____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Передмова
З
прийняттям Конституції України,
проголошенням необхідності побудови
демократичної суверенної правової
держави проблемам правових форм державної
діяльності, усіх різновидів юридичного
процесу приділяється значна увага.
Проголошення Конституцією України
верховенства права та прямої дії її норм,
гарантування судового захисту
конституційних прав і свобод людини і
громадянина безпосередньо на підставі
Конституції України зумовлюють
необхідність чіткого юридичного процесу,
у тому числі й конституційного.
У
теорії права не існує єдиного визначення
юридичного процесу. Як правові форми
діяльності державних органів розрізняють:
правотворчий (законотворчий і
нормотворчий), правозастосовний,
контрольний процеси та процес судочинства.
Законотворчий процес, основні принципи
якого закріплюється конституційними
нормами, і є складовою конституційного
процесуального права.
До
змісту конституційного процесу слід ще
включити:
а)
процес затвердження і забезпечення
конституційних прав і свобод людини і
громадянина;
б)
процес утворення і функціонування
конституційних державних органів;
в)
процесуальну форму функціонування
місцевого самоврядування.
Конституційна
система державних органів виходить за
межі системи органів законодавчої,
виконавчої та судової влад. Беручи до
уваги теорію принципу поділу влад, що її
розробив видатний французький просвітник
Ш. Л. Монтеск'є, не слід забувати про
стримування і противаги, які є гарантами
неможливості узурпації влади будь-якою з
існуючих влад. Саме система
конституційних стримувань і противаг
становить єдину структуру конституційних
контрольно-наглядових державних органів,
які логічно вплітаються у законодавчу,
виконавчу та судову владу. Конституція
України закріплює такі державні органи, як
Рахункова палата, Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини, Рада
національної безпеки і оборони,
Прокуратура України, Вища рада юстиції.
Без
наявності місцевого самоврядування не
може йтися про демократичність такої
країни саме тому, що відсутність місцевого
самоврядування призводить до ліквідації
меж між державою і суспільством, а це
означає етатизацію суспільства і
утвердження тоталітарних форм державного
режиму. З огляду на це дуже важливим є в
Україні конституційне закріплення
статусу місцевого самоврядування та
процесуальної форми його функціонування.
Таким
чином, конституційна процесуальна форма
існує не тільки у вигляді правотворчої,
правоохоронної і правозастосовної, а ще й
установчої та організаційно і
функціонально діючої. До того ж, це
діяльність лише уповноважених
конституційними нормами суб'єктів. Її
результат здебільшого фіксується в
офіційних документах, регулюється
процесуальними нормами і забезпечується
правилами юридичної техніки.
Отже, актуальність курсу "Державне будівництво і місцеве самоврядування" як підгалузі конституційного процесуального права не викликає сумніву.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|