|
|
||||||||||
|
ї »нформаци¤ о книге
|
08.01.06Ђ |
√осподарський кодекс ”крањни: оментар. Ђќд≥ссейї, 2004. Ч 848 с. «а загальною редакц≥Їю д.ю.н., проф. —јЌ≤ј’ћ≈“ќ¬ќѓ Ќ.ќ. |
—татт¤ 11. ѕрогнозуванн¤ та плануванн¤
економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку
1. «д≥йсненн¤ державою економ≥чноњ стратег≥њ ≥ тактики у
сфер≥ господарюванн¤ спр¤мовуЇтьс¤ на створенн¤ економ≥ч≠
них, орган≥зац≥йних та правових умов, за ¤ких суб'Їкти госпо≠
дарюванн¤ враховують у своњй д≥¤льност≥ показники прогноз≠
них ≥ програмних документ≥в економ≥чного ≥ соц≥ального роз≠
витку.
2. «аконом визначаютьс¤ принципи державного прогно≠
зуванн¤ та розробленн¤ програм економ≥чного ≥ соц≥ального
розвитку ”крањни, система прогнозних ≥ програмних докумен≠
т≥в, вимоги до њх зм≥сту, а також загальний пор¤док розроблен≠
н¤, затвердженн¤ та виконанн¤ прогнозних ≥ програмних доку≠
мент≥в економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку, повноваженн¤ та
в≥дпов≥дальн≥сть орган≥в державноњ влади ≥ орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ у цих питанн¤х.
3. ќсновними формами державного плануванн¤ господарськоњ
д≥¤льност≥ Ї ƒержавна програма економ≥чного та соц≥ального
розвитку ”крањни, ƒержавний бюджет ”крањни, а також ≥нш≥
державн≥ програми з питань економ≥чного ≥ соц≥ального розви≠
тку, пор¤док розробки, завданн¤ та реал≥зац≥¤ ¤ких визнача≠
ютьс¤ законом про державн≥ програми.
4. ќргани влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ орга≠
ни виконавчоњ влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥д≠
пов≥дно до онституц≥њ ”крањни (254к/96-вр) розробл¤ють ≥ за≠
тверджують програми соц≥ально-економ≥чного та культурного
розвитку в≥дпов≥дних адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць
та зд≥йснюють плануванн¤ економ≥чного ≥ соц≥ального розвит≠
ку цих одиниць.
5. —уб'Їктам господарюванн¤, ¤к≥ не враховують сусп≥льн≥
≥нтереси, в≥дображен≥ в програмних документах економ≥чного ≥
соц≥ального розвитку, не можуть надаватис¤ передбачен≥ зако≠ном п≥льги та
переваги у зд≥йсненн≥ господарськоњ д≥¤льност≥.
1. —кладовою частиною системи державного регулюванн¤ еко≠
ном≥ки Ї розробка прогнозних та програмних документ≥в. «м≥ст
цих документ≥в може служити п≥дставою дл¤ розробки план≥в
суб'Їктами господарськоњ д≥¤льност≥, а у випадках, передбачених
законодавством, п≥дставою дл¤ укладенн¤ господарських угод,
визначенн¤ њх окремих вимог.
ќсновоположними Ї п.6 ст.85, пп.3-5 ст.116, п.« ст.119, ст.143 онституц≥њ
”крањни, де передбачено повноваженн¤ ¬ерховноњ –ади, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в,
≥нших державних орган≥в зд≥йснювати плануванн¤ в форм≥ загальнодержавних та
рег≥ональних програм соц≥ально-економ≥чного розвитку. «а допомогою цих
програм забезпечуЇтьс¤ реал≥зац≥¤ економ≥чноњ та соц≥альноњ пол≥тики
держави.
