____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
І 2. –озвиток проблем конфл≥кту в парадигмах соц≥альноњ та
правовоњ наук
онфл≥ктолог≥¤ маЇ к≥лька р≥вн≥в накопичених ≥ систематизова≠них знань:
перший р≥вень Ч загальнотеоретичний, висв≥тлюЇ питанн¤ д≥алектичних закон≥в
розвитку сусп≥льства, його суперечного функц≥онуванн¤;
другий р≥вень Ч це теор≥њ, ¤к≥ з'¤совують особливост≥ ≥ типи конфл≥кт≥в,
розгл¤дають р≥зн≥ форми њх вт≥ленн¤ у реальному житт≥, вивчають механ≥зми њх
динам≥ки;
трет≥й р≥вень Ч становить емп≥ричну основу конфл≥ктолог≥њ, це
конкретно-прикладн≥ досл≥дженн¤ пол≥тичних процес≥в та ¤вищ. ¬они включають
≥нструментальне опрацюванн¤ робочих пон¤ть, ме≠тодики д≥агностики соц≥альноњ
напруги, соц≥ально-пол≥тичн≥ та пра≠вов≥ технолог≥њ регулюванн¤ конфл≥кту,
узагальненн¤ на емп≥рично≠му р≥вн≥, конкретно-соц≥олог≥чн≥ досл≥дженн¤ в галуз≥
конфл≥кту.
ѕроблема конфл≥кту зародилась у межах св≥товоњ науковоњ дум≠ки в античну епоху в
зв'¤зку з потребою ви¤вити причини соц≥аль≠ноњ диференц≥ац≥њ та розпод≥лу
сусп≥льства на верстви. Ќайб≥льш давн≥ загально соц≥альн≥ теор≥њ конфл≥кту
сход¤ть до епохи ѕлатона ≥ јристотел¤ (”-≤” ст. до н. Ї). Ќе в≥др≥зн¤ючи зм≥ст
правового в≥д соц≥ального, пол≥тичного ≥ етичного, античн≥ мислител≥
стверд≠жували, шо держава, право ≥ справедлив≥сть Ч це р≥зн≥ сторони дер≠жавного
сп≥лкуванн¤, прагненн¤ до ¤кого закладено в ус≥х люд¤х в≥д природи. ѕод≥л людей
на тих, хто володарюЇ, та п≥длеглих Ч це за≠кон природи. ќтже, конфл≥кт ¤вл¤Ї
собою бунт людини проти гас≥о природи та усталеного сусп≥льства.
“аким чином, антична традиц≥¤, зокрема јристотель, п≥дкрес≠люЇ громадськ≥ засади
людини та њњ здатн≥сть до сп≥впрац≥ з ≥ншими людьми. ” прац≥ Ђѕол≥тикаї
јристотель вид≥лив дв≥ головн≥ причи≠ни соц≥альних суперечок ≥ джерел конфл≥кту,
ѕо-перше, цс майнова нер≥вн≥сть людей; по-друге, нер≥вн≥сть одержанн¤ пошани, що
спри¤Ї зростанню корисливост≥ ≥ гонористост≥, а ≥нод≥ призводить до
пере≠родженн¤ сусп≥льного ладу. р≥м того, давн≥ мислител≥ називали се≠ред
причин, що спри¤ють по¤в≥ соц≥альноњ конфл≥ктност≥, так≥, ¤к нахабн≥сть, страх,
презирство, надм≥рне п≥двищенн¤, п≥дступи, зне≠важливе ставленн¤, принижуванн¤,
несхож≥сть характер≥в.
онфл≥ктолог≥чн≥ теор≥њ, що склалис¤ у б≥льш п≥зн≥ пер≥оди, спи≠раютьс¤ на
законом≥рност≥ та категор≥њ соц≥ального житт¤ Ч це особ-
гшвий стиль соц≥олог≥чного мисленн¤, ¤кий вир≥зн¤Ї п≥дх≥д до сусп≥льства не
т≥льки через консенсунс ≥ збалансован≥сть взаЇмних ≥нтерес≥в а й через боротьбу
р≥зних сил, груп, напр¤мк≥в, внасл≥док чого формуютьс¤ певн≥ соц≥альн≥ в≥дносини
≥ структури.
” XVII ст. “омас √оббс, вир≥шуючи питанн¤ про сп≥вв≥дношенн¤ особистост≥ ≥
сусп≥льства, вперше даЇ тлумаченн¤ ц≥Їњ суперечност≥ в ≥стинно л≥беральному
ключ≥ у трактат≥ ЂЋев≥афан, чи ћатер≥¤, фор≠ма ≥ влада держави церковноњ ≥
громад¤нськоњї (1651). Ќа його думку, в пер≥од так званого Ђдогромад¤нського
стануї природним станом сусп≥льства Ї Ђв≥йна вс≥х проти вс≥хї, що вже за своЇю
сутн≥стю Ї д≥йсно конфл≥колог≥чним надсиланн¤м. –≥вн≥сть в≥д природи (ф≥зична чи
ро≠зумова) м≥ж людьми сама по соб≥ не Ї добром, бо тод≥ виникаЇ Ђр≥вн≥сть
спод≥вань ≥ бажаньї, домагань ≥ прагнень, а в≥дтак, на шл¤ху дос¤гнен≠н¤ мети
люди стають ворогами. √оббс вбачаЇ три основн≥ причини ви≠никненн¤ конфл≥кт≥в:
суперництво, недов≥ра ≥ жаданн¤ слави. “ому лог≥чно в≥н доходить висновку, що
природний стан сусп≥льства маЇ усередин≥ себе тенденц≥ю до самознищенн¤, ≥
т≥льки ƒержава ¤к загаль≠на влада здатна захистити людей в≥д самих себе ≥ соб≥
под≥бних. ÷им же мотивуЇтьс¤ головна мета ≥снуванн¤ ƒерз≥сави внасл≥док
Ђсусп≥льно≠го договоруї, зм≥ст ¤кого Ч у забезпеченн≥ ≥нтерес≥в самозбереженн¤ ≥
можливост≥ насильницького втручанн¤ дл¤ подоланн¤ конфл≥кт≥в. —а≠ме √оббсу
належить теза про те, що держава волод≥Ї правом на Ђзакон≠не насильствої, тобто
легитимац≥¤ Ќасильства ¤к механ≥зму конфл≥кту виникаЇ в межах Ђсусп≥льного
договоруї ≥ тим самим зм≥нюЇ природу першого на механ≥зм державноњ влади, ¤кий
закр≥плюЇтьс¤ у прав≥.
онче радикальний конфл≥ктолог≥чний п≥дх≥д м≥ститьс¤ у соц≥олог≥чн≥й спадщин≥
арла ћаркса (XIX ст.). …ого доктрина економ≥чного детерм≥н≥зму соц≥альних
в≥дносин, теор≥¤ класових ан-тоган≥зм≥в ≥ класовоњ боротьби, суперництва р≥зних
форм власност≥ та господарюванн¤, ≥де¤ диктатури пролетар≥ату ≥ багато ≥ншого в
оц≥нках соц≥ально-пол≥тичних ≥ економ≥чних процес≥в побудован≥ на законах
матер≥ал≥стичноњ диалектики: Їдност≥ та боротьби про≠тилежностей; переходу
к≥льк≥сних зм≥н у ¤к≥сн≥; запереченн¤ запе≠речень. ƒиалектичний п≥дх≥д у
конфл≥ктолог≥њ ви¤вивс¤ найб≥льш продуктивною та ≥стотною методолог≥Їю, п≥зн≥ше
њњ усп≥шно про≠довжать –альф ƒарендорф та його школа.
ќсобливу специф≥ку в конфл≥ктолог≥чне знанн¤ внесли соцюбюлог≥чн≥ та
психолог≥чн≥ теор≥њ конфл≥кту.
