____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л XVII «Ћќ„»Ќ» ” —‘≈–≤ —Ћ”∆Ѕќ¬ќѓ ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤
1. ¬≥дпов≥дно
до ст. 19 онституц≥њ-”крањни посадов≥
особи зобовТ¤зан≥ д≥¤ти лише на п≥дстав≥,
в межах повноважень та у спос≥б, що
передбачен≥ онституц≥Їю та законами нашоњ
держави. ¬≥д реал≥зац≥њ цього положенн¤
значною м≥рою залежить правильна д≥¤льн≥сть
державного апарату, функц≥онуванн¤ п≥дприЇмств,
установ ≥ орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥,
своЇчасне ≥ справедливе вир≥шенн¤ соц≥альних
проблем, забезпеченн¤ реал≥зац≥њ
конституц≥йних прав та свобод людини ≥
громад¤нина, законних ≥нтерес≥в юридичних
ос≥б.
2001 р.
вживаЇ терм≥н Услужбова особаФ, ¤ке за
своњм зм≥стом Ї ≥дентичним пон¤ттю Упосадова
особаФ, що вживалось у 1960 р. Ќазва розд≥лу
XVII ќсобливоњ частини 2001 р. видаЇтьс¤ б≥льш
вдалою за ту, ¤ку мала в≥дпов≥дна глава
1960 р. (глава VII ќсобливоњ частини Уѕосадов≥
злочиниФ), оск≥льки, по-перше, субТЇктами
окремих злочин≥в, передбачених у цьому
розд≥л≥ (даванн¤ хабара), можуть бути ≥ не
службов≥ особи, ≥, по-друге, низка злочин≥в,
¤к≥ можуть бути вчинен≥ лише службовими
особами, знаход¤тьс¤ за межами розд≥лу XVII.
2.
–одовим обТЇктом злочин≥в у сфер≥
службовоњ д≥¤льност≥ Ї сусп≥льн≥ в≥дносини,
¤к≥ визначають ≥ регулюють зм≥ст
правильноњ роботи державного апарату ≥
апарату орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
обТЇднань громад¤н, п≥дприЇмств, установ
≥ орган≥зац≥й незалежно в≥д форм власност≥.
ѕри
визначенн≥ безпосереднього обТЇкта таких
злочин≥в, виход¤чи з розпод≥лу управл≥нськоњ
прац≥ взаЇмоповТ¤заних ≥ взаЇмод≥ючих
ланок апарату управл≥нн¤, кожна з ¤ких маЇ
в≥дносну самост≥йн≥сть ≥ виконуЇ ч≥тко
визначен≥ функц≥њ, за основу сл≥д брати
функц≥ональну ознаку. ќтже, безпосередн≥м
обТЇктом злочин≥в у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥
Ї правильна д≥¤льн≥сть державного апарату,
апарату орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
обТЇднань громад¤н, окремоњ орган≥зац≥њ,
установи, п≥дприЇмства (незалежно в≥д
форми власност≥), зм≥ст ¤коњ визначаЇтьс¤
законодавством ”крањни, а також авторитет
орган≥в державноњ влади, орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, обТЇднань громад¤н, п≥дприЇмств,
установ та орган≥зац≥й.
”
випадку пос¤ганн¤ службовою особою на ≥нш≥
сусп≥льн≥ в≥дносини вчинене сл≥д квал≥ф≥кувати
(за на¤вн≥стю дл¤ того п≥дстав) ¤к ≥нший
злочин, що м≥ститьс¤ в ≥ншому розд≥л≥
ќсобливоњ частини . якщо ж службова
особа пос¤гнула одночасно на сусп≥льн≥ в≥д-
носини,
¤к≥ визначають правильну роботу
державного апарату, апарату орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, обТЇднань громад¤н,
окремоњ орган≥зац≥њ, установи, п≥дприЇмства
(незалежно в≥д форми власност≥) ≥,
наприклад, господарську д≥¤льн≥сть, власн≥сть,
довк≥лл¤, то њњ д≥њ треба квал≥ф≥кувати за
на¤вност≥ в≥дпов≥дних ознак ¤к злочин у
сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥ ≥ той чи ≥нший
злочин у сфер≥ господарськоњ д≥¤льност≥
або злочин проти власност≥ чи довк≥лл¤ (кр≥м
випадк≥в, коли д≥¤нн¤, ¤ке описане у
статт¤х про злочини у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥,
Ї способом вчиненн¤ ≥ншого злочину).
