|
|
||||||||||
|
ї »нформаци¤ о книге
|
08.01.06Ђ |
√осподарський кодекс ”крањни: оментар. Ђќд≥ссейї, 2004. Ч 848 с. «а загальною редакц≥Їю д.ю.н., проф. —јЌ≤ј’ћ≈“ќ¬ќѓ Ќ.ќ. |
—татт¤ 19. ƒержавний контроль та нагл¤д за господарською д≥¤льн≥стю
1. —уб'Їкти господарюванн¤ мають право без обмежень са
мост≥йно зд≥йснювати господарську д≥¤льн≥сть, що не супере
чить законодавству.
2. —уб'Їкти господарюванн¤ п≥дл¤гають державн≥й реЇстра
ц≥њ в≥дпов≥дно до цього одексу та закону.
3. ƒержава зд≥йснюЇ контроль ≥ нагл¤д за господарською д≥
¤льн≥стю суб'Їкт≥в господарюванн¤ у таких сферах:
збереженн¤ та витрачанн¤ кошт≥в ≥ матер≥альних ц≥нностей суб'Їктами
господарських в≥дносин Ч за станом ≥ достов≥рн≥стю бухгалтерського обл≥ку та
зв≥тност≥;
ф≥нансових, кредитних в≥дносин, валютного регулюванн¤ та податкових в≥дносин
Ч за додержанн¤м суб'Їктами господарюванн¤ кредитних зобов'¤зань перед
державою ≥ розрахунковоњ дисципл≥ни, додержанн¤м вимог валютного
законодавства, податковоњ дисципл≥ни;
ц≥н ≥ ц≥ноутворенн¤ Ч з питань додержанн¤ суб'Їктами господарюванн¤
державних ц≥н на продукц≥ю ≥ послуги;
монопол≥зму ≥ конкуренц≥њ Ч з питань додержанн¤
антимо-нопольно-конкурентного законодавства;
земельних в≥дносин Ч за використанн¤м ≥ охороною земель; водних в≥дносин ≥
л≥сового господарства Ч за використанн¤м та охороною вод ≥ л≥с≥в,
в≥дтворенн¤м водних ресурс≥в ≥ л≥с≥в;
виробництва ≥ прац≥ Ч за безпекою виробництва ≥ прац≥, додержанн¤
законодавства про працю; за пожежною, еколог≥чною, сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чною
безпекою; за дотриманн¤м стандарт≥в, норм ≥ правил, ¤кими встановлено
обов'¤зков≥ вимоги щодо умов зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥;
споживанн¤ Ч за ¤к≥стю ≥ безпекою продукц≥њ та послуг; зовн≥шньоеконом≥чноњ
д≥¤льност≥ Ч з питань технолог≥чноњ, економ≥чноњ, еколог≥чноњ та соц≥альноњ
безпеки.
4. ќргани державноњ влади ≥ посадов≥ особи, уповноважен≥ зд≥йснювати
державний контроль ≥ державний нагл¤д за господарською д≥¤льн≥стю, њх статус
та загальн≥ умови ≥ пор¤док зд≥йсненн¤ контролю ≥ нагл¤ду визначаютьс¤
законами.
5. Ќезаконне втручанн¤ та перешкоджанн≥! господарськ≥й д≥
¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ з боку орган≥в державноњ вла
ди, њх посадових ос≥б при зд≥йсненн≥ ними державного контро
лю та нагл¤ду заборон¤ютьс¤.
6. ќргани державноњ влади ≥ посадов≥ особи зобов'¤зан≥ зд≥й
снювати ≥нспектуванн¤ та перев≥рки д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в госпо
дарюванн¤ неупереджено, об'Їктивно ≥ оперативно, дотримую
чись вимог законодавства, поважаючи права ≥ законн≥ ≥нтереси
суб'Їкт≥в господарюванн¤.
