____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Ќауково-практичний коментар рим≥нального кодексу ”крањни в≥д 5 кв≥тн¤ 2001 року. «а ред.ћ.≤. ћельника, ћ.≤. ’авронюка
–озд≥л VII «Ћќ„»Ќ» ” —‘≈–≤ √ќ—ѕќƒј–—№ ќѓ ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤
1.
«д≥йсненн¤ без державноњ реЇстрац≥њ,
¤к субТЇкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,
що м≥стить ознаки п≥дприЇмницькоњ та ¤ка п≥дл¤гаЇ
л≥цензуванню, або зд≥йсненн¤ без
одержанн¤ л≥ценз≥њ вид≥в господарськоњ д≥¤льност≥,
що п≥дл¤гають л≥цензуванню в≥дпов≥дно до
законодавства, чи зд≥йсненн¤ таких вид≥в
господарськоњ д≥¤льност≥ з порушенн¤м
умов л≥цензуванн¤, ¤кщо це було повТ¤зано
з отриманн¤м доходу у великих розм≥рах, Ч
караЇтьс¤
штрафом в≥д ста до двохсот пТ¤тдес¤ти
неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в
громад¤н або виправними роботами на строк
до двох рок≥в, або обмеженн¤м вол≥ на той
самий строк.
2.
«д≥йсненн¤ банк≥вськоњ д≥¤льност≥ або
банк≥вських операц≥й, а також профес≥йноњ
д≥¤льност≥ на ринку ц≥нних папер≥в, операц≥й
небанк≥вських ф≥нансових установ без
державноњ реЇстрац≥њ або без спец≥ального
дозволу (л≥ценз≥њ), одержанн¤ ¤кого
передбачено законодавством, або з
порушенн¤м умов л≥цензуванн¤, ¤кщо це було
повТ¤зано з отриманн¤м доходу у великих
розм≥рах, Ч
караЇтьс¤
штрафом в≥д двохсот до пТ¤тисот
неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в
громад¤н або обмеженн¤м вол≥ на строк до
трьох рок≥в.
ѕрим≥тка.
ќтриманн¤ доходу у великому розм≥р≥ маЇ м≥сце,
коли його сума у тис¤чу ≥ б≥льше раз≥в
перевищуЇ неоподатковуваний м≥н≥мум
доход≥в громад¤н.
1.
ќбТЇктом злочину Ї пор¤док державноњ
реЇстрац≥њ ≥ л≥цензуванн¤ п≥дприЇмницькоњ
та ≥ншоњ господарськоњ д≥¤льност≥, у т.ч.
банк≥вськоњ ≥ профес≥йноњ д≥¤льност≥ на
ринку ц≥нних папер≥в. ¬казаний пор¤док
покликаний забезпечувати нормальний
розвиток економ≥ки ≥ захищати права та ≥нтереси
ф≥зичних та юридичних ос≥б, ф≥нансов≥ ≥нтереси
держави (зокрема, в план≥ створенн¤
передумов дл¤ нарахуванн¤ ≥ ст¤гненн¤
податк≥в та ≥нших обовТ¤зкових платеж≥в).
2.
« обТЇктивноњ сторони злочин може
набувати одн≥Їњ з трьох форм: 1) зд≥йсненн¤
без державноњ реЇстрац≥њ ¤к субТЇкта п≥дприЇмництва
д≥¤льност≥, що м≥стить ознаки п≥дприЇмницькоњ,
у т.ч. банк≥вськоњ д≥¤льност≥, банк≥вських
операц≥й, профес≥йноњ д≥¤льност≥ на ринку
ц≥нних папер≥в та операц≥й небанк≥вських
ф≥нансових установ; 2) зд≥йсненн¤ без
одержанн¤ спец≥ального дозволу (л≥ценз≥њ)
вид≥в господарськоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ в≥дпов≥дно
до законодавства п≥дл¤гають л≥цензуванню;
у т.ч. банк≥вськоњ д≥¤льност≥, банк≥вських
операц≥й, профес≥йноњ д≥¤льност≥ на ринку
ц≥нних папер≥в та операц≥й небанк≥вських
ф≥нансових установ; 3) зд≥йсненн¤
зазначеноњ д≥¤льност≥ з порушенн¤м умов
л≥цензуванн¤.