„отири
злочини Ч зловживанн¤ владою або
службовим становищем, перевищенн¤ влади
або службових повноважень, службове п≥дробленн¤
(квал≥ф≥кований склад Ч ч. 2 ст. 366) ≥
службова недбал≥сть можуть пос¤гати ≥ на
охоронюван≥ законом блага особи (трудов≥,
пол≥тичн≥ та ≥нш≥ права ≥ свободи людини ≥
громад¤нина, власн≥сть тощо), ¤к≥ Ї
факультативним додатковим обТЇктом цих
злочин≥в. јле дл¤ злочину, передбаченого ч.
2 ст. 365, так≥ блага, ¤к здоровТ¤ ≥ г≥дн≥сть
особи, Ї обовТ¤зковим додатковим обТЇктом.
“ому перевищенн¤ влади або службових
повноважень, поЇднане, наприклад, з
умисним запод≥¤нн¤м т≥лесних ушкоджень (кр≥м
т¤жких), повн≥стю охоплюЇтьс¤ ч. 2 ст. 365.
3. « обТЇктивноњ
сторони злочини у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥
(кр≥м даванн¤ хабара) характеризуютьс¤ сп≥льними
рисами, до ¤ких належать вчиненн¤ д≥¤нн¤: 1)
з використанн¤м влади чи службового
становища ≥ 2) всупереч ≥нтересам служби.
¬икористанн¤
службовою особою свого службового
становища вказано ¤к обовТ¤зкова ознака
обТЇктивноњ сторони т≥льки у ст. 364. ќднак,
перевищенн¤ влади або службових
повноважень, службове п≥дробленн¤,
службова недбал≥сть, одержанн¤ хабара,
провокац≥¤ хабара не можуть бути вчинен≥
без використанн¤ службовою особою свого
службового становища.
¬икористанн¤
службовою особою влади чи службового
становища передбачаЇ використанн¤ тих
повноважень, ¤кими службова особа
над≥лена у звТ¤зку ≥з зайн¤тт¤м нею певноњ
посади чи зд≥йсненн¤м певноњ службовоњФд≥¤льност≥.
≤ншими словами, йдетьс¤ про соц≥ально-правовий
статус службовоњ особи, п≥д ¤ким сл≥д
розум≥ти сукупн≥сть прав ≥ обовТ¤зк≥в, що
утворюють службову компетенц≥ю . винного,
а також його соц≥альне значенн¤, п≥д ¤ким
розум≥Їтьс¤ службовий авторитет службовоњ
особи, престиж органу, орган≥зац≥њ чи
установи, в ¤к≥й вона зд≥йснюЇ свою
службову д≥¤льн≥сть, на¤вн≥сть службових
звТ¤зк≥в ≥ можливостей, що виникають
завд¤ки займан≥й посад≥, можлив≥сть зд≥йсненн¤
впливу на д≥¤льн≥сть ≥нших ос≥б тощо.
ƒругою
обовТ¤зковою ознакою обТЇктивноњ
сторони злочин≥в у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥
Ї вчиненн¤ д≥њ (або безд≥¤льност≥) всу-переч
≥нтересам служби.
Ѕеручи
певн≥ обовТ¤зки й отримуючи повТ¤зан≥ з
ними права, особа укладаЇ з державою (або з
п≥дприЇмством, установою, орган≥зац≥Їю
незалежно в≥д форми власност≥) своЇр≥дну
угоду про те, що вона зобовТ¤зуЇтьс¤
безумовно виконувати обовТ¤зки ≥
правильно користуватись правами. “ака
угода може мати умовну форму контракту,
трудового договору, ознайомленн¤ з
наказом про призначенн¤ на посаду. ѕ≥сл¤
укладенн¤ вказаноњ угоди (чи внесенн¤
певних зм≥н до нењ) особа займаЇ певне
службове становище, або, ≥ншими словами, те
м≥сце в апарат≥ орган≥в державноњ влади,
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (або в
апарат≥ управл≥нн¤ недержавноњ юридичноњ
особи), на ¤кому вона звичайно бажаЇ ≥
повинна зд≥йснювати своњ службов≥
повноваженн¤. ≤гноруванн¤ службовою
особою наданими њй обовТ¤зками або
перевищенн¤ прав ≥ може св≥дчити про
використанн¤ њх всупереч ≥нтересам служби.
