____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Земельне право: курс лекцій для студентів юрид. вузів та факультетів. КОВТУН М.Г. - К.: Юмана, 2001.
§2. Органи державного управління земельним фондом та їх функції
Необхідність державного управління земельним фондом зумовлена економічним
значенням землі для життєдіяльності суспільства та незамінністю в сфері
матеріального виробництва та інших галузях господарської діяльності.
Зміст державного управління земельним фондом полягає у забезпеченні
раціонального використання і ефективної охорони земель на основі проведення
організаційно правових та адміністративно-управлінських заходів у поєднанні з
стимулюючими мірами економічного характеру.
Загальне державне управління здійснюється державними органами загальної та
спеціальної компетенції і має територіальний характер. Воно розповсюджується на
всі землі в межах території України, незалежно від категорії земель та
суб'єктів, що ними володіють.
До відання держави у галузі регулювання земельних відносин належить:
законодавче регулювання земельних відносин;
розпорядження землями загальнодержавної власності
України;
установлення порядку і середніх ставок плати за вико
ристання землі, граничних розмірів орендної плати за землю;
організація і здійснення державного контролю за вико
ристанням та охороною земель та їх моніторингу;
розробка і виконання разом з Республікою Крим, місце
вими Радами народних депутатів державних програм щодо
раціонального використання земель, підвищення родючості
78
грунтів, охорони земельних ресурсів у комплексі з іншими природоохоронними
заходами;
встановлення основних положень землеустрою і поряд
ку ведення державного земельного кадастру, організація їх
здійснення;
вирішення інших питань у галузі регулювання земель
них відносин.
Відповідно до статті 15 Земельного кодексу державне управління у галузі
використання і охорони земель здійснюють Кабінет Міністрів України, Уряд
Республіки Крим, місцеві Ради народних депутатів і місцева державна
адміністрація, Державний комітет України по земельних ресурсах, Міністерство
охорони навколишнього природного середовища України та інші спеціально
уповноважені на те державні органи відповідно до їх компетенції.
Здійснюючи діяльність щодо управління земельним фондом в межах повноважень,
наданих законом, органи загального державного управління покладають виконання
деяких функцій на органи державного управління спеціальної компетенції —
Державний комітет України по земельних ресурсах, Державний комітет будівництва,
архітектури та житлової політики, Міністерсво охорони навколишнього середовища і
ядерної безпеки, Міністерство охорони здоров'я та інші органи.
Центральним органом виконавчої влади спеціальної компетенції, що здійснює
функції управління земельними ресурсами всього земельного фонду країни
незалежно від відомчої підпорядкованості суб'єктів земельного права, є
Державний комітет України по земельних ресурсах (Держкомзем України).
У відповідності з положенням про Державний комітет України по земельних
ресурсах на Держкомзем покладено функції щодо реалізації державної політики в
галузі земельних відносин, сприяння структурній перебудові економіки,
формуванню системи заходів щодо забезпечення економічної самостійності України.
Головними завданнями Держкомзему України є: — координація проведення земельної
реформи, створення умов для рівноправного розвитку всіх форм власності на землю
і господарювання;
організація проведення робіт, пов'язаних з роздержав
ленням і при пати за цією земель, сприяння паюванню земель
у колективних сільськогосподарських підприємствах, розвитку
селянських (фермерських) господарств;
здійснення державного контролю за використанням і
охороною земель;
розробка і реалізація державних і регіональних програм
раціонального використання та охорони земель, відновлен
ня родючості грунтів, поліпшення природного середовища,
визначення механізму та етапів реалізації цих програм;
забезпечення ведення моніторингу земель і державного
земельного кадастру, проведення землеустрою.