7. —уб'Їкт господарюванн¤ маЇ право на одержанн¤ ≥нфор
мац≥њ про результати ≥нспектуванн¤ ≥ перев≥рок його д≥¤льност≥
не п≥зн≥ш ¤к через тридц¤ть дн≥в п≥сл¤ њх зак≥нченн¤, ¤кщо
≥нше не передбачено законом. ƒ≥њ та р≥шенн¤ державних орга
н≥в контролю ≥ нагл¤ду, а також њх посадових ос≥б, ¤к≥ проводи
ли ≥нспектуванн¤ ≥ перев≥рку, можуть бути оскаржен≥ суб'Їктом
господарюванн¤ у встановленому законодавством пор¤дку.
8. ”с≥ суб'Їкти господарюванн¤ зобов'¤зан≥ зд≥йснювати пер
винний (оперативний) та бухгалтерський обл≥к результат≥в сво
Їњ роботи, складати статистичну ≥нформац≥ю, а також надавати
в≥дпов≥дно до вимог закону ф≥нансову зв≥тн≥сть та статистичну
≥нформац≥ю щодо своЇњ господарськоњ д≥¤льност≥, ≥нш≥ дан≥, ви
значен≥ законом. «аборон¤Їтьс¤ вимагати в≥д суб'Їкт≥в господа
рюванн¤ наданн¤ статистичноњ ≥нформац≥њ та ≥нших даних, не
передбачених законом або з порушенн¤м пор¤дку, встановле
ного законом.
1. 4.1 статт≥, що коментуЇтьс¤, передбачаЇ право суб'Їкт≥в гос
подарюванн¤ без обмежень самост≥йно зд≥йснювати господарську
д≥¤льн≥сть, що не суперечить законодавству.
÷е правило конкретизоване в ≥нших положенн¤х √осподарського кодексу ”крањни.
“ак, одним ≥з загальних принцип≥в господарюванн¤ в ст. 6 √ названа свобода
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в межах, визначених законом. «г≥дно з ч.≥ ст. 43
√ п≥дприЇмц≥ мають право без обмежень самост≥йно зд≥йснювати будь-¤ку
п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть, не заборонену законом.
2. ƒержавна реЇстрац≥¤ суб'Їкт≥в господарюванн¤ зд≥йснюЇть
с¤ в≥дпов≥дно до ст, 58 √ (див. коментар до ц≥Їњ статт≥).
3. „.« статт≥, що коментуЇтьс¤, називаЇ в≥с≥м сфер господар
ськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤, у ¤ких держава зд≥йс
нюЇ контроль ≥ нагл¤д.
онтроль ≥ нагл¤д у де¤ких з цих сфер регламентований √осподарським кодексом
”крањни. “ак, контроль у сфер≥ ц≥н ≥ ц≥ноутворенн¤ передбачений у ст.ст.
191, 192 √ (див. коментар до цих статей). ƒержавний контроль за дотриманн¤м
антимонопо-льно-конкурентного законодавства регламентований у ст. 40 √
52
(див. коментар до ц≥Їњ статт≥). ƒержавний контроль у сфер≥ захисту прав
споживач≥в регламентований у ст.39 √ (див. коментар до ц≥Їњ статт≥).
” сфер≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ контроль ≥ нагл¤д
регламентований у розд≥л≥ VII √ (див. коментар до в≥дпов≥дних
статей).
