____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
І 6. –ел≥г≥йн≥ конфл≥кти
[начало]
÷ерковно-орган≥зац≥йна в≥дм≥нн≥сть пов'¤зана з тим, що право≠славна церква
в≥дкидаЇ верховенство римського папи ¤к глави церк≠ви ≥ зам≥сника ’риста на
земл≥. ÷е принципово суперечить право≠славному духу, зг≥дно з ¤ким Їдиним главою
церкви Ї сам √осподь. Ќа в≥дм≥ну в≥д протестантизму православ'¤ збер≥гаЇ
св¤щенницьку ≥Їрарх≥ю, а протестантське духовенство обираЇтьс¤ Ђмир¤намиї,
кожний в≥руючий може проводити богослуж≥нн¤. ѕравослав'¤ не визнаЇ також
св≥тськоњ влади за еп≥скопами ≥ не шануЇ католицьк≥ чернеч≥ ордени. ”
протестантизм≥ чернецтва теж немаЇ.
ќбр¤дов≥ в≥дмтнност≥ складаютьс¤ ≥з того що богослуж≥нн¤ в православних храмах
провадитьс¤, ¤к правило, нац≥ональними мо-178
йми. тод≥ ¤к в католицьких ще донедавна була обов'¤зковою ла≠тинська. ѕравослав
¤ шануЇ ≥кони, але майже не визнаЇ церковноњ скульптури, дуже поширеноњ в
католщизм≥. ѕротестантська рел≥г≥¤ не визнаЇ св¤тих, ангел≥в, культу Ѕогородиц≥,
чистилища значно б≥льша роль в≥дводитьс¤ постам. ѕравослав'¤ вважаЇ спов≥дь
звер≠ненн¤м до незримо присутнього ’риста ≥ ставить њњ в безпосередн≥й зв'¤зок з
тањнством причащ≥нн¤, в≥дкидаючи католицьку спов≥даль≠ню ¤к орган земноњ влади в
руках св¤щеника, тощо.
ћ≥с≥онерськ≥ в≥дм≥нност≥ пол¤гають в тому, що православна церква майже н≥коли не
вдавалась до насильницьких спроб поши≠ренн¤ свого в≥ровченн¤; вона визнаЇ
свободу в≥роспов≥данн¤ ≥ в≥дки≠даЇ будь-¤к≥ форми ≥нкв≥зиц≥њ.
ѕол≥тичн≥ в≥дм≥нност≥ православ'¤ в≥д ≥нших христи¤нських конфес≥й пов'¤зан≥ з
тим, що православна церква н≥коли не заз≥хала на св≥тське пануванн¤, а також не
втручалась до пол≥тичноњ бороть≠би у форм≥ пол≥тичних парт≥й, ¤к цс широко
практикуЇ катол≥цизм. «а православною доктриною, церква ≥ держава допомагають
одна одн≥й, але мають особлив≥ ≥ р≥зн≥ завданн¤: держава володарюЇ, але не
п≥дкор¤Ї церкву; церква ставитьс¤ до держави ло¤льно, але маЇ право про все
судити за христи¤нським м≥рилом.
Ќарешт≥, моральною в≥дм≥нн≥стю Ї те, що православ'¤ звер≠таЇтьс¤ до в≥льного
людського серц¤, намагаЇтьс¤ пробудити в лю≠дин≥ живу, творчу любов ≥
христи¤нське сумл≥нн¤. атолицизм звер≠таЇтьс¤ до пок≥рност≥, вимагаЇ сл≥поњ
слухн¤ност≥ ≥ додержуванн¤ припис≥в. ѕравослав'¤ шукаЇ внутр≥шньоњ в≥ри та щироњ
доброти, католицизм зовн≥ дисципл≥нуЇ людину, шукаЇ зовн≥шнього благоче≠ст¤ ≥
задовольн¤Їтьс¤ формальним благод≥¤нн¤м.
ѕротестантизм н≥бито в≥дкидаЇ цей авторитет ≥ звертаЇтьс¤ до людськоњ
≥ндив≥дуальност≥. јле насправд≥ авторитет церкви лише зам≥нюЇтьс¤ на авторитет
пропов≥дника, авторитет незаперечного морального припису. ≈тика протестантизму
д≥йсно спри¤ла розвит≠ков≥ приватноњ ≥н≥ц≥ативи в економ≥ц≥ ≥ пол≥тиц≥, але
свобода духов≠ного житт¤ людини при цьому фактично Ї обмеженою.
јх≥лесова п'¤та православ'¤ Ч взаЇмов≥дносини м≥ж церквою ≥ державою. ѕрот¤гом
ус≥Їњ своЇњ ≥стор≥њ православ'¤ намагаЇтьс¤ ви≠користати державу дл¤ того, щоб
одержати переваги за рахунок ≥нших конфес≥й, або принизливо п≥дкор¤Їтьс¤ влад≥
майже до повноњ за≠лежност≥. “ак, п≥дкоренн¤ руськоњ православноњ церкви набуло
ор≠ган≥зац≥йних форм ще за час≥в ѕетра ≤: за реформою 1721 р. було скасовано
патр≥архат ≥ засновано —инод ¤к орган державного уп-
179
Ђл≥нн¤ церквою ¬насл≥док ц≥й реформи церква була повн≥стю пе-пгткикиа на
державне в≥домство, а Їпископи Ч на чиновник≥в. –е-плю≥≥≥¤ 1917р в≥докремила
церкву в≥д держави та школу в≥д церк≠ви позбавивши останню юридичного статусу, а
майно церкви не-ктаьтового характеру було конф≥сковане. «годом справа д≥йшла й
до рел≥г≥йних ц≥нностей, ¤к≥ за ≥н≥ц≥ативою б≥льшовик≥в активно вилу≠чались
“≥льки з другоњ половини 80-х рок≥в становище православ'¤, ¤к й ≥нших конфес≥й,
зм≥нюЇтьс¤ на краще.
” католик≥в ≥ протестант≥в були своњ специф≥чн≥ слабкост≥ буду≠ванн¤ в≥дносини з
державою. атолики —ередньов≥чч¤, наприклад, на початку ’Ќ≤ ст. при ѕонтиф≥кат≥
≤нокент≥¤ III зд≥йснювали ак≠тивн≥ спроби контролювати державу.