“ак, бюлог≥заторськ≥ тенденц≥њ найб≥льш виразно про¤вилис¤ в теоретичн≥й
спадщин≥ √. —пенсера, ќ. онта, ѕ. Ћ≤л≤Їнфель№а,
4. Ўефле. -4. ‘г.≥ьг та ≥н. ¬≥дома, наприклад, ≥де¤ —иснссра про ге. ≥ио
сусп≥льство, п≥дкор¤ючись зал≥зним законам еволюц≥њ, розви≠ваЇтьс¤ за
регул¤тивами Ђзакон≥в виживанн¤ї (на ранн≥х етапах); на стад≥њ сусп≥льства
ЂвоЇнного типуї поступово формуютьс¤ так зван≥ культурно-символ≥чн≥ механ≥зми
соц≥ального контролю ≥ т. д. ќт≠же зг≥дно з пор≥вн¤льно-≥сторичним п≥дходом
—пенсера до р≥зних етн≥чних культур ус¤ цив≥л≥зац≥¤ Ї насл≥дком набутт¤ людством
досв≥ду з мирного врегулюванн¤ р≥зноман≥тних суперечностей ≥ конфл≥кт≥в. що њх
супроводжують, шл¤хом примиренн¤ чи консенсусу.
Ќов≥ покол≥нн¤ соц≥олог≥в (”. Ѕеджгош, Ћ. √умилович, √. –ат-ценхофер) поЇднують
б≥олог≥чний ≥ психолог≥чний п≥дходи, створю≠ючи так звану теор≥ю
Ђсоц≥ал-дарв≥н≥змуї. в ¤к≥й закони боротьби за ≥снуванн¤ м≥ж видами, закони
природного в≥дбору розгл¤дають≠с¤ ¤к чинники диалектичного розвитку людського
сусп≥льства: виник≠ненн¤ конкуренц≥њ, соц≥альноњ нер≥вност≥, класовоњ боротьби.
√умп-лович. наприклад, розгл¤даЇ боротьбу м≥ж етносами ¤к природну та в≥чну,
тобто ¤к в≥йну за задоволенн¤ потреб.
–атценхофер показав, ¤к йшов процес Ђсоц≥ал≥зац≥њї в ≥стор≥њ, тоб≠то
п≥сл¤конфл≥ктного поЇднанн¤ традиц≥й, мов, звичањв р≥зних на≠род≥в у результат≥
сп≥льного проживанн¤ на загальних територ≥¤х та обм≥ну продуктами прац≥.
¬насл≥док цього виникли зм≥шан≥ типи культур, а молод≥ цив≥л≥зац≥њ поглинали
стар≥, гомогенн≥, але послаб≠лен≥. “аким чином в≥н д≥йшов до визначенн¤ дуже
ц≥кавого пон¤тт¤ Ђакомодац≥њ конфл≥ктуї; цс нап≥встнх≥йний механ≥зм п≥дкоренн¤
егоњстичних ≥нтерес≥в особистост≥ чи групи ≥нтересам соц≥ального ц≥лого.
јкомодац≥¤ виникаЇ у результат≥ (≥нод≥ тимчасового) прими≠ренн¤ груп, що
ворогують.
ѕсихолог≥чн≥ теор≥њ конфл≥кту в основному присв¤чен≥ р≥зно≠ман≥тним
≥нтерпретац≥¤м ≥нстинкту людськоњ агресивност≥: √. Ћебон (1896) анал≥зуЇ про¤ви
м≥жгруповоњ агрес≥њ; ћак-ƒауголл (1916) ≥нстинкт драчливост≥: 3. ‘рейд
(1925-1930) та його школа вивчали проблему Ђспоконв≥чноњ ворожнеч≥ї, страху
в≥дносно Ђчужихї; ƒач-лард та ≥н. (1939) досл≥джували агресивну повед≥нку у
м≥жгрупово-му аспект≥. ѕсихолог≥чн≥ концепц≥њ конфл≥ктноњ повед≥нки багато в
чому створюють методолог≥чн≥ п≥дстави дл¤ розробок проблем юридичноњ психолог≥њ
та крим≥нолог≥њ, а також соц≥олог≥њ права що≠до ви¤вленн¤ суб'Їктивних чинник≥в
дев≥антноњ повед≥нки.
ласичною з огл¤ду соц≥олог≥чного п≥дходу в сучасн≥й зах≥дн≥й конфл≥ктолопњ
прийн¤то важати роботу √. «иммел¤ Ђ—оц≥олог≥¤ конфл≥ктуї, в котр≥й даЇтьс¤
узагальнена характеристика конфл≥кту'
¤к виду соц≥альноњ взаЇмод≥њ, що збер≥гаЇ своњ типов≥ риси незалеж≠
но в≥л форми про¤ву. .
Ќайб≥льш значний внесок до парадигми конфл≥ктолопчноњ на≠уки зробили сучасн≥
зах≥дн≥ соц≥олог≥¤ ≥ пол≥толог≥¤. онфл≥кто-лог≥чний п≥дх≥д Ї протилежним
функц≥онал≥зму, котрий п≥дкреслюЇ стаб≥льн≥сть та еволюц≥йн≥сть сусп≥льного
розвитку ≥ ¤к стиль на≠укового мисленн¤, ≥ ¤к анал≥тичний п≥дх≥д. ”весь
соц≥альний про≠грес у цьому контекст≥ розгл¤даЇтьс¤ кр≥зь призму соц≥альних
конфл≥кт≥в, протисто¤нн¤, боротьби, конкуренц≥њ ≥ т. ≥н. —оц≥олог≥чн≥ теор≥њ
найб≥льш повно ≥ комплексно опрацьовують методолог≥ю конфл≥кту ¤к ¤вища, що
притаманне ус≥м галуз¤м сусп≥льного бут≠т¤, в тому числ≥ юридичн≥й галуз≥. —аме
цим по¤снюЇтьс¤ необх≥дн≥сть њх предметного розгл¤ду ≥ виокремленн¤ тих
положень, ¤к≥ безпосе≠редньо стають фундаментом юридичноњ конфл≥ктолог≥њ.
ќдним з видатних радикальних соц≥олог≥в, ¤кий працював у па≠радигм≥
конфл≥ктолог≥њ, був –айт ћ≥ллс (1916-1962). ÷ей амери≠канський соц≥олог набув
слави своњми досл≥дженн¤ми пан≥вних ел≥т сучасного зах≥дного сусп≥льства, ¤ке
в≥н у¤вл¤в у вигл¤д≥ соц≥ально-пол≥тичних та економ≥чних структур. ћ≥ллс
доводив, що найб≥льш ≥стотний вплив на ц≥ структури (дуже часто конфл≥ктними
засоба≠ми) справл¤ють невелик≥ групи пол≥тичних д≥¤ч≥в, б≥знесмен≥в та
в≥йськов≥, тобто групи Ђ≥нтерес≥вї, чи групи Ђтискуї, або т≥ чи ≥нш≥
Ђзац≥кавлен≥ групиї.
Ќайб≥льш повно функц≥онально корисну роль соц≥ального конфл≥кту розкрив
американський соц≥олог Ћью≥с озер у прац¤х Ђ‘ункц≥њ соц≥ального конфл≥ктуї ≥
Ђѕродовженн¤ досл≥джень соц≥аль≠ного конфл≥ктуї. ћетодолог≥чною основою теор≥њ
озера Ї функц≥онал≥зм ≥ ц≥нносно-нормативна парадигма, бо в≥н обірунто≠вуЇ
функц≥ональне призначенн¤ конфл≥кту в сусп≥льств≥. Ќа його думку, конфл≥кт Ї
засобом розр¤дки напруженост≥, ¤кий допомагаЇ ворогам краще ознайомитис¤ один з
одним, спри¤Ї створенню груп, ≥нститут≥в та ≥нших соц≥альних орган≥зац≥й.
