____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л XI «Ћќ„»Ќ» ѕ–ќ“» Ѕ≈«ѕ≈ » –”’” “ј ≈ —ѕЋ”ј“ј÷≤ѓ “–јЌ—ѕќ–“”
1.
ѕорушенн¤ прац≥вником зал≥зничного,
водного або пов≥тр¤ного транспорту правил
безпеки руху або експлуатац≥њ транспорту,
а також недобро¤к≥сний ремонт
транспортних засоб≥в, кол≥й, засоб≥в
сигнал≥зац≥њ та звТ¤зку, ¤кщо це створило
небезпеку дл¤ житт¤ людей або настанн¤ ≥нших
т¤жких насл≥дк≥в,Ч
караютьс¤
виправними роботами на строк до двох рок≥в
або обмеженн¤м вол≥ на строк до трьох
рок≥в.
2.
“≥ сам≥ д≥¤нн¤, ¤кщо вони спричинили
потерп≥лому середньоњ т¤жкост≥ чи т¤жк≥
т≥лесн≥ ушкодженн¤ або запод≥¤ли велику
матер≥альну шкоду,Ч
караютьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д двох до
семи рок≥в.
3.
ƒ≥¤нн¤, передбачен≥ частинами першою
або другою ц≥Їњ статт≥, ¤кщо вони
спричинили загибель людей,Ч
караютьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д семи до
дванадц¤та рок≥в.
1 рим≥нальна
в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ правил
безпеки ртау або експлуатац≥њ р≥зних
вид≥в транспорту диференц≥йована залежно
в≥д виду транспорту, а також субТЇкта
злочину. ” ст. 276 встановлена в≥дпов≥дальн≥сть
за порушенн¤ правил безпеки руху та
експлуатац≥њ зал≥зничного, водного або
пов≥тр¤ного транспорту прац≥вниками цих
вид≥в транспорту, а також за недобро¤к≥сний
ремонт обТЇкт≥в, ¤к≥ належать до вказаних
вид≥в транспорту. ¬≥дпов≥дальн≥сть за
порушенн¤ правил безпеки польот≥в пов≥тр¤них
суден особами, ¤к≥ не Ї прац≥вниками пов≥тр¤ного
транспорту, передбачена ст 281, порушенн¤
правил безпеки автомототранспорту особою,
¤ка керуЇ транспортним засобом,Ч ст, 286, а
ст, 291 охоплюЇтьс¤ порушенн¤ чинних на
транспорт≥ вс≥х вид≥в правил, що
убезпечують рухТ, зд≥йснене ≥ншими
особами ¬ ≥нших статт¤х розд≥лу XI
ќсобливоњ частини передбачена в≥дпов≥дальн≥сть
за ≥нш≥ по-—¤ганн¤ на безпеку руху та
експлуатац≥њ транспорту.
2
ќсновним безпосередн≥м обТЇктом злочину,
передбаченого ст 276, Ї безпека руху або
експлуатац≥њ зал≥зничного, водного або
пов≥тр¤ного транспорту. …ого додатковим
факультативним обТЇктом можуть виступати
житт¤ ≥ здоровТ¤ особи, власн≥сть, довк≥лл¤
≥нш≥ блага.
ѕ≥д
безпекою руху або експлуатац≥њ розум≥ють
в≥дсутн≥сть не безпеки, такий стан, за
¤кого не запод≥юЇтьс¤ ≥ не може бути запод≥¤на
шкода життю ≥ здоровТю людей, власност≥, ≥ншим
соц≥альна ц≥нност¤м внасл≥док руху або
експлуатац≥њ джерел п≥двищеноњ не безпеки
транспортних засоб≥в в≥дпов≥дних вид≥в, а
також функц≥о нуванн¤ матер≥альноњ ≥нфраструктури
обТЇкт≥в транспорту.
3.
рим≥нальна в≥дпов≥дальн≥сть за ст 276
настаЇ тод≥, коли порушенн¤ повТ¤зане ≥з
функц≥онуванн¤м одного ≥з вид≥в
транспорту названих в диспозиц≥њ ц≥Їњ
статт≥,Ч зал≥зничного, водного чи пов≥тр¤ного.