Ѕудь-¤ка рел≥г≥¤ ¤к ц≥л≥сна ≥ автономна система часто не знахо≠дить в соб≥ м≥сц¤
дл¤ ≥нших духовних систем, вважаЇ себе чимось виключно утвореним ≥ традиц≥йно
оголошуЇ ≥нш≥ рел≥г≥њ чи непо≠вними, чи зовс≥м ф≥ктивними. ƒл¤ сучасноњ людини,
¤ка звикла до сп≥вв≥дношенн¤ р≥зних систем, розгл¤ду њх зовн≥, тобто до
мислен≠н¤, видаютьс¤ дикими т≥ ≥нтелектуальн≥ х≥трощ≥, до ¤ких удаютьс¤ де≠¤к≥
рел≥г≥йн≥ адепти, що намагаютьс¤ упевнити себе та ≥нших соб≥ под≥бних у
Їдинор¤туванн≥ своЇњ позиц≥њ. Ћише в —Ўј христи¤ни р≥зних конфес≥й опинилис¤ в
≥сторичних умовах, ¤к≥ спонукали њх спочатку в≥дстоювати свободу один дл¤
одного, а з часом Ч в≥дсто≠ювати цю свободу за переконанн¤м. ” результат≥ цього
католики ≥ протестанти д≥йшли твердоњ впевненост≥ у необх≥дност≥ в≥дстоюва≠ти
принципи плюрал≥стичного сусп≥льства ≥ з тих час≥в в≥р¤ть у не≠обх≥дн≥сть
незалежност≥ церкви ≥ держави. ѕравослав'¤ ж, що не пройшло цього ≥сторичного
шл¤ху, не под≥л¤Ї принципи плюрал≥зму ≥ свободи в≥ри н≥ в теор≥њ, а н≥ на
практиц≥.
–≥зноман≥тн≥сть причин ≥ умов переб≥гу рел≥г≥йних конфл≥кт≥в обумовлюЇ
р≥зноман≥тт¤ форм про¤ву, динам≥ки та ступен¤ ≥нтен≠сивност≥ цих конфл≥кт≥в. ÷е
≥ страшенн≥ гон≥нн¤ та пересл≥дуванн¤ христи¤нськоњ ÷еркви у перш≥ часи њњ
≥снуванн¤ Ч спочатку в≥д правов≥рних ≥удењв, а згодом ≥ в≥д римськоњ влади у
Ў-≤” ст.ст., ≥ пост≥йна, часом запекла боротьба проти Їресей, тобто в≥дступ≥в
в≥д правоњ в≥ри .розколи церков, про що вже згадувалос¤, ≥ Їретичн≥ рухи в ’1-’Ў
ст.ст., ≥ в≥докремленн¤ р≥зних теч≥й ≥ сект усередин≥ йудь-¤коњ конфес≥њ.
Ќаприклад, п≥д час другоњ хвил≥ протестантизму, починаючи з 30-х рок≥в XVI стД
з'¤вилис¤ меношти в Ќ≥дерландах, кпем " ~баптисти ' кмкери в јнгл≥њ, у XVIII ст.
методисти в≥до≠кремилис¤ в≥д англ≥канства; одна ≥з головних теч≥й протестантизму
180
пер≥оду –еформат,, адвентисти, виникла у 30-т≥ роки. XIX ст у —Ўј
≤≤)ƒ≤ ж заснували свою секту мормони. —в≥дки ™гови з'¤вилис¤, 70-т≥
!Ќ∆и XIX ст.. п ¤тидес¤тники у —Ўј - Да початку XX ст.; в ≥слам.
,,,гуЇ розкол м≥ж суи≥тами та шињтами, ¤к≥ мають розб.жност≥ щодо
зм≥сту —уни, тощо. ^ "
ѕерел≥к форм про¤ву рел≥г≥йних конфл≥кт≥в досить важко наве≠сти, тому шо, ¤к
св≥дчить ≥стор≥¤ людства взагал≥ та ≥стор≥¤ рел≥г≥њ зокрема, ск≥льки ≥снуЇ
рел≥г≥й, ст≥льки ж в≥дбуваЇтьс¤ й рел≥г≥йних конфл≥кт≥в. ќстанн≥, ¤к ≥ будь-¤к≥
≥нш≥ конфл≥кти, завжди виникають в умовах з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в, нер≥вност≥ стор≥н
≥ пов'¤заного з цим пануванн¤, то ≥ викликаЇ протиборство. ѕоле конфл≥кту
формуЇтьс¤ у р≥зних ракурсах. ƒжерелами його можуть виступати, наприклад,
≥сторична несправедлив≥сть одн≥Їњ з конфес≥й, котру сл≥д усунути з позиц≥њ
¤коњсь конфес≥њ; захопленн¤ територ≥њ Ч життЇвого просто≠ру нац≥њ, об'Їднаноњ
Їдиною рел≥г≥Їю; руйнуванн¤ своњх культурних ц≥нностей ≥ нав'¤зуванн¤ чужих ≥
т.≥н. јле при будь-¤к≥й першопри≠чин≥ протисто¤нн¤ зм≥стовними моментами
рел≥г≥йного конфл≥кту стають проблеми поЇднанн¤ територ≥ально-державних,
нац≥ональ≠но-культурних, пол≥тико-≥деолог≥чних та рел≥г≥йних принцип≥в
ор≠ган≥зац≥њ сусп≥льного житт¤ конкретного народу чи нац≥њ.
«алежно в≥д характеру ц≥нностей ≥ погл¤д≥в, ¤к≥ з≥ткнулис¤ в рел≥г≥йному
конфл≥кт≥, вони можуть бути антагон≥стичними (ко≠ли ≥нтереси конфл≥ктуючих
стор≥н протилежн≥, а часто нав≥ть не≠сум≥сн≥) та неантагон≥стичними (коли
≥нтереси стор≥н не м≥ст¤ть ≥стотних суперечностей, але њх розум≥нн¤ може бути
неоднаковим), ¤вними, прихованими та латентними (залежно в≥д того, наск≥льки
очевидно реал≥зуютьс¤ ворож≥ д≥њ), зовн≥шн≥ми (¤кщо суперечност≥, що викликали
конфл≥кт, знаход¤тьс¤, наприклад, за межами конфес≥й, елементами ¤ких Ї
конфл≥ктуюч≥ суб'Їкти) чи внутр≥шн≥ми (коли протиборство в≥дбуваЇтьс¤ в межах
певноњ рел≥г≥йноњ Їдност≥, на≠приклад, ≥удањзму). Ќаведену типолог≥ю рел≥г≥йних
конфл≥кт≥в мож≠на розширити, оск≥льки дл¤ цього ≥снуЇ безл≥ч п≥дстав. ќтже,
¤к≥сна в≥дм≥нн≥сть рел≥г≥йних конфл≥кт≥в обумовлена ≥сторичними епоха≠ми,
соц≥альним часом ≥ простором та в≥дпов≥дними традиц≥¤ми р≥зних народ≥в, типом
соц≥альних систем ≥, нарешт≥, специф≥кою конкрет≠них людських сп≥льнот Ч крањн.
