____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
І 6. –ел≥г≥йн≥ конфл≥кти
—воЇр≥дний рел≥г≥йний ренесанс, ¤кий спостер≥гаЇтьс¤ у бага≠тьох пострад¤нських
сусп≥льствах, повертаЇ рел≥г≥ю до нашого жит≠т¤. ÷е про¤вл¤Їтьс¤ в таких формах,
¤к в≥дновленн¤ рел≥г≥йних св¤т ≥ обр¤д≥в, в≥дбудова старих ≥ буд≥вництво нових
храм≥в, церков та пе-
167
мш'ромни њх ” своЇр≥дн≥ духовн≥ центри ≥ т.≥н. ÷им по¤снюЇтьс¤ ш≥срсс науковц≥ї,
державних д≥¤ч≥в, пол≥тик≥в ≥ представник≥в ду-хчснства до рел≥г≥йних проблем, у
тому числ≥ до рел≥г≥йних конфл≥кт≥в јле вивченн¤ останн≥х викликаЇ певн≥
труднощ≥.
ѕо-перше, рел≥г≥йн≥ конфл≥кти за рад¤нськ≥ часи в≥агал≥ не виз≠навались ≥ не
могли бути об'Їктом анал≥зу. јте≥зм заперечував ≥сну≠ванн¤ Ѕога, а рел≥г≥ю
намагавс¤ скасувати, бо тлумачить њњ ¤к форму сусп≥льноњ св≥домост≥, що
визначаЇтьс¤ збоченим в≥дображенн¤м д≥йсност≥ за допомогою шюзорно-фантастичних
образ≥в, у¤влень ≥ пон¤ть, перекручуЇ реальн≥ в≥дносини в природ≥ ≥ сусп≥льств≥,
над≥л¤Ї њх вигаданими ¤кост¤ми ≥ властивост¤ми. «вичайно, при такому став≠ленн≥
до рел≥г≥њ не могло бути ≥≥ мови про рел≥г≥йн≥ конфл≥кти. ѕо-дру≠ге, в
колишньому —–—– наука конфл≥ктолог≥¤ тривалий час не була визнана ≥ не мала
розвитку, бо ≥снувала думка, що соц≥альн≥ анта≠гон≥зми ≥ конфл≥кти не властив≥
соц≥ал≥стичному сусп≥льству. ¬ зах≥дн≥й конфл≥ктолог≥'њ проблема рел≥г≥йних
конфл≥кт≥в також ак≠тивно не досл≥джувалас¤, хоча, звичайно, конфл≥кти ≥снували
та ≥сну≠ють в ус≥х сферах житт¤, в тому числ≥ в рел≥г≥йн≥й. “ому тепер, ко≠ли до
нас повернено рел≥г≥ю ≥ рел≥г≥Їзнавство, у¤вленн¤ про рел≥г≥йн≥ конфл≥кт
необх≥дно формувати через науков≥ досл≥дженн¤, щоб усу≠нути ≥стотн≥ прогалини у
цих питанн¤х.
–ел≥г≥Їзнавство ≥ конфл≥ктолог≥¤ ¤к самост≥йн≥ та обов'¤зков≥ дисц≥пл≥ни зовс≥м
недавно з'¤вились у програмах украњнськоњ вищоњ осв≥ти. јле рел≥г≥Їзнавство ¤к
наука про рел≥г≥ю не вивчаЇ рел≥г≥йних
(
конфл≥кт≥в. ¬она досл≥джуЇ р≥зн≥ аспекти рел≥г≥йноњ ≥стор≥њ та сучас≠ноњ рел≥г≥њ,
њњ роль та м≥сце в сусп≥льств≥ ≥ житт≥ людини. ¬ивченн¤ рел≥г≥йних конфл≥кт≥в Ч
справа конфл≥ктолог≥њ. ѕроте рел≥г≥йн≥ конфл≥кти сл≥д анал≥зувати на п≥дстав≥
знань таких самост≥йних дисц≥плш, ¤к рел≥г≥Їзнавство, ≥стор≥¤ рел≥г≥њ, ф≥лософ≥¤
рел≥г≥њ, соц≥олог≥¤ рел≥г≥њ, психолог≥¤ рел≥г≥њ, пол≥толог≥¤, етика тощо, адже
ц≥ науки мають ц≥нний досв≥д, ¤кий може допомогти у досл≥дженн≥ означеноњ
проблеми.
¬ивченн¤ рел≥г≥йних конфл≥кт≥в ≥ гострих суперечностей у ду≠ховн≥й сфер≥ маЇ не
т≥льки теоретичне, а й дуже важливе практичне значенн¤, оск≥льки знанн¤ у ц≥й
галуз≥ науки реально дозвол¤ть по≠переджати ≥ розв'¤зувати конфл≥кти, пов'¤зан≥
з питанн¤ми в≥ри, а спроби зд≥йснити њх науковий анал≥з можуть стати корисними
дл¤ розробки практичних шл¤х≥в щодо њх врегулюванн¤, припиненн¤ чи попередженн¤.
—утн≥сть рел≥г≥йного конфл≥кту. –ел≥г≥йн≥ конфл≥кти виника≠ють у духовн≥й сфер≥
житт¤ пор¤д з ≥деолог≥чними, науковими, мо-≤6
≤ншими 1-а де¤кими ≥ншими. Ќони в≥дбуваютьс¤ у духовн≥й д≥¤ль≠ност≥ ≥ стосуютьс¤
питан≥, втри та духовних ц≥нностей. як ≥деолог≥чн≥ ,а моральн≥, рел≥г≥йн≥
конфл≥кти належать до групи конфл≥кт≥в н≥нно-сгсй ≥ погл¤д≥в, тому, коли йдетьс¤
про ц≥ конфл≥кти, об'Їктом анал≥зу стають рел≥г≥йна св≥дом≥сть, рел≥г≥йн≥
у¤вленн¤ ≥ форми рел≥г≥йного житт¤ соц≥окультурних сп≥льнот людей.