–еальним виразом вчиненн¤ д≥¤нн¤ всупереч
≥нтересам служби Ї його незаконн≥сть.
ƒо обовТ¤зкових
ознак обТЇктивноњ сторони трьох злочин≥в
у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥ (зловживанн¤
владою або службовим становищем,
перевищенн¤ влади або службових
повноважень ≥ службовоњ недбалост≥)
належить також настанн¤ сусп≥льне
небезпечних насл≥дк≥в у вигл¤д≥ ≥стотноњ
шкоди охоронюваним законом правам та ≥нтересам
окремих громад¤н або державним чи
громадським ≥нтересам, або ≥нтересам
юридичних ос≥б. ¬казана шкода може
пол¤гати у запод≥¤нн≥ ¤к матер≥альноњ
шкоди, так ≥ шкоди нематер≥ального
характеру.
¬≥дпов≥дно
до п. « прим≥тки до ст. 364 ≥стотною шкодою,
¤кщо вона пол¤гаЇ у запод≥¤нн≥ матер≥альних
збитк≥в, вважаЇтьс¤ така шкода, ¤ка в сто ≥
б≥льше раз≥в перевищуЇ неоподатковуваний
м≥н≥мум доход≥в громад¤н.
≤з зм≥сту
п. « прим≥тки до ст. 364 випливаЇ, що ≥стотна
шкода повинна обчислюватис¤ у вказаних
розм≥рах, незалежно в≥д форми та виду вини,
¤кими характеризуЇтьс¤ псих≥чне
ставленн¤ винного до сусп≥льне
небезпечних насл≥дк≥в, а також незалежно
в≥д того, чи була вона результатом д≥¤нн¤,
що призвело до втраченоњ вигоди чи до
пр¤мого зменшенн¤ на¤вних фонд≥в.
≤стотною
шкодою, ¤кщо вона маЇ нематер≥альний вим≥р,
можуть визнаватис¤ порушенн¤ пол≥тичних,
трудових, житлових та ≥нших прав ≥ свобод
людини ≥ громад¤нина, п≥дрив авторитету та
престижу орган≥в державноњ влади чи
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
порушенн¤ громадського пор¤дку, створенн¤
обстановки, що утруднюЇ установ≥, орган≥зац≥њ,
п≥дприЇмству зд≥йсненн¤ основних функц≥й
тощо.
≤стотна
шкода, ¤кщо вона пол¤гаЇ у запод≥¤нн≥
шкоди нематер≥ального вим≥ру, Ч категор≥¤
оц≥ночна. ѕитанн¤ про те, чи Ї така шкода ≥стотною,
вир≥шуЇ орган досудового сл≥дства,
прокурор або суд з урахуванн¤м конкретних
обставин справи ≥ в межах своЇњ компетенц≥њ.