¬иб≥р п≥дстав залежить перш за все п≥д завдань ≥ характеру досл≥дженн¤, а також
в≥д методолог≥чного п≥дходу до проблеми типолог≥њ конфл≥кт≥в.
ƒинам≥ка рел≥г≥йною конфл≥кту . Ѕудь-¤кий конфл≥кт прохо≠дить дек≥лька стад≥й.
«вичайно йому передуЇ конфл≥ктна ситуац≥¤,
181
тобто об'Їктивна життЇва ситуац≥¤, в ¤к≥й знаход¤тьс¤ протид≥юч≥ сторони ≥ сам≥
ц≥ сторони Ч люди, що мають певн≥ ≥нтереси. Ќа баз≥ конфл≥ктноњ ситуац≥њ ≥
розвиваЇтьс¤ конфл≥кт. якщо в≥н не буде своЇчасно зупинений (розв'¤заний), то
в≥дбуваЇтьс¤ ескалац≥¤ конфл≥кту а пот≥м, рано чи п≥зно, Ч його завершенн¤.
“ак прот¤гом вс≥Їњ ≥стор≥њ ≥снуванн¤ протестантизму ≥ право≠слав'¤ протестанти
стикалис¤ з дискрим≥нац≥Їю з боку православ≠них ¬ останньому дес¤тир≥чч≥ XX ст.
так≥ рел≥г≥йн≥ конфл≥кти спо≠стер≥галис¤ в багатьох м≥сц¤х. Ќаприклад, у –умун≥њ
православна ≥Їрарх≥¤ прот¤гом тривалого часу про¤вл¤ла ворож≥сть стосовно
еку≠мен≥чного сусп≥льного руху Ђјрм≥¤ Ѕогаї', ¤ке об'Їднало багато
про≠тестантських груп ≥ дек≥лька сотен тис¤ч православних. « одного бо≠ку, це
факт, ¤кий даЇ над≥ю, що христи¤ни р≥зних конфес≥й знайшли загальний теолог≥чний
грунт дл¤ сп≥льноњ роботи у Ђпустин≥ї, ¤ка залишилас¤ п≥сл¤ комун≥стичного
режиму. « ≥ншого боку, сл≥д звер≠нути увагу на те, що т≥, хто сп≥впрацюЇ з
протестантами, викликають у православного еп≥скопата п≥дозру ≥ непри¤знь.
–умунськ≥ протес≠танти ≥ п≥сл¤ пад≥нн¤ режиму „аушеску продовжують висловлюва≠ти
занепокоЇн≥сть своњм становищем. ѕричина цього Ч т≥сний зв'¤зок румунського
нац≥онал≥зму з православ'¤м. “ак чи ≥накше, але тепер у –умун≥њ протестант≥в не
пересл≥дують, њм дозвол¤Їтьс¤ пастирсь≠ка д≥¤льн≥сть, проте у них все ж
залишилис¤ проблеми, однак скор≥ше соц≥ально-психолог≥чн≥ : њх сприймають ¤к
громад¤н другого сорту. ¬≥дносини православ'¤ з католичним св≥том завжди були
особли≠во складними. Ќаприклад, коли у грудн≥ 1989 р. –ада у справах рел≥г≥й в
”крањн≥ оголосила, що реЇстрац≥¤ украњнських католик≥в буде дозво≠лена,
украњнськ≥ католики стали стверджувати, що в –ос≥йськ≥й ѕра≠вославн≥й ÷еркв≥
менше гласност≥, н≥ж у комун≥ст≥в. ѕравославн≥ ж обвинувачують католик≥в у
застосуванн≥ насильства. Ѕ≥льша частина конфл≥кт≥в, ¤к правило пов'¤зана з
проблемою церковноњ власност≥.
ƒе¤к≥ рел≥г≥йн≥ конфл≥кти виникають внасл≥док спроб затверд≠женн¤ католицизму на
традиц≥йно православних територ≥¤х не т≥льки в ”крањн≥, а й у ™вропейськ≥й
частин≥ –ос≥њ ≥ —ибиру. ÷е сприймаЇтьс¤ ¤к пр¤мий виклик православ'ю ≥ за думкою
православних св¤щен≠ник≥в, прозел≥тизм2 катол≥к≥в ≥ д≥¤ ун≥ат≥в у «ах≥дн≥й
”крањн≥ можуть
≈кумен≥чний рух у христи¤нському св≥т≥ - це рух за об'Їднанн¤ христи¤нських
конфес≥й. ¬≥н був започаткований у 1910 р. на ¬сесв≥тн≥й м≥с≥онерськ≥й
конференц≥њ в ≈динбурз≥ (Ўотланд.¤). « 1948 р. його очолюЇ ¬сесв≥тн¤ рада
церков".
«вичайно терм≥ном "прозел≥тизм" визначають активн≥ д≥њ з метою завербувати
¤кнайб≥льше прих≥льник≥в (прозел≥т≥в) ¤кого-нсбудь вченн¤. 182
призвести до виникненн¤ ще б≥льшого напруженн¤ м≥ж слов'¤нсь≠кими державами та
зах≥дним христи¤нством.
ѕоверненн¤ кожного ≥з народ≥в колишнього —–—– до своЇњ куль-гури ≥ рел≥г≥йних
традиц≥й поступово поглиблюЇтьс¤. ÷ей процес, чим дал≥ в≥н п≥де, тим б≥льше
¤вл¤тиме собою дивну сум≥ш в≥двер≠тих рел≥г≥йних пошук≥в ≥ пол≥тичного
рац≥онал≥зму, дл¤ ¤кого в≥ра Ч лише чинник ≥ елемент нац≥ональноњ
самосв≥домост≥. ћожливо, вс≥ народи колись будуть здатн≥ безбол≥сно ≥ усп≥шно
вир≥шувати пи≠танн¤ культурно-рел≥г≥йного в≥дродженн¤ ≥ розвиватис¤ в напр¤мку
повноњ рел≥г≥йноњ свободи ≥ терпимост≥. ј поки що рел≥г≥йн≥ конфл≥кти
в≥дбуваютьс¤ ¤к у суверенних республ≥ках —Ќƒ, так ≥ в усьому св≥т≥.