ожний ≥з вид≥в транспорту включаЇ в себе
певну ≥нфра структуру Ч транспортн≥
засоби, шл¤хи сполученн¤ та м≥сц¤ базу
ванн¤, засоби управл≥нн¤ рухом. «алежно в≥д
характеру порушенн≥ вони виступають ¤к
предмети злочину чи знар¤дд¤ його
вчиненн¤
ƒо зал≥зничного
транспорту належать рейков≥ маг≥стральн≥ п≥дТњзн≥ шл¤хи ≥ належне до них
обладнанн¤ (перењзди, шлагбауми) рухомий
склад (локомотиви та вагони, дрезини),
засоби управл≥нн¤ сигнал≥зац≥њ та звТ¤зку.
ѕри цьому не мають значенн¤ в≥домча на
лежк≥сть обТЇкт≥в транспорту та форми
власност≥ на них. “обто кри м≥нальна в≥дпов≥дальн≥сть
за ст. 276 настаЇ при порушенн¤х, допущених
на зал≥зничному транспорт≥, належному ¤к
ћ“, так ≥ окре мим субТЇктам
господарюванн¤, включаючи метропол≥тен, п≥дТњзн
шл¤хи п≥дприЇмств, зал≥зничн≥ в≥тки,
прокладен≥ в карТЇрах, на л≥ сос≥ках тощо.
¬одночас не належать до зал≥зничного
транспорт) обТЇкти рейкового технолог≥чного
транспорту (цехов≥, шахтн≥), м≥ ський
рейковий транспорт (трамвањ, фун≥кулери,
монорельсов≥ до роги), а також канатн≥ п≥дйомники,
ескалатори тощо.
¬одний
транспорт включаЇ в себе плавуч≥ самох≥дн≥
≥ несамо х≥дн≥ засоби, ма¤ки та бакени,
причальн≥ споруди, призначен≥ дл¤
перевезенн¤ вантаж≥в та пасажир≥в,
риболовства. ƒо нього не на лежать в≥йськов≥
корабл≥, порушенн¤ правил вод≥нн¤ ¤ких
квал≥ф≥ куЇтьс¤ за ст. 417.
ѕов≥тр¤ний
транспорт Ч це цив≥льн≥ пов≥тр¤н≥ судна,
м≥сц¤ дл¤ њх приземленн¤ (аеродроми,
вертол≥тн≥ майданчики) з обладнанн¤м ¤ке
забезпечуЇ зл≥т ≥ посадку л≥тальних
апарат≥в, включаючи засобь звТ¤зку та
керуванн¤ пов≥тр¤ним рухом, сигнальн≥
вогн≥ тощо ≤прс пон¤тт¤
пов≥тр¤них суден див. коментар до гт.
269). Ќе належат≥ до обТЇкт≥в пов≥тр¤ного
транспорту апарати на пов≥тр¤н≥й подушо (¤к≥
тримаютьс¤ над землею чи водою завд¤ки
надлишковому типе пов≥тр¤ п≥д корпусом),
пов≥тр¤н≥ кул≥ без двигун≥в, парашути
ѕо рушенн¤ правил польот≥в або п≥дготовки
до них на в≥йськових л≥ тальних апаратах
квал≥ф≥куЇтьс¤ за ст. 416.
4.
ќбТЇктивна сторона злочину,
передбаченого ст. 276, включањ в себе. 1) д≥¤нн¤
у двох формах: а) порушенн¤ правил безпеки
рухл або експлуатац≥њ транспорту; б)
недобро¤к≥сний ремонт транспортних засоб≥в,
кол≥й, засоб≥в сигнал≥зац≥њ та звТ¤зку; 2)
насл≥дки, за лежно в≥д ¤ких диференц≥йована
в≥дпов≥дальн≥сть в р≥зних части нах ст. 276;
3) причинний звТ¤зок м≥ж д≥¤нн¤м ≥ насл≥дками,
що ни запод≥¤н≥.