“ака ≥стотна шкода, ¤к створенн¤
обстановки, що утруднюЇ установ≥, орган≥зац≥њ,
п≥дприЇмству зд≥йсненн¤ основних функц≥й,
може виражатис¤ у призупиненн≥ виробничих
процес≥в, д≥¤льност≥ окремоњ ланки чи п≥дприЇмства,
орган≥зац≥њ, установи в ц≥лому, створенн≥
суттЇвих перешкод у њх робот≥. ≤стотна
шкода у вигл¤д≥ порушенн¤ конституц≥йних
прав та свобод людини ≥ громад¤нина може
пол¤гати в суттЇвому њх обмеженн≥, заборон≥
њх реал≥зовувати в≥дпов≥дно до закону
тощо. —удова практика, ¤к правило, визнаЇ ≥стотною
шкодою вчиненн¤ винним або ≥ншими особами
≥ншого злочину або його приховуванн¤
завд¤ки зловживанню ним службовим
становищем. ¬ умовах ринковоњ економ≥ки п≥дрив
авторитету, скаж≥мо, комерц≥йного банку в
результат≥ зловживанн¤ службовим
становищем одн≥Їю ≥з його службових ос≥б
може призвести до втрати кл≥Їнт≥в, роз≥рванн¤
угод на банк≥вське обслуговуванн¤, що
також сл≥д визнавати ≥стотною шкодою. ≤стотною
шкодою, ¤кщо вона пол¤гаЇ у запод≥¤нн≥ ф≥зичноњ
шкоди, сл≥д визнавати умисн≥ насильницьк≥
д≥њ, ¤к≥ пот¤гли за собою завданн¤ ф≥зичного
болю, запод≥¤нн¤, ¤к правило, легкого чи
середньоњ т¤жкост≥ т≥лесних ушкоджень або
були повТ¤зан≥ з незаконним позбавленн¤м
вол≥, незаконним введенн¤м в орган≥зм
особи наркотичних засоб≥в тощо.
¬
чотирьох статт¤х розд≥лу XVII ќсобливоњ
частини (ст. ст. 364 - 367) ¤к злочинний
результат, що обт¤жуЇ в≥дпов≥дальн≥сть,
назван≥ т¤жк≥ насл≥дки. ѕон¤тт¤ Ут¤жк≥
насл≥дкиФ в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д пон¤тт¤ У≥стотна
шкодаФ б≥льшим ступенем сусп≥льноњ
небезпеки. “¤жк≥ насл≥дки можуть пол¤гати
у матер≥альн≥й, ф≥зичн≥й, моральн≥й шкод≥
тощо. якщо т¤жк≥ насл≥дки пол¤гають у
запод≥¤нн≥ матер≥альних збитк≥в, ними, зг≥дно
з п. 4 прим≥тки до ст. 364, вважаЇтьс¤ шкода,
¤ка в дв≥ст≥ пТ¤тдес¤т ≥ б≥льше раз≥в
перевищуЇ неоподатковуваний м≥н≥мум
доход≥в громад¤н.
“¤жкими
насл≥дками, не повТ¤заними з матер≥альними
збитками, можуть бути: повний розвал д≥¤льност≥
п≥дприЇмства (наприклад, внасл≥док
доведенн¤ його до банкрутства); катастрофа;
масове отруЇнн¤ людей; смерть одн≥Їњ або
б≥льше ос≥б; запод≥¤нн¤ т¤жких т≥лесних
ушкоджень одн≥й чи дек≥льком особам;
виникненн¤ масових заворушень; насл≥дки,
¤к≥ суттЇво ускладнюють в≥дносини з ≥ншими
державними або м≥жнародними орган≥зац≥¤ми
та п≥дривають авторитет держави або њњ
окремих орган≥в на м≥жнародн≥й арен≥;
приховуванн¤ злочинноњ д≥¤льност≥ орган≥зованоњ
групи чи злочинноњ орган≥зац≥њ (за в≥дсутност≥
ознак сп≥вучаст≥); найб≥льш серйозн≥
порушенн¤ конституц≥йних прав громад¤н (наприклад,
протиправне позбавленн¤ житла, безп≥дставне
ненарахуванн¤ пенс≥њ або соц≥альноњ
допомоги д≥т¤м, що позбавило потерп≥лого
засоб≥в до ≥снуванн¤) тощо. ќск≥льки у
таких випадках ознака Ут¤жк≥ насл≥дкиФ,
¤к ≥ ознака У≥стотна шкодаФ, Ї оц≥ночною,
то њњ на¤вн≥сть чи в≥дсутн≥сть у кожному
конкретному випадку встановлюЇтьс¤ сл≥дчим,
прокурором та судом.