¬ сучасному св≥т≥ йде ≥нтенсивний процес модерн≥зац≥њ рел≥г≥њ через поверненн¤
њњ до людини, загальнолюдських ц≥нностей. ¬ ос≠танн≥ дес¤тир≥чч¤ у духовному
житт≥ б≥льшост≥ пострад¤нських дер≠жав спостер≥гаЇтьс¤ р≥зкий поворот в≥д
атењстичного св≥торозум≥нн¤ до рел≥г≥йного. ¬чен≥ констатують зростанн¤
рел≥г≥йност≥ в крањнах —Ќƒ, що ≥: результатом розпаду староњ системи ц≥нностей ≥
запов≠ненн¤ того вакууму, ¤кий з'¤вивс¤ па м≥сц≥ комун≥стичноњ ≥деолог≥њ та њњ
ерзац≥в. ” процес≥ св≥тогл¤дних пошук≥в ≥ пошук≥в сенсу жит≠т¤ певна частина
населенн¤ звертаЇтьс¤ до в≥ри в Ѕога, до церкви; участь людини у рел≥г≥йному
житт≥ дозвол¤Ї задовольнити њњ потре≠би у безпец≥, повернути в≥дчутт¤ зв'¤зку з
≥ншими, позбавитис¤ в≥д почутт¤ н≥кчемност≥ та незахищеност≥ перед оточуючим
св≥том в умо≠вах деф≥циту необх≥дних ор≥Їнтир≥в1. р≥м того, значна частина тих,
хто зараз приходить до рел≥г≥њ, робить це через прийн¤тт¤ зах≥дноњ си≠стеми
ц≥нностей, у тому числ≥ ц≥нностей демократ≥њ, прав людини, еко≠ном≥чноњ свободи
та ≥н. ƒл¤ цих людей рел≥г≥¤ Ч один ≥з елемент≥в Ђцив≥л≥зованогої способу житт¤,
що в наших умовах виступаЇ ¤к альтернатива колишн≥й рад¤нськ≥й тотал≥тарн≥й
≥деолог≥њ. Ќарод не стаЇ б≥льш рел≥г≥йним, зростаЇ дов≥ра до ÷еркви та над≥¤ на
те, що вона стане одн≥Їю з пров≥дних моральних сил, ¤ка буде здатна вир≥ши≠ти
багато проблем нашого сусп≥льства, пол≥пшити його житт¤2.
«а багато тис¤чол≥ть свого ≥снуванн¤ рел≥г≥¤ ≥стотно зм≥нилас¤, набула
найр≥зноман≥тн≥ших форм. —ьогодн≥ ми бачимо велику к≥льк≥сть рел≥г≥й, ¤к≥
спов≥дають люди ≥ народи в р≥зних крањнах св≥ту, на р≥зних мовах, за своњми
традиц≥¤ми. ожна окрема рел≥г≥¤ маЇ св≥й рел≥г≥йний досв≥д, власн≥ ≥мена
Ѕожеств, своњ молитви, культи, форми богослуж≥нн¤, церковн≥ орган≥зац≥њ, жертви
≥ таЇмниц≥, на≠решт≥, так≥ принципи орган≥зац≥њ сусп≥льного житт¤, ¤к≥ т≥Їю чи
≥ншою м≥рою грунтуютьс¤ на рел≥г≥йних засадах.
–≥зноман≥тн≥сть про¤в≥в культового житт¤ у р≥зних рел≥г≥¤х, р≥зн≥ р≥вн≥ розвитку
рел≥г≥й, р≥зн≥ форми рел≥г≥йних у¤влень, розб≥жност≥ ” тлумаченн≥ рел≥г≥йних
догмат≥в та багато чого ≥ншого у рел≥г≥йн≥й
' ƒив.: фромм 3. Ѕегство от свобольг. ћ . 1089.
' йт: –елиги¤ и демократи*: Ќа путч к с¤ободс совести. - ћ . 1993.
169
сбсо≥ ≥нод≥ призвод¤ть до рел≥г≥йних конфл≥кт≥в. р≥м того, до жит≠т¤
повертаЇтьс¤ ≥ низка специф≥чних рел≥г≥йних Ђвитратї, ло числа ¤ких належить в
першу чергу рел≥г≥йна нетерпим≥сть. Ќаприклад, тривала за часом суперечка у
церквах «ах≥дноњ ”крањни про тс, ¤ким бути приходу Ч греко-католицьким, тобто
ун≥атським, чи автокефаль≠ним православним; або не завжди прост≥ стосунки м≥ж
в≥руючими ≥ особливо кер≥вництвом православних конфес≥й в ”крањн≥, ¤к≥
пред≠ставлен≥ трьома православними церквами (”ѕ÷, ”ѕ÷ ѕ, ”јѕ÷).
—ьогодн≥ нетерпим≥сть такого роду за своЇю силою поступаЇтьс¤ лише
м≥жнац≥ональн≥й нетерпимост≥, певним чином негативно впли≠ваючи ≥ на пол≥тичну
ситуац≥ю в крањн≥. ÷е не може не турбувати сусп≥льство, в ¤кому основна маса
населенн¤ до останнього часу не д≥йшла до формуванн¤ нових завершених
≥деолог≥чних альтернатив. “ому рел≥г≥¤ в≥д≥граЇ важливу роль у сусп≥льств≥,
визначаЇ його ха≠рактер ≥ обличч¤, його культурн≥ та моральн≥ ц≥нност≥, наповнюЇ
зм≥стом духовне житт¤, справл¤Ї ≥стотний вплив на св≥дом≥сть ≥ по≠вед≥нку
широких мас людей, а рел≥г≥йна нетерпим≥сть чи ворожне≠ча в умовах ц≥нностноњ
дезор≥Їнтац≥њ загрожують Їдност≥ сусп≥льства ≥ нав≥ть його безпец≥.