ѕ≥д
правилами безлеки руху або експлуатац≥њ
транспорту сл≥д розум≥ти будь-¤кий
нормативно-правовий акт (¤кий може мати
назву не лише УправилаФ, а й У≥нструкц≥¤Ф,
Уположенн¤Ф, УнаказФ, УнастановаФ ≥, зв≥сно
ж, УзаконФ, УпостановаФ), в ¤кому
регламентуютьс¤ вимоги щодо убезпеченн¤
руху та експлуатац≥њ в≥дпов≥дних вид≥в
транспорту. ѕравила безпеки руху Ч це
правила, що регламентують повед≥нку ос≥б,
¤к≥ безпосередньо керують транспортними
засобами в≥д моменту початку руху (плаванн¤,
польоту) до його за-к≥нченн¤,, а також дають
обовТ¤зков≥ вказ≥вки щодо руху. ѕравила ж
експлуатац≥њ стосуютьс¤ використанн¤ ¤к
самих транспортних засоб≥в, так ≥ њхн≥х ек≥паж≥в,
а також систем та агрегат≥в, ¤к≥
забезпечують безавар≥йне функц≥онуванн¤
транспорту ≥ в процес≥ руху, ≥ при п≥дготовц≥
до поњздки, плаванн¤, польоту.
ѕорушенн¤
правил безпеки руху або експлуатац≥њ
транспорту пол¤гаЇ у вчиненн≥ д≥й,
заборонених такими правилами чи, навпаки,
у невиконанн≥ д≥й, ¤к≥ належить вчинити в≥дпов≥дно
до нормативне закр≥плених вимог. —тосовно
зал≥зничного транспорту Ч це, зокрема,,
перевищенн¤ швидкост≥; проњзд на
заборон¤ючий сигнал; початок руху без
дозволу; неподанн¤ встановлених сигнал≥в;
допуск до поњздки ос≥б, ¤к≥ не мають
належноњ п≥дготовки, не пройшли медичного
огл¤ду чи достатньо не в≥дпочили м≥ж поњздками.
Ќа водному транспорт≥ порушенн¤ може
пол¤гати, зокрема, у допуску до судновод≥нн¤
сторонн≥х чи належно не п≥дготовлених
ос≥б; в≥дсутност≥ контролю за виконанн¤м
розпор¤джень; незадов≥льн≥й орган≥зац≥њ
спостереженн¤ за навколишньою
обстановкою; невиконанн≥ маршрут≥в руху
чи вказ≥вок ос≥б, ¤к≥ управл¤ють
пересуванн¤м суден; невжитт≥ заход≥в до в≥дверненн¤
небезпеки. Ќа пов≥тр¤ному транспорт≥
найпоширен≥шими Ї так≥ порушенн¤, ¤к
перевантаженн¤ л≥таючих засоб≥в;
недотриманн¤ техн≥ки п≥лотуванн¤;
невиконанн¤ команд ос≥б, ¤к≥ управл¤ють
пов≥тр¤ним рухом; неправильн≥ вказ≥вки ек≥пажам
пов≥тр¤них суден; дозв≥л на вил≥т чи
посадку в неспри¤тливих (заборонених)
метеоролог≥чних умовах тощо.
Ќедобро¤к≥сний
ремонт транспортних засоб≥в, кол≥й, засоб≥в
сигнал≥зац≥њ та звТ¤зку пол¤гаЇ у
порушенн≥ технолог≥њ роб≥т, використанн≥
в ход≥ ремонту неналежних ≥нструмент≥в,
пристосувань, запасних частин ≥ витратних
матер≥ал≥в, в≥дсутност≥ випробувань п≥сл¤
ремонту чи проведенн≥ його не за повною
програмою тощо.
”
диспозиц≥њ ст. 276 пр¤мо не сказано, що
недобро¤к≥сний ремонт транспортних засоб≥в,
кол≥й, засоб≥в сигнал≥зац≥њ та звТ¤зку
також повТ¤заний з порушенн¤м в≥дпов≥дних
правил. ќднак факт недобро¤к≥сност≥
ремонту практично можна п≥дтвердити за
умови, коли констатовано недотриманн¤
нормативних вимог, ¤к≥ встановлено дл¤
виконанн¤ таких роб≥т. ÷е можуть бути
вимоги ¤к загального характеру, так ≥
спец≥альн≥, ¤к≥ стосуютьс¤ окремих вид≥в
транспортних засоб≥в, певних ремонтних
операц≥й.
