|
|
||||||||||
|
» Информация о книге
|
08.01.06« |
Господарський кодекс України: Коментар. «Одіссей», 2004. — 848 с. За загальною редакцією д.ю.н., проф. САНІАХМЕТОВОЇ Н.О. |
Стаття 5. Конституційні основи правопорядку у сфері господарювання
1. Правовий господарський порядок в Україні формується
на основі оптимального поєднання ринкового саморегулюван
ня економічних відносин суб'єктів господарювання та держав
ного регулювання макроекономічних процесів, виходячи з кон
ституційної вимоги відповідальності держави перед людиною
за свою діяльність та визначення України як суверенної і неза
лежної, демократичної, соціальної, правової держави.
2. Конституційні основи правового господарського порядку в
Україні становлять: право власності Українського народу на
землю, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні
ресурси, які знаходяться в межах території України, природні
ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) еко
номічної зони, що здійснюється від імені Українського народу
органами державної влади і органами місцевого самоврядуван
ня в межах, визначених Конституцією України; право кожного
громадянина користуватися природними об'єктами права влас
ності народу відповідно до закону; забезпечення державою за
хисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання,
соціальної спрямованості економіки, недопущення використан
ня власності на шкоду людині і суспільству; право кожного во
лодіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, ре
зультатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; визнання
усіх суб'єктів права власності рівними перед законом, непору
шності права приватної власності, недопущення протиправного
позбавлення власності; економічна багатоманітність, право ко
жного на підприємницьку діяльність, не заборонену законом,
визначення виключно законом правових засад і гарантій під
приємництва; забезпечення державою захисту конкуренції у
підприємницькій діяльності, недопущення зловживання моно
польним становищем на ринку, неправомірного обмеження кон
куренції та недобросовісної конкуренції, визначення правил
конкуренції та норм антимонопольного регулювання виключно
законом; забезпечення державою екологічної безпеки та під-тримання
екологічної рівноваги на території України; забезпе-
чення державою належних, безпечних і здорових умов праці, захист прав
споживачів; взаємовигідне співробітництво з іншими країнами; визнання і дія
в Україні принципу верховенства права.
3. Суб'єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання
здійснюють свою діяльність в межах встановленого правового господарського
порядку, додержуючись вимог законодавства.
1. 4.1 статті, що коментується, визначає поняття правового го
сподарського порядку в Україні за допомогою двох основних кри
теріїв: 1) оптимальне поєднання ринкового саморегулювання еко
номічних відносин суб'єктів господарювання та державного ре
гулювання макроекономічних процесів; 2) його основою є
конституційна вимога відповідальності держави перед людиною
за свою діяльність і характеристики держави Україна в якості
суверенної, незалежної, демократичної, соціальної, правової дер
жави.
В умовах перехідної економіки необхідно «змішане» регулювання економіки як
поєднання саморегулювання конкурентного ринку і державного впливу на
економіку, у тому числі, її державного регулювання. Державне регулювання
економіки необхідне в перехідний період до ринкової економіки як додатковий
механізм до системи саморегулювання ринку, спрямований на коригування
економічної поведінки в інтересах суспільства.
2. Згідно зі ст. 19 Конституції України правовий порядок в
Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може
бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
У Конституції України закріплено ряд положень, що складають конституційні
основи правового господарського порядку.
Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які
знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального
шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності
Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють
органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах,
визначених Конституцією. Кожен громадянин має право користуватися
природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Власність
зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і
суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і
господарювання, соціальну спрямованість економіки. Всі суб'єкти права
власності рівні перед законом (ст. 13 Конституції).
Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю,
результатами своєї інтелектуальної, творчої дія-
13
льності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному
законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися
об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону.
Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної
власності є непорушним. Примусове відчуження об'єктів права приватної
власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної
необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови
попереднього і повного відшкодування їх вартості. Використання власності не
може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам
суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі (ст.
41 Конституції).
Суспільне життя в Україні ґрунтуються на засадах політичної, економічної та
ідеологічної багатоманітності (ст. 15 Конституції).
Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не
допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне
обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії
визначаються законом (ст. 42 Конституції).
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на
території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи
планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком
держави (ст. 16 Конституції).
Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці (ч.4 ст. 43
Конституції).
Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпекою
продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських
організацій споживачів (ч.4 ст. 42 Конституції).
В Україні визнається і діє принцип верховенства права (ч.і ст. 8
Конституції).
3. У ч. З статті, що коментується, міститься вимога здійснення діяльності
суб'єктами господарювання та іншими учасниками відносин у сфері
господарювання в межах встановленого правового господарського кодексу, з
додержанням вимог законодавства.
Стаття 6. Загальні принципи господарювання
1. Загальними принципами господарювання в Україні є: забезпечення
економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб'єктів
господарювання;
свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом;
суспільства і держави;
захист національного товаровиробника;
заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого
самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
1. Загальні принципи господарювання в Україні, які сформульовані в статті,
що коментується, є основними засадами здійснення господарської діяльності.
Багато з них знайшли своє закріплення на конституційному рівні. Так,
принцип економічної багатоманітності закріплено у ст. 15 Конституції
України. Право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом,
закріплене в ст. 42 Конституції України. Інші принципи, хоча і не знайшли
прямого закріплення в конституційних нормах, однак ґрунтуються на
конституційних положеннях або випливають з них.
Принцип вільного руху капіталів, товарів і послуг на території України
означає, що суб'єкти господарювання мають право реалізовувати свої товари і
послуги на всій території України, при цьому органи державної влади та
органи місцевого самоврядування не вправі обмежувати або забороняти доступ
підприємців до певних територіальних ринків.
Принцип захисту національного товаровиробника знайшов своє вираження як у
нормах Господарського кодексу, так і в інших законах. Закон України «Про
усунення дискримінації в оподатковуванні суб'єктів підприємницької
діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного
походження» від 17.02.2000 р. спрямований на захист конкуренції між
суб'єктами підприємницької діяльності, створеними без залучення коштів або
майна (майнових чи немайнових прав) іноземного походження, та суб'єктами
підприємницької діяльності, створеними за участю іноземного капіталу,
забезпечення державного захисту вітчизняного виробника та конституційних
прав і свобод громадян України. Відповідно до цього Закону на території
України до суб єктів підприємницької діяльності або інших юридичних осіб,
їхніх філій, відділень, відокремлених підрозділів, включаючи постійні
представництва нерезидентів, створених з участю іноземних інвестицій,
незалежно від форм та часу їх внесення, застосовується національний режим
валютного регулювання та справляння податків, зборів (обов'язкових
платежів), встановлений законами України для підприємств, створених без
участі інозем-
них інвестицій.
На захист національних товаровиробників спрямоване також
застогування антидемпінгових, компенсаційних і спеціальних
заходів відповідно до ст.244 ГК (див. коментар до цієї статті) і
законів України «Про захист національного товаровиробника від
.демпінгового імпорту» від 22.12.98 р., «Про захист національно-
го товаровиробника від субсидованого імпорту» від 22.12.98 р., "Про
застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну» від 22.12.98 р.
Заборону незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого
самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини закріплено в ч.5
ст. 19 ГК і конкретизовано у ряді норм ГК, наприклад, у ч.З ст. 18 ГК, у ст.
31 ГК (див. коментар до цих статей) тощо. Ця заборона нерозривно пов'язана з
конституційним положенням, закріпленим у ст. 56 Конституції України: кожен
має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого
самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними
рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, їх посадових і службової осіб при здійсненні ними
своїх повноважень.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|