2. « метою розвитку та конкретизац≥њ положень онституц≥њ
було прийн¤то «акон ”крањни Ђѕро державне прогнозуванн¤ та
розробку програм економ≥чного та соц≥ального розвитку ”крањ≠
ниї в≥д 23.03.2000 р. «акон визначаЇ правов≥, економ≥чн≥ та орга≠
н≥зац≥йн≥ принципи системи прогнозних та програмних докумен≠
т≥в економ≥чного та соц≥ального розвитку ”крањни. ¬≥дпов≥дно до
цього «акону державне прогнозуванн¤ Ч це науково обгрунтова≠
не передбаченн¤ напр¤м≥в розвитку крањни, галузей економ≥ки;
адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць, можливого стану еко≠
ном≥ки та соц≥альноњ сфери в майбутньому, а також альтернатив≠
них шл¤х≥в та строк≥в дос¤гненн¤ параметр≥в економ≥чного та
соц≥ального розвитку. ѕрограма економ≥чного та соц≥ального роз≠
витку Ч це документ, в ¤кому визначаютьс¤ ц≥л≥ та пр≥оритети
цього розвитку, засоби та шл¤хи њх дос¤гненн¤, формуЇтьс¤ взаЇ-
моузгоджена та комплексна система заход≥в орган≥в законодав≠
чоњ та виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, спр¤≠
мованих на ефективне вир≥шенн¤ проблем економ≥чного та соц≥≠
ального розвитку, а також характеризуютьс¤ оч≥куваними зм≥нами
в стан≥ економ≥ки та соц≥альноњ сфери.
ѕрогнози економ≥чного та соц≥ального розвитку розробл¤ють≠с¤ на
середньостроковий (5 рок≥в) та короткостроковий (1 р≥к) пер≥оди, а державна
програма Ч лише на короткостроковий пер≥≠од. ѕри необх≥дност≥ прогнозн≥ та
програмн≥ документи можуть розробл¤тис¤ на б≥льш тривалий пер≥од.
” середнЇ- та короткострокових прогнозах повинн≥ бути в≥до≠бражен≥: анал≥з
соц≥ально-економ≥чного розвитку крањни за по≠передн≥й пер≥од (в
середньостроковому) чи за минулий та поточ≠ний роки (в короткостроковому
прогноз≥) та характеристика го≠ловних проблем розвитку економ≥ки та
соц≥альноњ сфери;
оч≥куван≥ зм≥ни зовн≥шньопол≥тичноњ та зовн≥шньоеконом≥чноњ ситуац≥њ та њх
вплив на економ≥ку крањни; оц≥нка впливу можли≠вих заход≥в державноњ
пол≥тики в прогнозному пер≥од≥ на розви≠ток економ≥ки та соц≥альноњ сфери;
основн≥ макроеконом≥чн≥ по≠казники та баланси економ≥чного та соц≥ального
розвитку, в тому числ≥ в галуз¤х, јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим, област¤х,
м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥.
р≥м того, в прогноз≥ на середньостроковий пер≥од повинн≥ бути нам≥чен≥
ц≥л≥, пр≥оритети економ≥чного та соц≥ального розвитку, дан≥ положенн¤ про
напр¤ми державноњ пол≥тики, прогноз кон'≠юнктури на внутр≥шн≥х та зовн≥шн≥х
ринках стратег≥чно важли≠вих вид≥в товар≥в та послуг, а також висновк≥в щодо
тенденц≥й розвитку економ≥ки крањни на прот¤з≥ цього пер≥оду.
” прогноз≥ на короткостроковий пер≥од складаЇтьс¤ висновок про розвиток
економ≥ки крањни в наступному роц≥. ѕрогноз еко≠ном≥чного та соц≥ального
розвитку економ≥ки ”крањни на серед≠ньостроковий пер≥од використовуЇтьс¤ при
розробц≥ проекту ѕро≠грами д≥¤льност≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в, а прогноз на
короткостроко≠вий пер≥од Ч дл¤ розробки ƒержавноњ програми економ≥чного та
соц≥ального розвитку та дл¤ оц≥нки надходжень та формуванн¤ показник≥в
ƒержавного бюджету.
