____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л ≤
«Ћќ„»Ќ» ѕ–ќ“» ќ—Ќќ¬ Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќќѓ Ѕ≈«ѕ≈ » ” –јѓЌ»
1.
ƒержавна зрада, тобто д≥¤нн¤, умисно
вчинене громад¤нином ”крањни на шкоду
суверен≥тетов≥, територ≥альн≥й ц≥л≥сност≥
та недоторканност≥, обороноздатност≥,
державн≥й, економ≥чн≥й чи ≥нформац≥йн≥й
безпец≥ ”крањни: перех≥д на б≥к ворога в
умовах воЇнного стану або в пер≥од
збройного конфл≥кту, шпигунство, наданн¤ ≥ноземн≥й
держав≥, ≥ноземн≥й орган≥зац≥њ або њхн≥м
представникам допомоги в проведенн≥ п≥дривноњ
д≥¤льност≥ проти ”крањни,Ч караЇтьс¤
позбавленн¤м вол≥ на строк в≥д дес¤ти до пТ¤тнадц¤ти
рок≥в.
2.
«в≥льн¤Їтьс¤ в≥д крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥
громад¤нин ”крањни, ¤кщо в≥н на виконанн¤
злочинного завданн¤ ≥ноземноњ держави, ≥ноземноњ
орган≥зац≥њ або њх представник≥в н≥¤ких д≥й
не вчинив ≥ добров≥льно за¤вив органам
державноњ влади про св≥й звТ¤зок з ними та
про отримане завданн¤.
1.
ќбТЇктом злочину Ї державна безпека
”крањни у будь-¤к≥й њњ сфер≥.
¬≥дпов≥дно
до онцепц≥њ (основ державноњ пол≥тики)
нац≥ональноњ безпеки ”крањни нац≥ональна
(у тому числ≥ державна) безпека ”крањни
передбачаЇ в≥дсутн≥сть загрози у сферах:
пол≥тичн≥й, економ≥чн≥й, соц≥альн≥й, воЇнн≥й,
еколог≥чн≥й, науково-технолог≥чн≥й, ≥нформац≥йн≥й,
≥ пол¤гаЇ зокрема: у безпец≥ конституц≥йного
ладу ≥ державного суверен≥тету ”крањни,
невтручанн≥ у внутр≥шн≥ справи ”крањни з
боку ≥нших держав, в≥дсутност≥
сепаратистських тенденц≥й в окремих рег≥онах
та у певних пол≥тичних сил в ”крањн≥, непо-рушенн≥
принципу розпод≥лу влади, злагодженост≥
механ≥зм≥в забезпеченн¤ законност≥ ≥
правопор¤дку (в пол≥тичн≥й сфер≥); у в≥дсутност≥
проблем ресурсноњ, ф≥нансовоњ та
технолог≥чноњ залежност≥ нац≥ональноњ
економ≥ки в≥д ≥нших крањн, нев≥дплив≥ за
меж≥ ”крањни ≥нтелектуальних, матер≥альних
≥ ф≥нансових ресурс≥в
ƒержавна
безпека Ч це в≥дсутн≥сть загрози, стан
захищеност≥ життЇво важливих ≥нтерес≥в
держави в≥д внутр≥шн≥х ≥ зовн≥шн≥х загроз
в ус≥х вказаних вище сферах життЇд≥¤льност≥
держави. —еред ≥нших використанихТу
диспозиц≥њ ст. 111 пон¤ть, за допомогою ¤ких
визначаЇтьс¤ обТЇкт цього злочину,
пон¤тт¤ Удержавна безпекаФ Ї найб≥льш
широким, оск≥льки воно охоплюЇ в≥дсутн≥сть
загрози суверен≥тету, територ≥альн≥й ц≥л≥сност≥
та недоторканност≥, обороноздатност≥
держави. ѕроте воно Ї вужчим, н≥ж пон¤тт¤ Унац≥ональна
безпекаФ, ¤ке охоплюЇ, кр≥м безпеки
держави, також безпеку сусп≥льства й особи.
—уверен≥тет
держава означаЇ верховенство державноњ
влади, њњ самост≥йн≥сть усередин≥ крањни
та незалежн≥сть у м≥жнародних в≥дносинах,
¤ка може бути обмежена лише необх≥дн≥стю
виконувати договори ≥ зобовТ¤занн¤ в
галуз≥ м≥жнародних в≥дносин.