ƒержавна
реЇстрац≥¤ субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
проводитьс¤ за на¤вност≥ вс≥х необх≥дних
документ≥в за за¤вочним принципом
прот¤гом не б≥льше пТ¤ти робочих дн≥в в
установленому законом пор¤дку.
ѕ≥дприЇмництвом,
(п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю) визнаЇтьс¤
безпосередн¤ самост≥йна, систематична, на
власний ризик д≥¤льн≥сть по виробництву
продукц≥њ, виконанню роб≥т, наданню послуг
з метою одержанн¤ прибутку, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤
ф≥зичними та юридичними особами, зареЇстрованими
¤к субТЇкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ у
пор¤дку, встановленому законодавством.
—творенн¤
(заснуванн¤) субТЇкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,
а також волод≥нн¤ корпоративними правами,
кр≥м випадк≥в, передбачених
законодавством, п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю
не визнаЇтьс¤. „инне законодавство не
встановлюЇ випадки, коли створенн¤
юридичноњ особи Ч субТЇкта п≥дприЇмництва
чи волод≥нн¤ корпоративними правами розц≥нюЇтьс¤
¤к п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть.
ѕитанн¤
про те, чи Ї д≥¤льн≥сть особи, ¤ка прит¤гуЇтьс¤
до в≥дпов≥дальност≥ за ст. 202, п≥дприЇмницькою
вир≥шуЇтьс¤ у кожному конкретному випадку
з урахуванн¤м тривалост≥ та ≥нтенсивност≥
протиправних д≥й, розм≥ру отриманого або
оч≥куваного доходу, ≥нших фактор≥в (зокрема,
чи Ї така д≥¤льн≥сть дл¤ винноњ особи
основним або додатковим, але ≥стотним
джерелом њњ доходу, чи зд≥йснюЇтьс¤ вона
б≥льш-менш регул¤рно, пост≥йно, на профес≥йн≥й
основ≥). ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть Ч це
повторюваний у час≥ процес, спр¤мований на
отриманн¤ прибутку. “ака д≥¤льн≥сть може
пол¤гати ¤к у зд≥йсненн≥ численних угод
або д≥й, так ≥ у реал≥зац≥њ одн≥Їњ, але
великоњ угоди, виконанн≥ значноњ роботи (наприклад,
буд≥вництво або ремонт певного обТЇкта,
виготовленн¤ великоњ парт≥њ продукц≥њ), що
поЇднуЇтьс¤ ≥з системою д≥й, спр¤мованих
на отриманн¤ прибутку.
Ќе визнаЇтьс¤
п≥дприЇмництвом укладанн¤ разових цив≥льно-правових
угод, виконанн¤ роб≥т чи послуг, що не маЇ
на мет≥ отриманн¤ прибутку (дл¤ власних
потреб, на проханн¤ знайомих чи родич≥в
тощо), виконанн¤ обовТ¤зк≥в найманого
прац≥вника на п≥дстав≥ трудового договору.
ќск≥льки
отриманн¤ прибутку проголошуЇтьс¤ метою п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥, а не Ї њњ фактичним
результатом, в≥дсутн≥сть прибутку не
завжди св≥дчить про те, що та чи ≥нша д≥¤льн≥сть
позбавлена характеру п≥дприЇмництва.
‘актично
характеру п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, зд≥йснюваноњ
з метою ухиленн¤ в≥д оподаткуванн¤ та
уникненн¤ контрольних процедур з боку
держави, може набувати, наприклад, наданн¤
транспортних, туристичних ≥ консультац≥йних
послуг, послуг ≥з ремонту квартир,
побутовоњ техн≥ки, автомоб≥л≥в, зайн¤тт¤
торг≥влею, здаванн¤ майна в оренду або
його збер≥ганн¤, виконанн¤ буд≥вельних
роб≥т, виконанн¤ ≥нших роб≥т на п≥дстав≥
цив≥льно-правових договор≥в тощо.