Ќасл≥дки
у вигл¤д≥ створенн¤ небезпеки дл¤ житт¤
або здоровТ¤ людей або настанн¤ ≥нших
т¤жких насл≥дк≥в (ч. 1 ст. 276) Ч це так≥ зм≥ни
в навколишньому св≥т≥, насамперед в техн≥чному
стан≥ транспортних засоб≥в та ≥нших обТЇкт≥в
транспортноњ ≥нфраструктура, в обстановц≥
руху (зокрема взаЇмному розташуванн≥
транспортних засоб≥в), в стан≥, в ¤кому
перебувають особи, що керують
Ќебезпека
повинна загрожувати не будь-¤ким ц≥нност¤м,
а пр¤мо названим в диспозиц≥њ ч. 1 ст. 276.
“обто порушенн¤ маЇ бути таким, внасл≥док
¤кого можуть статис¤ загибель людей або
настали ≥нш≥ т¤жк≥ насл≥дки (зокрема т¤жк≥
т≥лесн≥ ушкодженн¤, велика матер≥альна
шкода, перерва у робот≥ транспорту).
ќск≥льки
запод≥¤нн¤ легкого т≥лесного ушкодженн¤ з
необережност≥ за загальним правилом не Ї
крим≥нальне караним, то реальне запод≥¤нн¤
такоњ шкоди внасл≥док авар≥њ на
транспорт≥ не т¤гне крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥.
ѕричинний
звТ¤зок м≥ж порушенн¤м правил безпеки
руху або експлуатац≥њ транспортних засоб≥в,
а також недобро¤к≥сним ремонтом ≥
передбаченими ст. 276 насл≥дками Ї тод≥,
коли д≥¤ або безд≥¤льн≥сть законом≥рно, з
необх≥дн≥стю пот¤гли за собою настанн¤
насл≥дк≥в. ÷е маЇ м≥сце тод≥, коли: одне д≥¤нн¤
одн≥Їњ особи т¤гне за собою насл≥дки; к≥лька
д≥¤нь одн≥Їњ особи викликають настанн¤
насл≥дк≥в; повед≥нка особи в сукупност≥ з
повед≥нкою ≥ншоњ особи породжуЇ насл≥дки.
ѕричинний
звТ¤зок м≥ж д≥¤нн¤м конкретноњ особи ≥
запод≥¤ною шкодою в≥дсутн≥й, ¤кщо без
цього д≥¤нн¤, лише п≥д впливом ≥нших
фактор≥в, насл≥дки не настали б.
5.
—убТЇкт злочину спец≥альний. ÷е
осудна особа, ¤ка дос¤гла 18-р≥чного в≥ку ≥
Ї прац≥вником зал≥зничного, водного або
пов≥тр¤ного транспорту (зг≥дно з чинними
правилами руху й експлуатац≥њ «ал≥зничного,
водного, пов≥тр¤ного транспорту та
ремонту його обТЇкт≥в до в≥дпов≥дних
вид≥в роб≥т допускаютьс¤ лише особи, ¤к≥
дос¤гай 18-р≥чного в≥ку). ќстанн¤ ознака
означаЇ, що така особа: а) перебуваЇ у
трудових в≥дносинах з в≥дпов≥дним
транспортним п≥дприЇмством; б) д≥њ вчинено
у звТ¤зку з виконанн¤м трудових обовТ¤зк≥в
по убезпеченню руху чи експлуатац≥њ або
проведенн¤м ремонту транспорта.
ќсоба,
¤ка не над≥лена вказаними вище ознаками
субТЇкта злочину, за д≥њ, внасл≥док ¤ких
сталис¤ транспортна авар≥¤ чи катастрофа
≥, в≥дпов≥дно, настали вказан≥ в ст. 276 насл≥дки,
п≥дл¤гаЇ в≥дпов≥дальност≥ за статт¤ми
про злочини проти житт¤ ≥ здоровТ¤ особи,
проти власност≥.
6.
—убТЇктивна сторона злочину
характеризуЇтьс¤ необережн≥стю.
7.
вал≥ф≥куючими ознаками злочину Ї
запод≥¤нн¤ ним: њњ потерп≥лому середньоњ
т¤жкост≥ чи т¤жких т≥лесних ушкоджень; 2}
великоњ матер≥альноњ шкоди (ч, 2 ст. 276), а
особливо квал≥ф≥куючою Ч загибель людей (ч.
« ст. 276).