озер в≥дносив конфл≥кт до галуз≥ суто ≥дейних ¤вищ, що про≠¤вл¤ють себе у
соц≥альному розвитку зг≥дно з тим, ¤к певн≥ групи виоорюють владу, суперечать за
перерозпод≥л прибутку, за моно≠пол≥ю на духовне л≥дерство ≥ т. ≥н. ¬≥н доводив,
що будь-¤ке ьуишшетво не т≥льки потенц≥йно м≥стить можлив≥сть конфл≥кт≥в, , ишьш
того, Ђсучасне сусп≥льство може зд≥йснювати себе лише ,,?" ЋаЌ— ќЌ‘Ў Щ. ¤к≥
встановлюють принципи соц≥альноњ ЂиЇмодп м≥ж групами та ≥ндивидамиї. —аме цей
тезис дозвол¤Ї
в≥днести озера до радикального конфл≥ктолог≥чного напр¤мку, про≠тилежного
структурному функц≥онал≥зму “алкотта ѕарсонса та ≥н. озер запропонував низку
закон≥в, ¤к≥ допомогають з'¤сувати причини конфл≥кт≥в та ступ≥нь њх гостроти.
“ак, гострота конфл≥кту залежить в≥д того, Ђреал≥стичними чи нереал≥стичнимиї Ї
≥нтереси учасник≥в конфл≥кту. “иповим прикладом Ђнереал≥стичногої конфл≥кту, за
його думкою, може бути з≥ткненн¤ на грунт≥ ≥деолог≥њ: маси та њх вожд≥ завжди
готов≥ в≥дстоювати ≥деолог≥чн≥ ц≥нност≥ у бо≠ротьб≥; наст≥льки ж ≥ррац≥ональн≥ …
конфл≥кти з приводу рел≥г≥йних ц≥нностей ≥ соц≥альних норм (в тому числ≥
правових), бо њх нос≥њ чи апологети дуже часто фанатично в≥ддан≥ своњм
Ђкумирамї, що не≠минуче веде до конфл≥ктних з≥ткнень. —аме р≥зн≥ тлумаченн¤, а
особ≠ливо застосуванн¤ та використанн¤ правовоњ норми, породжують найб≥льш ¤вн≥
≥ поширен≥ юридичн≥ конфл≥кти.
≤ все ж таки наш≥ у¤вленн¤ ≥ висновки про становленн¤ та роз≠виток сучасноњ
конфл≥ктолог≥њ були б фрагментарними ≥ безсистем≠ними, ¤кщо б ми не зверталис¤
до спадщини видатних вчених XX ст., ¤к≥ збагатили своњми прац¤ми б≥льш≥сть
соц≥альних наук, Ч ћ. ¬ебера, ™. ƒюркгейма, “. ѕарсонса, Ќ. —мелзера ≥ –.
ƒарендорфа. ¬они зробили найб≥льш ≥стотний внесок у розвиток теор≥њ конфл≥кту
взагал≥ ≥ соц≥альноњ напруженост≥ зокрема.
Ќайважлив≥ш≥ напр¤мки досл≥джень ћакса ¬ебера Ч соц≥олог≥¤ пол≥тики, соц≥олог≥¤
рел≥г≥њ ≥ соц≥олог≥¤ економ≥ки Ч наповнен≥ конфл≥ктолог≥чною проблематикою.
Ќайб≥льш очевидно це про¤в≠л¤Їтьс¤ в його пол≥тичн≥й соц≥олог≥њ у зв'¤зку з
анал≥зом трьох ≥де≠ально-типових форм володарюванн¤-п≥дкоренн¤: традиц≥йн≥й,
ха-ризматичн≥й ≥ рац≥онально-легальн≥й. ¬ анал≥з≥ владних в≥дносин дл¤ ¬ебера
переважне значенн¤ мають не ст≥льки акц≥њ насильства, ск≥льки механ≥зми згоди з
владними повноваженн¤ми. ÷е означаЇ, що страх за житт¤ ≥ майно не Ї Їдиним
п≥дірунт¤м п≥дкоренн¤ влад≥, бо у р≥зних ≥сторико-пол≥тичних умовах про¤вл¤ютьс¤
р≥зн≥ поЇднан≠н¤ матер≥альних та ≥дейних ≥нтерес≥в, що спонукають людей до
прий≠н¤тт¤ влади або протесту проти нењ. ’≥д цив≥л≥зац≥њ вироблюЇ все б≥льш
складн≥ форми пол≥тичноњ мотивац≥њ конфл≥ктноњ повед≥нки. але при цьому ≥ндив≥ди
не стають б≥льш в≥льними в≥д тиску сусп≥льних структур ≥ пол≥тичних ≥нститут≥в.
Ќа думку ¬ебера, дл¤ сучасного сусп≥льства найб≥льш адекватн≥ рац≥ональна
система права, згода з владою, що грунтуЇтьс¤ на по≠ваз≥ до закону, на¤вн≥сть
конституц≥йних засад правопор¤дку ≥ роз≠виток громад¤нськоњ самосв≥домост≥. ѕри
цьому не виключена мож-
лив.сть глибокого пол≥тичного конфл≥кту м≥ж класами ≥ статусними гтлюми ¤к≥
складають сусп≥льство.
ƒ1
ќсобливу роль у сучасному пол≥тичному конфл≥кт≥ ¬ебер в≥дво≠див бюрократ≥њ, ¤ка,
перетворюючись у верству з особливими ште-оесами маЇ можлив≥сть проводити свою
волю через систему дер-жавних'заклад≥в, провокуючи соц≥альне незадоволенн¤. јле
при цьо≠му в≥н не висловлював морального обуренн¤ з приводу бюрократич≠ного
свав≥лл¤, визнаючи його Ђнеминучим зломї, хибами нових цив≥л≥зованих форм
управл≥нн¤. ‘ормулюючи типичн≥ риси бюро≠крат≥њЧзаконослухн¤н≥сть, безстороннЇ
ставленн¤ до тих, хто звер≠таЇтьс¤ до установ, рац≥онал≥зм ≥ т. ≥н., ¬ебер
чудово розум≥в, що ц≥ ¤кост≥ чиновника можуть формулюватис¤ лише ¤к загальн≥
принци≠пи ≥ вимоги, але вони не Ї реальними ¤кост¤ми особ, ¤к≥ пос≥дають
в≥дпов≥дн≥ державн≥ посади ≥ пости. онфл≥кт м≥ж нормативними на≠казами ≥
реальною настановою конкретного чиновника був дл¤ ньо≠го про¤вом соц≥ального
бутт¤, а ступ≥нь ≥ форми цього конфл≥кту пе≠рев≥р¤лис¤ завд¤ки емп≥ричному
досл≥дженню. ÷¤ в≥дома веберовсь-ка концепц≥¤ Ђрац≥ональноњ бюрократ≥њї,
вмонтована у сучасну пол≥то≠лог≥ю ¤к одна з теор≥й управл≥нськоњ ел≥ти,
одночасно може стати чудовим методолог≥чним п≥дірунт¤м дл¤ анал≥зу пол≥тичних (у
форм≥ державно-правових) ≥ юридичних конфл≥кт≥в, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в ≥нсти≠тутах
влади та управл≥нн¤.
—учасне зародженн¤ теории конфл≥кту ¤к концептуально неза≠лежноњ модел≥
в≥дбулос¤ у 1961 р., коли у Ћондон≥ вийшла книга ƒжопа –екса Ђ лючов≥ проблеми у
соц≥олог≥чноњ теор≥њї. Ќамага≠ючись протиставити своњ судженн¤ ѕарсонсу ≥ дл¤
б≥льшого усп≥ху побудови Ђчистоњї теор≥њ конфл≥кту, в≥н створив абстрактну
опозиц≥ю п≥д назвою Ђтеор≥¤ пор¤дкуї.