3. ƒержавна програма економ≥чного та соц≥ального розвитку ”крањни
розробл¤Їтьс¤ щор≥чно взаЇмоузгоджено з проектом ƒержавного бюджету на
в≥дпов≥дний р≥к. ” н≥й конкретизуютьс¤ заходи, ¤к≥ передбачен≥ в програм≥
д≥¤льност≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в, та завданн¤, визначен≥ у щор≥чному посланн≥
ѕрезидента до ¬ер≠ховноњ –ади про внутр≥шнЇ та зовн≥шнЇ становище ”крањни. ”
ѕрограм≥ повинн≥ бути в≥дображен≥:
анал≥з соц≥ально-економ≥чного розвитку за минулий та поточ≠ний роки та
характеристика головних проблем розвитку еконо≠м≥ки та соц≥альноњ сфери;
вплив оч≥куваних зм≥н зовн≥шньопол≥тичноњ та зовн≥шньоеко≠ном≥чноњ ситуац≥њ
на економ≥ку крањни;
ц≥л≥ та пр≥оритети економ≥чного та соц≥ального розвитку в наступному роц≥;
система заход≥в щодо реал≥зац≥њ державноњ по≠л≥тики з визначенн¤м строк≥в
виконанн¤ та виконавц≥в;
основн≥ макроеконом≥чн≥ показники та баланси економ≥чного та соц≥ального
розвитку, в тому числ≥ в розр≥з≥ галузей економ≥ки, јвтономноњ –еспубл≥ки
рим, областей, м≥ст иЇва та —евастопо≠л¤; перел≥к державних ц≥льових
програм, ¤к≥ будуть ф≥нансува≠тис¤ в наступному роц≥ за рахунок засоб≥в
ƒержавного бюджету; показники розвитку державного сектора економ≥ки, зокрема
отриманн¤ та використанн¤ об'Їкт≥в права державноњ власност≥, розвитку
казенних п≥дприЇмств.
” державних ц≥льових програмах привод¤тьс¤: основн≥ етапи та строки њх
реал≥зац≥њ; необх≥дн≥ обс¤ги ф≥нансуванн¤ кожноњ з
26
програм в ц≥лому та окремо по рокам з визначенн¤м джерел ф≥нансуванн¤;
результати виконанн¤ кожноњ програми, оос¤≥ и ф≥нансуванн¤ кожноњ з програм
за рахунок вс≥х джерел ф≥нансу≠ванн¤ в наступному роц≥, в тому числ≥ за
рахунок кошт≥в ƒержа≠вного бюджету; державн≥ замовники програми.
ƒержавна програма економ≥чного та соц≥ального розвитку на наступний р≥к
подаЇтьс¤ до ¬ерховноњ –ади одночасно з проек≠том ƒержавного бюджету на
в≥дпов≥дний р≥к.
«акон Ђѕро державне прогнозуванн¤ та розробку програм еко≠ном≥чного та
соц≥ального розвитку ”крањниї також визначаЇ по≠р¤док розробки прогнозних та
програмних документ≥в економ≥ч≠ного та соц≥ального розвитку јвтономноњ
–еспубл≥ки рим, обла≠стей, район≥в та м≥ст, а також прогнози та програми
розвитку галузей економ≥ки.
4. ќрганами державноњ влади, ¤к≥ розробл¤ють, затверджують
та виконують прогнозн≥ та програмн≥ документи економ≥чного та
соц≥ального розвитку, Ї: аб≥нет ћ≥н≥стр≥в, уповноважений центра≠
льний орган виконавчоњ влади з питань економ≥чноњ пол≥тики,
≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, –ада м≥н≥стр≥в јвтоно≠
мноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та органи
м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
” ƒержавн≥й програм≥ економ≥чного та соц≥ального розвитку ”крањни на
короткостроковий пер≥од маЇ бути в≥дображений пе≠рел≥к державних ц≥льових
програм, ¤к≥ будуть ф≥нансуватис¤ в наступному роц≥ за рахунок кошт≥в
ƒержавного бюджету.
5. ƒл¤ забезпеченн¤ поЇднанн¤ ≥нтерес≥в суб'Їкт≥в господарю≠
ванн¤ ≥ сусп≥льних, державних ≥нтерес≥в, ч.5 статт≥, що коменту≠
Їтьс¤, передбачаЇ в≥дмову в наданн≥ передбачених законом п≥льг
тим суб'Їктам господарюванн¤, ¤к≥ не враховують сусп≥льн≥ ≥н≠
тереси, визначен≥ в програмних документах економ≥чного та соц≥≠
ального розвитку ”крањни.