¬елику
матер≥альну шкоду становл¤ть варт≥сть
знищених транспортних засоб≥в чи витрати
на ремонт пошкоджених, варт≥сть ≥нших
знищених або пошкоджених матер≥альних ц≥нностей,
витрати на в≥дновленн¤ руху, витрати на
компенсац≥ю за порушенн¤ невиконанн¤ умов
договор≥в перевезенн¤ пасажир≥в ≥ вантаж≥в;
в≥дшкодуванн¤ особам, ¤к≥ потерп≥ли внасл≥док
авар≥њ чи катастрофи, еколог≥чна шкода
тощо. «м≥стом ц≥Їњ ознаки охоплюЇтьс¤ лише
пр¤ма д≥йсна шкода- ¬елика матер≥альна
шкода Ч пон¤тт¤ оц≥ночне. ѕроте шкода дл¤
визнанн¤ њњ великою маЇ бути, принаймн≥, не
меншою, н≥ж шкода, визначена великою у
стосовно злочин≥в проти власност≥, критер≥њ
¤коњ закр≥плено в прим≥тц≥ 3 до ст. 185 (шкода,
¤ка перевищуЇ в 250 ≥ б≥льше раз≥в
неоподатковуваний м≥н≥мум.доход≥в
громад¤н на момент вчиненн¤ злочину).
ѕ≥д
загибеллю людей розум≥Їтьс¤ загибель хоча
б одн≥Їњ особи. ѕро пон¤тт¤ середньоњ
т¤жкост≥ ≥ т¤жкого т≥лесного ушкодженн¤
див. коментар до ст. ст. 121 ≥ 122.
ѕ (ст. 1).
«акон
”крањни СѕротранспортФв≥д 10 листопада 1994р.
«акон
”крањни Уѕро зал≥зничний транспортФ в≥д 4
липн¤ 1996 р.
—татут
зал≥зниць ”крањни. «атверджений
постановою ћ є457 в≥д 6 кв≥тн¤ 1958р.
ѕравила
техн≥чноњ експлуатац≥њ зал≥зниць ”крањни.
«атверджен≥ наказом ћ“ є411 в≥д 20 грудн¤ 1996р.
1.
”мисне руйнуванн¤ або пошкодженн¤
шл¤х≥в сполученн¤, споруд на них, рухомого
складу або суден, засоб≥в звТ¤зку чи
сигнал≥зац≥њ, а також ≥нш≥ д≥њ, спр¤мован≥
на приведенн¤ зазначених предмет≥в у
непридатний дл¤ експлуатац≥њ стан, ¤кщо це
спричинило чи могло спричинити авар≥ю поњзда,
судна або порушило нормальну роботу
транспорту, або створило небезпеку дл¤
житт¤ людей чи настанн¤ ≥нших т¤жких насл≥дк≥в,Ч
караютьс¤
штрафом до ста неоподатковуваних м≥н≥мум≥в
доход≥в громад¤н або виправними роботами
на строк до двох рок≥в, або позбавленн¤м
вол≥ на строк до трьох рок≥в.
2.
“≥ сам≥ д≥¤нн¤, ¤кщо вони спричинили
потерп≥лому середньоњ т¤жкост≥ чи т¤жк≥
т≥лесн≥ ушкодженн¤ або завдали великоњ
матер≥альноњ шкоди,Ч
караютьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д трьох до
восьми ронив.
3.
ƒ≥¤нн¤, передбачен≥ частинами першою
або другою ц≥Їњ статт≥, ¤кщо вони
спричинили загибель людей,Ч
караютьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д семи до пТ¤тнадц¤ти
рок≥в.
1.
ќсновним безпосередн≥м обТЇктом злочину
Ї безпека використанн¤ шл¤х≥в сполученн¤
≥ транспортних засоб≥в вс≥х вид≥в
транспорту, кр≥м трубопров≥дного. …ого
додатковим факультативним обТЇктом
можуть виступати житт¤ ≥ здоровТ¤ особи,
власн≥сть, ≥нш≥ блага.
2.
ѕредметом злочину Ї: 1) шл¤хи сполученн¤; 2)
споруди на них; 3) рухомий склад ≥ судна; 4)
засоби звТ¤зку ≥ сигнал≥зац≥њ.