≤стотна
шкода та т¤жк≥ насл≥дки можуть бути ≥нкрим≥нован≥
винному лише за на¤вност≥ причинного звТ¤жу
м≥ж його д≥¤нн¤м (д≥Їю чи безд≥¤льн≥стю) та
настанн¤м зазначених ожч><ду≥п. ƒл¤
цього необх≥дно встановити, що порушенн¤
службових обовТ¤зк≥в передувало настанню
≥стотноњ шкоди чи т¤жких насл≥дк≥в, що це
порушенн¤ було њх необх≥дною умовою ≥ що
службова особа усв≥домлювала чи повинна
була усв≥домлювати розвиток причинного звТ¤зку,
тобто те, що ѕ д≥¤нн¤ стане причиною
настанн¤ зазначених насл≥дк≥в.
4. —убТЇктом
злочин≥в у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥, кр≥м
даванн¤ хабара (ст. 369), може бути лише
службова особа.
«агальне
пон¤тт¤ службовоњ особи дано у п. 1
прим≥тки до ст. 364. визнаЇ певних ос≥б
службовими незалежно в≥д сфери њх д≥¤льност≥.
“акими можуть бути визнан≥ особи, ¤к≥
займають в≥дпов≥дн≥ посади чи виконують
в≥дпов≥дн≥ функц≥њ в органах державноњ
влади, органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
на державних п≥дприЇмствах, в установах ≥
орган≥зац≥¤х, п≥дприЇмствах приватноњ чи
колективноњ форм власност≥ (у т.ч. сп≥льних,
кооперативних та ≥нших п≥дприЇмствах)
тощо.
ѕредставники
влади Ч це прац≥вники державних орган≥в ≥
установ, ¤к≥ над≥лен≥ правом у межах своЇњ
компетенц≥њ предТ¤вл¤ти вимоги, а також
приймати р≥шенн¤, обовТ¤зков≥ дл¤
виконанн¤ ф≥зичними та юридичними особами
незалежно в≥д њх в≥домчоњ належност≥ чи п≥длеглост≥.
ƒо представник≥в влади належать, зокрема,
народн≥ депутати ”крањни, депутати
¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки рим,
депутати м≥сцевих рад, сум≥, прокурори, сл≥дч≥,
оперативний склад —Ѕ”, прац≥вники м≥л≥ц≥њ
≥ податковоњ м≥л≥ц≥њ, ≥нспектори
державних ≥нспекц≥й, л≥снич≥, в≥йськов≥
коменданти та ≥нш≥.
ќрган≥зац≥йно-розпор¤дч≥
обовТ¤зки Ч це функц≥њ по зд≥йсненню кер≥вництва
галуззю промисловост≥, трудовим
колективом, д≥л¤нкою роботи, виробничою д≥¤льн≥стю
окремих прац≥вник≥в на п≥дприЇмствах, в
установах чи орган≥зац≥¤х незалежно в≥д
форми власност≥. “ак≥ функц≥њ, зокрема,
виконують кер≥вники м≥н≥стерств, в≥домств,
державних, колективних чи приватних п≥дприЇмств
та орган≥зац≥й, њх заступники, кер≥вники
структурних п≥дрозд≥л≥в (начальники цех≥в,
зав≥дуюч≥ в≥дд≥лами, лаборатор≥¤ми,
кафедрами, њх заступники тощо), кер≥вники д≥л¤нками
роб≥т (майстри, виконроби, бригадири ≥ т.п.).
јдм≥н≥стративно-господарськ≥
обовТ¤зки Ч це повноваженн¤ з управл≥нн¤
чи розпор¤дженн¤ державним, колективним
чи приватним майном (установленн¤ пор¤дку
його збер≥ганн¤, переробки, реал≥зац≥њ,
забезпеченн¤ контролю за цими операц≥¤ми
тощо). “ак≥ повноваженн¤ у тому чи ≥ншому
обс¤з≥ Ї у начальник≥в планово-господарських,
постачальних, ф≥нансових в≥дд≥л≥в ≥ служб,
њх заступник≥в, зав≥дуючих складами,
магазинами, п≥дприЇмствами побутового
обслуговуванн¤ населенн¤, њх заступник≥в,
кер≥вник≥в в≥дд≥л≥в цих п≥дприЇмств, в≥домчих
рев≥зор≥в ≥ контролер≥в тощо.