¬ир≥шуючи
питанн¤ про те, чи не набула д≥¤льн≥сть
конкретноњ особи з куп≥вл≥ та продажу
товар≥в ознак п≥дприЇмництва, потр≥бно
керуватись системним анал≥зом положень
законодавчих та ≥нших нормативних акт≥в,
¤к≥ регулюють торговельну д≥¤льн≥сть,
враховувати њх юридичну силу. Ќе вимагаЇ
державноњ реЇстрац≥њ ос≥б ¤к субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ зд≥йсненн¤ несистематичного (не
б≥льше чотирьох раз≥в прот¤гом
календарного року) продажу громад¤нами
вироблених, перероблених та куплених
продукц≥њ, речей, товар≥в на п≥дстав≥
придбаного одноразового патенту на торг≥влю.
ѕри цьому кожен раз тривал≥сть торг≥вл≥
становить в≥д трьох до семи дн≥в, тобто
загальна тривал≥сть легальноњ торг≥вл≥
без державноњ реЇстрац≥њ ¤к субТЇкта п≥дприЇмництва
може становити 28 дн≥в прот¤гом року. ≥льк≥сть
≥ варт≥сть укладених угод куп≥вл≥-продажу
упродовж цього терм≥ну законодавством не
регламентуЇтьс¤. якщо ф≥зична особа зд≥йснюЇ
продаж товар≥в част≥ше н≥ж чотири рази на
р≥к (або понад 28 дн≥в), тобто систематично,
њњ д≥¤льн≥сть набуваЇ ознак п≥дприЇмництва,
≥ вона маЇ зареЇструватис¤ у
встановленому пор¤дку ¤к п≥дприЇмець.
«а ч. 1 ст.
202 за на¤вност≥ ≥нших необх≥дних ознак сл≥д
квал≥ф≥кувати фактичне зд≥йсненн¤ особою
д≥¤льност≥, що м≥стить ознаки п≥дприЇмницькоњ:
взагал≥ без проходженн¤ передбаченоњ
законодавством процедури реЇстрац≥њ; до
отриманн¤ св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю;
п≥сл¤ скасуванн¤ на п≥дстав≥ р≥шенн¤ суду
державноњ реЇстрац≥њ; з фактичним
створенн¤м комерц≥йноњ структури без
зверненн¤ за њњ державною реЇстрац≥Їю; без
створенн¤ юридичноњ особи.
ѕорушенн¤
пор¤дку зайн¤тт¤ профес≥йною д≥¤льн≥стю,
¤ка поЇднуЇтьс¤ з одержанн¤м доход≥в,
однак зг≥дно з чинним законодавством не
може розц≥нюватись ¤к п≥дприЇмницька (наприклад,
ƒ≥¤льн≥сть приватних нотар≥ус≥в та
адвокат≥в), складу цього злочину не м≥стить.
√осподарська
д≥¤льн≥сть, зайн¤тт¤ ¤кою за умов,
зазначених у ч. 1 ст. 202, визнаЇтьс¤ злочином,
Ч це будь-¤ка д≥¤льн≥сть, у т.ч. п≥дприЇмницька,
юридичних ос≥б, а також ф≥зичних ос≥б Ч
субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,
повТ¤зана з виробництвом (виготовленн¤м)
продукц≥њ, торг≥влею, наданн¤м послуг,
виконанн¤м роб≥т. ѕон¤тт¤ господарська д≥¤льн≥сть
у план≥ в≥дпов≥дальност≥ за ст. 202 маЇ
розгл¤датись ¤к б≥льш широке, н≥ж пон¤тт¤
п≥дприЇмництво, оск≥льки охоплюЇ д≥¤льн≥сть
юридичних ос≥б незалежно в≥д орган≥зац≥йно-правовоњ
форми та форми власност≥ (не обовТ¤зково
субТЇкт≥в п≥дприЇмництва, кр≥м орган≥в
державноњ влади та м≥сцевого
самовр¤дуванн¤). ћета отриманн¤ прибутку ≥
систематичн≥сть при цьому не Ї обовТ¤зковими.