“еритор≥альна
ц≥л≥сн≥сть держави передбачаЇ, що вс≥
складов≥ територ≥њ держави (адм≥н≥стративно-територ≥альн≥
одиниц≥) перебувають в нерозривному взаЇмозвТ¤зку,
характеризуютьс¤ Їдн≥стю ≥ не мають
власного суверен≥тету.
“еритор≥альна
недоторканн≥сть Ч це захищен≥сть територ≥њ
крањни в ≥снуючих кордонах в≥д будь-¤ких
пос¤гань, що можуть стосуватис¤
незаконноњ зм≥ни територ≥њ ”крањни,
визначеноњ р≥шенн¤ми ¬ерховноњ –ади ”крањни
≥ м≥жнародними договорами ”крањни.
ќбороноздатн≥сть
означаЇ п≥дготовлен≥сть держави до
захисту в≥д зовн≥шньоњ збройноњ агрес≥њ
або збройного конфл≥кту. —кладовими такоњ
п≥дготовленост≥ Ї сукупн≥сть економ≥чного,
пол≥тичного, соц≥ального, наукового,
морально-психолог≥чного ≥ суто в≥йськового
потенц≥ал≥в. —тан обороноздатност≥ ”крањни
в≥дображають њњ моб≥л≥зац≥йн≥ можливост≥,
к≥льк≥сть ≥ ¤к≥сть «бройних —ил, њх здатн≥сть
швидко переходити на в≥йськовий стан,
орган≥зовано вступати у воЇнн≥ д≥њ та усп≥шно
виконувати завданн¤ по оборон≥ в≥д агрес≥њ.
2.
« обТЇктивноњ сторони державна зрада
може ви¤витис¤ у таких формах: 1) перех≥д на
б≥к ворога в умовах воЇнного стану або в
пер≥од збройного конфл≥кту; 2) шпигунство;
3) наданн¤ ≥ноземн≥й держав≥, ≥ноземн≥й
орган≥зац≥њ або њх представникам допомоги
в проведенн≥ п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти
”крањни.
ѕерех≥дна
б≥к ворога означаЇ, що громад¤нин ”крањни
надаЇ безпосередню допомогу держав≥, з
¤кою ”крањна на той час перебуваЇ у стан≥
в≥йни або збройного конфл≥кту. ¬
конкретних випадках цей злочин може
пол¤гати у вступ≥ на службу до певних в≥йськових
чи ≥нших формувань ворожоњ держави (пол≥ц≥њ,
каральних загон≥в, розв≥дки), наданн≥
засоб≥в дл¤ вчиненн¤ злочин≥в агентам
спецслужб ≥ноземних держав, усуненн≥
перешкод дл¤ њх вчиненн¤ або наданн≥
зазначеним агентам ≥ншоњ допомоги.
ѕерех≥д
на б≥к ворога Ї зак≥нченим злочином з того
моменту, коли громад¤нин ”крањни виконав в
≥нтересах ворога певн≥ д≥њ на
—пециф≥кою
ц≥Їњ форми державноњ зради Ї те, що вона
може бути вчинена лише в умовах воЇнного
стану або, хоча й у мирний час, але в пер≥од
збройного конфл≥кту.
¬оЇнний
стан Ч це особливий правовий режим (пол≥тико-еко-ном≥чна
ситуац≥¤), що вводитьс¤ в ”крањн≥ або в
окремих њњ м≥сцевост¤х у раз≥ збройноњ
агрес≥њ чи загрози нападу, небезпеки
державн≥й незалежност≥ ”крањни, њњ
територ≥альн≥й ц≥л≥сност≥ та передбачаЇ
наданн¤ в≥дпов≥дним органам державноњ
влади, в≥йськовому командуванню ≥ органам
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ повноважень,
необх≥дних дл¤ в≥дверненн¤ загрози та
забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки, а
також тимчасове, зумовлене загрозою,
обмеженн¤ конституц≥йних прав та свобод
людини й громад¤нина ≥ прав та законних ≥нтерес≥в
юридичних ос≥б ≥з зазначенн¤м строку д≥њ
цих обмежень.
¬оЇнний
стан в ”крањн≥ або в окремих њњ м≥сцевост¤х
вводитьс¤ за пропозиц≥Їю –ади нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони ”крањни указом
ѕрезидента ”крањни, ¤кий п≥дл¤гаЇ
затвердженню ¬ерховною –адою ”крањни
прот¤гом двох дн≥в з моменту зверненн¤
ѕрезидента ”крањни. –ежим воЇнного стану
≥снуЇ, зокрема, в часових межах в≥д дн¤ ≥
часу оголошенн¤ ¬ерховною –адою ”крањни
за поданн¤м ѕрезидента ”крањни стану в≥йни
≥ до дн¤ ≥ часу оголошенн¤ ¬ерховною –адою
”крањни за поданн¤м ѕрезидента ”крањни
про укладенн¤ миру.
