____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Земельне право: курс лекцій для студентів юрид. вузів та факультетів. КОВТУН М.Г. - К.: Юмана, 2001.
§5. Плата за придбання землі у власність, земельний податок,
орендна плата за землю
За часів Радянської України землекористування в умовах монополії державної
власності на землю, було безкоштовне. Це призвело до таких негативних наслідків,
як неефективне використання земельних ресурсів, безгосподарність; велика
кількість земель не використовувалась або використовувалась нераціонально, в той
час як існував дефіцит земельних ділянок для надання громадянам. З переходом
нашої країни до ринкової економіки І розвитком підприємницької діяльності
виникла необхідність в створенні таких умов, коли б стало неможливим або
невигідним неефективне або нераціональне використання земельних ділянок. Одним
із засобів в вирішенні цієї проблеми стало введення плати за користування землею
У відповідності з Законом «Про плату за землю» від 19 вересня 1996 року плата
за землю запроваджується з метою формування джерела коштів для фінансування
заходів щодо раціонального використання та охорони земель, підвищення родючості
фунтів, відшкодування витрат власників землі і землекористувачів, пов'язаних з
господарюванням на землях гіршої якості, ведення земельного кадастру,
здійснення землеустрою та моніторингу земель, проведення земельної реформи та
розвитку інфраструктури населених пунктів. Плата за землю стягується в вигляді
земельного податку або орендної плати, що визначається в залежності від
грошової оцінки земель.
Суб'єктом плати за землю (платником) є власник землі і землекористувач, у тому
числі орендарі, тобто громадяни і юридичні особи незалежно від форм власності,
включаючи міжнародні організації, сумісні підприємства з участю іноземних
фізичних і юридичних осіб, а також іноземні громадяни та особи без
громадянства, яким надана земельна ділянка у власність або користування на
території України.
Об'єктом плати за землю є земельна ділянка, яка перебуває у власності або
користуванні, у тому числі на умовах оренди.
Власники землі та землекористувачі щорічно сплачують плату за землю у вигляді
земельного податку або орендної
66
плати, що визначаються залежно від якості та місцеположення земельної ділянки,
виходячи з кадастрової оцінки земель.
Розмір земельного податку не залежить від результатів господарської діяльності
власників землі та землекористувачів І встановлюються в вигляді стабільних
платежів за одиницю площі земельної ділянки в розрахунку за один рік. Ставки
податку визначаються окремо для категорій земель основного цільового
призначення, для окремих видів і підвидів угідь. Ставка податку на землю може
змінюватись в випадку зміни оцінки землі, а також в інших випадках, але в
будь-якому разі вона не залежить від землекористувача.
Орендар сплачує за землю орендну плату, розмір якої встановлюється за угодою
сторін у договорі оренди.
Порядок оподаткування і середні ставки земельного податку та граничні розміри
орендної плати за землю встановлюються Верховною Радою України.
Власники землі і землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення
права власності або права користування земельною ділянкою. В разі припинення
права власності або права користування земельною ділянкою податок сплачується
за фактичний період перебування земельної ділянки у власності або у користуванні
в поточному році. Від плати за землю звільняються:
заповідники, національні і дендрологічні парки, бо
танічні сади;
заказники (крім мисливських), дослідні господарства
науково-дослідних установ і навчальних закладів сільсько
господарського профілю;
державні сортовипробувальні станції та сортодільниці,
а також землі радгоспів, що використовуються цими стан
ціями і дільницями для випробування сортів сільськогоспо
дарських культур;
заклади культури, науки, освіти, охорони здоров'я,
соціального забезпечення, дитячі санаторно-курортні і оз
доровчі, а також навчально-виховні заклади;
заклади фізичної культури та спорту, за винятком коо
перативних і приватних;
благодійні фонди;
67
інваліди І та II груп, учасники Великої Вітчизняної війни
і прирівняні до них особи, пенсіонери;
громадяни, яким у встановленому порядку видано по
свідчення, що вони постраждали від Чорнобильської катаст
рофи, а також громадські об'єднання осіб, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Не справляється плата за радіоактивно і хімічно забруднені сільськогосподарські
угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства, а
також за землі, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії
сільськогосподарського освоєння.
Новостворювані селянські (фермерські) господарства звільняються від плати за
землю протягом трьох років з часу передачі їх у власність або надання в
користування земельної ділянки.
Верховна Рада Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські Ради
народних депутатів можуть установлювати пільги щодо плати за землю: часткове
звільнення на певний строк, відстрочення сплати, зниження ставки земельного
податку.
Платежі за землю надходять до бюджетів сільських, селищних, міських Рад
народних депутатів, на території яких знаходяться земельні ділянки.
Частина коштів від плати за землю централізується у державному,
республіканському (Республіки Крим) і обласних бюджетах у порядку і розмірах, що
встановлюються законодавством України.
Кошти від плати за землю використовуються виключно для таких цілей:
фінансування заходів щодо раціонального використан
ня та охорони земель, підвищення родючості грунтів;
ведення державного земельного кадастру, землеустрою,
моніторингу земель;
створення земельного інноваційного фонду;
відшкодування витрат власників землі і землекористу
вачів, пов'язаних з господарюванням на землях гіршої якості;
економічного стимулювання власників землі і землеко
ристувачів за поліпшення якості земель, підвищення родю
чості грунтів і продуктивності земель лісового фонду;
68
надання пільгових кредитів, часткового погашення по
зичок та компенсації втрат доходів власників землі та земле
користувачів внаслідок тимчасової консервації земель, по
рушених не з їх вини;
проведення земельної реформи, а також для земельно-
господарського устрою, розробки містобудівної документації
і розвитку інфраструктури населених пунктів.
Кошти від земельного податку, що централізуються, спрямовуються на розробку і
виконання державних програм щодо раціонального використання земель, підвищення
родючості грунтів, на відшкодування витрат власників землі і землекористувачів,
пов'язаних із господарюванням на землях гіршої якості, охорону земельних
ресурсів у комплексі з іншими природоохоронними заходами, розвиток
загальнодержавної та регіональної інфраструктури, ведення державного земельного
кадастру, землеустрою, моніторингу земель, а також проведення земельної реформи.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|