Ћ≥ценз≥¤
Ч це документ державного зразка, ¤кий засв≥дчуЇ
право л≥ценз≥ата на провадженн¤ певного
виду господарськоњ д≥¤льност≥, що п≥дл¤гаЇ
л≥цензуванню. Ћ≥ценз≥¤ Ї Їдиним
документом дозв≥льного характеру, ¤кий
даЇ право на зайн¤тт¤ певним видом д≥¤льност≥,
що в≥дпов≥дно до законодавства п≥дл¤гаЇ
обмеженню.
¬иди
господарськоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ п≥дл¤гають
л≥цензуванню, встановлен≥ «аконом Уѕро л≥цензуванн¤
певних вид≥в господарськоњ д≥¤льност≥Ф.
р≥м того, л≥цензуванн¤ банк≥вськоњ, зовн≥шньоеконом≥чноњ
д≥¤льност≥, канал≥в мовленн¤, л≥цензуванн¤
у сфер≥ елект роенергетики та
використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ, л≥цензуванн¤
у сфер≥ ≥нтелектуальноњ власност≥ зд≥йснюЇтьс¤
зг≥дно з законами, що регулюють в≥дносини
у цих сферах.
≤ндив≥дуали-п≥дприЇмц≥
≥ службов≥ особи юридичних ос≥б, зокрема
субТЇкт≥в п≥дприЇмництва, ¤к≥ зд≥йснюють
господарську д≥¤льн≥сть взагал≥ без
л≥ценз≥њ, ¤кщо њњ отриманн¤ передбачене
чинним законодавством, або п≥сл¤
направленн¤ в≥дпов≥дних документ≥в в
орган л≥цензуванн¤, але до отриманн¤
л≥ценз≥њ, п≥дл¤гають крим≥нальн≥й в≥дпов≥дальност≥
за ст. 202, ¤кщо в результат≥ зд≥йсненн¤ безл≥ценз≥йноњ
д≥¤льност≥ отримано дох≥д у великих розм≥рах.
«д≥йсненн¤
господарськоњ д≥¤льност≥ з використанн¤м
л≥ценз≥й, д≥¤ ¤ких анульована або строк д≥њ
¤ких сплив, л≥ценз≥й, незаконно отриманих
в≥д ≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤,
л≥ценз≥й на ≥нший, пор≥вн¤но ≥з фактично
зд≥йснюваним, вид д≥¤льност≥, а також п≥д
час оскарженн¤ до суду р≥шенн¤ про
анулюванн¤ л≥ценз≥њ, що набрало чинност≥,
за на¤вност≥ п≥дстав сл≥д квал≥ф≥кувати
за в≥дпов≥дною частиною ст. 202.
якщо
конкретний р≥зновид п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
п≥дл¤гаЇ одночасно патентуванню ≥ л≥цензуванню,
субТЇкт п≥дприЇмництва повинен отримати
≥ л≥ценз≥ю, ≥ патент.
«д≥йсненн¤
операц≥й з металобрухтом без державноњ
реЇстрац≥њ або без л≥ценз≥њ, отриманн¤
¤коњ передбачено законодавством, сл≥д
квал≥ф≥кувати за ст. 213.
ѕ≥д
порушенн¤м умов л≥цензуванн¤ розум≥Їтьс¤
недотриманн¤ винним тих орган≥зац≥йних,
квал≥ф≥кац≥йних та ≥нших спец≥альних
вимог, ¤к≥ Ї обовТ¤зковими дл¤ виконанн¤
при провадженн≥ вид≥в господарськоњ д≥¤льност≥,
що п≥дл¤гають л≥цензуванню (наприклад, зд≥йсненн¤
господарськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ адм≥н≥стративно-територ≥альноњ
одиниц≥, ¤ка не вказана у л≥ценз≥њ).