—уб'Їкти рел≥г≥йних конфл≥кт≥в. Ѕудь-¤ка рел≥г≥йна група пев≠ною м≥рою в≥дчуваЇ
себе обраною, зг≥дно з≥ своњми переконанн¤ми во≠на вважаЇ, що в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д
основноњ маси людей. „асто з цього в≥дчутт¤ виростаЇ в≥ра в те, що дана група
знаходитьс¤ у згод≥ чи Їдност≥ з Ѕогом. «вичайно, що втручанн¤ в рел≥г≥йн≥
уподобанн¤ ≥ ритуали в≥ру≠ючих, спроби нав'¤зати њм несум≥сн≥ принципи
орган≥зац≥њ сусп≥льно≠го устрою, взаЇмовиключн≥ культурн≥ стереотипи тощо
викликають контрд≥≥, тобто оп≥р т≥Їњ сторони, проти ¤коњ спр¤мован≥ перел≥чен≥
д≥њ. ¬иникаЇ конфл≥кт ¤к реал≥зац≥¤ нам≥р≥в ≥ разом з тим подоланн¤ опо≠ру, ¤кий
неминуче присутн≥й в процес≥ ц≥Їњ реал≥зац≥њ. ожна з про≠тид≥ючих стор≥н Ч
суб'Їкт≥в в≥д≥граЇ свою роль у рел≥г≥йному конфл≥кт≥, Ђсценар≥Їмї ¤кого стають
його предмет ≥ об'Їкт, джерело, причини та умови виникненн¤, динам≥ка переб≥гу
та шл¤хи розв'¤занн¤.
—уб 'Їкталш рел≥г≥йних конфл≥кт≥в можуть стати окремо вз¤т≥ ≥ндив≥ди, ц≥л≥
народи, об'Їднан≥ в≥рою, рел≥г≥йн≥ утворенн¤ (церква, община, секта) та держава.
ќкремо вз¤тий ≥ндив≥д та його внутр≥шн≥й св≥т можуть стати достатньою умовою
рел≥г≥йного конфл≥кту, а в≥дтак, ≥ суб'Їктом, що≠до ¤кого ц≥лком доречно
говорити про проблему протиборства про≠тилежних п≥дстав, ц≥нностей ≥ т.≥н. ћожна
згадати багато художн≥х твор≥в, де драми ≥ трагед≥њ мали своЇю виключною
причиною душев≠ний неспок≥й, глибок≥ особистост≥ переживанн¤ та внутр≥шн≥
конфл≥кти героњв, у тому числ≥ св¤щеннослужител≥в (згадаймо, на≠приклад, романи
. ћаккалоу Ђ“≥, що сп≥вають у терновникуї чи ‘ ƒостоЇвского ЂЅрати
арамазовиї).
Ќа подв≥йну природу людини, ¤ка складаЇтьс¤ ≥з природноњ та соц≥альноњ п≥дстав,
звернув увагу ще австр≥йський вчений 3. ‘рейд. ¬≥н стверджував, що все житт¤
людини ¤вл¤Ї собою конфл≥кт м≥ж намаганн¤м задовольнити ≥нстинктивний пот¤г ≥
необх≥дн≥стю при-
стосуватис¤ до реальноњ д≥йсност≥, тобто до сусп≥льства, в ¤кому ми
∆»¬™ онфл≥ктн≥ в≥дносини характеризують взаЇмод≥њ суб'Їкт≥в на п≥зних р≥вн¤х. ÷с
≥ конфл≥кти типу ≥идив≥д-≥ндив≥д, наприклад, конфл≥кт м≥ж онстантинопольським
патр≥архом ћихайлом ерул-лао≥гм та –имським папою Ћевом IX, ¤кий завершивс¤
остаточним розколом христи¤нства на «ах≥дну ≥ —х≥дну ÷еркви, що перетвори≠лис¤ у
XI ст. на дв≥ окрем≥ конфес≥њ Ч католщизм ≥ православ'¤.
÷е ≥ конфл≥кт м≥ж ≥ндивидам ≥ соц≥альною групою. ¬ ≥стор≥њ про≠тестантизму,
наприклад, в часи реформаторського руху на початку XVI ст. проти римських пап ≥
торг≥вл≥ ≥ндульгенц≥¤ми виступив ћарт≥н Ћютер (засновник лютеранства),
запропонувавши своњ догмати. ќдин ≥з них, про спас≥нн¤ душ≥ за допомогою в≥ри у
спокутну жертву ’ри-ста. став п≥зн≥ше центральним догматом протестантизму. ¬ той
же час ще один представник реформаторського руху Ч ∆ан альв≥н (за≠сновник
кальв≥н≥зму), в≥дкинувши ≥Їрарх≥чну побудову церкви ≥ вер≠ховну владу римського
папи, значно спростив церковний культ ≥ тањнства, вв≥в богослуж≥нн¤ р≥дною мовою
та демократичне уп≠равл≥нн¤ церквою тощо.
ћожлив≥ рел≥г≥йн≥ конфл≥кти м≥ж ≥ндив≥дом ≥ соц≥альною вер≠ствою, м≥ж ≥ндив≥дом
≥ сусп≥льством. ” сучасному св≥т≥ в умовах про¤ву соц≥альноњ несправедливост≥,
р≥зних економ≥чних ≥ пол≥тич≠них негаразд≥в, загостренн¤ м≥жнародних стосунк≥в ≥
можливост≥ за≠гибел≥ людства у воЇнн≥й чи еколог≥чн≥й катастроф≥ з'¤вл¤ютьс¤
нов≥ культи, або рел≥г≥њ Ђнового в≥куї, ¤к≥ пророкують к≥нець св≥ту. “ак≥
пророкуванн¤ особливо впливають на молодь, ¤ка стикаЇтьс¤ ≥з знач≠ними
труднощами соц≥альноњ адаптац≥њ. ј коли ц≥ пророкуванн¤ на≠бувають матер≥ального
зм≥сту в спробах самознищенн¤ чи жертву≠ванн¤ член≥в секти (або нав≥ть акт≥в
масового терору), це стаЇ п≥дірун≠т¤м дл¤ нових рел≥г≥йних конфл≥кт≥в ≥ викликаЇ
протид≥ю з боку тра≠диц≥йноњ рел≥г≥њ та сусп≥льства.
