____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
«емельне право: курс лекц≥й дл¤ студент≥в юрид. вуз≥в та факультет≥в. ќ¬“”Ќ ћ.√. - .: ёмана, 2001.
І2. ћетод земельного права
ѕри под≥л≥ права на галуз≥ визначальним Ї предмет права. –азом ≥з тим, ≥нод≥
недостатньо предмета правового регулю≠ванн¤, щоб розмежувати всю сукупн≥сть норм
на галуз≥. ƒл¤ цього застосовують другий критер≥й розмежуванн¤ Ч метод правового
регулюванн¤.
ѕ≥д методом сл≥д розум≥ти зас≥б, спец≥альний правовий про≠цес, за допомогою
¤кого право впливаЇ на сусп≥льн≥ в≥дносини, встановлюютьс¤ права ≥ обоа '¤зки,
характер взаЇмов≥дносин суб 'Їкт≥в, правов≥ засоби впливу у випадку порушенн¤
наданих прав ≥ обов '¤зк≥в.
ƒе¤к≥ автори називають чотири способи впливу на повед≥н≠ку суб'Їкт≥в через
механ≥зм правового регулюванн¤: держав≠но-владний (≥мперативний) Ч направлений
на забезпеченн¤ юридичних обов'¤зк≥в, встановлених державою; автономний Ч
дозвол¤Ї самим суб'Їктам встановлювати юридичн≥ права ≥ обов'¤зки ≥ њх
виконувати; заохочуючий Ч цей метод стиму≠люЇ бажану ≥ необх≥дну дл¤ держави ≥
сусп≥льства соц≥ально-позитивну ≥ активну д≥¤льн≥сть ≥ повед≥нку; рекомендуючий
Ч пропонуЇ найб≥льш доц≥льну з позиц≥й держави ≥ сусп≥ль≠ства повел≥нку.
¬ залежност≥ в≥д зм≥сту земельних в≥дносин њх правове регу≠люванн¤ зд≥йснюЇтьс¤
на основ≥ ≥мперативного орган≥за≠ц≥йного впливу шл¤хом обов'¤зкових припис≥в ≥
заборон, або на основ≥ диспозитивного впливу шл¤хом визначенн¤ лише меж
повед≥нки учасник≥в в≥дносин ≥ наданн¤ њм можливост≥
в≥льно ≥ самост≥йно регулювати своњ взаЇмов≥дносини в рам≠ках встановлених меж.
у випадках, коли норми права учасниками земельних в≥дно≠син добров≥льно не
виконуютьс¤ або порушуютьс¤ встанов≠лен≥ ними права ≥ обов'¤зки, застосовуЇтьс¤
державний при≠мус до виконанн¤ норм шл¤хом прит¤гненн¤ винних до пра≠вовоњ
в≥дпов≥дальност≥ ≥ приведенн¤ цих в≥дносин у в≥дпов≥дн≥сть з правовими вимогами.
«аходи державного при≠мусу можуть бути застосован≥ одн≥Їю ≥з стор≥н, ¤кщо вона
над≥лена за законом правом самост≥йно застосовувати ц≥ м≥ри до другоњ сторони. ”
випадку, ¤кщо н≥ одна з≥ стор≥н не на≠д≥лена правом застосуванн¤ засоб≥в примусу
до другоњ сторо≠ни, державний примус застосовуЇтьс¤ судом, арб≥тражним судом або
спец≥ально уповноваженим на це державним орга≠ном.
–егулюванн¤ земельних в≥дносин, коли одна сторона зе≠мельних в≥дносин Ї нос≥Їм
влади, а друга зобов'¤зана вико≠нувати њњ приписи, зд≥йснюЇтьс¤ на основ≥
застосуванн¤ ≥мпе≠ративного способу регулюванн¤. “ак, в галуз≥ використанн¤ ≤
охорони земель досить велика к≥льк≥сть в≥дносин побудована за схемою:
уповноважений Ч орган державноњ влади, зобо≠в'¤заний Ч власник або користувач
земельноњ д≥л¤нки. ¬ ц≥й галуз≥, ¤к правило, застосовують ≥мперативний метод,
тобто метод влади ≥ п≥дкоренн¤. Ќаприклад, при зд≥йсненн≥ дер≠жавного контролю
за використанн¤м ≥ охороною земель упов≠новажен≥ на це посадов≥ особи мають
право (а власник ≥ ко≠ристувач≥ земельних д≥л¤нок в≥дпов≥дно зобов'¤зан≥ спри¤ти
зд≥йсненню цих прав) безперешкодно, при пред'¤вленн≥ службового посв≥дченн¤
в≥дв≥дувати п≥дприЇмства, устано≠ви, орган≥зац≥њ, в тому числ≥ в≥йськов≥ ≥
оборонн≥ об'Їкти, незалежно в≥д форм власност≥ ≥ в≥домчоњ належност≥ дл¤
пе≠рев≥рки додержанн¤ вимог земельного законодавства щодо використанн¤ та
охорони земель; давати власникам земл≥ та землекористувачам обов'¤зков≥ дл¤
виконанн¤ вказ≥вки з питань використанн¤ та охорони земель ≥ т.≥н.