Ўл¤хи
сполученн¤ Ч це зал≥зничне полотно з
рейками, шпалами, насипом на< маг≥стральних
≥ п≥дТњзних; шл¤хах; зл≥тн≥ смуги, дор≥жки
дл¤ вирулюванн¤; фарватери, канали;
автомоб≥льн≥ дороги. С—поруди на них Ч це
пасажирськ≥ платформи, навантажув.альноЧ
розвантажувальн≥ рампи, мости, в≥адуки,
тунел≥, естакади, .п≥дп≥рн≥ :—“≥н», с≥ткиТдл¤
попередженн¤ пад≥нн¤ кам≥нн¤, .приналн;
шлюзи, т¤гов≥ станц≥њ та опори фун≥кулер≥в,
канатних дор≥г, шлагбауми, бакени, ма¤ки,
шл¤хов≥ знаки.
ѕон¤тт¤
рухомий склад ≥ судна включаЇ в себе
транспортн≥ засоби, назван≥ в ст. 276 (див.
коментар до ц≥Їњ статт≥), ≥ вс≥ ≥нш≥ засоби,
призначен≥ дл¤ перем≥щенн¤ вантаж≥в або
пасажир≥в (зокрема автомоб≥л≥, автобуси,
тролейбуси, трамвањ, вагони фун≥кулера,
канатних та монорейкових дор≥г).
ƒо засоб≥в
звТ¤зку ≥ сигнал≥зац≥њ належать св≥тлофори,
семафори, локатори, системи телеметр≥њ ≥
дистанц≥йного керуванн¤, рад≥останц≥њ,
пеленгатори тощо.
—поруди
та засоби, ¤к≥ не убезпечують рух, а
виконують ≥нш≥ функц≥њ (наприклад, ≥нформац≥йн≥
табло дл¤ пасажир≥в, вантажн≥ крани), не Ї
предметом цього злочину, њх руйнуванн¤ або
пошкодженн¤ за на¤вност≥ п≥дстав квал≥ф≥куютьс¤
за статт¤ми про злочини проти власност≥
(ст. ст. 194, 196).
3.
ќбТЇктивна сторрна злочину включаЇ в
себе так≥ обовТ¤зков≥ ознаки, ¤к д≥¤нн¤,
насл≥дки та причинний звТ¤зок м≥ж д≥¤нн¤м
≥ насл≥дками ≥ може про¤витис¤ у таких
формах: 1) руйнуванн¤ зазначених вище
предмет≥в; 2) њх пошкодженн¤; 3) ≥нш≥ д≥њ,
спр¤мован≥ на приведенн¤ зазначених
предмет≥в у непридатний дл¤ експлуатац≥њ
стан.
ѕон¤тт¤
руйнуванн¤ Ї синон≥мом до терм≥н≥в Узруйнуванн¤Ф,
Узнищенн¤Ф. ѕро ц≥ пон¤тт¤ див. коментар
до ст. ст. 113, 194, 263. ѕро пон¤тт¤ пошкодженн¤
майна див. коментар до ст. 194.
≤нш≥ д≥њ,
спр¤мован≥ на приведенн¤ зазначених
предмет≥в у непридатний дл¤ експлуатац≥њ
стан, Ч це будь-¤к≥ д≥њ, внасл≥док ¤ких в≥дбуваютьс¤
зм≥ни, що унеможливлюють або ≥стотно
ускладнюють використанн¤ обТЇкт≥в
транспорту без шкоди дл¤ безпеки руху (вимкненн¤
живленн¤, п≥дключенн¤ обладнанн¤, ¤ке
спотворюЇ сигнали, п≥дкладенн¤ сторонн≥х
предмет≥в на шл¤хи сполученн¤ ≥ т.д.). ѕри
цьому сам≥ обТЇкти транспорту можуть ≥ не
пошкоджуватис¤, але њх безпечна
експлуатац≥¤ стаЇ неможливою.