4. ќргани державноњ влади ≥ посадов≥ особи, уповноважен≥ зд≥йснювати
державний контроль ≥ державний нагл¤д за господарською д≥¤льн≥стю, њх
статус, загальн≥ умови, пор¤док зд≥йсненн¤ контролю ≥ нагл¤ду визначаютьс¤,
зокрема, законами ”крањни Ђѕро державну податкову службу в ”крањн≥ї в≥д
04.12.90 р., Ђѕро пожежну безпекуї в≥д 17.12.93 р., Ђѕро державну
контрольно-рев≥з≥йну службу в ”крањн≥ї в≥д 26.01.93 р., Ђѕро митну справу в
”крањн≥ї в≥д 25.06.91 р., ћитним кодексом ”крањни, Ђѕро м≥л≥ц≥юї в≥д
20.12.90 р., Ђѕро —лужбу безпеки ”крањниї в≥д 25.03.92 р., Ђѕро прокуратуруї
в≥д 05.11.91 р., Ђѕро боротьбу з корупц≥Їюї в≥д 05.10.95 р., Ђѕро
зовн≥шньоеконом≥чну д≥¤льн≥стьї в≥д 16.04.91 р., Ђѕро охорону прац≥ї в≥д
14.10.92 р. у редакц≥њ «акону в≥д 21.11.2002 р., Ђѕро јнтимонопольний
ком≥тет ”крањниї в≥д 26.11.93 р., Ђѕро державне регулюванн¤ ринку ц≥нних
папер≥в в ”крањн≥ї в≥д 30.10.96 р., Ђѕро захист прав споживач≥вї в≥д
12.05.91 р. у редакц≥њ «акону в≥д 15.12.93 р., Ђѕро охорону навколишнього
природного середовищаї в≥д 25.06.91 р., Ђѕро метролог≥ю та метролог≥чну
д≥¤льн≥стьї в≥д 11.02.98 р., Ђѕро забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного
благополучч¤ населенн¤ї в≥д 24.02.94 р. тощо.
5. 4.5 статт≥, що коментуЇтьс¤, м≥стить заборону незаконного втручанн¤
органами державноњ влади, њх посадових ос≥б ≥ перешкоджанн¤ ними
господарськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤. ÷е положенн¤ також
передбачене в ≥нших статт¤х √ . “ак, зг≥дно з≥ ст. 6 √ одним ≥з загальних
принцип≥в господарюванн¤ Ї заборона незаконного втручанн¤ орган≥в державноњ
влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадових ос≥б у господарськ≥
в≥дносини. ¬≥дпов≥дно до ст. 47 √ одн≥Їю ≥з загальних гарант≥й прав
п≥дприЇмц¤ Ї в≥дшкодуванн¤ йому збитк≥в, завданих внасл≥док порушенн¤
органами державноњ влади його майнових прав.
ѕраво на господарську (у тому числ≥ п≥дприЇмницьку) д≥¤льн≥сть включаЇ
можлив≥сть захисту в≥д неправом≥рних д≥й ¤к ≥нших суб'Їкт≥в господарюванн¤,
так ≥ з боку держави в особ≥ його орган≥в, у тому числ≥ право на оскарженн¤
њхн≥х д≥й, що ущемл¤ють це право. «ахист суб'Їкт≥в господарюванн¤ в≥д
втручанн¤ в њх д≥¤льн≥сть державних орган≥в маЇ конституц≥йну основу.
¬≥дпов≥дно до ст. 55 онституц≥њ ”крањни, кожному гарантуЇтьс¤ право на
оскарженн¤ в суд≥ р≥шень, д≥й чи безд≥¤льност≥ орган≥в держа-
вноњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, посадових ≥ служ-
бових ос≥б. «г≥дно ст. 56 онституц≥њ ”крањни кожен маЇ право на
в≥дшкодуванн¤ за рахунок держави чи орган≥в м≥сцевого само-
вр¤дуванн¤ матер≥альноњ ≥ моральноњ шкоди, завданоњ незаконни-ми р≥шенн¤ми,
д≥¤ми чи безд≥¤льн≥стю орган≥в державноњ влади,
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадових ≥ службових ос≥б при
зд≥йсненн≥ ними своњх повноважень.
6-7. ” ч.6-7 статт≥, що коментуЇтьс¤, передбачен≥ загальн≥ правила
проведенн¤ ≥нспектуванн¤ ≥ перев≥рок д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤,
оскарженн¤ њх суб'Їктами.
ѕравов≥ та орган≥зац≥йн≥ основи реал≥зац≥њ державноњ регул¤торноњ пол≥тики в
сфер≥ господарськоњ д≥¤льност≥ визначаЇ «акон ”крањни Ђѕро засади державноњ
регул¤торноњ пол≥тики у сфер≥ господарськоњ д≥¤льност≥ї в≥д 11.09.2003 р.