ќтже, рел≥г≥йн≥ конфл≥кти Ч це з≥ткненн¤ ≥ протиборство (протид≥¤) м≥ж нос≥¤ми
рел≥г≥йних ц≥нностей (в≥д окремих ≥ндив≥д≥в (в≥руючих) до конфес≥й), що
обумовлен≥ в≥дм≥нност¤ми в њх св≥тос≠прийн¤тт≥, у¤вленн¤х ≥ ставленн≥ до Ѕога,
р≥зним становищем та уча≠стю в рел≥г≥йному житт≥.
«а своњми типолог≥чними характеристиками рел≥г≥йн≥ конфл≥кти Ї перш за все
соц≥альними, оск≥льки сама рел≥г≥¤ Ї первинною, глибинною п≥дставою людського
сусп≥льства, що ви≠никло в межах сп≥льноњ рел≥г≥њ ¤к усв≥домленн¤ людьми њх
певноњ сп≥льност≥. р≥м того, рел≥г≥¤ створюЇ первинн≥ засади громадсь≠кост≥,
наприклад, сол≥дарн≥сть, тобто почутт¤ сп≥льноњ причетност≥ людини до ¤когось
ц≥лого, Ђмиї, що породжуЇтьс¤ Їдиним зв'¤зком м≥ж ус≥ма людьми та Ѕогом; у н≥й
вони вперше почувають себе роди≠ною, сп≥льнотою, народом, не втрачаючи при цьому
в ц≥й причетност≥ своЇњ людськоњ особистост≥. —оц≥альн≥сть рел≥г≥њ про¤вл¤Їтьс¤
також у формах рел≥г≥йного житт¤ Ч культах, молитвах, жертвопринесен≠н¤х,
догматах, церковних переказах тощо, ¤к≥ присутн≥ майже в ус≥х рел≥г≥¤х, але у
р≥зних в≥руванн¤х ц≥ форми розр≥зн¤ютьс¤ у своњх кон≠кретних про¤вах, що нер≥дко
стаЇ п≥дірунт¤м дл¤ рел≥г≥йних конфл≥кт≥в.
¬ажливим елементом розкритт¤ сутност≥ рел≥г≥йних конфл≥кт≥в Ї њх зв'¤зок з
нац≥онально-етн≥чними характеристи-170
кани. “ак, разом з формуванн¤м етнос≥в у народност≥ та нац≥њ, ус-≥спадненн¤м
сусп≥льства з'¤вл¤ютьс¤ ≥шц≥онально-державп≥ рел≥г≥њ, ¤к≥ в≥д≥грають досить
значну роль при створенн≥ державноњ орган≥зац≥њ, њх вир≥внюЇ нац≥ональна
обмежен≥сть, хоча в процес≥ ≥сторичного розвитку зв'¤зок нац≥ональноњ рел≥г≥њ з
одн≥Їю нац≥Їю ≥ одн≥Їю дер≠жавою може бути втрачено. «а р≥внем свого розвитку ц≥
рел≥г≥њ ду≠же р≥зн≥, це ≥нод≥ стаЇ приводом дл¤ виникненн¤ нетерпимого
став≠ленн¤ до народ≥в, що њх спов≥дають, ≥ призводить до конфл≥кт≥в. —е≠ред
сучасних рел≥г≥й це ≥удањзм, синтоњзм, ≥ндуњзм та де¤к≥ ≥нш≥.
ѕ≥зн≥ше, на грунт≥ де¤ких нац≥онально-державних, з'¤вл¤ютьс¤ св≥тов≥ рел≥г≥њЧ
буддизм, христи¤нство та ≥слам, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д попередн≥х
космопол≥тизмом, тобто не пов'¤зуютьс¤ з окремою нац≥Їю, ≥ прозел≥тизмом, тобто
прагненн¤м завербувати ¤кнайб≥льше прихильник≥в, њм притаманна активна
м≥с≥онерська д≥¤льн≥сть. ¬ ≥стор≥њ багато приклад≥в нац≥онально-етн≥чного
протисто¤нн¤ на рел≥г≥йно≠му грунт≥. ¬ ™вроп≥ в≥дом≥ хрестов≥ походи (христи¤н
проти мусуль≠ман), кривав≥ битви католик≥в ≥ протестант≥в м≥ж собою тощо.
≤ сьогодн≥ людство стаЇ св≥дком багатьох конфл≥кт≥в, ¤к≥ мають етно-рел≥г≥йн≥
п≥дстави, наприклад, югославський ≥ чеченський конфл≥кти. ќдин ≥з видатних
д≥¤ч≥в сучасних нац≥ональних рух≥в, л≥в≥йськ≥й л≥дер ћ. аддаф≥ вважав, що
≥сторично кожна нац≥ональ≠на сп≥льн≥сть повинна мати свою рел≥г≥ю ¤к головний
принцип кож≠ного народу. “ам, де цей принцип порушуЇтьс¤, неможлива внутр≥шн¤
гармон≥¤ нац≥ональноњ сп≥льност≥, що ≥ приводить до виникненн¤ конфл≥кт≥в.
Ђ™диний шл¤х щодо л≥кв≥дац≥њ цих конфл≥кт≥в Ч це в≥дбу≠дова порушеного
природного правила, ¤ке п≥дкреслюЇ, що кожна нац≥¤ повинна мати свою рел≥г≥юї1.
™дина рел≥г≥¤ здатна об'Їднати к≥лька нац≥й в Їдину державу за умов, що
рел≥г≥йний дух превалюЇ над нац≥ональним (тобто стаЇ сусп≥льним). якщо ж
нац≥ональна са≠мосв≥дом≥сть стаЇ в нац≥ональн≥й боротьб≥ б≥льш важлив≥шою, н≥ж
рел≥г≥йна та пол≥тична, це буде означати розпад Їдиноњ держави ≥ ут≠вердженн¤
незалежност≥ кожноњ окремоњ нац≥њ2. ¬с¤ ≥стор≥¤ сучасних нац≥ональних рух≥в Ї
доказом тому, що нац≥ональна самосв≥дом≥сть м≥стить у соб≥ рел≥г≥ю, ¤ку спов≥даЇ
етнос.