Ќовоутворенн¤, що протисто¤ть традиц≥йн≥й церкв≥, виникли ≥ поширилис¤ у 60-т≥
рок≥ XX ст. у —Ўј. а згодом ≥ у Ївропейських крањнах. —еред них Ђ–ух ≤сусаї,
Ђƒ≥ти Ѕогаї, Ђ÷ерква јрмагеддонаї, Ђ÷ерква ун≥ф≥кац≥њї, Ђјнанда ћаргаї та ≥н. ƒо
ц≥Їњ ж групи належать —ƒ”ћ ў∞ «ƒсбули сум"” слав” в останн≥ роки Ч ЂЅ≥ле
братствої. Ђј”ћ-сщрикьої. ѕри всьому розмањтт≥ ц¤ нетрадиц≥йна рел≥г≥йн≥сть може
розгл¤датись ¤к Їдина теч≥¤, що маЇ своњ особлив≥ риси ≥ сп≥льн≥ ознаки, в тому
числ≥ ≥гноруванн¤ старих Ђреспектабельнихї церков, нов≥ культи майже зовс≥м не
пов'¤зан≥ з уже ≥снуючими в крањн. 184
.ч..Дг≥йними теч≥¤ми. ≥льш≥сть складу цих ор≥анпацш. ¤к ≥≥рлшик. сганоач¤ть
юнаки ≥ д≥вчата, часто досить осв≥чен≥ та ≥а(≥стечеш ’а≠рактерним дл¤ сукт с
на¤вн≥сть л≥дера ¤к особливого неповторного —паситсл¤. неоесного обранц¤
(земного вт≥ленн¤ ’риста чи №улди). Ќарешт≥, особливост¤ми цих культ≥в Ї також
намаганн¤ духовно ≥ ф≥зично ≥золювати член≥в общини в≥д зовн≥шнього св≥ту,
в≥двернути њх в≥д колишн≥х ц≥нностей ≥ уподобань (при цьому њх майно або пра≠ц¤,
¤к правило, використовуЇтьс¤ тл¤ чбагаченн¤ общини чи њњ л≥де≠ра), парал≥зувати
особисту св≥дом≥с≥ ь. що дос¤гаЇтьс¤ р≥зноман≥тни≠ми засобами псих≥чного впливу.
ќтже, ц≥ досить ефективн≥ засоби експлуатац≥њ молодих людей викликаю м,
невдоволенн¤ головних верств населенн¤ ≥ створюють конфл≥ктну ситуац≥ю, ¤ка за
в≥дпов≥дних умов може перетворитис¤ на рел≥г≥йний конфл≥кт м≥ж р≥зними
≥нсти≠тутами сусп≥льства, з одного його боку, держави або традиц≥йноњ дл¤ даного
соц≥уму рел≥г≥њ з в≥дпов≥дними њй формами орган≥зац≥њ, а з ≥ншого Чрел≥г≥йних
орган≥зац≥њ нетрадиц≥йного типу.
Ќе зайвим буде згадати д≥¤льн≥сть в ”крањн≥ ЂЅ≥лого братстваї (вченн¤
Ђёсмалосї), ¤ке очолювали ёр≥й ривоноњш (Ђпророк ёо-ан —вам≥ї) ≥ ћар≥¤ ÷в≥гун
(Ђћар≥¤ ƒев≥ ’ристосї). њх вченн¤ пол¤≠гало в повному в≥дкиданн≥ сучасного св≥ту
Ђбезбожник≥вї ≥ програм≥ перетворенн¤ св≥тоустрою; шл¤хом ц≥Їњ перебудови
вважалис¤ в≥дмо≠ва в≥д ус≥х людських ц≥нностей, загибель людства ≥ Ђк≥нець
св≥туї. ¬ секту, залучалась здеб≥льшого молодь, при цьому використовува≠лис¤
методи г≥пнозу ≥ псих≥чного тиску. јле Ђк≥нець св≥туї, призна≠чений на листопад
1993 р., не в≥дбувс¤. „ерез вчиненн¤ хул≥ганських д≥й та скривджений св¤тинь
—оф≥йського собору л≥дери ЂЅ≥лого брат≠стваї були заарештован≥, а р¤дов≥
братчики затриман≥ та в≥дправлен≥ на л≥кувальну реаб≥л≥тац≥ю.
¬ р≥зн≥ часи та у р≥зних народ≥в складалис¤ державно-церковн≥ в≥дносини Ч один
≥з вид≥в сусп≥льних в≥дносин, ¤кий характеризуЇ р≥вень, глибину ≥ характер
взаЇмозв'¤зк≥в церкви, ≥нших рел≥г≥йних орган≥зац≥й з державою, ступ≥нь њх
≥нтеграц≥њ або ж дез≥нтеграц≥њ, а отже, й можливоњ конфл≥ктност≥. —ьогодн≥ в
”крањн≥ церква прак≠тично в≥докремлена в≥д держави: останн¤ не втручаЇтьс¤ у
справи ÷еркви, рел≥г≥йних орган≥зац≥й; забезпечуЇтьс¤ свобода рел≥г≥њ, сов≥ст≥,
÷еркви, а рел≥г≥йн≥ орган≥зац≥њ не втручаютьс¤ в компетенц≥ю дер-∆ави ≥ д≥ють в
њњ правовому пол≥. оли дл¤ сусп≥льства чи окремих його частин виникаЇ пр¤ма
загроза з боку ¤кихось рел≥г≥йних ор≠ган≥зац≥й ( ¤к у випадку з ЂЅ≥лим
братствомї), держава вживаЇ в≥дпов≥дних заход≥в щодо припиненн¤ ц≥Їњ загрози.
185
ѕевною м≥рою можна говорити, що в сучасних крањнах св≥ту ДзбуваЇтьс¤ процес
секул¤ризашњ. тобто звуженн¤ сфери функц≥онального впливу рел≥г≥њ, церкви на
життЇд≥¤льн≥сть соц≥уму, шдив≥да зв≥льненн¤ сегмент≥в њх житт¤ в≥д оп≥ки
рел≥г≥йних ≥нсти≠тут≥в решг≥йно Ч церковного санкц≥онуванн¤. ѕостаючи ¤к важли-и
Ђглобальна характеристикаї сучасного сусп≥льного розвитку, се≠кул¤ризац≥¤ не Ї
процесом, що веде до занепаду рел≥г≥њ, п в≥дмиран≠н¤ —екул¤ризац≥¤ спри¤Ї
≥нновац≥йним структурним зм≥нам у рел≥г≥йних системах, њх модерн≥зац≥њ.
”тверджуючи св≥тський дух, притаманний сучасн≥й людин≥, вона спри¤Ї розширенню
простору њњ автоном≥њ, свободи.