Ћ≥ценз≥йн≥
умови Ї нормативно-правовим актом, ¤кий
затверджуЇтьс¤ сп≥льним наказом спец≥ально
уповноваженого органу з питань л≥цензуванн¤
та органу л≥цензуванн¤. ¬они можуть
стосуватис¤ квал≥ф≥кац≥йних вимог до прац≥вник≥в
субТЇкт≥в господарюванн¤ , њх к≥лькост≥;
особливих вимог щодо буд≥вель, прим≥щень,
обладнанн¤, ≥нших техн≥чних засоб≥в,
матер≥ально-техн≥чноњ бази тощо.
Ѕанк≥вська
д≥¤льн≥сть Ч це залученн¤ у вклади
грошових кошт≥в ф≥зичних ≥ юридичних ос≥б
та розм≥щенн¤ зазначених кошт≥в в≥д свого
≥мен≥, на власних умовах та на власний
ризик, в≥дкритт¤ ≥ веденн¤ банк≥вських
рахунк≥в ф≥зичних та юридичних ос≥б.
Ѕанком визнаЇтьс¤ юридична особа, ¤ка маЇ
виключне право на п≥дстав≥ Ћ≥ценз≥њ ЌЅ зд≥йснювати
у сукупност≥ зазначен≥ операц≥њ.
Ѕанк маЇ
право зд≥йснювати банк≥вську д≥¤льн≥сть
т≥льки п≥сл¤ отриманн¤ банк≥вськоњ
л≥ценз≥њ, ¤к надаЇтьс¤ ЌЅ на п≥дстав≥ в≥дпов≥дного
клопотанн¤ банку за на¤вност≥ певноњ
сукупност≥ документ≥в. ” певних випадках
ЌЅ маЇ право в≥дкликати банк≥вську
л≥ценз≥ю ≥ банк прот¤гом трьох дн≥в з
моменту отриманн¤ р≥шенн¤ зобовТ¤заний
повернути ЌЅ свою банк≥вську л≥ценз≥ю. ”
день отриманн¤ р≥шенн¤ про в≥дкликанн¤
банк≥вськоњ л≥ценз≥њ банк припин¤Ї зд≥йсненн¤
вс≥х банк≥вських операц≥й та вчин¤Ї д≥њ,
що забезпечують виконанн¤ ним своњх зобовТ¤зань
перед вкладниками та ≥ншими кредиторами.
р≥м
операц≥й, ¤к≥ складають банк≥вську д≥¤льн≥сть,
банк маЇ ѕраво зд≥йснювати так≥ банк≥вськ≥
операц≥њ: а) операц≥њ з валютними
ц≥нност¤ми;
б) ем≥с≥ю власних ц≥нних папер≥в; ,в) орган≥зац≥ю
куп≥вл≥ та продажу ц≥нних папер≥в за
дорученн¤м кл≥Їнт≥в; г) зд≥йсненн¤ операц≥й
на ринку ц≥нних папер≥в в≥д свого ≥мен≥; д)
наданн¤ гарант≥й ≤ поручительств та ≥нших
зобовТ¤зань в≥д трет≥х ос≥б, ¤к≥
передбачають њх виконанн¤ у грошов≥й
форм≥; Ї) придбанн¤ права вимоги на
виконанн¤ зобовТ¤зань у грошов≥й форм≥ за
поставлен≥ товари чи надан≥ послуги,
приймаючи на себе ризик виконанн¤ таких
вимог та прийом платеж≥в (факторинг); Ї) л≥зинг;
ж) послуги з в≥дпов≥дального збер≥ганн¤ та
наданн¤ в оренду сейф≥в дл¤ збер≥ганн¤ ц≥нностей
та документ≥в; з) випуск, куп≥влю, продаж ≥
обслуговуванн¤ чек≥в, вексел≥в та ≥нших
оборотних плат≥жних ≥нструмент≥в; й)
випуск банк≥вських плат≥жних карток ≥ зд≥йсненн¤
операц≥й з використанн¤м цих карток; ≥)
наданн¤ консультац≥йних та ≥нформац≥йних
послуг щодо банк≥вських операц≥й.