Держкомзем України відповідно до покладених на нього завдань:
а) розробляє основні напрями державної політики щодо
регулювання земельних відносин і проведення земельної ре
форми, готує та подає до Кабінету Міністрів України про
позиції з цих питань;
б) бере участь у розробці цільових державних програм,
короткострокових і довгострокових прогнозів, пов'язаних з
регулюванням земельних відносин;
в) здійснює та координує роботу з питань проведення зе
мельної реформи, спрямованої на роздержавлення і прива
тизацію земель та їх перерозподіл з наступною передачею
земельних ділянок у власність І наданням у користування, в
тому числі в оренду, з метою створення умов для рівноправ
ного розвитку різних форм власності на землю та господа
рювання;
г) організує роботу щодо ведення моніторингу земель і
державного земельного кадастру, проведенню землеустрою
та здійснення державного контролю за використанням і охо
роною земельних ресурсів;
д) розробляє прогнози науково-технічного розвитку в га
лузі земельних відносин;
є) розглядає та затверджує нормативно-технічну документацію щодо проектування,
будівництва, експлуатації та кошторисного ціноутворення у межах своєї
компетенції;
ж) сприяє створенню екологічно чистого середовища і поліпшенню природних
ландшафтів;
80
і) виявляє землі, шо використовуються не за цільовим призначенням, з порушенням
установлених вимог або нераціонально, з метою створення земель запасу для
наступного їх перерозподілу;
і) виступає замовником науково-дослідних, проектно-розвідувальних і будівельних
робіт, пов'язаних з проведенням земельної реформи, землеустроєм, веденням
державного земельного кадастру і моніторингу земель, їх поліпшенням. освоєнням
та охороною;
к) визначає пріоритет науково-технічних розробок з проблем раціонального
використання та охорони земель;
л) створює систему науково-технічної інформації, необхідної для здійснення
комплексу робіт, пов'язаних із землеустроєм, веденням державного земельного
кадастру та моніторингу земель, забезпеченням їх раціонального використання та
охорони, проведенням земельної реформи;
м) розробляє механізм земельного оподаткування та вносить до Кабінету Міністрів
відповідні пропозиції;
н) здійснює контроль за використанням коштів, шо надходять в порядку
відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, та
коштів, одержаних як плата за землю;
о) проводить державну землевпорядну експертизу програм, схем і проектів щодо
здійснення земельної реформи та землеустрою;
п) здійснює науково-технічне співробітництво з науковими організаціями та
фірмами іноземних держав у галузі земельних відносин;
р) розробляє та подає Мінфіну України з необхідними розрахунками і
обгрунтуваннями пропозиції до проекту державного бюджету в частині фінансування
землевпорядних робіт, проведення земельної реформи, здійснення заходів Щодо
раціонального використання й охорони земель, контролює використання бюджетних
асигнувань за цільовим призначенням;
с) сприяє підготовці спеціалістів для виконання покладених на Комітет завдань;
т) організує методологічну роботу з питань охорони праці та соціального захисту
працівників;
81
у) забезпечує вдосконалення системи обліку, звітності та державної статистики.
Управління земельними ресурсами в межах районів, міст, селищ і сільських
населених пунктів здійснюють органи місцевого самоуправління — місцеві Ради.
До відання місцевих Рад у галузі регулювання земельних відносин на їх території
належить:
1) передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування у порядку,
визначеному законодавством;
2) реєстрація права власності, права користування землею і договорів на оренду
землі;
3) вилучення (викуп) земель відповідно законодавства;
4) ведення земельно-кадастрової документації;
5) здійснення державного контролю за використанням і охороною земель,
додержанням земельного законодавства;
6) сприяння створенню екологічно чистого середовища і поліпшенню природних
ландшафтів;
7) погодження будівництва землекористувачами жилих,-виробничих, культури
о-побутових та інших будівель і споруд на землі, наданій їм у користування за
межами населених пунктів;
8) припинення права власності або користування земельною ділянкою чи її
частиною;
9) організація землеустрою;
10) розгляд і затвердження проектів і схем землеустрою;
11) затвердження проектів внутрігосподарського землеуст-роюта контроль за їх
здійсненням;
12) видача висновків про надання або вилучення земельних ділянок, яке
провадиться вищестоящою Радою народних депутатів;
13) вирішення земельних спорів у межах своєї компетенції;
14) вирішення інших питань у галузі земельних відносин у межах своєї
компетенції.
Діяльність по управлінню земельним фондом розкривається через його функції.
Види і зміст функцій управління земельним фондом визначаються законодавством.
Основні функції державного управління земельним фондом включають: ведення
державного земельного кадастру і обліку земель; планування використання і
охорони земель;
надання та виїмка земель; здійснення землеустрою; проведення державного
контролю за використанням і охороною земель; вирішення земельних спорів.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|