ќсоба Ї
службовою не т≥льки тод≥, коли вона виконуЇ
в≥дпов≥дн≥ функц≥њ чи обовТ¤зки пост≥йно,
а й тод≥, коли вона виконуЇ њх тимчасово
або за спец≥альним повноваженн¤м за умови,
що ц≥ обовТ¤зки чи повноваженн¤ покладен≥
на нењ у встановленому законом пор¤дку
правомочним органом або службовою особою.
«айн¤тт¤
певноњ посади або дорученн¤ тимчасово
виконувати в≥дпов≥дн≥ обовТ¤зки повинно
бути оформлено в≥дпов≥дним р≥шенн¤м (наказом,
розпор¤дженн¤м, постановою тощо).
Ќе
вважаютьс¤ службовими особами р¤дов≥ прац≥вники,
¤к≥ за своЇю посадою виконують суто
виробнич≥ ≥ матер≥ально-техн≥чн≥ операц≥њ
(друкарка, техн≥чний секретар, пров≥дник
вагон≥в на зал≥зниц≥, шофер, охоронець).
√ромад¤нин
Ч субТЇкт п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
може бути визнаний службовою особою, а
значить ≥ субТЇктом злочин≥в у сфер≥
службовоњ д≥¤льност≥ лише тод≥, коли у
нього реально виникаЇ можлив≥сть
виконанн¤ вказаних у п. 1 прим≥тки до ст. 364
обовТ¤зк≥в. ј це можливо у випадку, коли
такий громад¤нин на умовах трудового
договору наймаЇ прац≥вник≥в дл¤ спри¤нн¤
йому у зд≥йсненн≥ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
«а таких обставин в≥н набуваЇ орган≥зац≥йно-розпор¤дчих
повноважень стосовно найманих прац≥вник≥в
(право ставити перед ними певн≥ завданн¤,
визначати розм≥р зароб≥тноњ плати,
розпор¤док робочого дн¤, застосовувати
дисципл≥нарн≥ ст¤гненн¤ тощо). «азначене
не поширюЇтьс¤ на випадки, коли спри¤нн¤
громад¤нинуЧсубТЇкту п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
зд≥йснюЇтьс¤ на умовах цив≥льно-правового
договору п≥др¤ду, а не трудового договору.
¬ласника
приватного п≥дприЇмства, ¤кий не маЇ
найманих прац≥вник≥в, не можна визнати
службовою особою, оск≥льки функц≥¤ми
службовоњ особи не може охоплюватись кер≥вництво
самим собою чи своњм власним майном. рим≥нально-правова
оц≥нка участ≥ такого власника приватного
п≥дприЇмства у вчиненн≥ злочину у
¬≥дпов≥дно
до п. 2 прим≥тки до ст. 364, службовими
особами визнаютьс¤ не лише громад¤ни ”крањни,
а й ≥ноземц≥ або особи без громад¤нства,
¤к≥ виконують ќбовТ¤зки, зазначен≥ в
пункт≥ 1 ц≥Їњ прим≥тки. ѕро пон¤тт¤ ≤ноземц¤
та особи без громад¤нства див. коментар до
ст. ст. 7 ≥ 8.
6. « субТЇктивноњ
сторони злочини у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥,
за вин¤тком службовоњ недбалост≥,
характеризуютьс¤ умисною формою вини.
«м≥ст
вини у злочинах з формальними складами (одержанн¤
хабара, даванн¤ хабара, провокац≥¤ хабара,
а також службове п≥дробленн¤, передбачене
ч. 1 ст. 366), включаЇ в себе усв≥домленн¤
винним сусп≥льне небезпечного характеру
вчинюваних д≥й ≥ бажанн¤ њх вчинити. ѕри
одержанн≥ хабара ≥ службовому п≥дробленн≥
св≥дом≥стю винного охоплюЇтьс¤ вчиненн¤ д≥¤нн¤
з використанн¤м свого службового
становища ≥ всупереч ≥нтересам служби.