«а умови
отриманн¤ письмового дозволу ЌЅ” банки
також мають право зд≥йснювати де¤к≥ ≥нш≥
операц≥њ, зокрема: зд≥йсненн¤ ≥нвестиц≥й у
статутн≥ фонди та акц≥њ ≥нших юридичних
ос≥б; випуск, об≥г, погашенн¤ державноњ та
≥ншоњ грошовоњ лотерењ; перевезенн¤
валютних ц≥нностей та ≥нкасац≥ю кошт≥в;
дов≥рче управл≥нн¤ коштами та ц≥нними
паперами за договорами з юридичними та ф≥зичними
особами; депозитарну д≥¤льн≥сть ≥ д≥¤льн≥сть
з веденн¤ реЇстр≥в власник≥в ≥менних ц≥нних
папер≥в тощо.
«д≥йсненн¤
банк≥вських операц≥й приватними особами,
≥ндив≥-дуалами-п≥дприЇмц¤ми та службовими
особами юридичних ос≥б, ¤к≥ не Ї ф≥нансовими
установами, утворюЇ склад злочину,
передбаченого ст. 203. «а ч. 2 ст. 202 з
урахуванн¤м Сњх службовоњ компетенц≥њ
можуть нести в≥дпов≥дальн≥сть лише прац≥вники
банк≥в та небанк≥вських ф≥нансових
установ, ¤к≥ зд≥йснюють ф≥нансов≥ операц≥њ
без л≥ценз≥њ або з порушенн¤м умов л≥цензуванн¤.
ƒо
небанк≥вських ф≥нансових установ
належать, наприклад, страховики, дов≥рч≥
товариства, л≥зингов≥ компан≥њ, кредитн≥
сп≥лки, недержавн≥ пенс≥йн≥ фонди, ≥нвестиц≥йн≥
компан≥њ, ≥нвестиц≥йн≥ фонди, у т.ч.
корпоративн≥ та пайов≥.
¬казан≥
юридичн≥ особи мають право в≥дкривати та
вести поточн≥ рахунки кл≥Їнт≥в, а також
розм≥щувати в≥д свого ≥мен≥, на власних
умовах та на власний ризик залучен≥ кошти
на п≥дстав≥ л≥ценз≥њ ЌЅ на зд≥йсненн¤
окремих банк≥вських операц≥й. ≤нш≥ операц≥њ,
¤к≥ визнаютьс¤ банк≥вськими, юридичн≥
особи, котр≥ не Ї банками, можуть зд≥йснювати
в пор¤дку, визначеному законами ”крањни.
ѕрофес≥йна
д≥¤льн≥сть на ринку ц≥нних папер≥в Ч це п≥дприЇмницька
д≥¤льн≥сть по перерозпод≥лу ф≥нансових
ресурс≥в за допомогою ц≥нних папер≥в та
орган≥зац≥йному, ≥нформац≥йному, техн≥чному,
консультац≥йному та ≥ншому
обслуговуванню випуску та об≥гу ц≥нних
папер≥в, що Ї, ¤к правило, виключним або
переважним видом д≥¤льност≥.
«аконодавство вид≥л¤Ї так≥ види ц≥Їњ д≥¤льност≥:
1) торг≥вл¤ ц≥нними паперами Ч зд≥йсненн¤
цив≥льно-правових угод з ц≥нними паперами,
¤к≥ передбачають оплату ц≥нних папер≥в
проти њх поставки новому власников≥ на п≥дстав≥
договор≥в дорученн¤ чи ком≥с≥њ за рахунок
своњх кл≥Їнт≥в (брокерська д≥¤льн≥сть) або
в≥д свого ≥мен≥ та за св≥й рахунок з метою
перепродажу трет≥м особам (дилерська д≥¤льн≥сть);
2) депозитарна д≥¤льн≥сть Ч д≥¤льн≥сть
ѕрофес≥йним
учасником ринку ц≥нних папер≥в визнаЇтьс¤
юридична особа, ¤ка зд≥йснюЇ певний вид д≥¤льност≥
на такому ринку на п≥дстав≥ отриманоњ
л≥ценз≥њ.