ѕон¤тт¤
збройний конфл≥кт маЇ самост≥йне правове
значенн¤ дл¤ квал≥ф≥кац≥њ, ¤кщо такий
конфл≥кт в≥дбуваЇтьс¤ поза межами воЇнного
стану Ч у раз≥ фактичного початку воЇнних
д≥й, але ще до оголошенн¤ воЇнного стану,
або взагал≥ у мирний час. ¬ контекст≥ ст. 111
це пон¤тт¤ Ї юридичним синон≥мом до
пон¤тт¤ бойова обстановка, зм≥ст ¤кого
розкрито у коментар≥ до ст. 402.
Ќе Ї
ворожими незаконн≥ формуванн¤
сепаратистського, ультрареакц≥йного
характеру, ¤к≥ ведуть боротьбу з лег≥тимними
органами влади ”крањни. ѕроте перех≥д на
б≥к ворога в пер≥од збройного конфл≥кту
може мати м≥сце ≥ в форм≥ вступу
громад¤нина ”крањни до угруповань
терористичного характеру, диверс≥йних
загон≥в, ¤к≥ розпалюють прикордонн≥ конфл≥кти,
порушують недоторканн≥сть морського
простору ”крањни тощо.
ѕерех≥д
на б≥к ворога, поЇднаний з незаконним
перетинанн¤м державного кордону ”крањни,
потребуЇ додатковоњ квал≥ф≥кац≥њ за ст. 331,
а поЇднаний з переправленн¤м людини (наприклад,
воЇначальника або в≥домого вченого в
галуз≥ озброЇнн¤) через державний кордон
”крањни дл¤ оплатноњ передач≥ з метою,
наприклад, використанн¤ у збройних конфл≥ктах
чи експлуатац≥њ њњ прац≥, Ч за ст. ст. 149 ≥
332.
ѕро
пон¤тт¤ шпигунство, його предмет, обТЇктивну
≥ субТЇктивну сторони див. коментар до ст.
114.
Ќаданн¤
≥ноземн≥й держав≥, ≥ноземн≥й орган≥зац≥њ
або њх представникам допомоги у проведенн≥
п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти ”крањни пол¤гаЇ
у спри¤нн≥ њх можливим чи д≥йсним зусилл¤м
запод≥¤ти шкоду державн≥й безпец≥ ”крањни.
ѕ≥дривною
сл≥д визнавати будь-¤ку д≥¤льн≥сть, повТ¤зану:
з≥
спробою зм≥ни системи вищих орган≥в
державноњ влади нелег≥тимним шл¤хом (це
можуть бути д≥њ, спр¤мован≥ на
насильницьку зм≥ну чи поваленн¤ конституц≥йного
ладу або на захопленн¤ державноњ влади,
пос¤ганн¤ на житт¤ державного д≥¤ча тощо);
з
втручанн¤м у м≥жнародну пол≥тику ”крањни (наприклад,
несанкц≥оноване в≥дпов≥дними органами
державноњ влади ”крањни роз≥рванн¤
дипломатичних чи консульських стосунк≥в з
≥ншою державою, зрив важливих м≥ждержавних
переговор≥в або глобальних м≥ждержавних
форум≥в);
з
втручанн¤м у внутр≥шню пол≥тику (скаж≥мо,
орган≥зац≥¤ м≥жконфес≥йних, м≥жетн≥чних
та ≥нших конфл≥кт≥в, розпалюванн¤
сепаратистських настроњв серед населенн¤
окремих рег≥он≥в, ф≥нансуванн¤, оснащенн¤
чи ≥нше забезпеченн¤ незаконних збройних
формувань на територ≥њ ”крањни, орган≥зац≥¤
≥нформац≥йноњ експанс≥њ з боку ≥нших
держав);
з≥
спробою зм≥ни територ≥њ ”крањни (орган≥зац≥¤
не передбачених онституц≥Їю ”крањни
референдум≥в тощо);
з≥
спробою знизити обороноздатн≥сть ”крањни
(орган≥зац≥¤ ≥ вчиненн¤ диверс≥й у форм≥ д≥й,
спр¤мованих на зруйнуванн¤ обТЇкт≥в, ¤к≥
мають важливе оборонне значенн¤,
прийн¤тт¤ р≥шень про згортанн¤ наукових
досл≥джень у галуз≥ в≥йськовоњ науки ≥