—татт¤ 12. «асоби державного регулюванн¤ господарськоњ д≥¤льност≥
1. ƒержава дл¤ реал≥зац≥њ економ≥чноњ пол≥тики, виконанн¤
ц≥льових економ≥чних та ≥нших програм ≥ програм економ≥чно≠
го ≥ соц≥ального розвитку застосовуЇ р≥зноман≥тн≥ засоби ≥ ме≠
хан≥зми регулюванн¤ господарськоњ д≥¤льност≥
2. ќсновними засобами регулюючого впливу держави на д≥¤≠
льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤ Ї:
державне замовленн¤, державне завданн¤-
л≥цензуванн¤, патентуванн¤ ≥ квотуванн¤'
сертиф≥кац≥¤ та стандартизац≥¤; '
застосуванн¤ норматив≥в та л≥м≥т≥в;
регулюванн¤ ц≥н ≥ тариф≥в;
наданн¤ ≥нвестиц≥йних, податкових та ≥нших п≥льг; наданн¤ дотац≥й,
компенсац≥й, ц≥льових ≥нновац≥й та субси≠д≥й.
3. ”мови, обс¤ги, сфери та пор¤док застосуванн¤ окремих
вид≥в засоб≥в державного регулюванн¤ господарськоњ д≥¤льнос≠
т≥ визначаютьс¤ цим одексом, ≥ншими законодавчими акта≠
ми, а також програмами економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку.
¬становленн¤ та скасуванн¤ п≥льг ≥ переваг у господарськ≥й д≥≠
¤льност≥ окремих категор≥й суб'Їкт≥в господарюванн¤ зд≥йсню≠
ютьс¤ в≥дпов≥дно до цього одексу та ≥нших закон≥в.
4. ќбмеженн¤ щодо зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,
а також перел≥к вид≥в д≥¤льност≥, в ¤ких заборон¤Їтьс¤ п≥дпри≠
Їмництво, встановлюютьс¤ онституц≥Їю ”крањни та законом.
1, 4.1 статт≥, що коментуЇтьс¤, передбачаЇ можлив≥сть викори≠станн¤ р≥зних
засоб≥в та механ≥зм≥в регулюванн¤ господарськоњ д≥¤льност≥.
” сучасних умовах державне регулюванн¤ господарськоњ д≥¤≠льност≥, ¤к ≥
взагал≥ економ≥ки, вир≥шуЇ р≥зн≥ завданн¤, наприклад стимулюванн¤
економ≥чного росту, регулюванн¤ зайн¤тост≥, фор≠муванн¤ зм≥н в
загальнонац≥ональн≥й та рег≥ональн≥й структур≥ виробництва, п≥дтримка
експорту тощо.
—уб'Їктами державного регулюванн¤ Ї нос≥њ, виразники та ви≠конавц≥
господарських ≥нтерес≥в.
Ќос≥њ господарських ≥нтерес≥в Ч це соц≥альн≥ групи, ¤к≥ в≥др≥з≠н¤ютьс¤ один
в≥д одного за р¤дом ознак: майновому, доходам, видам д≥¤льност≥, профес≥њ,
галузевим та рег≥ональним ≥нтере≠сам. ÷≥ найман≥ роб≥тники та хаз¤њ
п≥дприЇмств, фермери та зе≠мельн≥ власники, др≥бн≥ та крупн≥ п≥дприЇмц≥,
управл¤юч≥ та ак≠ц≥онери, державн≥ службовц≥ тощо у кожн≥й з цих груп мають
власн≥ ≥нтереси, обумовлен≥ њх соц≥ально-економ≥чним станом, зна≠ходженню в
тому чи ≥ншому рег≥он≥, виду д≥¤льност≥. ™ також об'Їднанн¤ економ≥чних
≥нтерес≥в Ч союзи, асоц≥ац≥њ Ч виразни≠ки господарських ≥нтерес≥в.