ѕорушенн¤
пор¤дку зайн¤тт¤ господарською та банк≥вською
д≥¤льн≥стю вважаЇтьс¤ зак≥нченим
злочином з моменту, коли внасл≥док зд≥йсненн¤
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ без державноњ
реЇстрац≥њ або господарськоњ д≥¤льност≥
без л≥ценз≥њ чи з порушенн¤м умов л≥цензуванн¤
особа одержуЇ дох≥д у великих розм≥рах.
ќтриманн¤ доходу у великому розм≥р≥ маЇ м≥сце
тод≥, коли його сума у тис¤чу ≥ б≥льше
раз≥в перевищуЇ неоподатковуваний м≥н≥мум
доход≥в громад¤н (прим≥тка до ст. 202).
«айн¤тт¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю без
державноњ реЇстрац≥њ або зайн¤тт¤
господарською д≥¤льн≥стю без л≥ценз≥њ, не
повТ¤зан≥ з фактичним одержанн¤м доходу у
великому розм≥р≥, маЇ т¤гнути адм≥н≥стративну
в≥дпов≥дальн≥сть (ст. 164 јѕ).
ѕ≥д
доходом у даному раз≥ сл≥д розум≥ти всю
суму надходжень в≥д виробництва продукц≥њ,
виконанн¤ роб≥т чи наданн¤ послуг з
урахуванн¤м витрат, понесених у звТ¤зку ≥з
зд≥йсненн¤м такоњ д≥¤льност≥ (придбанн¤
сировини та ≥нших товарно-матер≥альних ц≥нностей,
оренда прим≥щень, витрати на транспортн≥
засоби, оплата прац≥ тощо).
¬становленн¤
розм≥ру отриманого доходу потребуЇ
зверненн¤ до податкового законодавства,
¤ке м≥стить механ≥зм ≥ правила визначенн¤
ц≥Їњ величини ≥ передбачаЇ вираховуванн¤
витрат ≥з фактично одержаноњ виручки. “ак,
оподатковуваним обТЇктом у ос≥б, ¤к≥
займаютьс¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю, Ї
сукупний чистий дох≥д, тобто р≥зниц¤ м≥ж
валовим доходом (виручка у грошов≥й ≥
натуральн≥й форм≥) ≥ документально п≥дтвердженими
витратами, безпосередньо повТ¤заними з
одержанн¤м доходу. —клад витрат, ¤к≥ з
метою оподаткуванн¤ виключаютьс¤ з
доход≥в громад¤н Ч субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥, а також норми витрат, ¤к≥
враховуютьс¤ при оподаткуванн≥ доход≥в
таких ос≥б у ситуац≥њ, коли витрати не
можуть бути п≥дтверджен≥ документально,
визначени в≥дпов≥дними нормативно-правовими
актами. ќбТЇктом оподаткуванн¤ у п≥дприЇмств
Ї прибуток, ¤кий визначаЇтьс¤ шл¤хом
зменшенн¤ скоригованого валового доходу
зв≥тного пер≥оду (включаЇ ≥ доходи в≥д
реал≥зац≥њ товар≥в) на суму валових витрат
платника податку та суму амортизац≥йних
в≥драхувань.
ƒ≥њ
громад¤нина, ¤кий одержав доходи в≥д д≥¤льност≥,
що м≥стить ознаки п≥дприЇмницькоњ, без
державноњ реЇстрац≥њ ≥ не сплатив з них
податки, мають квал≥ф≥куватись лише за ст.