¬одночас рел≥г≥йн≥ конфл≥кти мають ≥ пол≥тичний аспект, саме тому що б≥льш≥сть
ц≥в≥л≥зованих нац≥й формувалась у межах пол≥тич≠них орган≥зац≥й, пол≥тичних
держав на п≥дстав≥ загальноњ рел≥г≥њ.
' ÷ит. за: «еркин ƒ.ѕ. ќсновь≥ конфликтологии: урс лекций. -- –остов-на-ƒону,
1998.-—. 280
1 ƒив.: “ам само.
171
Ѕ≥льш≥сть сучасних конфл≥кт≥в в Ївропейських та аз≥атських держа≠вах виникли з
прагнень нац≥онально-рел≥г≥йних меншин цих крањн до пол≥тичноњ та рел≥г≥йноњ
незалежност≥ в≥д титульних нац≥й Ч нос≥њв ≥ дом≥нуючих рел≥г≥й в цих крањнах.
—ьогодн≥ в св≥т≥ не в≥дбувають≠с¤ виключно рел≥г≥йн≥ конфл≥кти, за своњм зм≥стом
вони част≥ше Ї нац≥онально-рел≥г≥йними чи пол≥тиш-рел≥пйними.
÷ей факт обумовлюЇ ≥деолог≥чний аспект рел≥г≥йних конфл≥кт≥в, ¤к≥ за своЇю
сутн≥стю лишаютьс¤ нац≥онально-етн≥чними.
ўодо взаЇмозв'¤зку рел≥г≥њ ≥ пол≥тики ≥снують р≥зноман≥тн≥ по≠гл¤ди. ќдн≥
досл≥дники вважають, шо рел≥г≥¤ ≥ пол≥тика абсолютно не зб≥гаютьс¤, цс два
р≥зних св≥ти, ¤к≥ не перетинаютьс¤. ¬они в≥дсто≠юють принципову в≥дм≥нн≥сть м≥ж
рел≥г≥Їю та ≥деолог≥Їю (пол≥тич≠ною), ¤ка пов'¤зана з практичною д≥¤льн≥стю,
заперечують будь-¤ке њх зближенн¤, мотивуючи це тим, що в≥рою в Ѕога надто часто
зло≠вживали заради вузькогрупових ц≥лей. ƒруг≥ досл≥дники стверджу≠ють, шо
сп≥льна рел≥г≥¤ згуртовуЇ людей дл¤ в≥дбиванн¤ ворожих на≠пад≥в, подоланн¤
внутр≥шн≥х криз. “ак, зокрема, христи¤нство вклю≠чалос¤ до кола пол≥тично
значущих ¤вищ ≥ в масов≥й св≥домост≥ сприймалось ¤к ≥деолог≥¤. ”св≥домлене таким
чином христи¤нство дл¤ де¤ких людей стало пол≥тично утил≥тарним ¤вищем. ÷с
сто≠суЇтьс¤ не т≥льки його, а й ≥нших пол≥тизованих рел≥г≥й. Ќарешт≥, трет≥
досл≥дники пр¤мо ототожнюють рел≥г≥ю з пол≥тикою. ÷¤ точ≠ка зору була
затверджена в марксистсько-лсн≥нськ≥й теор≥њ, особли≠во стал≥нського зразку.
якщо у ћаркса критика теолог≥њ перетво≠рювалас¤ на критику пол≥тики, а критика
рел≥г≥њ пов'¤зувалас¤ з критикою пол≥тичних пор¤дк≥в, Ђ¤к≥ вона осв¤чуЇ ≥
захищаЇї, то за час≥в Ћен≥на ≥ —тал≥на служител≥ церкви розгл¤далис¤ ¤к
пол≥тичн≥ супротивники, а антирел≥г≥йна боротьба набула пол≥тико-≥дсолог≥чно-го
характеру.
ќтже, неприйн¤тними ≥ такими, що не в≥дпов≥дають д≥йсност≥, Ї н≥ протиставленн¤,
н≥ ототожненн¤ рел≥г≥њ ≥ пол≥тики. Ќайб≥льш ко≠ректною Ї теза про њх взаЇмовплив
на р≥вн¤х духовних ¤виш, ор≠ган≥зац≥й, окремих людей. ¬ажливо також в пол≥тичн≥й
сфер≥ вио≠кремлювати роль рел≥г≥њ ¤к св≥тогл¤ду в≥д рол≥ церкви чи
мусуль≠манськоњ умми, або ≥ншоњ рел≥г≥йноњ сп≥льноти ¤к соц≥ального ≥нсти≠туту.
—аме взаЇмовплив рел≥г≥њ ≥ пол≥тики обумовлюЇ пол≥тичний та ≥деолог≥чний аспекти
рел≥г≥йних конфл≥кт≥в.