–екс стверджуЇ, що ѕарсонс часто розум≥Ї п≥д системою просто
■нституал≥зован≥ ц≥нн≥сн≥ зразки, нормативн≥ аспекти ≥нтеграц≥њ,
прид≥л¤ючи мало уваги обговоренню питань влади ≥ нештегрованих
т^п"п –ќ«ѕќƒ1Ћ” –"”–с≥в. –екс намагаЇтьс¤ довести одноб≥чн≥сть
ппотйл^–——Ќ—а' по6>'д>'вати власну модель, що концептушпзуЇ ≥ншу,
на поп¤ ” —“∞–0Ќ” с”спшьї∞го житт¤, в ¤к≥й д≥¤ - ≥нструменталь-
ƒл'¤",ьДЩ а—»Ћ№Ќ»÷№ »…' взаЇмов≥дносини Ч конфл≥ктн≥.
жен√то√√1"^ ѕ0¬Ќ<" ≤Ќ“™≤ –а÷" - ÷™ Ќ™ <<б™Щд>>- а Щ∞6^ конфл, ЩД»ћ»ўѕ∞
—”—Ћ1Ћ'"їќ под≥лено на дв, чи б≥льше груп з за –ексЩ √*2 “"ћ»- Ѕуƒ-" а соц'альЩ
система стикаЇтьс¤.
÷¤ точка зору природно привела –екса до висновку про те, що соц≥альний пор¤док Ї
св≥домим результатом захисту власноњ влади ок≠ремою групою, ¤ка встановлюЇ
контроль над розпод≥лом. ќск≥льки ж ≥нтеграц≥¤ Ч не б≥льш н≥ж поб≥чний продукт
ц≥нносно-норматив-ноњ сфери, то норми необх≥дн≥ лише дл¤ п≥дтриманн¤ внутр≥шньоњ
≥нтеграц≥њ груп, що ведуть боротьбу за контроль над розпод≥лом. ” цьому випадку
будь-¤к≥ зм≥ни будуть детерм≥нован≥ становищем р≥зних груп в≥дносно влади.
ƒл¤ –екса конфл≥кт пос≥даЇ центральне м≥сце у житт≥ кожного сусп≥льства, а
пор¤док лише носить риси Ђперемир'¤ї, ¤ке Ї насл≥дком перемоги одн≥Їњ ≥з стор≥н.
онструюючи Ђчисту конфл≥ктну модельї, в≥н виокремлюЇ процес розпод≥лу
можливостей в≥д самих можливо≠стей, надаючи першому пр≥оритетного характеру.
–екс заперечуЇ ≥снуванн¤ ц≥л≥сноњ культури сусп≥льства ¤к п≥дстави неформального
соц≥ального контролю, описуючи соц≥альн≥ зм≥ни ¤к продукт сер≥њ владних
конфл≥кт≥в м≥ж окремими групами, над ¤кими немаЇ н≥ ди≠ференц≥йованих соц≥альних
≥нститут≥в, н≥ контролюючих духовно-ц≥нн≥сних систем. –озгл¤нут≥ –ексом базов≥
ситуац≥њ Чконфл≥кт, пе≠ремир'¤, революц≥¤ Ч визнаютьс¤ процесами взаЇмод≥њ
рац≥ональ≠ного типу. —усп≥льство ж складаЇтьс¤ ≥з конкретних груп ≥ конкрет≠них
д≥й Ђреальних ≥ндивид≥в, що д≥ють незалежним шл¤хомї. —таб≥льн≥сть виступаЇ
насл≥дком безперервного конфл≥кту ≤ вгаму-ванн¤ незадоволенн¤ ниших верств
вищими.
ќтже, намагаючись створити лог≥чно струнку теор≥ю, що кон-цептуал≥зуЇ конфл≥кт
¤к сутн≥сть соц≥ального св≥ту, –екс зводить нан≥вець важлив≥сть
нормативно-ц≥нн≥сних аспект≥в житт¤ сусп≥льства, показуючи людську д≥¤льн≥сть
лише ¤к рац≥онально-прагматичний акт.
якщо дл¤ ¬ебера в центр≥ уваги знаходитьс¤ конфл≥кт матер≥аль≠них та ≥деальних
≥нтерес≥в статусних груп, що характеризуютьс¤ вла≠сними амб≥ц≥¤ми, зазиханн¤ми,
економ≥чними ≥нтересами ≥ певною системою життЇвих ор≥Їнтац≥й, то ≈м≥лю
ƒюркгейму б≥льш прита≠манний ≥нший п≥дх≥д, пов'¤заний з проблемою взаЇмов≥дносин
сусп≥льства ≥ особистост≥.
¬с¤ сукупн≥сть сусп≥льних зв'¤зк≥в та ≥нститут≥в, вважаЇ ƒюрк-гейм, поЇднуЇтьс¤
колективною св≥дом≥стю, ¤ка не Ї сумою ≤ндив≥ду≠альних св≥домостей ≥ у¤влень та
≥снуЇ незалежно. ≤ндив≥д черпаЇ своњ у¤вленн¤ про оточуючий св≥т завд¤ки тому,
що сусп≥льство утворюЇ засоби сприйн¤тт¤ цього св≥ту (мова, ¤зик, головн≥
пон¤тт¤ тощо). “аким чином, у св≥домост≥ кожного ≥ндив≥да ≥снують н≥би дв≥
св≥до-
шост≥: одна в≥дображуЇ сусп≥льн≥, ≥нша Ч особист≥сн≥ у¤вленн¤ про бутт¤ ≥ самого
себе. ¬ ц≥й подв≥йност≥ ≥ндив≥дуальноњ св≥домост≥, за думкою ƒюркгейма, ≥
м≥ст¤тьс¤ р≥шуч≥ передумови особист≥сно-го конфл≥кту, ¤кий закладаЇ початок
багатьох подальших соц≥альних конфл≥кт≥в, у тому числ≥ у правов≥й галуз≥.
‘ундаментальн≥ пон¤тт¤ теор≥њ ƒюркгейма Ч це нормальний ≥ патолог≥чний стани
сусп≥льних в≥дносин. њх сутн≥сть не зведена до моральних оц≥нок: нормальне не Ї
добрим, а патолог≥чне не зб≥≠гаЇтьс¤ з поганим. ƒл¤ кожного типу соц≥альних
в≥дносин Ї сво¤ соц≥ально припустима норма патолог≥њ чи в≥дхиленн¤. ” ход≥ своњх
досл≥джень вчений розробл¤Ї ориг≥нальн≥ концепц≥њ Ч Ђаном≥њї ≥ дев≥антноњ
повед≥нки.
јном≥¤ Ч пон¤тт¤, шо в≥дображуЇ негативне ставленн¤ особи≠стост≥ до норм ≥
моральних ц≥нностей певноњ соц≥альноњ системи. –а≠зом з тим аном≥¤ означаЇ
деструктивний стан сусп≥льства, що харак≠теризуЇтьс¤ втратою соц≥альних норм ≥
зростанн¤м к≥лькост≥ руйн≥вних вчинк≥в, у тому числ≥ в межах дев≥антноњ
повед≥нки. “ак, злочин, самогубство, псих≥чн≥ захворюванн¤, дорожн≥ пригоди Ч
все це небажан≥ ¤вища, але сусп≥льство поки що не знайшло засоб≥в, ¤к њх
позбутис¤. ¬они повторюютьс¤ з де¤кою пер≥одичн≥стю ≥ мають певну ст≥йк≥сть. ƒл¤
кожного сусп≥льства ≥снують своњ меж≥ соц≥аль≠ноњ патолог≥њ Ч злочин≥в,
самогубств, ¤к≥ ф≥ксуютьс¤ юридичною статистикою, ≥ метод ƒюркгейма пол¤гаЇ в
тому, щоб в≥дстежувати ≥ анал≥зувати ц≥ соц≥альн≥ дев≥ац≥њ у сукупност≥ та
зв'¤зку з об'Їктив≠ними ≥ суб'Їктивними чинниками.