ƒержавна регул¤торна пол≥тика у сфер≥ господарськоњ д≥¤льност≥ Ч це напр¤м
державноњ пол≥тики, спр¤мований на вдосконаленн¤ правового регулюванн¤
господарських в≥дносин, а також адм≥н≥стративних в≥дносин м≥ж регул¤торними
органами або ≥ншими органами державноњ влади та суб'Їктами господарюванн¤,
недопущенн¤ прийн¤тт¤ економ≥чно недоц≥льних ≥ неефективних регул¤торних
акт≥в, зменшенн¤ втручанн¤ держави у д≥¤льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤ та
усуненн¤ перешкод дл¤ розвитку господарськоњ д≥¤льност≥, що зд≥йснюютьс¤ в
межах, у пор¤дку та у спос≥б, що встановлен≥ онституц≥Їю та законами
”крањни.
ѕерев≥рки д≥¤льност≥ п≥дприЇмц≥в регулюютьс¤ в≥дпов≥дно до ”казу ѕрезидента
”крањни Ђѕро де¤к≥ заходи з дерегулюванн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ї в≥д
23.07.98 р.
ќргани виконавчоњ влади, уповноважен≥ в≥д ≥мен≥ держави зд≥йснювати
перев≥рку ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ (дал≥ Ч контролююч≥ органи), провод¤ть планов≥ та позапланов≥
вињзн≥ перев≥рки.
ѕлановою вињзною перев≥ркою вважаЇтьс¤ перев≥рка ф≥нансово-господарськоњ
д≥¤льност≥ суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤ка передбачена у план≥
роботи контролюючого органа ≥ проводитьс¤ за м≥сцезнаходженн¤м такого
суб'Їкта або за м≥сцем розташуванн¤ об'Їкта власност≥, стосовно ¤кого
проводитьс¤ така перев≥рка. ѕланова вињзна перев≥рка проводитьс¤ за
сукупними показниками ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкта
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ за письмовим р≥шенн¤м кер≥вника в≥дпов≥дного
контролюючого органу не част≥ше одного разу на календарний р≥к у межах
компетенц≥њ в≥дпов≥дного контролюючого органу. «аборон¤Їтьс¤ проведенн¤
планових вињзних перев≥рок ча окремими видами зобов'¤зань перед бюджетами,
кр≥м зобов'¤-зань за бюджетними позиками ≥ кредитами, що гарантован≥
бю-джетиими коштами.
54
ѕраво на проведенн¤ плановоњ вињзноњ перев≥рки суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ надаЇтьс¤ лише у тому раз≥, коли його письмово пов≥домлено про
дату перев≥рки не п≥зн≥ше н≥ж за дес¤ть календарних дн≥в до дн¤ проведенн¤
зазначеноњ перев≥рки.
ѕозаплановою вињзною перев≥ркою вважаЇтьс¤ перев≥рка, ¤ка не передбачена в
планах роботи контролюючого органа ≥ проводитьс¤ при на¤вност≥ хоча б одн≥Їњ
з таких обставин:
а) за насл≥дками зустр≥чних перев≥рок ви¤влено факти, ¤к≥ св≥
дчать про порушенн¤ суб'Їктом п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ норм
законодавства;
б) суб'Їктом п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ не подано в установ
лений терм≥н документи обов'¤зковоњ зв≥тност≥;
в) ви¤влена недостов≥рн≥сть даних, за¤влених у документах
обов'¤зковоњ зв≥тност≥;
г) суб'Їкт п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ подав у встановленому
пор¤дку скаргу про порушенн¤ законодавства посадовими особа
ми контролюючого органу п≥д час проведенн¤ плановоњ або поза
плановоњ вињзноњ перев≥рки;
д) у раз≥ виникненн¤ необх≥дност≥ у перев≥рц≥ в≥домостей, отри
маних в≥д особи, ¤ка мала правов≥ в≥дносини з суб'Їктом п≥дпри
Їмницькоњ д≥¤льност≥, ¤кщо суб'Їкт п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
не надасть по¤снень та њх документального п≥дтвердженн¤ на обо
в'¤зковий письмовий запит контролюючого органа прот¤гом трьох
робочих дн≥в в≥д дн¤ отриманн¤ запиту;
Ї) проводитьс¤ реорган≥зац≥¤ (л≥кв≥дац≥¤) п≥дприЇмства.