ќдн≥Їю з важливих типолог≥чних характеристик рел≥г≥йних конфл≥кт≥в Ї ≥сторичний
аспект, що дозвол¤Ї точн≥ше з'¤сувати њх ге-незу ≥ вид завд¤ки визначенню
зовн≥шн≥х меж у простор≥ та час≥. Ќа-172
приклад, Ї так зван≥ Ђв≥ков≥ конфл≥ктиї м≥ж церквою ≥ державою м≥ж св≥товими
рингами, ¤к≥ тривають прот¤гом всього ≥снуванн¤ в≥рувань майже в ус≥х крайнах
св≥ту, вир≥знюючись за динам≥кою спр¤мован≥стю, учасниками ≥ т.≥н. ™ конфл≥кти,
¤к≥ мають певну ме≠жу, наприклад, рел≥г≥йн≥ конфл≥кти, пов'¤зан≥ з розколом
церков “ак у 1054 р. в≥дбулас¤ схизма (з грец. розкол), ¤ка остаточно розвела
«ах≥дну ≥ —х≥дну христи¤нськ≥ ÷еркви, що перетворилис¤ на дв≥ ок≠рем≥ конфес≥њ Ч
катол≥цизм ≥ православ'¤. ¬загал≥ будь ¤ка рел≥г≥¤ маЇ ≥сторичний характер :
≥стор≥ю свого виникненн¤, розвитку, ¤кихось перетворень, под≥й, у тому числ≥
рел≥г≥йних конфл≥кт≥в, а в де¤ких ви≠падках нав≥ть припиненн¤ ≥снуванн¤. ЌемаЇ
рел≥г≥њ поза ≥стор≥Їю, а Ї лише конкретно-≥сторичн≥ культи, а також конкретн≥
рел≥г≥йн≥ конфл≥кти. —проби створити узагальнюючу рел≥г≥ю поза епохою
(синкретизм, теософ≥¤), ¤к правило, зазнають краху, а спроби оно≠вити стару
рел≥г≥ю, позбавивши њњ переказу (протестантизм), швид≠ко стають ≥сторичними,
засновують нову традиц≥ю.
Ѕезумовно рел≥г≥йним конфл≥ктам притаманн≥ також психо≠лог≥чн≥ характеристики.
ѕо-перше, будь-¤кий конфл≥кт, в тому числ≥ рел≥г≥йний, Ч цс багатом≥рне
психолог≥чне ¤вище, що потребуЇ витрат духовних ≥ ф≥зичних сил, а ≥нод≥ жертв,
аж до втра≠ти житт¤, не кажучи вже про руйнуванн¤ матер≥альних ц≥нностей,
знешкодженн¤ природи ≥ т.≥н. ѕо-друге, коли йдетьс¤ про психолог≥ю розвитку
конфл≥кту, маютьс¤ на уваз≥ типи повед≥нки людей у ньо≠му Ч в≥д агресивноњ до
таких про¤в≥в, коли людина схильна уник≠нути конфл≥ктноњ ситуац≥њ. ” цьому
зв'¤зку особливо небезпечними Ї конфл≥кти, пов'¤зан≥ з рел≥г≥йним фанатизмом
(в≥д лат. гапањ≥сш Ч несамовитий, шалений), тобто з нетерпимим, ворожим
ставленн¤м до ≥нших в≥роспов≥дань, будь-¤ких думок чи д≥й, ¤к≥, на погл¤д
фа≠натик≥в, можуть створити загрозу њх рел≥г≥њ. Ќасправд≥ фанатизм сам Ї
найб≥льшою загрозою рел≥г≥њ, бо намагаЇтьс¤ утвердити в≥ру на≠сильницьким шл¤хом
≥ тим самим спотворюЇ њњ духовну сутн≥сть ¤к внутр≥шнього переконанн¤. «вичайно,
не додають авторитету рел≥г≥њ в≥дом≥ в ≥стор≥њ численн≥ рел≥г≥йн≥ в≥йни,
боротьба м≥ж Їретиками ≥ Ђнев≥рнимиї, катуванн¤ ≥ страти, знищенн¤ культурних
надбань, бо≠ротьба проти вчених ≥ дос¤гнень науки. ѕричиною цих ¤вищ Ї
недо≠сконал≥сть людини, притаманн≥ њй риси егоњзму та агресивност≥,
не≠спри¤тливого ставленн¤ до всього чужого, незрозум≥лого. ѕ≥дірун≠т¤м фанатизму
можуть бути жорстока внутр≥шн¤ орган≥зац≥¤, аске≠там ≥ сувора дисципл≥на
рел≥г≥йноњ общини, члени ¤коњ повинн≥ лише п≥дкор¤тис¤ наказам кер≥вник≥в.
Ќегативн≥ насл≥дки ≥ конфл≥кти мо-
жуть бути пов'¤зан≥ з надм≥рною пол≥тизац≥Їю рел≥г≥њ та церкви, ви≠користанн¤м
њх в пол≥тичних ц≥л¤х.
≤ нарешт≥, в житт≥ людини Ї периоди ≥ ситуац≥њ, в ¤ких потреба V безпец≥
виходить на перше м≥сце ≥ стаЇ пров≥дною, починаЇ визна≠чати мотивац≥ю
соц≥альноњ повед≥нки ≥ндив≥да, трансформуючи ≥нш≥ базов≥ групи потреб, псих≥чн≥
особливост≥ та характеристики осо≠бистост≥. ѕотреба в безпец≥ даЇ знати про себе
саме у пер≥оди кри≠зових соц≥альних зм≥н. –ел≥г≥¤ стаЇ одн≥Їю з таких
орган≥зац≥йних форм, ¤ка, за думкою ћ. ¬ебера, маЇ важливу властив≥сть
задоволь≠нити людську Ђпотребу у безпец≥.ї ÷¤ потреба стаЇ тим сильн≥шою, чим
б≥льш диференц≥йован≥ соц≥альн≥ зв'¤зки, що обмежують житт¤ людини та њњ
св≥дом≥сть де¤ким суворо окресленим простором. «а≠вд¤ки ускладненню самоњ
культури ≥ зб≥льшенню безл≥ч≥ ц≥нностей виникаЇ њх суперечн≥сть з повс¤кденн≥стю
через прагненн¤ людини до виших ц≥нностей, завд¤ки ¤ким житт¤ наповнюЇтьс¤
загальним зм≥стом. ÷е психолог≥чне та культурне напруженн¤, з одного боку,
становить головне п≥дірунт¤ рел≥г≥йного пошуку, роздум≥в про смисл бутт¤, долю
людини, гр≥ховн≥сть повс¤кденних намагань ≥ потреб у безпец≥1, а з ≥ншого Ч
призводить до конфл≥кт≥в у рел≥г≥йн≥й сфер≥. ѕричини та умови виникненн¤
рел≥г≥йного конфл≥кту. ѕи≠танн¤ щодо причин ≥ умов виникненн¤ конфл≥кту Ї
питанн¤м про су≠купн≥сть чинник≥в, ¤к≥ визначають ≥ стимулюють загостренн¤ тих
чи
'% ≥нших суперечностей у сусп≥льств≥ та њх перетворенн¤ на конфл≥кт.