202 ≥ додатковоњ квал≥ф≥кац≥њ за ст. 212 не
потребують, оск≥льки так≥ доходи не п≥дл¤гають
декларуванню зг≥дно ≥з податковим
законодавством ¬одночас самост≥йну крим≥нально-правову
оц≥нку за ст. 212 (кр≥м ≥нкрим≥нуванн¤ ст. 202)
маЇ отримувати умисне ухиленн¤ в≥д сплати
податк≥в, збор≥в, ≥нших обовТ¤зкових
платеж≥в з тих доход≥в одержанн¤ ¤ких повТ¤зуЇтьс¤
≥з зареЇстрованою у встановленому пор¤дку
господарською д≥¤льн≥стю, ¤ка однак зд≥йснюЇтьс¤
без одержанн¤ л≥ценз≥њ або з порушенн¤м
умов л≥цензуванн¤. якщо зазначена д≥¤льн≥сть
не поЇднуЇтьс¤ з ухиленн¤м в≥д сплати
податк≥в д≥њ винного сл≥д квал≥ф≥кувати
лише за ст. 202.
3.
—убТЇктом
злочину Ї: 1) ф≥зичн≥ осудн≥ особи
незалежно в≥д громад¤нства, ¤к≥ дос¤гЋ» 16-р≥чного
в≥ку, у т.ч. особи, ¤к≥ займаютьс¤
зареЇстрованою п≥дприЇмницькою
д≥¤льн≥стю без створенн¤ юридичноњ особи;
2) службов≥ особи юридичних ос≥б Ч
п≥дприЇмницьких та ≥нших господарських
структур, ¤к≥ приймають та (або) реал≥зують
р≥шенн¤ про зд≥йсненн¤ господарськоњ
д≥¤льност≥ без належним чином оформленоњ
л≥ценз≥њ або з порушенн¤м умов
л≥цензуванн¤, а також службов≥ особи, ¤к≥
не забезпечили отриманн¤ п≥дприЇмством,
установою чи орган≥зац≥Їю л≥ценз≥њ, хоч
цей обовТ¤зок покладавс¤ на них
нормативними актами, установчими
документами або трудовим контрактом.
Ќа¤вн≥сть обовТ¤зку у певного прац≥вника
п≥дприЇмства чи орган≥зац≥њ
дотримуватись вимог л≥цензуванн¤ маЇ
встановлюватись у кожному конкретному
випадку з урахуванн¤м зд≥йснюваного ним
фактичного ≥ юридичного контролю за
ф≥нансово-господарською д≥¤льн≥стю субТЇкта
господарюванн¤.
4.
—убТЇктивна сторона злочину
характеризуЇтьс¤ пр¤мим умислом ≤
спец≥альною метою. ¬инний усв≥домлюЇ, що
порушуЇ встановлений пор¤док зайн¤тт¤
п≥дприЇмницькою та ≥ншою господарською
д≥¤льн≥стю ≥ бажаЇ вчинити так≥ д≥њ дл¤
того, щоб дос¤гти мети Ч одержати в≥д
незареЇстрованоњ, безл≥ценз≥йноњ або повТ¤заноњ
з порушенн¤м умов л≥цензуванн¤ д≥¤льност≥
дох≥д у великич розм≥рах.
«акон
”крањни Уѕро п≥дприЇмництвоФ в≥д 7лютого
1991 р
«акон
”крањни Уѕро ≥нститути сп≥льного
≥нвестуванн¤ (пайов≥ та корпоративн≥
≥нвестиц≥йн≥ фонди)Ф в≥д 15 березн¤ 2001 р.
ƒекрет
ћ Уѕро податок на промисел
в≥д 17 березн¤ 1993 р,
ƒекрет
ћ Уѕро дов≥рч≥ товариства в≥д 17 березн¤
1993 р.
”каз
ѕрезидента ”крањни Уѕро де¤к≥ заходи з
дерегулюванн¤ п≥дпрьеми.ицькоњ
д≥¤льност≥Ф є817 в≥д 23 липн¤ 1998р.
ѕоложенн¤
про пор¤док видач ≥ банкам л≥ценз≥њ на
зд≥йсненн¤ банк≥вськ≥й операц≥й.
«атверджене постановою ѕравл≥нн¤ Ќ≈ є181
в≥д 6 травн¤ 1998 р.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|