—учасн≥ теор≥њ конфл≥кту т≥сно пов'¤зан≥ з концепц≥Їю аном≥њ, ¤ку розробив
ƒюркгсйм, а дал≥ модиф≥кував –оберт ћертоп. Ќа дум≠ку останнього, Ђаном≥¤ї Ї
результатом конфл≥кту м≥ж культурною ≤ соц≥альною структурами, про¤вом ¤кого
стаЇ суперечн≥сть м≥ж ти≠ми ц≥л¤ми, що висуЇваЇ особист≥сть, та њњ нездатн≥стю
дос¤гнути њх нормальними (з точки зору сусп≥льства) засобами.
” тлумаченн≥ проблем конфл≥кту дещо близька до ƒюркгейма стоњть видатний
американський соц≥олог “олкотт ѕарсонс. ” своњх прац¤х в≥н розкриваЇ тонк≥ та
гнучк≥ поЇднанн¤ ц≥лей, норм ≥ засоб≥в, в≥д ¤ких залежить певна форма про¤ву
конфл≥ктного стану особис≠тост≥. ÷≥ форми можуть набувати ритуального характеру
або прот≥ка≠ти у вигл¤д≥ бунту чи ретретизму.
—творивши теор≥ю соц≥альноњ д≥њ, ѕарсонс у њњ межах досл≥джуЇ проблему
соц≥альноњ напруженост≥ ¤к одну з важлив≥ших форм вт≥лен≠н¤ соц≥ального
конфл≥кту. ƒо складу початкових елемент≥в соц≥аль-
оњ д≥њ (мета, засоби, умови д≥њ) в≥н вводить пон¤тт¤ норми. якщо ■уб'ект д≥у
враховуЇ у своњх нам≥рах ≥ ц≥л¤х реакц≥ю ≥нших, то це ста* свого роду
нормативною вимогою до формулюванн¤ мети. ¬важаю≠чи свою теор≥ю ≥деал≥стичною,
ѕарсонс разом з тим ч≥тко розум≥Ї, що нормативний елемент не може не зустр≥чати
опору при реал≥зац≥њ соц≥альноњ д≥њ. ќтже, цей елемент Ї одним з важливих джерел
соц≥аль≠ного напруженн¤ ≥ потенц≥ального конфл≥кту.
ѕроблема соц≥альних зм≥н залишаЇтьс¤ пост≥йною у площин≥ концепц≥њ ѕарсона. ¬она
розгл¤даЇтьс¤ у двох головних вар≥антах. ѕо-перше, пост≥йно в≥дбуваютьс¤
внутр≥шньосистемн≥ зм≥ни, бо сама р≥вновага системи не Ї незворушлив≥стю; у
межах системи в≥дбува≠ютьс¤ пост≥йне порушенн¤ балансу зв'¤зк≥в та њх
в≥дтворенн¤. ѕо-дру≠ге, в≥дбуваютьс¤ зм≥ни самоњ системи в ц≥лому п≥д впливом ¤к
внутр≥шн≥х Ч екзогенних, так ≥ зовн≥шн≥х Ч ендогенних чинник≥в р≥зноњ сили ≥
походженн¤.
ѕарсонс спец≥ально виокремив категор≥ю Ђнапруженн¤ї ¤к найб≥льш важливу дл¤
розум≥нн¤ внутр≥шн≥х зм≥н. Ќа його думку, Ђнапруженн¤ї Ї де¤кою тенденц≥Їю чи
прес≥нгом, ¤кий обумовлюЇ виникненн¤ дисбалансу у в≥дносинах м≥ж структурними
елемента≠ми соц≥альноњ системи. ” випадку сильн≥шого напруженн¤ контрольн≥
механ≥зми соц≥альноњ системи можуть не вправитись ≤з завданн¤м п≥дтримканн¤
усталеного балансу в≥дносин, що призведе до руйну≠ванн¤ структури: ЂЌапруженн¤ Ї
тенденц≥Їю до порушенн¤ р≥вно≠ваги у баланс≥ обм≥ну м≥ж двома чи б≥льше
компонентами систе≠миї, Ч пише ѕарсонс. ѕраво ¤к один ≥з важлив≥ших контрольних
механ≥зм≥в соц≥альноњ системи, таким чином, Ї в≥дпов≥дальним за п≥дтриманн¤
стаб≥льност≥, але й зростанн¤ соц≥ального напруженн¤ може св≥дчити про
дисфункц≥њ правових механ≥зм≥в, перенасиченн¤ соц≥альноњ тканини юридичними
конфл≥ктами.
¬ажливо в≥дзначити, що структурн≥ зм≥ни соц≥альних систем не зд≥йснюютьс¤
будь-¤ким безособовим засобом. —ама соц≥альна система Ї центром перехрест¤
культурних норматив≥в, ц≥нн≥сних (у тому числ≥ правових) ор≥Їнтац≥й ≥
≥ндив≥дуальноњ мотивац≥њ осо≠бистост≥. “ому потр¤с≥нн¤ системи природно
поЇднуютьс¤ з по≠тр¤с≥нн¤ми у сфер≥ ≥ндив≥дуальних мотивац≥й.
Ќейл —мепзер, в≥домий американський соц≥олог ≥ ученик ѕар-сонса, зробив ≥стотний
внесок у розробку теор≥њ соц≥альних зм≥н ¤ка також збагатила парадигми
конфл≥ктолог≥њ. ” робот≥ Ђ≈коном≥ка ≥ сусп≥льствої —мелзер ≥ ѕарсонс на п≥дстав≥
анал≥зу ≥ндустр≥альноњ ре≠волюц≥њ в јнгл≥њ виокремлюють с≥м головних етап≥в
соц≥альних зм≥н
¤к≥ можуть за своЇю сутн≥стю бути визнан≥ головними етапами ≥нно≠вац≥йного
конфл≥кту. ƒл¤ методолог≥њ конфл≥ктолог≥њ це Ї надзвичай≠но ц≥нним, бо автори
фактично описують фази ≥нновац≥йного проце≠су, ¤кий починаЇтьс¤ з повного
запереченн¤ новини, ¤ку запропоно≠вано, ≥ зак≥нчуЇтьс¤ рутин≥зац≥Їю
новаторського ¤вища чи ≥дењ.
ёридична конфл≥ктолог≥¤, безумовно, також повинна викори≠стовувати уроки
вт≥ленн¤ ≥нноватики, оск≥льки цей шл¤х проход¤ть у процес≥ законотворенн¤ ¤к
сам≥ норми, так ≥ њх творц≥, ≥ в≥н часто м≥стить ц≥лком реальн≥ юридичн≥
конфл≥кти.