“аким чином, причини чи руш≥йн≥ сили та умови розгортанн¤ рел≥г≥йних конфл≥кт≥в
визначають суб'Їкт≥в конфл≥ктних в≥дносин ≥ обумовлюють њх д≥њ та мотивац≥ю
повед≥нки. ќск≥льки конфл≥кти у духовн≥й сфер≥ житт¤ пов'¤зан≥ з внутр≥шн≥м
св≥том людини, харак≠тером њњ свободи, типом культури та ≥нтерпретац≥Їю вищих
ц≥ннос≠тей Ч добра, справедливост≥, вищого блага, ост≥льки розв'¤занн¤ цих
конфл≥кт≥в потребуЇ врахуванн¤ еволюц≥њ того чи ≥ншого рел≥г≥йного конфл≥кту,
впливу на нього ≥сторичних ≥ культурних тра≠диц≥й, ментал≥тету народу, обранн¤
форми впливу на конфл≥кт з ме≠тою його припиненн¤.
Ўл¤хи зак≥нченн¤ ≥ механ≥зми розв'¤занн¤ рел≥г≥йного конфл≥кту. –ел≥г≥йн≥
конфл≥кти, ¤к ≥ будь ¤к≥ ≥нш≥, не схож≥ один на одний. тому не ≥снуЇ ¤кихось
ун≥версальних засоб≥в њх розв'¤занн¤.
ѕрикладом цього Ї боротьба украњнськоњ церкви за в≥дновлен≠н¤ автокефал≥њ1 у
рад¤нськ≥ часи. ”крањнська автокефальна право≠славна церква (”јѕ÷), утворена в
1919 р., про≥снувала легально до 1930 р., коли п≥д тиском влади була вимушена
самол≥кв≥дуватись ¤к Ђсимвол нац≥онально-пол≥тичноњ петлюр≥вськоњ
самост≥йност≥ї. ƒо 1936 р. њњ общини були знищен≥. ” пер≥од ƒругоњ св≥товоњ
в≥йни зд≥йснювалис¤ спроби в≥дновити ”јѕ÷. але в повоЇнн≥ часи вона знов стаЇ
катакомбною, а њњ кер≥вники на чол≥ з майбутн≥м патр≥ар≠хом ћстиславом
ем≥грували за кордон.
ѕор¤д з ”јѕ÷ ≥снувала також ”крањнська православна автоке≠фальна церква (”ѕј÷),
утворена в 1923 р. обновленн¤ми ≥з руськоњ православноњ церкви, ¤к≥ ставили
своЇю метою домогтис¤ проведен≠н¤ богослуж≥нн¤ р≥дною мовою, запровадити новий
устр≥й церкви. ≥ проои злитт¤ двох автокефальних церков не мали усп≥ху, б≥льше
..ЂЂ≥Щ.*"Щ"**"* ("л шт0-■■ ' √–™1! гсфа’≥ф - - повне самовр¤дуванн¤) Ч
адм≥н≥стративна незалежн≥сть православних иерков.
186
гоп0, ¬они час в≥л часу зазнавали розкол≥в. ƒо середини 40-х шк≥в XX
^ ”ѕј÷ самол≥кв≥дувалась. ≥лдини-ш х рок≥в XX
“ак само п≥сл¤ возз'Їднанн¤ зах≥миЩ.
енських земель на ^6ор≥󎹬овѕ9√”6л“пг и»н^;√Д”Д ; Дро самол≥кв≥дац≥ю ”крашськоњ
греко-католицькоњцеркви (”√ т ќднак вона продовжувала .снувати - частково в
ем≥грац≥њ частко≠во у п≥дп≥лл≥, в 1969 р. було нав≥ть проголошено створенн¤
иЇво-√ал≥шького патр≥архату.
ўо ж до Ђоф≥ц≥йноњї православноњ церкви, п≥дпор¤дкованоњ ћос≠ковському
патр≥арху, то ще в 1921 р. було утворено екзархат тобто њй було надано певного
автономного статусу. ¬т≥м, дол¤ його мало чим в≥др≥зн¤лась в≥д дол≥ –ѕ÷ в умовах
рад¤нськоњ влади Ч знищен≥ церк≠ви ≥ монастир≥, загублен≥ св¤тин≥, деградованс
св¤щенство.
Ќа де¤кий час конфл≥кт було припинено, коли ћосковський патр≥архат п≥дпор¤дкував
соб≥ залишки ”јѕ÷, надавши њй певну ав≠тоном≥ю; т≥ з кер≥вник≥в ”јѕ÷, хто був
невдовольний новими умо≠вами ≥снуванн¤ њх церков, ем≥грували за кордон. ƒержава
в≥докре≠мила в≥д себе церкву, а школу в≥д церкви, але до к≥нц¤ 1985 р.
втру≠чалас¤ в њњ внутр≥шн≥ справи, обмежуючи прост≥р њњ канон≥чноњ д≥¤ль≠ност≥,
тобто церква у рад¤нськ≥ часи займала марг≥нальне становище, але продовжувала
своЇ ≥снуванн¤ ≥ мала певне коло прихожан, у то≠му числ≥ ”јѕ÷.
” наведеному приклад≥ конфл≥кт м≥ж ”јѕ÷ ≥ ћосковським патр≥архатом у межах
рад¤нськоњ держави не перер≥с у в≥дкрите про≠тиборство, ≥ напруженн¤ слабшало.
“ому таке мирне припиненн¤ конфл≥кту, його пригашенн¤ на де¤кий час нав≥ть
шл¤хом несимет≠ричного розв'¤занн¤, коли обидв≥ сторони щось нер≥вно одержують,
не можна вважати повним завершенн¤м боротьби. “имчасове при≠гашенн¤ цього
конфл≥кту було лише у¤вним ≥ не в≥дображало цого д≥йсного розвитку.
ѕеребудова в крањн≥ дала можлив≥сть зм≥нити на краще стано≠вище церкви.
Ќаприк≥нц≥ 80-х рок≥в були легал≥зована ”√ ÷ та в≥дновлена д≥¤льн≥сть ”јѕ÷. ”
кв≥тн≥ 1991 р. ¬ерховна –ада прий≠н¤ла новий «акон Ђѕро свободу сов≥ст≥ та
рел≥г≥йн≥ орган≥зац≥њї, 'г≥дно з ¤ким церква практично в≥докремлена в≥д держави.
ƒержа≠ва створила спец≥альний орган, ¤кий контролюЇ стан справ у в≥дно≠синах м≥ж
конфес≥¤ми та громадську д≥¤льн≥сть рел≥г≥йних ор≠ган≥зац≥й, Ч ƒержавний ком≥тет
у справах рел≥г≥њ. «а роки незалеж≠ност≥ ”крањни зросла к≥льк≥сть параф≥й та
рел≥г≥йних конфес≥й, роз≠ширилась мережа рел≥г≥йних громад.