≤мперативний метод регулюванн¤ земельних в≥дносин за≠стосовуЇтьс¤ також при
веденн≥ державного земельного ка≠дастру; земельного мон≥торингу; визначенн¤
пор¤дку прове≠денн¤ земельних аукц≥он≥в ≥ конкурс≥в та в ус≥х ≥нших випад-
ках, коли регулюютсь¤ в≥дносини в галуз≥ державного упреї л≥нн¤ земельним
фондом.
ƒсшо ≥нший характер в≥дносин виникаЇ в галуз≥ регули* ванн* взаЇмов≥дносин
власник≥в земельних д≥л¤нок м≥ж со бою з приводу використанн¤ земл≥. ¬с≥
власники земл≥ Ї р≥вни ми м≥ж собою. ¬они мають р≥вн≥ ≥ необх≥дн≥ права дл¤
забе; печенн¤ рац≥ональною використанн¤ земл≥. ¬ н≥й галуї чс-мельних в≥дносин
дом≥нуЇ диспозитивний метол регулюван≠н¤. …ого суть пол¤гаЇ в тому, шо власник
мас право розпо≠р¤джатис¤ своЇю земельною д≥л¤нкою: продати њњ, здати в оренду ≥
т.≥н. ¬ласники 'земл≥ мають можлив≥сть в визначених межах самост≥йно регулювати
взаЇмов≥дносини м≥ж собою. ≤мперативний ≥ диспозитивний метоли в≥днос¤тьс¤ до
гру≠пи загальних метод≥в. ¬ юридичн≥й л≥тератур≥ окр≥м загальних називають ше
галузев≥ метоли регулюванн¤. якшо загальн≥ методи Ч це сукупн≥сть юридичних
специф≥чних заход≥в, д≥њ права на сусп≥льн≥ в≥дносини, то дозвол¤ють в≥дмежувати
правове регулюванн¤ в≥л ≥нших форм впливу права на сусп≥льн≥ в≥дносини, то
галузев≥ метоли правового регулю≠ванн¤ Ч пе сукупн≥сть юридичних прийом≥в,
засоб≥в, спо≠соб≥в, ¤к≥ в≥дображають д≥ю галуз≥ права на сусп≥льн≥ в≥дно≠сини.
√алузев≥ методи правового регулюванн¤ земельних в≥дно≠син повинн≥ в≥дпов≥дати
предмету правового регулюванн¤, природ≥ та характеру земельних в≥дносин, а також
виражати специф≥ку ≥ особливост≥ земельних п≥дносим, ¤к предмета правового
регулюванн¤, ≥ в≥дображати особливост≥ ≥ зм≥ст норм земельного законодавства ¤к
форми земельного права. √алузев≥ методи правового регулюванн¤ земельних в≥дносин
повинн≥ спри¤ти вир≥шенню ггроблем, ¤к≥ сто¤ть ггеред зе≠мельним правом на
сучасному етагг≥.
«емельна право, ¤к самост≥йна галузь правовоњ системи, маЇ властивий йому метод
земельних в≥дносин. ћетод зе≠мельного права ¤вл¤Ї собою в≥дпов≥дн≥ характеру
земельних в≥дносим способи та прийоми впливу гга учасник≥в цих в≥дно≠син. …ого
складають встановлен≥ чемельно-правовими нор≠мами права та обов'¤зки учасник≥в
зсмельно-правових в≥дно≠син ≥ застосуванн¤ до них засоб≥ї державного примусу при
недотриманн≥ ними правових норм.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|