техн≥ки, св≥доме гальмуванн¤ приведенн¤
моб≥л≥зац≥йних план≥в у в≥дпов≥дн≥сть до
сучасних умов, винах≥д спец≥альних
в≥рус≥в чи внесенн¤ њх у компТютерн≥
системи з метою утрудненн¤ њхньоњ роботи
або знищенн¤ накопиченоњ на магн≥тних
нос≥¤х важливоњ дл¤ виконанн¤ завдань
оборони ≥нформац≥њ тощо);
з≥
створенн¤м умов дл¤ д≥¤льност≥ на територ≥њ
”крањни ≥ноземних розв≥док (вербуванн¤
агентури серед жител≥в ”крањни, п≥дб≥р
кандидат≥в-дл¤ вербуванн¤.та завчасний п≥дкуп
службових ос≥б, зокрема тих, що допущен≥ до
≥нформац≥њ Уособливоњ важливост≥Ф, п≥дготовка
¤вочних квартир, наданн¤ допомоги у
придбанн≥ документ≥в прикритт¤ дл¤ ≥ноземних
розв≥дник≥в, влаштуванн¤ њх на посади, повТ¤зан≥
з можлив≥стю доступу до конф≥денц≥йноњ ≥нформац≥њ);
з
ужитт¤м заход≥в щодо посиленн¤ економ≥чноњ
залежност≥ ”крањни в≥д ≥нших держав (≥н≥ц≥юванн¤
роз≥рванн¤ торговельних звТ¤зк≥в ”крањни
з ≥ншими державами, п≥дписанн¤ в≥д ≥мен≥
”крањни ¤вно економ≥чно невиг≥дних дл¤
нењ зовн≥шньоеконом≥чних контракт≥в,
вчиненн¤ диверс≥й у форм≥ д≥й, спр¤мованих
на зруйнуванн¤ обТЇкт≥в, ¤к≥ мають
важливе народногосподарське значенн¤)
тощо.
“аким
чином, види п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти
”крањни можуть бути р≥зноман≥тними. –≥зний
вигл¤д може мати й допомога у проведТенн≥
такоњ д≥¤льност≥. ¬она може надаватис¤
шл¤хом орган≥зац≥њ чи виконанн¤
конкретного злочину, схиленн¤ до
державноњ зради ≥нших ос≥б, усуненн¤
перешкод дл¤ вчиненн¤ певних д≥¤нь тощо.
«ак≥нченим
злочин у ц≥й форм≥ Ї з моменту вчиненн¤ в≥дпов≥дного
д≥¤нн¤, ¤ким особа надала допомогу в
проведенн≥ п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти
”крањни.
¬чиненн¤
громад¤нином ”крањни дл¤ наданн¤ ≥ноземн≥й
держав≥, ≥ноземн≥й орган≥зац≥њ або њх
представникам допомоги у проведенн≥ п≥дривноњ
д≥¤льност≥ проти ”крањни ≥нших злочин≥в,
наприклад д≥й, спр¤мованих на
насильницьку зм≥ну чи поваленн¤ конституц≥йного
ладу або на захопленн¤ державноњ влади,
пос¤ганн¤ на житт¤ державного д≥¤ча,
пос¤ганн¤ на житт¤ представника ≥ноземноњ
держави, диверс≥њ, пропаганди в≥йни,
орган≥зац≥њ масових заворушень, створенн¤
не передбачених законодавством воЇн≥зованих
формувань, потребуЇ додатковоњ квал≥ф≥кац≥њ
за в≥дпов≥дними статт¤ми ќсобливоњ
частини .
”
випадках, коли певн≥ д≥њ громад¤нина ”крањни,
повТ¤зан≥ з фактичним наданн¤м допомоги у
проведенн≥ п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти
”крањни шл¤хом скоЇнн¤ ≥нших злочин≥в,
були вчинен≥ за його власною ≥н≥ц≥ативою з
метою продемонструвати свою ло¤льн≥сть до
≥ноземноњ держави, ≥ноземноњ орган≥зац≥њ
або њх представника ≥ за допомогою цього
встановити звТ¤зок з ними, њх у раз≥
реальноњ сукупност≥ злочин≥в також сл≥д
квал≥ф≥кувати за ст. 111 та в≥дпов≥дними ≥ншими
статт¤ми ќсобливоњ частини .