¬иконавц¤ми господарських ≥нтере≠с≥в Ч- суб'Їктами державного регулюванн¤
економ≥ки Ї уповнова≠жен≥ орган≥ державноњ влади та м≥сцевого
самовр¤дуванн¤. ќб'≠Їкти державного регулюванн¤ економ≥ки Ч це сфери,
галуз≥, рег≥они, а також ситуац≥њ, ¤вища та вимоги соц≥ально-економ≥чно≠го
житт¤ крањни, де з'¤вилис¤ чи можуть з'¤витис¤ труднощ≥, про≠блеми.
ƒо основних об'Їкт≥в державного регулюванн¤ економ≥ки в≥д≠нос¤тьс¤:
економ≥чний цикл; секторальна, галузева та рег≥ональна структура
господарства; умови накопиченн¤ та оновленн¤ кап≥та≠лу; зайн¤т≥сть; грошовий
об≥г; плат≥жний баланс; ц≥ни; науково-досл≥дницьк≥ та
досл≥дно-конструкторськ≥ роботи; умови конкуре-
28
нц≥њ та демонопол≥зац≥¤ економ≥ки; соц≥альн≥ в≥дносини, включаю≠чи в≥дносини
м≥ж роботодавц¤ми та працюючими за наимом, а та≠кож соц≥альне забезпеченн¤;
п≥дготовка та переп≥дготовка кадр≥в; навколишнЇ середовище;
зовн≥шньоеконом≥чна д≥¤льн≥сть.
2. ” ч.2 статт≥, що коментуЇтьс¤, назван≥ основн≥ засоби, ¤к≥ ре≠
гулюють вплив держави на д≥¤льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤.
«асоби державного регулюванн¤ економ≥ки, в тому числ≥ д≥¤≠льност≥ суб'Їкт≥в
господарюванн¤, под≥л¤ютьс¤ на адм≥н≥стратив≠н≥ та економ≥чн≥.
јдм≥н≥стративн≥ засоби не пов'¤зан≥ ≥з створенн¤м матер≥аль≠них мотивац≥й чи
загрозою ф≥нансового збитку. ¬они включають засоби заборони, дозволу та
примусу.
≈коном≥чн≥ засоби державного регулюванн¤ п≥дрозд≥л¤ютьс¤ на засоби
регул¤тивн≥, грошово-кредитноњ та бюджетноњ пол≥тики.
ƒо регул¤тивних засоб≥в в≥днос¤тьс¤: державне замовленн¤, державне завданн¤;
л≥цензуванн¤, патентуванн¤ та квотуванн¤; сертиф≥кац≥¤ та стандартизац≥¤;
використанн¤ р≥зних нормати≠в≥в та л≥м≥т≥в; регулюванн¤ ц≥н та тариф≥в;
наданн¤ ≥нвестиц≥й≠них, податкових та ≥нших п≥льг; наданн¤ дотац≥й,
компенсац≥й, ц≥льових ≥нновац≥й та субсид≥й. ÷≥ засоби детально
регламенто≠ван≥ в ст.ст. 13-17 √ (див. коментар до цих статей).
ƒо основних засоб≥в грошово-кредитноњ та бюджетноњ пол≥ти≠ки в≥днос¤тьс¤:
регулюванн¤ обл≥ковоњ ставки; установленн¤ та зм≥на розм≥р≥в м≥н≥мальних
резерв≥в, ¤к≥ ф≥нансов≥ ≥нститути кра≠њни зобов'¤зан≥ збер≥гати в
центральному банку; операц≥њ держа≠вних установ на ринку ц≥нних папер≥в, а
також ¤к ем≥с≥њ держав≠них зобов'¤зань, торг≥вл¤ ними та погашенн¤; бюджетне
регулю≠ванн¤; амортизац≥йна пол≥тика.
3. «аконодавчими актами, а також програмами економ≥чного
та соц≥ального розвитку визначаютьс¤ умови, обс¤ги, сфери та
пор¤док використанн¤ окремих вид≥в засоб≥в державного регу≠
люванн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ (див. ст.ст. 13-17 √ , главу 21
√ та коментар до в≥дпов≥дних статей).
4. ѕередбачен≥ в ч.4 статт≥, що коментуЇтьс¤, обмеженн¤ та
заборони зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ детально рег≠
ламентован≥ в ст. 43 √ (див. коментар до нењ).
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|