ƒл¤ анал≥зованого
злочину характерним Ї настанн¤ насл≥дк≥в
двох р≥вн≥в, що сл≥д враховувати при.встановленн≥
причинного звТ¤зку та вини. Ќасл≥дки
першого р≥вн¤ (пром≥жн≥) повТ¤зан≥ з≥ зм≥ною
в самих обТЇктах транспорту Ч њх
руйнуванн¤м, пошкодженн¤м, приведенн¤м в
непридатний дл¤ експлуатац≥њ стан. “ак≥
насл≥дки настають обовТ¤зково, вони нев≥дд≥льн≥
в≥д д≥¤нн¤, однак њх настанн¤ ще не Ї
достатньою п≥дставою дл¤ настанн¤ крим≥нальноњ
в≥дпо-в≥дальнест≥ за ст, 277. “ака в≥дпов≥дальн≥сть
обумовлюЇтьс¤ також насл≥дками другого р≥вн¤:
1) спричиненн¤м авар≥њ поњзда, судна; 2)
можлив≥стю спричиненн¤ авар≥њ поњзда,
судна; 3) порушенн¤м нормальноњ роботи
транспорту; 4) створенн¤м небезпеки дл¤
житт¤ людей чи небезпеки настанн¤ ≥нших
т¤жких насл≥дк≥в (ч. ≤ ст. 277).
јвар≥¤
на транспорт≥ Ч це под≥¤, повТ¤зана з
пошкодженн¤м .рухомого складу або шл¤х≥в
сполученн¤ (з≥ткненн¤, сходженн¤ з рейок,
затопленн¤). ѕорушенн¤ нормальноњ роботи
транспорту охоплюЇ припиненн¤ руху, значн≥
порушенн¤ розкладу, необх≥дн≥сть значних
зусиль, засоб≥в, часу до л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в
авар≥њ тощо. ћожлив≥сть спричиненн¤
авар≥њ, а також створенн¤ небезпеки дл¤
житт¤ людей чи ≥нших т¤жких насл≥дк≥в
повинна бути реальною (див. коментар до ст.
283).
ѕричинний
звТ¤зок у цьому злочин≥ маЇ специф≥ку,
обумовлену характером насл≥дк≥в. “акий звТ¤зок
потр≥бно встановити: а) м≥ж д≥¤нн¤м субТЇкта
≥ зм≥нами в обТЇктах транспорту, тобто
довести, що саме повед≥нка особи пот¤гла
за собою њх руйнуванн¤, пошкодженн¤ чи
приведенн¤ в непридатний стан; б) м≥ж
руйнуванн¤м, пошкодженн¤м чи приведенн¤м
в непридатний стан обТЇкт≥в транспорту ≥
насл≥дками, вказаними в диспозиц≥њ в≥дпов≥дноњ
частини ст. 277.
4.
—убТЇкт злочину Ч осудна особа, ¤ка
дос¤гла 14-р≥чного в≥ку.
5 —убТЇктивна
сторона злочину характеризуЇтьс¤ умисним
ставленн¤м до руйнуванн¤, пошкодженн¤ або
приведенн¤ в непридатний дл¤ експлуатац≥њ
стан обТЇкт≥в транспорту ≥ необережним
ставленн¤м до насл≥дк≥в у вигл¤д≥ авар≥њ,
порушенн¤ нормальноњ роботи транспорту,
створенн¤ небезпеки або настанн¤ реальноњ
шкоди.
ѕри
умисному ставленн≥ до зазначених насл≥дк≥в
вчинене за на¤вност≥ п≥дстав маЇ
отримувати самост≥йну крим≥нально-правову
оц≥нку.
якщо
пошкодженн¤ шл¤х≥в сполученн¤ ≥
транспортних засоб≥в умисно вчин¤Їтьс¤ з
метою ослабленн¤ держави ≥ спр¤моване на
масове знищенн¤ людей, запод≥¤нн¤ т≥лесних
ушкоджень чи ≥ншоњ шкоди њхньому здоров ю,
то вчинене, за на¤вност≥ ≥нших обовТ¤зкових
ознак диверс≥њ, сл≥д квал≥ф≥кувати за ст.
113.
6.
вал≥ф≥куючими ознаками злочину Ї: 1)
спричиненн¤ потерп≥лому середньоњ
т¤жкост≥ чи т¤жких т≥лесних ушкоджень; 2)
запод≥¤нн¤ великоњ матер≥альноњ шкоди (ч. 2
ст. 277), а особливо квал≥ф≥куючою ознакою Ч
загибель людей (ч. « ст. 277).
ѕро
пон¤тт¤ середньоњ т¤жкост≥ ≥ т¤жких т≥лесних
ушкоджень див. коментар до ст. ст. 121 ≥ 122, а
про пон¤тт¤ великоњ матер≥альноњ шкоди ≥
загибел≥ людей Ч коментар до ст. 276.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|