ќтже, в ≥нновац≥йному конфл≥кт≥ вид≥л¤ють с≥м Ђкрок≥вї, а саме:
процес розпочинаЇтьс¤ з того, що з'¤вл¤Їтьс¤ де¤ке в≥дчут≠
т¤ Ђнезадоволенн¤ї тими дос¤гненн¤ми, що вже Ї, чи станом справ
≥ виникаЇ в≥дчутт¤ Ђможливостейї њх потенц≥йного пол≥пшенн¤;
виникають симптоми занепокоЇнн¤: у форм≥ невиправданих
емоц≥йних реакц≥й негативного плану (аж до ворожнеч≥ та агрес≥њ) чи
у вигл¤д≥ нереал≥стичних над≥й, що про¤вл¤ютьс¤ у р≥зних фантаз≥¤х,
утоп≥¤х, ретретистських споминах ≥ т. ≥н.;
зд≥йснюютьс¤ спроби врегулювати напруженн¤, що виник≠
ло, за рахунок моб≥л≥зац≥њ мотивац≥йних ресурс≥в на п≥дстав≥ ≥сную≠
чоњ системи ц≥нностей;
у вищих кер≥вних галуз¤х виникаЇ доброзичлива терпл¤ч≥сть
стосовно нових ≥дей, але в обережн≥й форм≥, поки що без прийн¤т≠
т¤ в≥дпов≥дальност≥ за пропонован≥ зм≥ни;
зд≥йснюютьс¤ спроби уточнити ≥ конкретизувати нов≥ ≥дењ та
пропозиц≥њ, адже вони стають об'Їктом пильноњ уваги з боку зац≥кав≠
лених к≥л;
зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дне впровадженн¤ нововведень тими,
хто бере на себе певний ризик. «алежно в≥д результату ризик або ви≠
правдовуЇтьс¤, одержуючи Ђвинагородуї, або настаЇ Ђпокаранн¤ї
у вигл¤д≥ певноњ невдач≥. –езультат багато в чому залежить в≥д сприй≠
н¤тт¤ його так званим Ђспоживачем ≥нновац≥њї;
7) нарешт≥, на останньому етап≥ те, що було нововведенн¤м,
стаЇ ≥нституц≥йним елементом своЇњ системи чи галуз≥ ≥ вт≥люЇтьс¤
” повс¤кденн≥ (рутинн≥) процеси бутт¤.
ќтже, запропонована —мелзером ≥ ѕарсонсом схема ≥нновац≥йно≠го процесу, хоча ≥
була опрацьована на приклад≥ економ≥чних зм≥н, ц≥лком може бути використана при
анал≥з≥ розвитку конфл≥кту (в то≠му числ≥ юридичного) ¤к ¤вища, що несе з собою
оновленн¤.
V книз≥ Ђ“еор≥¤ колективноњ повед≥нкиї (1962) —мелзер ≥стот≠ну увагу прид≥л¤Ї
досл≥дженню тих форм колективноњ повед≥нки, ¤к≥
зазвичай вважають ≥ррац≥ональними чи оц≥нюють ¤к масов≥ дев≥ац≥њ. ƒо њх числа
в≥днос¤ть р≥зного роду збентеженн¤, бунти, повстанн¤, спалахи колективного
божев≥лл¤, пан≥ки; до цього ж р¤ду часто вклю≠чають рел≥г≥йн≥ ≥ пол≥тичн≥
революц≥њ, нац≥ональн≥ (етно) рухи. о≠лективну повед≥нку —мслзср визначаЇ ¤к
моб≥л≥зац≥ю на п≥дстав≥ де≠¤ких переконань, що по-новому визначають соц≥альну
д≥ю.
—пираючись на концепц≥ю соц≥альноњ д≥њ, —мелзер вид≥л¤Ї чоти≠ри основн≥ ѓѓ
компоненти: 1) узагальнен≥ ц≥л≥ або ц≥нност≥; 2) норми-правила, ¤к≥ контролюють
способи дос¤гнень цих ц≥лей; 3) засоби ор≠ган≥зац≥њ людей, ¤к≥ ≥нституц≥онально
забезпечен≥ у межах норматив≠ноњ системи; 4) ситуативн≥ можливост≥ д≥й, ¤к≥
доступн≥ суб'Їктам ¤к зас≥б. ƒо цих компонент≥в соц≥альноњ д≥њ у ≥ндив≥д≥в може
про¤вл¤ти≠с¤ р≥зне ставленн¤: неприйн¤тт¤, в≥дхиленн¤, протест, дев≥ац≥¤ чи,
на≠впаки, ло¤льн≥сть. “ак, стосовно норм (зокрема правових) може скла≠стис¤
конформна, узгоджена з ними повед≥нка чи, навпаки, в≥дхилена повед≥нка, ¤ка
виходить за меж≥ нормативних вимог. ¬≥дносно до ор≠ган≥зац≥њ, будь то
п≥дприЇмство, установа, ф≥рма, школа, шпиталь, ро≠дина, церква ≥ т. ≥н., може
≥снувати ≥ндив≥дуальна в≥дпов≥дальн≥сть чи така буде в≥дсутн¤. ќтже,
напружен≥сть, ¤ка виникаЇ у будь-¤к≥й точц≥ ц≥Їњ системи, може служити джерелом
колективноњ повед≥нки (збен≠теженн¤); тобто Ђбудь-¤кий вид напруженн¤, Ч за
думкою —мелзе-ра, Ч може виступати ¤к певна детерм≥нанта будь-¤коњ форми
колек≠тивноњ повед≥нкиї. —аме напруженн¤ визначаЇтьс¤ ¤к Ђнев≥дпов≥дн≥сть м≥ж
компонентами д≥њ ≥, ¤к насл≥док, њх неадекватне функц≥онуванн¤ї. ѕочатковою
точкою розвитку ≥ррац≥ональноњ повед≥нки Ї ситу≠ац≥¤ невизначеност≥, при цьому
першою реакц≥Їю на виникненн¤ подв≥йност≥ чи невпевненост≥ стають поширенн¤
чуток ≥ зростанн¤ ≥стеричност≥. «м≥ст масовоњ ≥стер≥њ пол¤гаЇ в тому, що вона
перетво≠рюЇ дещо подв≥йну ситуац≥ю в абсолютну загрозу. ÷с стаЇ джере≠лом
пан≥ки, а в≥дтак, ≥ руйн≥вних масових д≥й. хоча можлив≥ й пром≥жн≥ етапи
крайнього соц≥ального збудженн¤. ≤стер≥¤ ¤к така вносить виз≠начен≥сть,
пов'¤зану з формуванн¤м Ђподоби ворогаї, ¤кий с вин≠ним у створенн≥ ситуац≥њ
невпевненост≥. ¬ той же час вивченн¤ конфл≥ктних ситуац≥й ≥ так званоњ
≥ррац≥ональноњ колективноњ по≠вед≥нки показуЇ, що ≥стер≥¤ ≥ крайнЇ збудженн¤ Ч
цс не Їдин≥ фор≠ми реакц≥њ на невизначен≥сть ситуац≥њ. онтрбалансом цього стану
Ї наЋ1¤ на краще зак≥нченн¤ под≥й. ¬ ц≥лому оптим≥стична оц≥нка си≠туац≥њ
невпевненост≥ спираЇтьс¤ не т≥льки на њњ власн≥ позитивн≥ ком≠поненти,
позитивний настр≥й у повед≥нц≥ ≥ндив≥д≥в, а й на м≥цну над≥йну, ор≥Їнтовану на
людей правову систему.
≥ти виникненн≥ соц≥ально-кризових ситуац≥й неможливе, шдра-.V псоелбачита њх
к≥нець, в≥н багато в чому залежить в≥д сггшв≥дношсн-ї негативноњ ≥ позитивноњ
оц≥нок њњ громад¤нами, ≥стеричних компо≠нент≥в ¤к≥ перетворюють ситуац≥ю у
ворожнечу, насильство, бажан≠н¤ знайти винного ≥ т. ≥н. “ому подальше
розв'¤занн¤ конфл≥кту -кризи —мслзср пов'¤зус з соц≥альними рухами двох тип≥в:
перш≥ по≠значен≥ ним ¤к нормативно ор≥Їнтован≥, друг≥ Ч ¤к ц≥нн≥сно ор≥Їнто≠ван≥
ѕерш≥ н≥бито не торкаютьс¤ ц≥нн≥сних устоњв, ≥ у зв'¤зку з цим можуть
характеризуватись ¤к реформ≥стськ≥ (практично будь-¤ка ре≠форма передбачаЇ
нормативно-иравов≥ нововведенн¤); друг≥ зор≥Їнто≠ван≥ на зм≥ни ц≥нн≥сних п≥дстав
системи. “ому до них в≥днос¤ть рел≥г≥йно-сектанськ≥, нац≥ональн≥ ≥
соц≥ально-пол≥тичн≥ рухи.