«мова
винного з ≥ншою особою про насильницьку зм≥ну
чи поваленн¤ конституц≥йного ладу або про
захопленн¤ державноњ влади квал≥ф≥куЇтьс¤
т≥льки за ч. 1 ст. 109, проте змова
громад¤нина ”крањни з представником ≥ноземноњ
держави чи ≥ноземноњ орган≥зац≥њ, зм≥стом
¤коњ Ї отримане першим в≥д другого
завданн¤ вчинити д≥њ по насильницьк≥й зм≥н≥
чи поваленню конституц≥йного ладу або по
захопленню державноњ влади, квал≥ф≥куютьс¤
за сукупн≥стю злочин≥в, передбачених ч. 1
ст. 109 ≥ ч. 1 ст. 111.
≤ноземна
держава Ч це будь-¤ка держава, кр≥м ”крањни,
незалежно в≥д того, чи визнана вона ”крањною
¤к суверенна ≥ чи маЇ ”крањна з нею
дипломатичн≥ в≥дносини.
ѕ≥д ≥ноземною
орган≥зац≥Їю, ¤к випливаЇ з≥ зм≥сту
диспозиц≥њ ст. 111, сл≥д розум≥ти будь-¤ку
державну чи недержавну установу, п≥дприЇмство,
обТЇднанн¤, орган ≥ншоњ крањни, у тому
числ≥ пол≥тичну парт≥ю, рел≥г≥йну орган≥зац≥ю,
комерц≥йне п≥дприЇмство, а також м≥ждержавну
чи м≥жнародну орган≥зац≥ю, у тому числ≥
неоф≥ц≥йну, нелег≥тимну чи злочинну (Ут≥ньовийФ
ур¤д у вигнанн≥, м≥жнародна терористична
орган≥зац≥¤ тощо), кр≥м оф≥ц≥йноњ м≥жнародноњ
орган≥зац≥њ, членом ¤коњ Ї ”крањна. ≤ноземною
орган≥зац≥Їю Ї також в≥йськова, пол≥тична,
економ≥чна, ф≥нансова, прикордонна чи ≥нша
розв≥дка.
ѕредставник
≥ноземноњ держави або ≥ноземноњ орган≥зац≥њ
Ч це особа, ¤ка уповноважена виражати ≥нтереси
т≥Їњ чи ≥ншоњ ≥ноземноњ держави (≥ноземноњ
орган≥зац≥њ) та д≥Ї в≥д њњ ≥мен≥ або
представл¤Ї њњ за спец≥альним
повноваженн¤м, у тому числ≥ таЇмним (не оф≥ц≥йним).
ƒо представник≥в ≥ноземних держав сл≥д,
зокрема, в≥дносити глав та член≥в
дипломатичних представництв (посл≥в,
посланник≥в, пов≥рених у справах, радник≥в,
аташе), консульських установ (генеральних
консул≥в, консул≥в, в≥це-консул≥в,
консульських агент≥в), ос≥б, що включен≥ до
парламентських ≥ ур¤дових делегац≥й ≥ноземних
держав ¤к њх члени, та знаход¤тьс¤ на
територ≥њ ”крањни з оф≥ц≥йними чи неоф≥ц≥йними
дорученн¤ми. Ќе маЇ значенн¤, представл¤Ї
особа державу, ¤ка визнана чи не визнана
”крањною ¤к суверенна, або орган≥зац≥ю,
¤ка Ї законною чи незаконною. р≥м того, ≥ноземною
за певних обставин може бути визнана й
орган≥зац≥¤, зареЇстрована в ”крањн≥, а
представником ≥ноземноњ орган≥зац≥њ не
обовТ¤зково Ї ≥ноземець чи особа без
громад¤нства.
3.
—убТЇктом державноњ зради у будь-¤к≥й
њњ форм≥ може бути т≥льки громад¤нин ”крањни,
¤кий дос¤г 16-р≥чного в≥ку. ѕро пон¤тт¤
громад¤нин ”крањни див. коментар до ст. 7.
якщо п≥д
час провадженн¤ у справ≥ буде встановлено,
що особа, ¤ка обвинувачуЇтьс¤ у державн≥й
зрад≥, маЇ, кр≥м украњнського, ще й
громад¤нство ≥ншоњ держави, сл≥д виходити
≥з того, що набутт¤ нею ≥ноземного
громад¤нства виключаЇ њњ ≥з числа
громад¤н ”крањни. “ому вчинен≥ нею
шпигунськ≥ д≥њ сл≥д квал≥ф≥кувати за ст.
114, а- д≥¤нн¤, вчинен≥ нею в ≥нших формах ≥з
числа передбачених ст. 111, Ч за в≥дпов≥дними
≥ншими статт¤ми ќсобливоњ частини , ¤кщо
фактично вчинене м≥стить склад ≥ншого
злочину.