јле в сучасних умовах залишаЇтьс¤ б≥льш≥сть тих самих й-,*тииних причин, що в
минулому породили розгл¤дуваний 1,"иний конфл≥кт. « одержанн¤м ”крањною
незалежност≥ постало Дтанн¤ й про незалежн≥сть украњнськоњ церкви. ћосковський
патр≥арх —√дав ињвськ≥й митропол≥њ право майже повноњ самост≥йност≥. ќд≠нак це
не задовольнило д≥¤ч≥в ”јѕ÷ ≥ де¤ких ≥Їрарх≥в ” ѕ÷. ¤к≥ на ¬сеукрањнському
ѕравославному —обор≥ у червн≥ 1992 р. проголо≠сили утворенн¤ ”крањнськоњ
ѕравославноњ ÷еркви Ч ињвського патр≥архату. јле ц¤ спроба створити Їдину
нац≥ональну церкву не мала усп≥ху. ќбранн¤ нового патр≥арха на ношеному собор≥ у
жовтн≥ 1995 р., п≥сл¤ смерт≥ його попередника патр≥арха ¬олодимира, фак≠тично
призвело до нового розколу в ињвському патр≥архат≥. ¬ ”крањн≥ зараз ≥снують три
православн≥ церкви: ”крањнська ѕравославна ÷ерк≠ва, шо канон≥чно п≥дпор¤дкована
ћосковському патр≥архату; ”к≠рањнська ѕравославна ÷ерква Ч ињвський ѕатр≥архат;
”крањнська јвтокефальна ѕравославна ÷ерква.
Ќовий розкол ще б≥льше загострив проблему церковних при≠м≥щень, особливо там, де
на один храм претендують громади р≥зних конфес≥й. р≥м того, затримуЇтьс¤
вир≥шенн¤ питанн¤ про визнан≠н¤ ”ѕ÷ автокефальною з боку ≥нших пом≥сних церков;
на цей час во≠на не маЇ в≥дпов≥дного статусу, ¤кий би формально п≥дтверджував њњ
фактичний стан. ќтже, конфл≥кт не припинено, в≥н перейшов у но≠ву стад≥ю, що
в≥дпов≥днаЇ об'Їктивним умовам, ≥ скор≥ше за все Ї ба≠гатоступеневим за формою
розв'¤занн¤. Ќавр¤д чи в ньому будуть Ђпереможц≥ї та Ђпереможен≥ї.
≤снуЇ велика к≥льк≥сть конфл≥кт≥в, тому Ї досить багато шл¤х≥в њх завершенн¤ ≥
механ≥зм≥в розв'¤занн¤. Ќаприклад, щодо так зва≠них Ђв≥кових конфл≥кт≥вї м≥ж
церквою ≥ державою, м≥ж св≥товими рел≥г≥¤ми важко знайти ун≥ф≥кован≥ схеми чи
модел≥ розв'¤занн¤. як≠що конфл≥кт м≥ж новою христи¤нською рел≥г≥Їю ≥ –имською
≥мпер≥Їю був непримиримий, оск≥льки ц≥ дв≥ сили не могли ужитись м≥ж со≠бою ≥
боротьба м≥ж ними не на житт¤, а на смерть повинна була за≠вершитис¤ повною
перемогою т≥Їњ чи ≥ншоњ сторони, то протиборст≠во м≥ж католщизмом ≥
протестантизмом в≥дбувалос¤ за ≥ншим сце≠нар≥Їм. Ѕоротьба велась у межах одних ≥
тих самих головних дог≠мат≥в в≥ри, одного й того ж вченн¤ ’риста. ѕротестантизм
завоював дл¤ сеое самост≥йн≥сть ¤к одна ≥з г≥лок христи¤нства, не припин¤ю≠чи в
подальшому виступати проти католицькоњ в≥ри ≥ церкви. “им же йому в≥дпов≥дав ≥
католицизм. ¬орогуюч≥ сторони роз≥йшлис¤, але во≠ни залишилис¤ христи¤нськими
рел≥г≥¤ми. ¬идаЇтьс¤ некоректним
ч.≥рактеризувати результат цього Ђв≥кового конфл≥ктуї за схемою
Дпорсможець-переможенийї. —хожа ситуац≥¤ пост≥йно в≥дновлюЇтьс¤ ,к т≥льки у
конфл≥кт≥ виникають протилежн≥ ≥деолог≥њ.
„исельн≥сть рел≥г≥йних конфес≥й, њх р≥зноман≥тн≥сть в≥дпов≥да≠ють розмањттю
умов, у ¤ких вони формувалис¤, особливост¤м ≥сто≠ричного шл¤ху ≥ характеру
окремих народ≥в. ÷е стаЇ причиною ба≠гатьох непорозум≥нь, суперечок м≥ж р≥зними
церковними ор≠ган≥зац≥¤ми, а ≥нод≥ й ворожнеч≥ на рел≥г≥йному грунт≥. ƒосить
зга≠дати м≥жконфес≥йн≥ в≥йни ≥ етноконфес≥йн≥ конфл≥кти в ѕ≥вн≥чн≥й ≤рланд≥њ та
Ћ≥ван≥, Ўр≥ Ћанц≥ та ≤нд≥њ, арабо-≥зрањльську, курдську проблеми тощо.
ѕроте саме житт¤ даЇ приклади того, ¤к запоб≥гти рел≥г≥йним конфл≥ктам ≥ розколу
церков. ÷е так званий екумен≥чний рух у хри≠сти¤нському св≥т≥. “ерм≥н
Ђекумен≥змї маЇ грецьк≥ кор≥нн¤: Ђойкосї означаЇ Ђд≥мї, а зв≥дси й Ђойкуменаї Ч
всесв≥т, св≥т, ¤кий поЇднуЇ, ¤к д≥м, ус≥х, хто в ньому живе. ≈кумен≥чним був
названий рух к≥нц¤ ’≤’-початку XX ст. за д≥алог, сп≥вроб≥тництво ≥ зближенн¤
христи-анських в≥роспов≥дань, пов¤заних з пошуками Їдност≥ у дус≥, в≥р≥ та
любов≥. ≈кумен≥зм став синон≥мом св≥тотворчоњ д≥¤льност≥ церкви, що забезпечуЇ
авторитет держав на м≥жнародному р≥вн≥ за рахунок представництва ≥Їрарх≥њ в ус≥х
м≥жконфес≥йних та ≥нтернац≥ональ≠них акц≥¤х. —аме у такому контекст≥ цей терм≥н
ув≥йшов у пол≥тич≠ний лекс≥кон. Ћ≥дери екумен≥стичного руху на рубеж≥ ’≤’-’’
ст.ст. бачили його перш за все масовим, народним рухом, в ¤кому церков≠ний люд
сам усв≥домлюЇ ≥ будуЇ свою духовну Їдн≥сть. «годом еку≠мен≥чний рух стаЇ
позитивним чинником св≥товоњ пол≥тики, вислов≠люючись за п≥дтриманн¤ миру,
м≥жнародноњ безпеки, вир≥шенн¤ еко≠лог≥чних та ≥нших глобальних проблем.