9 Ѕудь-¤к≥й конфл≥кт маЇ об'Їктивну ≥ суб'Їктивну причинну обумов-
' лен≥сть.
ќб'Їктивним джерелом конфл≥кт≥в виступають ц≥нн≥сно-нор.чативн≥ системи
сусп≥льства. –ел≥г≥¤ граЇ одну ≥з голо≠вних ролей у формуванн≥ ц≥Їњ системи. ¬
межах рел≥г≥йних ц≥ннос≠тей ≥ норм, ¤к≥ певним чином впливають на
св≥тосприйн¤тт¤ ≥ св≥то≠гл¤д ¤к окремих ≥ндив≥д≥в, так ≥ соц≥альних груп,
формуютьс¤ певн≥ зразки повед≥нки, розвиваЇтьс¤ конкретне сусп≥льство,
в≥дбувають≠с¤ т≥ чи ≥нш≥ под≥њ, ¤к≥ ≥нод≥ за в≥дпов≥дних умов перетворюютьс¤ на
рел≥г≥йн≥ конфл≥кти. ќстанн≥ за своЇю природою належать до конфл≥кт≥в ц≥нностей,
тому при њх виникненн≥ на перший план вис≠тупають автономн≥ системи в≥рувань,
переконань ≥ погл¤д≥в, прин≠ципи орган≥зац≥њ сусп≥льного устрою, несум≥сн≥ з
принципами рел≥г≥йноњ орган≥зац≥њ житт¤, взаЇмовиключн≥ культурн≥, етичн≥,
мо≠ральн≥ стереотипи тощо.
ƒив.: ћраваинслањ ј√. —оциологи¤ конфликта. - —. 158. 174
ќск≥льки будь-¤кий конфл≥кт - багатоскладове ¤вище тому Ўо в ньому
перепл≥таютьс¤ безл≥ч об'Їктивних чинник≥в у тому числ≥ соц≥ально-економ≥чних,
пол≥тичних, ≥деолог≥чних психо лог≥чних ≥ нав≥ть соц≥ально-б≥олог≥чних, було б
нев≥рним недооц≥ню≠вати в рел≥г≥йних конфл≥ктах роль внутр≥шньосуб'ектив-них.
утому числ≥ ≥ррац≥ональних, ч и н ни к ≥ в , включа≠ючи ментал≥тет ≥ нав≥ть
≥нстинкти людей. ”с≥ ц≥ чинники виход¤ть не з про¤в≥в чистоњ св≥домост≥ чи вол≥
суб'Їкт≥в, а знаход¤тьс¤ дещо у понадсуб'Їктн≥й сфер≥. јле њх д≥њ проход¤ть
через св≥дом≥сть, на≠буваючи в≥дпов≥дноњ суб'Їктивноњ форми (мотиви, бажанн¤,
праг≠ненн¤, оч≥куванн¤, уподобанн¤, у¤вленн¤ ≥ т. ≥н.), ≥ того виду, що
за≠лежить в≥д багатьох обставин, у першу чергу в≥д культури людини ≥ соц≥уму,
м≥сц¤ рел≥г≥њ в даному сусп≥льств≥, ставленн¤ до нењ. рел≥г≥йноњ повед≥нки та.
нарешт≥, рел≥г≥йного житт¤ кожноњ окремоњ людини, соц≥альних груп чи всього
сусп≥льства. .
÷≥нност≥, що постачають думки та погл¤ди, в сукупност≥ визна≠чають позиц≥њ та
повед≥нку суб'Їкт≥в у конфл≥ктному процес≥. оли в рел≥г≥йн≥й сфер≥ житт¤, ¤к ≥
в ц≥лому в сусп≥льств≥, в≥дбуваютьс¤ зм≥ни, що викликають необх≥дн≥сть у
перетворенн≥ нормативно-ц≥нно-стноњ системи, виникають суперечност≥ м≥ж
оч≥куванн¤ми та њх ре≠ал≥зац≥Їю. Ќев≥дпов≥дн≥сть результат≥в зм≥н оч≥куванн¤м,
розрив м≥ж претенз≥¤ми ≥ можливост¤ми щодо њх задоволенн¤ створюють конфл≥ктн≥
ситуац≥њ. ќтже, за будь ¤ким конфл≥ктом ≥снуЇ намаган≠н¤ протид≥ючих стор≥н
створити ситуац≥ю, ¤ка б в≥дпов≥дала њх ду≠ховним вимогам, задовольнила њх
≥нтереси та потреби через Ђбитву ц≥нностейї1.
ўоб роз≥братись в справжн≥х причинах рел≥г≥йних конфл≥кт≥в, треба проанал≥зувати
весь ланцюжок взаЇмод≥й м≥ж под≥¤ми та учас≠никами цих конфл≥кт≥в. –ел≥г≥йн≥
конфл≥кти грунтуютьс¤ на щабел≥ об'Їктивних причин. √оловними серед них Ї т≥, що
виросли на про≠тисто¤нн≥ ≥нтерес≥в в≥руючих р≥зних рел≥г≥й (конфес≥й),
взаЇмови-ключних формах орган≥зац≥њ рел≥г≥йного житт¤, загостренн≥ проблем м≥ж
церквою ≥ державою, в≥дм≥нност¤х конфес≥й чи засоб≥в культо≠вого служ≥нн¤, в
тому числ≥ догматичних, церковно-орган≥зац≥йннх, обр¤дових, м≥с≥онерських тощо.