«а
сукупн≥стю злочин≥в, передбачених ст. ст.
111 ≥ 114, д≥¤нн¤ може бути квал≥ф≥коване лише
у раз≥, ¤кщо шпигунськ≥ д≥њ прот¤гом
певного пер≥оду особа вчинювала, будучи
громад¤нином ”крањни, а прот¤гом ≥ншого
пер≥оду Ч будучи ≥ноземцем.
‘акт вињзду
громад¤нина ”крањни з ”крањни нав≥ть дл¤
пост≥йного проживанн¤ в ≥нш≥й крањн≥ ще не
виключаЇ його ≥з сфери в≥дносин з украњнською
державою. “ому, наприклад, передача такою
особою представникам ≥ноземноњ держави в≥домостей,
що становл¤ть державну таЇмницю, квал≥ф≥куЇтьс¤
за ст. 111.
ѕитанн¤
про прит¤гненн¤ до в≥дпов≥дальност≥ за ст.
ст. 27 ≥ 111 ¤к орган≥затор≥в, п≥дбурювач≥в чи
пособник≥в державноњ зради представник≥в
≥ноземноњ держави чи ≥ноземноњ орган≥зац≥њ
звичайно постаЇ т≥льки у тому випадку,
коли законодавство ”крањни ≥ м≥жнародн≥
договори не виключають можливост≥ њх п≥дсудност≥
у крим≥нальних справах судам ”крањни у звТ¤зку
з дипломатичною недоторканн≥стю або ≥ншими
п≥дставами (див. коментар до ст. 6).
якщо
зраджуЇ держав≥ службова особа,
використовуючи при цьому владу чи
службове становище, њњ д≥њ сл≥д квал≥ф≥кувати
за сукупн≥стю злочин≥в, передбачених ст.
ст. 111 ≥ 364 (423), а ¤кщо вона це робить за хабар,
то додатково ≥ за ст. 368.
4.
—убТЇктивна сторона державноњ зради
характеризуЇтьс¤ виною у вигл¤д≥ пр¤мого
умислу. ѕри вчиненн≥ державноњ зради
винний усв≥домлюЇ, що в≥н зд≥йснюЇ перех≥д
на б≥к ворога в умовах воЇнного стану або в
пер≥од збройного конфл≥кту (вчинюЇ
шпигунськ≥ д≥њ, надаЇ ≥ноземн≥й держав≥, ≥ноземн≥й
орган≥зац≥њ або њх представникам допомогу
в проведенн≥ п≥дривноњ д≥¤льност≥ проти
”крањни) ≥ бажаЇ цього.
—лова Уна
шкоду суверен≥тетов≥, територ≥альн≥й ц≥л≥сност≥
та недоторканност≥, обороноздатност≥,
державн≥й, економ≥чн≥й чи ≥нформац≥йн≥й
безпец≥ ”крањниФ визначають субТЇктивну
спр¤мован≥сть д≥й винного ≥ не Ї
характеристикою сусп≥льне небезпечних
насл≥дк≥в д≥¤нн¤. ‘акт запод≥¤нн¤ вказаноњ
шкоди не маЇ значенн¤ дл¤ квал≥ф≥кац≥њ д≥¤нн¤
за ст. 111. ѕроте фактичне спричиненн¤ д≥¤ми
винного
такоњ шкоди створюЇ п≥дстави дл¤
додатковоњ квал≥ф≥кац≥њ його д≥¤нн¤ за ≥ншою
статтею (наприклад, за ст. 112). ќкремоњ
уваги потребуЇ встановленн¤ мети вчиненн¤
в≥дпов≥дних д≥й при державн≥й зрад≥. “ак,
при вчиненн≥ цього злочину у перш≥й його
форм≥ мета вчиненн¤ в≥дпов≥дних д≥й маЇ
враховуватис¤ дл¤ правильноњ квал≥ф≥кац≥њ.
