____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава I
Поняття
та загальна характеристика державного
будівництва та місцевого самоврядування в
Україні
Державне
будівництво і місцеве самоврядування може
бути охарактеризоване як юридична наука
та навчальна дисципліна.
Як
юридична наука - це підгалузь українського
державознавства і самоврядування, що
включає в себе систему знань про порядок
організації і діяльності всієї системи
державних органів і органів місцевого
самоврядування в Україні, яка вивчає форми
і методи здійснення завдань і функцій цих
органів з керівництва державним,
господарським, соціально-культурним
будівництвом та реалізації правосуддя,
контролю і нагляду за виконанням
законодавства і місцевого самоврядування.
Звідси
предметом науки державного будівництва і
місцевого самоврядування є дослідження
організації і діяльності органів держави
і органів місцевого самоврядування.
Це
означає, що названа юридична наука вивчає:
а)
порядок утворення державних органів і
органів місцевого самоврядування;
6)
завдання і мету кожного з утворених
державних органів і органів місцевого
самоврядування;
в)
порядок діяльності органів держави та
органів місцевого самоврядування:
г)
функції діяльності названих органів;
д)
форми і методи діяльності органів держави
і місцевого самоврядування;
е)
взаємозв'язок державних органів і органів
місцевого самоврядування з політичними
партіями, рухами, фондами, громадськими
організаціями та трудовими колективами:
є)
нормативне закріплення та регулювання
названих відносин та ін.
Методологічну
основу науки державного будівництва і
місцевого самоврядування становлять
загальнонаукові та конкретні методи
дослідження її предмета. Серед
загальнонаукових методів можна виділити
методи матеріалістичної діалектики і в
першу чергу застосування до пізнання
предмета даної науки таких законів
діалектики, як боротьба протилежностей,
перехід нагромадженої певної кількості
знань у нову якість, заперечення
заперечення та таких категорій, як
постійний розвиток системи органів,
єдність форми і змісту органів влади і
органів місцевого самоврядування.
наявність спільних можливих повноважень і
дійсність таких повноважень та ін.
Конкретними
методами вивчення науки державного
будівництва і місцевого самоврядування є
такі конкретні способи, прийоми й засоби,
які забезпечують ефективне пізнання і
вивчення предмета аналізованої науки.
Серед них можна назвати такі методи:
а)
Системного підходу до вивчення предмета
науки;
Системний
підхід при вивченні державного
будівництва і місцевого самоврядування
передбачає, що самі органи держави і
органи місцевого самоврядування являють
собою певну систему знань. Порядок їх
організації складається із законодавче
закріплених процедур утворення державних
органів і органів місцевого
самоврядування. Діяльність цих органів
включає систему компетенції, повноважень,
прав та обов'язків, форми і методи,
завдання і функції для досягнення певної
мети.
б)
Історичного підходу;
Сутність
історичного методу полягає в тому, що,
опановуючи і досліджуючи знання про
організацію і діяльність державних
органів і органів місцевого
самоврядування, дослідник підходить до
розуміння сучасних явищ через такі
прийоми, що характеризують пізнання
предмета з моменту його виникнення у
процесі розвитку до сучасного
функціонування.
в)
Формально-логічний;
Формально-логічний
метод передбачає вивчення державних
органів і органів місцевого
самоврядування за допомогою основних
законів формальної логіки. Вивчаючи
предмет науки державного будівництва і
місцевого самоврядування, дослідник
використовує поняття, судження, висновки,
аналіз та синтез, індукцію і дедукцію та
деякі інші засоби формальної логіки.
г)
Нормативно-логічного аналізу;
Нормативно-логічний
аналіз полягає у виявленні реальних
результатів впливу правових норм на
процес утворення і функціонування
державних органів і органів місцевого
самоврядування. Разом з тим цей метод не
можна вважати головним у галузевих науках.
Дослідженню підлягають не лише юридичні
сторони організації та діяльності
державних органів і органів місцевого
самоврядування, а й політична, соціальна,
економічна, психологічна, напрями їх
функціонування, завдання, повноваження,
форми й методи посадових і службових осіб
цих органів.
д)
Статистичний;
Статистичний
метод є засобом вивчення кількісних змін у
державному будівництві і самоврядних
місцевих громадах і використовується як
спосіб обробки одержаних результатів для
використання їх у наукових дослідженнях
та практичній діяльності.