«вичайно, внутр≥шн≥, суд 'ективн≥ причини того чи ≥ншого вчин≠ку розгл¤дають
через мотиви, ¤к≥ визначають д≥њ кожного учасника
1 ƒив.: ќсновь≥ конфли≥стологии / ј.¬.ƒмнтриев, ё. √. «апрудский. ¬. ѕ.
а-■жмирчук, ¬. Ќ. удретщев; ѕод ред. ¬. Ќ. удр¤вцева. - ћ., 1997. - —.65.
175
конфл≥кту ¬они формуютьс¤ на п≥дстав≥ оц≥нюванн¤ конфл≥ктноњ -…тгаи≥њ шо
спонукаЇ до активност≥, а також повед≥нки супротивни-л≥њ ¤кого суперечать
протилежн≥й сторон≥. –озкрити мотивац≥ю конфл≥ктуючих стор≥н у рел≥г≥йному
конфл≥кт≥ ≥ зрозум≥ти смисл њх протисто¤нн¤ спробуЇмо на приклад≥ православ'¤,
¤ке споконв≥ку вв≥йшло в ≥стор≥ю слав'¤нських народ≥в.
“радиц≥йно православ'¤ було державною ≥ етн≥чною рел≥г≥Їю украњнського,
рос≥йського та багатьох ≥нших народ≥в, ¤к≥ жили на тер≥тор≥њ сучасних крањн —Ќƒ.
“ривалий час ц¤ рел≥г≥¤ складала ос≠нову самодержавного режиму –ос≥њ, а з
п≥зднього пер≥оду епохи стал≥нщини була ≥деолог≥чним п≥дкр≥пленн¤м
державно-мес≥-ан≥стських претенз≥й рад¤нського тотал≥таризму. “ак склалос¤, що
православ'¤ було одн≥Їю з основ рос≥йськоњ та украњнськоњ нац≥ональ≠ноњ
самосв≥домост≥. ¬ сучасних глобальних зм≥нах у сусп≥льних в≥дно≠синах зм≥нюютьс¤
стосунки м≥ж ус≥ма рел≥г≥йними конфес≥¤ми та њх ставленн¤ до держави ≥
сусп≥льства. «г≥дно з науковим досл≥джен≠н¤м ус≥ конфес≥йн≥ групи демонструють
високий р≥вень терп≥нн¤ до ≥нших рел≥г≥й ≥ народ≥в, але православн≥ в той же час
в≥др≥зн¤ютьс¤ тим, що вони б≥льше в≥ддален≥ в≥д зах≥дних ≥дей свободи,
≥ндив≥ду≠ал≥зму та прав людини. њх ≥деали б≥льш схил¤ютьс¤ до авторитариз≠му,
комун≥тарн≥ ц≥нност≥ не викликають у них ворожост≥. «а прогно≠зами соц≥олог≥в
можливо чекати в майбутньому на серйозний конфл≥кт м≥ж ≥деолог≥Їю, ¤ка царюЇ у
православних приходах, ≥ демократич≠ними оч≥куванн¤ми сусп≥льства (в тому числ≥
новозвернених в≥ру≠ючих), що значною м≥рою мають прозах≥дний л≥беральний
настр≥й. ќднак сл≥д зазначити, що представники окремих христи¤нсь≠ких
в≥роспов≥дань надзвичайно нетерпимо ставл¤тьс¤ до православ≠них. ƒе¤к≥
протестанти Ч фундаментал≥сти, наприклад, висловлю≠ютьс¤ в тому дус≥, що
катол≥ки та православн≥ зовс≥м не христи¤ни. ќкрем≥ марг≥нальн≥ групи
украњнських катол≥к≥в-ун≥ат≥в також воро≠же настроЇн≥ щодо православних. –азом з
тим не викликаЇ сумн≥ву, що серед ус≥х трьох христи¤нських в≥роспов≥дань Ї люди
¤к ≥ став≠л¤тьс¤ один до одиного з повагою та любов'ю, ¤к до член≥в одн≥Їњ
христи¤нськоњ с≥м'њ.
јнал≥зуючи причини протисто¤нн¤ р≥зних конфес≥й неважко помгеити, що вони часто
звод¤тьс¤ до намаганн¤ задовольнити ≥дейн≥ ≥нтереси в≥дпов≥дних сусп≥льних груп,
¤к≥ пов'¤зан≥ з певними фор≠мами рел≥г≥йноњ орган≥зац≥њ та взаЇмов≥дносинами м≥ж
св¤щеннослу≠жител¤ми ≥ Ђмир¤намиї.
јнал≥з р≥пних рел≥г≥йних конфл≥кт≥в св≥дчить про тс, що ¤к≥ б кон≠кретн≥ причини
не спр¤мовували повед≥нку протид≥ючих стор≥н ус≥ вони так чи ≥накше виход¤ть з
њх ≥нтерес≥в, мотивуючи певну по≠вед≥нку та д≥њ. “ак. принципов≥ розходженн¤ у
тлумаченн≥ догмат≥в христи¤нства призвели до розколу серед його приб≥чник≥в ≥
спри¤≠ли по¤в≥ трьох самост≥йних рел≥г≥й: католицизму, протестантизму ≥
православ'¤. ¬ороже ставленн¤ њх одна до одноњ прот¤гом багатьох стол≥ть нер≥дко
переростало в локальн≥ кривав≥ конфл≥кти. р≥м то≠го, усередин≥ кожноњ з цих
рел≥г≥й час в≥д часу виникали не менш жорсток≥ сутички. “акою був розк≥л
усередин≥ рос≥йськоњ православ≠ноњ церкви, викликаний проведенн¤м оновлюючоњ
церковноњ рефор≠ми Ќикона 1653-1656 рр.
