов≥ в≥д поширенн¤ певноњ ≥нформац≥њ
тощо.
“аке
перешкоджанн¤ може зд≥йснюватис¤ шл¤хом
погроз, за стосуванн¤ ф≥зичного
насильства, обману, шантажу, пошкодженн¤
чи знищенн¤ майна, п≥дкупу тощо.
якщо
перешкоджанн¤ зд≥йснювалось шл¤хом
погрози вбивством або знищенн¤ майна,
застосуванн¤ ф≥зичного насильства,
знищенн¤ або пошкодженн¤ майна, п≥дкупу
службовоњ особи, вчинень за на¤вност≥ п≥дстав,
сл≥д додатково квал≥ф≥кувати зокрема за
ст. ст. 121, 122, 125-127, 129, 194-196, 369. ”мисне
вбивство журнал≥ста з
метою перешкодити його законн≥й профес≥йн≥й
д≥¤льност≥, а так само з мотиву помсти за
таку д≥¤льн≥сть потребуЇ квал≥ф≥кац≥њ
лише за п. 8 ч. 2 ст. 115. ѕерешкоджанн¤ законн≥й
профес≥йн≥й д≥¤льност≥ журнал≥ст≥в,
вчинене у ход≥ передвиборноњ кампан≥њ з
метою вплинути на результати вибор≥в, ¤кщо
воно призвело до перешкоджанн¤ зд≥йсненню
громад¤нином ”крањни його виборчого права,
сл≥д квал≥ф≥кувати за сукупн≥стю злочин≥в,
передбачених ст. 171 ≥ 157.
Ќе
утворюють складу розгл¤дуваного злочину д≥њ,
¤к≥ хоча фактично ≥ перешкодили журнал≥стов≥
у його д≥¤льност≥, але були вчинен≥ на
законних п≥дставах (наприклад, припиненн¤
випуску друкованого засобу масовоњ ≥нформац≥њ
за р≥шенн¤м суду, позбавленн¤ журнал≥ста
акредитац≥њ за перевищенн¤ ним своњх
повноважень чи невиконанн¤ обовТ¤зк≥в).
ѕересл≥дуванн¤
може пол¤гати у ф≥зичному чи псих≥чному
вплив≥ на журнал≥ста, його р≥дних чи
близьких, знищенн≥ або пошкодженн≥ його
майна, обмеженн≥ або позбавленн≥ його прав
чи законних ≥нтерес≥в (позбавленн¤ прем≥њ,
≥стотне зменшенн¤ розм≥ру гонорару, зв≥льненн¤
з роботи чи переведенн¤ на ≥ншу роботу, в≥дмова
оприлюднювати п≥дготовлен≥ ним матер≥али).
Ќеобх≥дною ознакою таких д≥й дл¤ квал≥ф≥кац≥њ
њх за ч. 2 ст. 171 Ї причинна обумовлен≥сть
такого пересл≥дуванн¤ виконанн¤м журнал≥стом
профес≥йних обовТ¤зк≥в або його критикою
ф≥зичних (не обовТ¤зково самого винного)
чи юридичних ос≥б.
ќбовТ¤зковою
умовою квал≥ф≥кац≥њ пересл≥дуванн¤
журнал≥ста за виконанн¤ профес≥йних обовТ¤зк≥в
чи критику за ч. 2 ст. 171 Ї вчиненн¤ таких д≥й
службовою особою або групою ос≥б за
попередньою змовою. ѕро пон¤тт¤ службовоњ
особи див. прим≥тки 1 ≥ 2 до ст. 364 та «агальн≥
положенн¤ до розд≥лу XVII ќсобливоњ частини
, а про пон¤тт¤ групи ос≥б за попередньою
змовою Ч коментар до ст. 28.
—клад
цього злочину Ч формальний. «лочин вважаЇтьс¤
зак≥нченим з моменту вчиненн¤ в≥дпов≥дних
д≥й. передбачених ст. 171.
3.
—убТЇктом цього злочину може бути
службова або приватна особа, ¤ка дос¤гла 16-р≥чного
в≥ку. ѕерешкоджанн¤ законн≥й д≥¤льност≥
журнал≥ст≥в, вчинене службовою особою з
використанн¤м наданих њй влади чи
службових повноважень, за на¤вност≥ п≥дстав
сл≥д додатково квал≥ф≥кувати за ст. 364.
4.
—убТЇктивна сторона злочину
характеризуЇтьс¤ пр¤мим умислом.
онституц≥¤
”крањни (ст. ст. 15, 34).
«акон
”крањни Уѕро ≥нформац≥юФ в≥д 2 жовтн¤ 1992 р.
(ст. ст. 20, 29, 30-34, 38, 47).
«акон
”крањни Уѕро друкован≥ засоби масовоњ ≥нформац≥њ
(пресу! в ”крањн≥Ф в≥д листопада 1992 %. (ст.ст.
18,26, 35).
«акон
”крањни Уѕро телебаченн¤ ≥ рад≥омовленн¤Ф
в≥д 21 грудн¤ 1993 р.(ст. оа. 2,6, 38).
«акон
”крањни Уѕро ≥нформац≥йн≥ агентстваФ 28лютого
1995р.
–≥шенн¤
— у справ≥ щодо оф≥ц≥йного тлумаченн¤
статей 3. 23,31, 47, 48 «акону ”крањни
ѕро ≥нформац≥юТ та статт≥ 12 «акону
”крањни ѕро
прокуратуру (справа .√. ”стименка) є 5-зп
в≥д «ќ жовтн¤ 1997 р.
ѕостанова
ѕ¬— Ћ& / в≥д 1 кв≥тн¤ 1994 р. Уѕро судову
практику в справах про злочини проти житт¤
≥ здоровТ¤Ф (п. 10).
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|