¬ ц≥лому ж при регулюванн≥ напруженост≥ —мелзер покладаЇ го≠ловн≥ над≥њ на
≥нформац≥йну та психолог≥чну п≥дготовку населенн¤, розробку спец≥альних програм,
¤к≥ б запоб≥гали негативному впливу ситуац≥њ невизначеност≥ ≥ спри¤ли
впор¤дкуванню психолог≥чних ре≠акц≥й ≥ррац≥онального характеру, на п≥двищенн¤
авторитету про≠фес≥йних знань, компетентност≥ ≥ мистецтва соц≥ального
управл≥нн¤. Ќ≥мецький соц≥олог –ш≥ьф ƒареидорф (народивс¤ у 1929 р.) Ї
представником д≥алектичного напр¤мку в конфл≥ктолог≥њ, ¤кий найб≥льш радикально
тлумачить роль ≥ соц≥альне призначенн¤ конфл≥кту. ƒарендорф дотримуЇтьс¤
неомарксистськоњ позиц≥њ у по≠¤сненн≥ рол≥ суперечностей ¤к певних чинник≥в
сусп≥льного прогре≠су. √оловн≥ положенн¤ його конфл≥ктолог≥чноњ концепц≥њ
викладен≥ у роботах Ђ ласи ≥ класовий конфл≥кт в ≥ндустр≥альному сусп≥льств≥ї ≥
Ђƒосл≥дженн¤ у галуз≥ теор≥њ сусп≥льстваї.
” своЇму критичному анал≥з≥ усталених ≥нтерпретац≥й пол¤ри≠зованого св≥ту
ƒарендорф прагне до максимального об'Їктив≥зму, лог≥ка його наукових побудов
розгортаЇтьс¤ на п≥дстав≥ спадщини ћаркса ≥ опануванн≥ позиц≥њ ѕарсонса.
ƒодержуючись марксовсь-кого п≥дходу, в≥н виходить з того, що саме у класовому
протисто¤нн≥ лежить головне джерело конфл≥кту в кап≥тал≥стичному сусп≥льств≥ XIX
ст. ќтож, головний конфл≥кт Ївропейськоњ ≥стор≥њ ц≥Їњ доби Ч ■ю конфл≥кт м≥ж
п≥дприЇмцем ≥ роб≥тником, в≥н розгортаЇтьс¤ у про≠мислов≥й галуз≥, ¤ка була
дом≥нуючою прот¤гом XX ст.
«начну увагу ƒарендорф придш¤с механ≥змам розгортанн¤ кла≠сового конфлиоу; у
зв'¤зку з цим в≥й звертаЇтьс¤ ло дискус≥њ про ним '¬“™ре—1в' д∞їЩ¤Щ- ўќ вош,,-
не просто об'Їктивно зада-мкце√п“"' " — ∞?'Ў— ~ ''^Х"'"'"осуб„ктивними. ќсобливе
м≥сце у диференц≥ац≥њ ≥ пол¤ризац≥њ ≥нтерес≥в Дос≥даЇ ставленн¤ до вла-
пи чи авторитету. ¬сл≥д за ¬ебером ƒарендорф визначаЇ владу ¤к здатн≥сть
зд≥йснювати свою волю, незважаючи на оп≥р ≥ незалежно в≥д законних п≥дстав.
¬ пост≥ндустр≥альному сусп≥льств≥ XX ст., за думкою ƒарендор-фа в≥дбулас¤
≥нституал≥зац≥¤ посткласового конфл≥кту: роб≥тники та п≥дприЇмц≥ «аходу виробили
механ≥зм регулюванн¤ в≥дносин з при≠воду розпод≥лу прибутк≥в та зароб≥тноњ
плати. √алузев≥ профсп≥лки, законодавство, посередницьк≥ орган≥зац≥њ, державна
пол≥тика регу≠люванн¤ конфл≥кт≥в Ч все це стало новою реальн≥стю, ¤ка подолала
гостру напружен≥сть класовоњ боротьби попередньоњ епохи.
јле це не означало усуненн¤ конфл≥кт≥в ≥з тканини сусп≥льно≠го житт¤ взагал≥,
навпаки, вони стають б≥льш р≥зноман≥тними, адже зростаЇ к≥льк≥сть л≥н≥й
диференц≥ац≥њ ≥нтерес≥в, а в≥дпов≥дно й л≥н≥й розпод≥лу авторитету. «ам≥сть
р≥зко пол¤ризованого за принципом дихотом≥њ сусп≥льства виникаЇ плюрал≥стичний
соц≥ум з багатьма ≥нтересами, що перес≥каютьс¤. ƒемократ≥¤ у галуз≥
≥ндустр≥альних в≥дносин, ¤к ≥ у галуз≥ пол≥тики, вважаЇ ƒарендорф, хоча ≥
протистоњть тотал≥тарним ≥нститутам, але не зм≥нюЇ конфл≥кту, бо останн≥й Ч це
початкова кл≥тина соц≥ального житт¤, притаманна йому генетично.
« приводу цього ƒарендорф вступаЇ в полем≥ку з ѕарсонсом. онфл≥кт Ч це головна
умова зм≥н у ход≥ розвитку сусп≥льства. ÷е неминучий результат будь-¤коњ
керованоњ системи. ≤деал же соц≥аль≠ноњ р≥вност≥ Ч це безсумн≥вна утоп≥¤ чи
шк≥длива помилка, що при≠зводить до руйнуванн¤ ефективност≥ будь-¤коњ сп≥льноњ
д≥¤льност≥.
” кожному сусп≥льств≥ ≥снують Ђосев≥ л≥н≥њї соц≥альних конфл≥кт≥в, де вони
переважно концентруютьс¤. ¬с≥ конфл≥кти так чи ≥накше виникають на грунт≥ под≥лу
влади через те, що одна група чи клас чин¤ть оп≥р Ђтискуї або пануванню ≥ншоњ
соц≥альноњ сили. ƒв≥ сторони у конфл≥ктному протисто¤нн≥ демонструють саме
волода≠рююч≥ сили, а також так≥, що намагаютьс¤ володарювати.
—оц≥альну орган≥зац≥ю, в ¤к≥й пост≥йно точитьс¤ боротьба за владу (сусп≥льство,
соц≥альна група, п≥дприЇмство), ƒарендорф на≠зиваЇ Ђ≥мперативно координованою
асоц≥ац≥Їюї (≤ ј). ” ≤ ј конфл≥ктна взаЇмод≥¤ регулюЇтьс¤ загальноприйн¤тими
нормами. “ому конфл≥кт п≥ддаЇтьс¤ св≥домому кер≥вництву за умови знанн¤ закон≥в
його розвитку ≥ функц≥онуванн¤. ќск≥льки конфл≥кт Ї зво≠ротною стороною
будь-¤коњ ≥нтеграц≥њ, тому в≥н наст≥льки ж неми≠нучий у сусп≥льств≥, ¤к
≥нтеграц≥¤ соц≥альних ≥нститут≥в. онфл≥ктн≥ ≥нтереси ≥ мотиви њх нос≥њв
Ђховаютьс¤ї за фасадом Їдност≥ та взаЇмод≥њ соц≥альних структур.
ƒаренлорф побудував класиф≥кац≥ю р≥зних тип≥в м≥кро- ≥ мак-роконфл≥кт≥в у
сусп≥льств≥. Ќа його думку, сутн≥сть завданн¤ пол¤≠гаЇ не в тому, щоб зн¤ти
конфл≥кт чи уникнути його (що неможли≠во), а в тому, щоб спр¤мувати конфл≥кт за
певним руслом, ¤ке не руй≠нуЇ всю систему ≥ веде до њњ поступовоњ еволюц≥њ. ƒл¤
цього треба максимально формал≥зувати конфл≥кти, вивести њх на поверхню,
зро≠бити предметом громадських дискус≥й, обговорень у прес≥, судових розгл¤д≥в.