–ел≥г≥¤ також певним чином впливаЇ на зовн≥шню ситуац≥ю, ≥ в≥руюч≥, реагуючи на
це, теж зм≥нюютьс¤; в свою чергу, психолог≥чн≥ чинники впливають на х≥д
економ≥чних, пол≥тичних, культурних, соц≥альних процес≥в, сусп≥льна св≥дом≥сть
реал≥зуЇтьс¤ та перелом≠люЇтьс¤ кр≥зь розум, почутт¤, потреби, ≥нтереси, мотиви,
думки, по≠зиц≥њ, вчинки, д≥њ конкретних людей. —аме у р≥зноман≥тних формах
≥ндив≥дуального виразу сусп≥льноњ св≥домост≥ ≥ про¤вл¤ютьс¤ в найб≥льш гострому
вигл¤д≥ суперечност≥ духовноњ сфери та бутт¤. “ак, прот¤гом ’≤-’Ў ст. в≥дбулос¤
в≥с≥м хрестових поход≥в, ¤к≥ ≥н≥цю-вала католицька церква. њх оф≥ц≥йною метою
було визволенн¤ √ро≠бу √осподнього та ≥нших рел≥кв≥й —в¤тоњ «емл≥ в≥д мусульман.
јле хрестов≥ походи мали принаймн≥ ще дв≥ мети: по-перше, викор≥нен≠н¤ Їретик≥в
у сам≥й ™вроп≥, тому окрем≥ хрестов≥ походи спр¤мову≠валис¤ проти Їретичних
рух≥в у ‘ранц≥њ, ≤тал≥њ та √ерман≥њ; по-дру≠ге, боротьба з≥ Ђсхизматикамиї,
тобто з православ'¤м. ” 1204 р. хре≠стоносц≥ завоювали та розорили
онстантинополь. ” цьому ж русл≥ сл≥д розгл¤дати напади тевтонських лицар≥в на
сх≥дних слов'¤н, зо≠крема на –усь. ћотиви перел≥чених д≥й середньов≥чних
католик≥в Ч це намаганн¤ зробити катол≥цизм дом≥нуючою, а можливо, ≥ Їдиною
рел≥г≥Їю у св≥т≥. «вичайно, так≥ агресивн≥ д≥њ католицькоњ церкви про≠ти ≥нших
рел≥г≥й та рел≥г≥йних уподобань можна квал≥ф≥кувати ¤к рел≥г≥йн≥ конфл≥кти. ¬они
вимагали п≥дтримки, ≥ у ’Ў ст. була ство≠рена ≥нкв≥зиц≥¤ ¤к таЇмний трибунал
католицькоњ церкви. ¬она при≠значалась дл¤ боротьби проти Їретик≥в ≥ мала право
використовува≠ти вс≥ засоби таЇмного сл≥дства, тортур, страт ≥ т.≥н.
” XVI ст. негативн≥ ¤вища в житт≥ католицькоњ церкви спричи≠нили –еформац≥ю, ¤ка
розколола «ах≥дне христи¤нство, в≥докремив≠ши протестантизм ¤к реакц≥ю на
практику ≥ндульгенц≥й, продажн≥сть,
177
розпущен≥сть та облудн≥сть духовенства, а також проти всевладд¤ папства
ѕротестантизму передували Їретичн≥ рухи, що поширюва≠лись V ™вроп≥ вже в ’≤-’Ў
ст.ст. јле власне протестантизм народ≠жуЇтьс¤ на початку XVI ст., коли др≥бн≥
про¤ви опозиц≥њ католицьк≥й церкв≥ злились у могутн≥й пот≥к, ¤кий охопив ™вропу.
« цього почи≠наЇтьс¤ пер≥од –еформац≥њ, п≥д час ¤кого виникла низка
протестантсь≠ких церков. √оловними серед них були лютеранство, кальв≥н≥зм,
англ≥канство.
Ќаведен≥ приклади по¤снюють глибинну сутн≥сть причин пе≠рел≥чених рел≥г≥йних
конфл≥кт≥в, ¤к≥ ви¤вились у боротьб≥ держав за зм≥ну рел≥г≥йних критер≥Їв.
ƒе¤к≥ богослови ≥ ф≥лософи згрупували в≥дм≥нност≥ у христи¤нсь≠ких
в≥роспов≥данн¤х (православ'њ, катол≥цизм≥ та протестантизм≥) за ознаками, ¤к≥
природно пов'¤зан≥ з по¤вою та розвитком протибор≠ства ≥нтерес≥в у рел≥г≥йн≥й
галуз≥ ≥ за певних умов можуть бути розв'¤зан≥ через конфл≥кт.
“ак, догматична е≥дм≥ннн≥сть пол¤гаЇ в тому, що православ'¤ додержуЇтьс¤ в
незм≥нному вигл¤д≥ —имволу в≥ри, проголошеному ≤ та II ¬селенськими —оборами,
догмату про Ѕожу природу ’риста, встановленого дн¤ Ч св¤ткуванн¤ ѕасхи, де¤ких
церковних канон≥в ≥ правил церковного устрою, догмату про р≥вн≥сть ≥
Їдиносутн≥сть Ѕо≠га ƒуха —в¤того з Ѕогом ќтцем ≥ Ѕогом —ином, тод≥ ¤к католики
до≠дали до нього так зване твердженн¤ про Ђпоходженн¤ї —в¤того ƒуха не т≥льки
в≥д ќтц¤, а й в≥д —ина, а також прийн¤ли догмати про чис≠тилище, Ђнепорочне
зачатт¤ї ≥ вознесснн¤ ƒ≥ви ћар≥њ, непогр≥шн≥сть римського папи у справах церкви
≥ в≥ровченн¤. Ќе може бути прийн¤≠тим дл¤ православ'¤ ≥ протестантський догмат
про пор¤тунок влас≠ною в≥рою, тому що в≥н утверджуЇ можлив≥сть остаточного
вр¤туван≠н¤ вже у земному житт≥ та без допомоги церкви ≥ духовенства.
[продолжение]
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|