ѕозапланова вињзна перев≥рка може зд≥йснюватис¤ ≥ на п≥дстав≥ р≥шенн¤
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
¬ищий контролюючий орган може за власною ≥н≥ц≥ативою перев≥рити
достов≥рн≥сть висновк≥в нижчого контролюючого органу шл¤хом перев≥рки
документ≥в обов'¤зковоњ зв≥тност≥ суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ або
висновк≥в акта перев≥рки, складеного нижчим контролюючим органом. ¬ищий
контролюючий орган маЇ право приймати р≥шенн¤ щодо повторноњ перев≥рки
суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ лише у тому раз≥, коли стосовно
посадових або службових ос≥б контролюючого органа, ¤к≥ проводили планову або
позапланову перев≥рку зазначеного суб'Їкта, розпочате службове розсл≥дуванн¤
або порушено крим≥нальну справу. ƒержавна податкова адм≥н≥страц≥¤ ”крањни
маЇ право прийн¤ти р≥шенн¤ про проведенн¤ повторноњ перев≥рки суб'Їкта
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ у раз≥, коли таке р≥шенн¤ оформл¤Їтьс¤ наказом за
п≥дписом њњ голови.
онтролююч≥ органи, ¤к≥ мають право проводити планов≥ та позапланов≥ вињзн≥
перев≥рки ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥:
а) органи державноњ податковоњ служби Ч стосовно сплати
податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в) до бюджет≥в та держа
вних ц≥льових фонд≥в, неподаткових платеж≥в;
б) митн≥ органи Ч стосовно сплати вв≥зного мита, акцизного
збору та податку на додану варт≥сть, ¤к≥ справл¤ютьс¤ у раз≥ вве
зенн¤ (пересиланн¤) товар≥в на митну територ≥ю ”крањни в мо
мент перетинанн¤ митного кордону;
в) органи державного казначейства, державноњ контрольно-ре
в≥з≥йноњ служби та органи державноњ податковоњ служби в межах
њх компетенц≥њ Ч стосовно бюджетних позик, позик та кредит≥в,
гарантованих коштами бюджет≥в, ц≥льового використанн¤ дота
ц≥й та субсид≥й, ≥нших бюджетних асигнувань, кошт≥в позабю
джетних фонд≥в, а також належного виконанн¤ державних конт
ракт≥в, проавансованих за рахунок бюджетних кошт≥в;
г) органи ѕенс≥йного фонду ”крањни Ч стосовно сплати збору
на обов'¤зкове державне пенс≥йне страхуванн¤.
«азначен≥ контролююч≥ органи мають право проводити перев≥рки
ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ лише
в зазначених межах њх компетенц≥њ.
«д≥йсненн¤ планових та позапланових вињзних перев≥рок ≥з зазначених питань
≥ншими державними органами заборон¤Їтьс¤.
ѕланов≥ вињзн≥ перев≥рки провод¤тьс¤ вс≥ма контролюючими органами одночасно
в день, визначений органом державноњ податковоњ служби. ѕор¤док координац≥њ
проведенн¤ таких перев≥рок установлюЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
8. 4.8 статт≥, що коментуЇтьс¤, м≥стить обов'¤зок суб'Їкт≥в господарюванн¤
зд≥йснювати первинний (оперативний) ≥ бухгалтерський обл≥к, складати
статистичну ≥нформац≥ю та надавати ф≥нансову зв≥тн≥сть. “ут також
передбачена заборона вимагати в≥д суб'Їкт≥в господарюванн¤ наданн¤
статистичноњ ≥нформац≥њ та ≤≥нших даних, не передбачених законом або з
порушенн¤м пор¤д-|ку, установленого законом.
ƒетально бухгалтерський обл≥к ≥ ф≥нансова зв≥тн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤
передбачен≥ в ст.ст. 71, 90, 145 √ (див. коментар до цих статей).
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|