”
злочинах у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥ з
матер≥альним складом вина визначаЇтьс¤
псих≥чним ставленн¤м до самого д≥¤нн¤ ≥ до
сусп≥льне небезпечних насл≥дк≥в, що
настали в результат≥ його вчиненн¤. ƒо
таких склад≥в належать злочини,
передбачен≥ ст. 364, ч. ч. 1 ≥ 3 ст. 365, ч. 2 ст. 366 ≥
ст. 367. “ри ≥з цих злочин≥в умисн≥. ” нормах
двох ≥з них пр¤мо йдетьс¤ про умисне
використанн¤ службовою особою влади або
службового становища всупереч ≥нтересам
служби (ст. 364), або умисне вчиненн¤ д≥й, ¤к≥
¤вно виход¤ть за меж≥ наданих законом прав
≥ повноважень (ст. 375), у третьому Ч про
умисний характер д≥й св≥дчить вживанн¤
терм≥на Узав≥домоФ ст.366). ѕри цьому псих≥чне
ставленн¤ службовоњ особи до настанн¤
вказаних у закон≥ насл≥дк≥в (≥стотноњ
шкоди або т¤жких насл≥дк≥в) може
характеризуватис¤ ¤к умисною, так ≥
необережною формою вини.
“аким
чином, при визначенн≥ субТЇктивноњ
сторони злочину у сфер≥ службовоњ д≥¤льност≥
необх≥дно, насамперед, встановити, що
службова особа: 1) усв≥домлювала факт
використанн¤ свого службового становища ≥
той факт,:що це суперечить ≥нтересам
служби; 2) передбачала, що так≥ д≥њ завдають
шкоди зм≥сту правильноњ роботи державного
чи ≥ншого апарату або створюють загрозу
настанн¤ такоњ шкоди, ≥ бажала вчинити
так≥ д≥њ. якщо при цьому винний передбачав
можлив≥сть запод≥¤нн¤ ≥стотноњ шкоди ≥
бажав цього або ставивс¤ до цього байдуже,
то все скоЇне охоплюЇтьс¤ одн≥Їю формою
вини Ч умислом (пр¤мим чи непр¤мим).
¬одночас, у випадках, коли службова особа
передбачала абстрактну можлив≥сть
настанн¤ сусп≥льне небезпечних насл≥дк≥в
(≥стотноњ шкоди або т¤жких насл≥дк≥в), але
легковажно розраховувала на њх в≥дверненн¤,
або взагал≥ не передбачала можливост≥
запод≥¤нн¤ ≥стотноњ шкоди чи т¤жких насл≥дк≥в,
однак, вчин¤ючи службове зловживанн¤,
перевищенн¤ влади або службових
повноважень чи службове п≥дробленн¤,
повинна була ≥ могла њх передбачити,
виникаЇ необх≥дн≥сть встановленн¤ двох
самост≥йних форм вини: умислу стосовно д≥¤нн¤
≥ необережност≥ стосовно насл≥дк≥в, що
настали,
ѕостанова
ѕ¬— є 2 в≥д 2 березн¤ 1973 р. Уѕро судову
практику в справах про обман покупц≥вФ (п.
14).
ѕостанова
ѕ¬— є 12 в≥д 27 грудн¤ 1985 р. Уѕро судову
практику в справах про перевищенн¤ влади
або посадових повноваженьФ (п. 5).
ѕостанова
ѕ¬— є ≤ в≥д 26 с≥чн¤ 1990р. Уѕро практику
розгл¤ду судами справ про в≥дпов≥дальн≥сть
за порушенн¤ законодавства про охорону
природи (п. п. 5. 7,9).
ѕостанова
ѕ¬— є 2 в≥дг 25 грудн¤ 1992 р. Уѕро судову
практику в справах про корислив≥ злочини
проти приватноњ власност≥Ф )п. 20).
ѕостанова
ѕ¬— є 12 в≥дг 7 жовтн¤ 1994 р. Уѕро судову
практику в справах про хабарництвоФ (п. 2).
ѕостанова
ѕ¬— є 5 в≥д 26 березн¤ 1999 р. Уѕро де¤к≥
питанн¤ застосуванн¤ законодавства про в≥дпов≥дальн≥сть
за ухиленн¤ в≥д сплати податк≥в, збор≥в, ≥нших
обовТ¤зкових платеж≥в У (п. п. 4, ≤«).
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|