е)
Соціологічних досліджень;
Метод
соціологічних досліджень поділяють на
загальносоціологічний і конкретно-соціологічний.
Загальносоціологічний метод
характеризується широким застосуванням
способів, прийомів і засобів
матеріалістичної діалектики. Конкретно-соціологічний
метод тісно пов'язаний з вивченням причин
і обставин впливу державного будівництва
і місцевого самоврядування на соціальні
явища.
є)
Порівняння;
Порівняльний
метод використовують для порівняння
державного будівництва і самоврядування у
різні періоди розвитку Української
держави (наприклад, порівнюється предмет
дослідження науки радянського
будівництва за часів радянської влади і
державного будівництва і місцевого
самоврядування у сучасних умовах).
ж)
Моделювання;
Моделювання
у державному будівництві і місцевому
самоврядуванні полягає в утворенні
теоретичної моделі певного державного
органу чи самоврядної структури, вивченні
можливого функціонування такої моделі,
наслідків, що можуть виникнути у процесі
функціонування, та врахуванні їх у процесі
організації і подальшої діяльності
створеного інституту.
з)
Експерименту;
Експеримент
у науці державного будівництва і
місцевого самоврядування передбачає
можливість перевірки обґрунтованості і
доцільності будь-яких змін щодо державних
органів чи органів місцевого
самоврядування.
й)
Прогнозування та ін.
Прогнозування
як метод у пізнанні предмета науки
державного будівництва і місцевого
самоврядування має на меті передбачити
можливі ситуації розвитку завдань,
функцій, компетенції, форм і методів
організації і діяльності органів держави
і органів місцевого самоврядування.
Усі
методи, що використовуються наукою
державного будівництва і місцевого
самоврядування між собою тісно взаємопов'язані
і утворюють методологію дослідження
предмета цієї науки.
Наука
державного будівництва і місцевого
самоврядування передбачає відповідний
навчальний курс. Навчальний курс (навчальна
дисципліна) "Державне будівництво і
місцеве самоврядування" - це система
перевірених практикою наукових ідей,
уявлень та знань про порядок утворення і
функціонування державних органів і
органів місцевого самоврядування, про їх
завдання та функції, компетенцію, форми й
методи діяльності.
Як
наука і навчальна дисципліна поняття
державного будівництва і місцевого
самоврядування не тотожні. Наука висуває
певні гіпотези і досліджує такі сторони
державного будівництва і місцевого
самоврядування, які можуть не дістати
підтвердження на практиці і відпадуть як
ненаукові. Навчальна дисципліна до кола
питань включає лише апробовані і доведені
наукою та закріплені на практиці
положення.
Метою
навчального курсу є прищеплення
досліджених наукою і перевірених
практикою юридичних знань. Зміст
навчального курсу та його система
залежать від навчальних планів і програм
того навчального закладу, де їх вивчають.
Пропонуємо
таку систему навчального курсу:
1.
Поняття та загальна характеристика
державного будівництва і місцевого
самоврядування.
2.
Організаційні засади державної служби в
Україні.
3.
Організація роботи Верховної Ради України.
4.
Організація роботи Рахункової палати.
5.
Організація роботи Уповноваженого
Верховної Ради України з прав людини.
6.
Організація роботи Президента України.
Роль Адміністрації Президента України в
діяльності Глави держави.
7.
Організація роботи Ради національної
безпеки і оборони України.
8.
Організація роботи Кабінету Міністрів
України, центральних і місцевих органів
державної виконавчої влади.
9.
Конституційні основи організації роботи
Конституційного Суду України і судів
загальної юрисдикції, Вищої ради юстиції.
10.
Конституційні основи організації роботи
Прокуратури України.
11.
Організація роботи Верховної Ради і Ради
міністрів Автономної Республіки Крим.
12.
Організація роботи органів місцевого
самоврядування.
Підсумовуючи
викладене, можна зробити висновок, що
державне будівництво та місцеве
самоврядування як наука і навчальна
дисципліна мають свій предмет дослідження
та вивчення, використовують як
загальнонаукові, так і спеціальні методи
пізнання предмета, характеризуються
певною системою.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|