Ќаприклад, так≥ д≥њ, передбачен≥ ст. ст. 427,
429, 431, 430, ¤к здача ворогов≥ начальником вв≥рених
йому в≥йськових сил, не зумовлене бойовою
обстановкою залишенн¤ ворогов≥ укр≥плень,
бойовоњ та спец≥альноњ техн≥ки чи ≥нших
засоб≥в веденн¤ в≥йни, самов≥льне
залишенн¤ пол¤ бою п≥д час бою або в≥дмова
п≥д час бою д≥¤ти зброЇю, вчинен≥ з метою
спри¤нн¤ ворогов≥, добров≥льна участь в≥йськовополоненого
у роботах, ¤к≥ мають воЇнне значенн¤, або в
≥нших заходах, ¤к≥ зав≥домо можуть запод≥¤ти
шкоду ”крањн≥, а так само насильство над ≥ншим
в≥йськовополоненим чи жорстоке
поводженн¤ з ним з метою припинити таку, що
провадилась останн≥м у табор≥, д≥¤льн≥сть,
спр¤мовану на шкоду ворогов≥, мають квал≥ф≥куватис¤
за ст. 111 ¤к перех≥д на б≥к ворога в умовах
воЇнного стану або в пер≥од збройного
конфл≥кту або ¤к наданн¤ ≥ноземн≥й
держав≥ допомоги у проведенн≥ п≥дривноњ д≥¤льност≥
проти ”крањни, а добров≥льна здача в полон
з метою участ≥ у воЇнних д≥¤х на боц≥
ворога Ч ¤к готуванн¤ до злочину,
передбаченого ст. 111.
ћотивами
державноњ зради можуть бути користь,
помста, бажанн¤ полегшити вињзд на пост≥йне
м≥сце проживанн¤ в ≥нш≥й крањн≥ тощо.
5.
„. 2 ст. 111 визначаЇ спец≥альну п≥дставу
зв≥льненн¤ в≥д крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥,
¤ке може мати м≥сце за на¤вност≥ трьох
умов в њх сукупност≥: 1) субТЇктом зв≥льненн¤
Ї лише такий громад¤нин ”крањни, ¤кий
вступив у звТ¤зок з ≥ноземною державою, ≥ноземною
орган≥зац≥Їю або њх представниками й
отримав њх злочинне завданн¤; 2) цей
громад¤нин не вчинив жодних д≥й на
виконанн¤ злочинного завданн¤ ≥ноземноњ
держави, ≥ноземноњ орган≥зац≥њ або њх
представник≥в; 3) в≥н добров≥льно за¤вив
органам влади ”крањни про св≥й звТ¤зок з ≥ноземною
державою, ≥ноземною орган≥зац≥Їю або њх
представниками та про отримане завданн¤.
≤з
зазначеного випливаЇ, що вказан≥ умови
практично унеможливлюють застосуванн¤ на
практиц≥ норми ч. 2 ст. 111, оск≥льки:
а) саме
по соб≥ встановленн¤ звТ¤зку з ≥ноземною
державою, ≥ноземною орган≥зац≥Їю або њх
представниками й отриманн¤ в≥д них
злочинного завданн¤ при пр¤мому умисл≥ на
державну зраду Ї готуванн¤м до державноњ
зради (без такого умислу Ч лише ви¤вленн¤м
нам≥ру). “ому, ¤кщо громад¤нин ”крањни,
встановивши вказаний звТ¤зок ≥ отримавши
в≥дпов≥дне злочинне завданн¤, не вчинив н≥¤ких
д≥й ≥ добров≥льно в≥дмовивс¤ в≥д
продовженн¤ реал≥зац≥њ свого нам≥ру, то Ч
незалежно в≥д того, за¤вив в≥н органам
державноњ влади про вказаний звТ¤зок або
не зробив цього, Ч п≥дстав дл¤ прит¤гненн¤
його до крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ за
ст. 111 немаЇ (зг≥дно з≥ ст. 17 справа маЇ
бути закрита за п. 2 ст. б ѕ );
б)
громад¤нин, ¤кий вчинив державну зраду за
власною ≥н≥ц≥ативою, без в≥дпов≥дного
завданн¤ ≥ноземноњ держави, ≥ноземноњ
орган≥зац≥њ або њх представник≥в, маЇ
прит¤гатис¤ до в≥дпов≥дальност≥ за ст. 111.