ќтже, на¤вн≥сть в≥дкритих ≥ демократично розв'¤зуваних конфл≥кт≥в Ч це св≥доцтво
життЇздатност≥ сусп≥льства.
«астосуванн¤ пон¤тт¤ Ђрозв'¤занн¤ї конфл≥кту ƒарендорф вва≠жаЇ помилковим, в≥н
використовуЇ соц≥ально-правовий терм≥н Ђре≠гулюванн¤ї, дл¤ ¤кого, на його думку,
важлив≥ три обставини:
на¤вн≥сть ц≥нн≥сних переумов, тобто визнанн¤ на¤вност≥
конфл≥ктноњ ситуац≥њ ≥ певних п≥дстав за позиц≥Їю опонента;
р≥вень орган≥зац≥њ стор≥н, тобто њх орган≥зац≥йно ч≥тка струк≠
тура ≥ нсрозпливчаст≤, нерозкидан≥ ≥нтереси, що також спри¤Ї регу≠
люванню конфл≥кту;
конфл≥ктуючи сторони повинн≥ погодитис¤ в≥дносно Ђпра≠
вил гриї, що надають р≥вн≥ можливост≥ ≥ забезпечують де¤к≥й ба≠
ланс увњх в≥дносинах.
–егулюванн¤ конфл≥кт≥в забезпечуЇтьс¤ спец≥альними ≥нститу≠тами парламентського
типу, ¤к≥ повинн≥: а) мати правоздатн≥сть на веденн¤ переговор≥в ≥ дос¤гненн¤
згоди, а також бути достатньою м≥рою автономними; б) волод≥ти монопол≥Їю на
представництво ≥нтерес≥в своЇњ сторони; в) приймати обов'¤зков≥ до виконанн¤
р≥шен≠н¤; г) д≥¤ти демократично.
ƒосить ц≥кавими Ї ≥нтерпретац≥њ проблеми конфл≥кту в контекст≥ дуже попул¤рноњ
нин≥ на «аход≥ теч≥њ символ≥чного ≥нтеракц≥он≥зму ÷¤ теор≥¤ актуал≥зувалась у
друг≥й половин≥ XX ст., запоб≥гнувши ба≠гатьом сучасним соц≥олог≥чним школам, ≥
робить акцент на Ђсенс≥ї, ¤кий пересл≥дують суб'Їкти, вступаючи у взаЇмод≥ю
через мову, тоб≠то це Ї Ђ≥нтеракц≥Їюї. «а цим технократичним терм≥ном
приховуЇтьс¤ широкий соц≥альний п≥дх≥д, зг≥дно з ¤ким соц≥ум розгл¤даЇтьс¤ з
точ≠ки зору символ≥чноњ повед≥нки ≥ндив≥д≥в, вт¤гнутих до акт≥в взаЇмод≥њ. —аме
цей п≥дх≥д застосував американський досл≥дник Їнпет Ѕоулд≥нг у робот≥ Ђ онфл≥кт
≥ захист: загальна теор≥¤ї, вивчаючи про≠блеми конфл≥ктолог≥њ в аспект≥ теор≥њ
символ≥чного ≥нтеракц≥он≥зму. √оловною особлив≥стю цього п≥дходу Ї те, що
конфл≥кт розгл¤даЇтьс¤ ¤к знакова символ≥чна повед≥нка, притаманна культурному
середови≠щу 3 огл¤ду на це головн≥ механ≥зми взаЇмод≥њ конфл≥ктуючих стор≥н
пол¤гають у зд≥бност≥ ос≥б сприймати символ≥ку повед≥нки ≥ в≥дпов≥дно
њњ ≥нтерпретирувати. ќдин ≥з закон≥в конфл≥кту (за Ѕоулд≥нгом) наго≠лошуЇ:
символи стають джерелом сутичок, ¤кщо њх зм≥ст точно не виз≠начено, чи вони
мають дек≥лька зм≥стовних по¤снень. “ак. в аспект≥ про≠блем юридичноњ
конфл≥ктолопњ це може пол¤гати в наступному: р≥зн≥ тлумаченн¤ норм права
породжують юридичну кол≥з≥ю, котра ¤к вих≥дна суперечн≥сть з певною ймов≥рн≥стю
веде до юридичного конфл≥кту; або, р≥зна м≥ра ц≥нн≥сного ставленн¤ до атрибут≥в
держави (символам суверенност≥, державноњ влади ≥ т. ≥н.) також створюЇ
передумови дер≠жавно-правового чи пол≥тичного конфл≥кту.
—учасних представник≥в конфл≥ктно-теоретичного напр¤мку часто називають
неовебер≥анц¤ми. ЂЌеовебер≥анськаї соц≥альна теор≥¤ зосереджуЇ свою увагу не
т≥льки на конфл≥кт≥ ¤к такому, а й на вс≥х сторонах класовоњ структури ≥
процесах, що њњ визначають. њњ представники погоджуютьс¤ з положенн¤м ћаркса про
роль класо≠воњ боротьби ¤к джерела сусп≥льного руху, однак вважають
марк≠систський погл¤д на соц≥альну структуру надзвичайно спрощеним ≥ жорстко
детерм≥нованим.
¬ебер, ¤к в≥домо, визначав соц≥альний клас ¤к сукупн≥сть ≥ндив≥д≥в, що
виокремлюЇтьс¤ на п≥дстав≥ ¤к економ≥чних, так ≥ не≠економ≥чних критер≥њв. ѕерш≥
описують ставленн¤ ≥ндив≥да до осо≠бистост≥ та њњ ЂжиттЇвих можливостейї. «
цього випливаЇ, що у сусп≥льств≥ можна вид≥лити (принайм≥ потенц≥йно) ст≥льки
клас≥в, ск≥льки в ньому ≥снуЇ вид≥в (форм) власност≥. ƒруга група критер≥Їв
(нееконом≥чних) дозвол¤Ї зб≥льшити к≥льк≥сть клас≥в у сусп≥льств≥ на п≥дставах
Ђгрупового статусуї Ч сп≥льност≥ способу житт¤ ≥ в≥дпов≥дного йому соц≥ального
престижу (згадаЇмо Ђпрестижн≥ гру≠пиї ƒарендорфа). ¬ебер розвиваЇ положенн¤
впливу нееконом≥чних ≥деальних чинник≥в-ц≥нностей, норм ≥ т. ≥н., ¤к≥
розгл¤даютьс¤ ним ¤к коррекц≥¤ економ≥чного детерм≥н≥зму ћаркса (наприклад, клас
не стане класом, поки його члени не усв≥домили себе його представни≠ками). ќтже,
сучасн≥ досл≥дники при створенн≥ концепц≥й ≥ндив≥ду≠альноњ повед≥нки ≥
конфл≥ктноњ взаЇмод≥њ в≥ддають перевагу позиц≥њ ¬ебера. —проби синтезу
економ≥чного детерм≥н≥зму ћаркса ≥ куль≠турного детерм≥н≥зму ¬ебера знайшли
в≥дображенн¤ у роботах ƒ Ћок-вуда, ƒж. √олдторпа, ј. Ќьюб≥ та ≥нших британських
соц≥олог≥в
“аким чином, у ход≥ розвитку сучасних соц≥альних наук в го≠ловному сформувалис¤
базов≥ методолог≥чн≥ ≥ концептуальн≥ п≥дста≠ви теорч конфл≥ктолопњ та проблем
юридичноњ конфлпсголог≥њ
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|