јле завданн¤ власне конфес≥йного зближенн¤ вир≥шуютьс¤ знач≠но складн≥ше. “ут
сл≥д розр≥зн¤ти орган≥зац≥йний, догматичний та об≠р¤довий аспекти справи.
≈кумен≥зм не передбачаЇ ун≥ф≥кац≥њ цер≠ковного житт¤ ≥ обр¤довост≥, тому з цього
боку особливих проблем не виникаЇ. јле реальне м≥жконфес≥йне Їднанн¤ можливо
лише на ‘унт≥ сп≥льного розум≥нн¤ головних догмат≥в в≥ровченн¤. “ут у
хри≠сти¤нських конфес≥й Ї багато розходжень, подоланн¤ ¤ких Ї найс≠кладн≥шою
проблемою. ѕерешкодою Їднанн¤ Ї також р≥зне розум≥нн¤ орган≥зац≥йних принцип≥в
церковноњ орган≥зац≥њ, зокрема христи≠¤нський екумен≥зм зазнаЇ впливу процес≥в
≥нтеграц≥њ, що в≥дбува≠тьс¤ в нехристи¤нському св≥т≥.
189
¬ умовах пол≥конфесшност≥ рел≥г≥¤ мас шанс в≥д≥гравати свою
ДДсл≥дуючу роль шл¤хом екумен≥зму, тобто Їднанн¤ зусиль ус≥х
√*есй в ”крањн≥ дл¤ дос¤гненн¤ певних сусп≥льних , пол≥тичних
∞лей ”часть церкви в сусп≥льно-пол≥тичних процесах визначаЇтьс¤
≥¤ такими напр¤мками: .
11 актив≥зац≥¤ д≥¤льност≥ у державотворчому процес≥ (≥нтегру≠юча функц≥¤,
апел¤ц≥¤ до ≥деал≥в демократ≥њ, справедливост≥, гу≠ман≥зму вихованн¤ поваги ≥
терпимост≥ до р≥зних погл¤д≥в, почутт≥в ≥ в≥рувань, спри¤нн¤ розвитков≥
традиц≥й, культури, мови украњнсько≠го народу);
зор≥Їнтован≥сть на вир≥шенн¤ актуальних проблем нац≥ональ≠
ного р≥вн¤ (регламентац≥¤ духовних ≥ матер≥альних запит≥в людини,
рух за еколог≥ю, питанн¤ милосерд¤,добродшництва, соц≥ального
захисту громад¤н);
актив≥зац≥¤ зусиль у розв'¤занн≥ м≥жконфес≥йних ≥ м≥жцер-
ковних конфл≥кт≥в, що справл¤ють значний вплив на пол≥тичний
кл≥мат ”крањни.
ѕрихильники екумен≥зму Ї серед представник≥в р≥зних кон≠фес≥й. ƒл¤ попередженн¤
можливих рел≥г≥йних конфл≥кт≥в у наш≥й крањн≥ необх≥дно реально забезпечити:
свободу думки ≥ сов≥ст≥, га≠рантом чого може бути в≥дсутн≥сть державноњ рел≥г≥њ
та церкви; р≥вн≥сть ус≥х церков перед законом, в≥докремленн¤ церкви в≥д дер≠жави
≥ школи в≥д церкви; реал≥зац≥ю принцип≥в рел≥г≥йного плю≠рал≥зму, з ¤кими
погоджуютьс¤ рел≥г≥йн≥ л≥дери ≥ ¤кий пропов≥дува≠ли прогресивн≥ св≥тськ≥ та
церковн≥ д≥¤ч≥ минулого; вт≥ленн¤ ло¤ль≠ного ставленн¤ церков до украњнськоњ
державност≥, украњнського гро≠мад¤нства.
—ьогодн≥ вплив рел≥г≥њ на св≥дом≥сть мас у св≥т≥ Ї ≥стотним, ≥ з цим феноменом
не можуть не рахуватис¤ державн≥ ≥ пол≥тичн≥ д≥¤ч≥ будь-¤коњ крањни. Ѕ≥льш того,
за рел≥г≥йною ознакою створюютьс¤ ≥ ƒ≥ють громадськ≥ об'Їднанн¤ ≥ парт≥њ,
складовою програмою ¤ких Ї рел≥г≥йн≥ ≥дењ або вченн¤. ¬ умовах соц≥ального ≥
науково-техн≥чно≠го прогресу рел≥г≥њ намагаютьс¤ пристосуватис¤ до сучасност≥
пере≠гл¤даючи ≥ уточнюючи своњ пол≥тичн≥ доктрини. ” демократичних державах, де
конфес≥йна пол≥тика грунтуЇтьс¤ на «агальн≥й декла≠рац≥њ прав людини, а закон
гарантуЇ свободу сов≥ст≥, заборон¤Їтьс¤ розпалювати ворожнечу , ненависть у
зв'¤зку з рел≥г≥йними в≥руван-бач¤г м «аконодавство ”крањни, ¤к . де¤ких ≥нших
держав, перед-оачас можлив≥сть припиненн¤ д≥¤льност≥ рел≥г≥йних орган≥зац≥й у
раз≥ поЇднанн¤ обр¤довоњ чи пропов≥дницькоњ д≥¤льност≥ з пос¤ганн¤ми
на житт¤, здоров ¤, свободу , г≥дн≥сть особи; систематичного попу шенн¤ релтшною
оргашзац≥Щ встановленого чинним законодавст-вом пор¤дку проведенн¤ публ≥чних
рел≥г≥йних заход≥в- спонуканн¤ громад¤н до невиконанн¤ своњх конституц≥йних
обов'¤зк≥в або д≥й ¤к≥ супроводжуютьс¤ грубими порушенн¤ми громадського пор¤дЩ
,и пос¤ганн¤м на права ≥ майно державних, громадських чи рел≥г≥йних орган≥зац≥й.
ќтже, рел≥г≥йн≥ конфл≥кти ≥снують у нашому житт≥ по≠р¤д з ≥ншими конфл≥ктами,
тому знанн¤ про Ї них необх≥дною умо≠вою њх цив≥л≥зованого врегулюванн¤ ≥
припиненн¤.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|