Ќорма ч. 2 ст. 111 на такого громад¤нина не
поширюЇтьс¤;
в) у
випадку зак≥нченоњ державноњ зради особа
також маЇ прит¤гатис¤ до в≥дпов≥дальност≥
за ст. 111. ѕри цьому сл≥д мати на уваз≥, що
державна зрада Ї зак≥нченим злочином не з
моменту встановленн¤ звТ¤зку з ≥ноземною
державою, ≥ноземною орган≥зац≥Їю або њх
представниками чи з моменту отриманн¤ в≥д
них злочинного завданн¤, а з моменту
вчиненн¤ певних конкретних д≥й на шкоду
”крањн≥: вступу до лав ворожоњ арм≥њ,
початку збиранн¤ в≥домостей, що
становл¤ть державну таЇмницю, з метою њх
наступноњ передач≥ вказаному адресату
тощо. якщо ж привТ¤зувати момент зак≥нченн¤
злочину до моменту встановленн¤ вказаного
звТ¤зку, .то в≥дпов≥дн≥ д≥¤нн¤, вчинен≥
громад¤нином ”крањни за власною ≥н≥ц≥ативою,
виходитимуть за меж≥ складу цього злочину
≥, за в≥дсутност≥ проти-правност≥ ¤к обовТ¤зковоњ
ознаки злочину (ст. 11), не можуть пот¤гнути
крйм≥йальноњ в≥дпов≥дальност≥, х≥ба що
фактично вчинене д≥¤нн¤ м≥ститиме склад ≥ншого
злочину.
ќтже,
норма ч. 2 ст. 111 маЇ бути застосована лише у
випадку, коли громад¤нин ”крањни,
отримавши злочинне завданн¤ ≥ноземноњ
держави, ≥ноземноњ орган≥зац≥њ або њх
представник≥в, добров≥льно за¤вив органам
державноњ влади про св≥й звТ¤зок з ними та
про отримане завданн¤ ≥, хоча й не вчинив
на його виконанн¤ н≥¤ких д≥й, але не в≥дмовивс¤
остаточно в≥д його виконанн¤.
ƒобров≥льн≥сть
у ч. 2 ст. 111 означаЇ, що особа не примушуЇтьс¤
до зазначеноњ за¤ви органами державноњ
влади ”крањни, службовими особами, робить
њњ не в результат≥ насильства чи примусу ≥
не про людське око, ≥ що вона маЇ можлив≥сть
≥ надал≥ певний (можливо, досить тривалий)
час приховувати в≥д них факт свого звТ¤зку
з ≥ноземною державою, ≥ноземною орган≥зац≥Їю
або њх представниками. ƒобров≥льною за¤ва
буде ≥ тод≥, коли особа зробила њњ п≥д
впливом своњх родич≥в чи близьких, у тому
числ≥ й тих, ¤к≥ Ї представниками
компетентних орган≥в влади ”крањни.
ƒобров≥льн≥сть не матиме м≥сц¤, ¤кщо особа
з≥зналась про звТ¤зок з ≥ноземною
державою, ≥ноземною орган≥зац≥Їю або њх
представниками п≥сл¤ предТ¤вленн¤ њй
доказ≥в такого звТ¤зку п≥сл¤ початку
проведенн¤ до-судового розсл≥дуванн¤ у
крим≥нальн≥й справ≥.
ѕ≥д
органами державноњ влади ”крањни, про ¤к≥
йдетьс¤ у ч. 2 ст. 111, сл≥д розум≥ти т≥ органи,
до компетенц≥њ ¤ких входить вир≥шенн¤
питанн¤ про зв≥льненн¤ в≥д крим≥нальноњ
в≥дпов≥дальност≥ за державну зраду, Ч
органи —лужби безпеки ”крањни чи
прокуратури. ¬одночас п≥д час перебуванн¤
громад¤нина ”крањни за кордоном такими
органами влади дл¤ громад¤нина ”крањни
можуть бути дипломатичн≥ представництва ≥
консульськ≥ установи ”крањни.
онституц≥¤
”крањни (п. 9 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч-.1 ст. 106).
¬≥денська
конвенц≥¤ про дипломатичн≥ в≥дносини в≥д
18 кв≥тн¤ 1961 р. (п.п ≤ ≥ 2 ст. 32).
«акон
”крањни ѕро
оборону ”крањни в редакц≥њ в≥д 5 жовтн¤ 2000
р. (ст. 1, 171.
«акон
”крањни ѕро правовий режим воЇнного стануФ
в≥д 6 кв≥тн¤ 2000 р. (ст. ст. 1, 5).
«акон
”крањни Уѕро громад¤нство ”крањниФ в
редакц≥њ в≥д 18с≥чн¤2001р. (ст. ≤).
онцепц≥¤
(основи державноњ пол≥тики) нац≥ональноњ
безпеки ”крањни. —хвалена постановою ¬– є
3/97-¬– в≥д 16 с≥чн¤ 1997 р.
ѕоложенн¤
про дипломатичн≥ представництва та
консульськ≥ установи ≥ноземних держав в
”крањн≥. «атверджене указом ѕрезидента
”крањни є 198/93 в≥д 10 червн¤ 1993р. (п. п. 13, 25).
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|