____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
ƒержавне буд≥вництво та м≥сцеве самовр¤дуванн¤ (навчальний пос≥бник). / олод≥й ј.ћ., ќл≥йник ј.ё/2000/
√лава VI
ќрган≥зац≥¤
роботи –ади нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони
онституц≥њ
б≥льшост≥ крањн св≥ту встановлюють, що
координац≥йним (кер≥вним, орган≥зац≥йним)
органом з питань зд≥йсненн¤ нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони Ї в≥дпов≥дн≥ ради (ком≥тети,
ком≥с≥њ) з питань нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ( або т≥льки безпеки чи оборони).
ќсновними
њх завданн¤ми визнають:
-
встановленн¤ життЇво важливих
нац≥ональних ≥нтерес≥в ≥ пр≥оритет≥в;
-
ви¤вленн¤ внутр≥шн≥х ≥ зовн≥шн≥х загроз
нац≥ональн≥й безпец≥ або оборон≥;
-
розробку стратег≥њ та створенн¤ програм
забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки або
оборони;
-
координац≥ю д≥¤льност≥ орган≥в
виконавчоњ влади (або й ≥нших орган≥в) у
процес≥ плануванн¤ ≥ зд≥йсненн¤ заход≥в
щодо виконанн¤ прийн¤тих р≥шень ≥ т. д.
√оловами
в≥дпов≥дних рад (ком≥тет≥в, ком≥с≥й)
визнаютьс¤ президенти. ¬они формують њх
персональний склад, керують њх роботою,
головують на зас≥данн¤х, планують питанн¤,
що винос¤тьс¤ на розгл¤д, ввод¤ть своњми
указами (нормативними актами) у д≥ю њх
р≥шенн¤ ≥ т. д.
ќрган≥зац≥йною
формою д≥¤льност≥ згаданих рад (ком≥тет≥в,
ком≥с≥й) здеб≥льшого Ї њх зас≥данн¤.
—л≥д
зазначити, що аналог≥чн≥ органи у тому чи
≥ншому вигл¤д≥ ≥снують у б≥льшост≥ крањн
св≥ту. “ак, у ‘ранц≥њ президент Ї не т≥льки
головнокомандувачем збройними силами, а й
головуЇ у спец≥альних органах - радах ≥
вищих ком≥тетах нац≥ональноњ оборони. ”
–умун≥њ, ’орват≥њ ≥ ёгослав≥њ президенти
очолюють вищ≥ ради оборони.
онституц≥њ
≥нших крањн передбачають створенн¤
спец≥альних орган≥в з питань зовн≥шньоњ ≥
внутр≥шньоњ безпеки, ¤к≥ д≥ють п≥д
безпосередн≥м кер≥вництвом глав держав.
“ак, утворенн¤ ради безпеки, що маЇ
працювати п≥д головуванн¤м глави держави,
передбачено основними законами Ѕ≥лорус≥,
ћакедон≥њ, “уреччини. ” —Ўј закон "ѕро
нац≥ональну безпеку" був прийн¤тий ще 26
червн¤ 1947 р. ¬≥н спр¤мований на
забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки за
рахунок створенн¤ ≥ д≥¤льност≥
м≥н≥стерства оборони, системи
нац≥ональних в≥йськових в≥домств (м≥н≥стерства
јрм≥й, м≥н≥стерства ¬≥йськово-морських
сил, м≥н≥стерства ¬≥йськово-пов≥тр¤них
сил) та координац≥њ њх д≥¤льност≥ з
д≥¤льн≥стю ≥нших м≥н≥стерств ≥ в≥домств,
що займаютьс¤ питанн¤ми нац≥ональноњ
безпеки. ” –ос≥њ аналог≥чно
вищевикладеному президент теж формуЇ ≥
очолюЇ –аду безпеки, статус ¤коњ
визначаЇтьс¤ законом.
”крањнське
сусп≥льство, ¤к ≥ будь-¤ке ≥нше, повинно
забезпечувати своЇ сп≥в≥снуванн¤, а тому
маЇ займатис¤ власною безпекою ≥ охороною.
÷е зумовлюЇ ≥снуванн¤ сусп≥льноњ
охоронноњ д≥¤льност≥, п≥д ¤кою розум≥ють
сукупн≥сть матер≥альних ≥ нематер≥альних
заход≥в ≥ д≥й, що реал≥зуютьс¤ у правових ≥
неправових формах ≥ зд≥йснюютьс¤
державними ≥ недержавними органами та
орган≥зац≥¤ми з приводу забезпеченн¤
нац≥ональноњ безпеки. ¬≥тчизн¤на юридична
наука розум≥Ї нац≥ональну безпеку.
комплексно, адже вона включаЇ передус≥м:
1)
орган≥зац≥ю економ≥чноњ безпеки;
2)
забезпеченн¤ пол≥тичноњ безпеки;
3)
соц≥альну злагоду;
4)
духовний розвиток ≥ т. д.
—амост≥йними
напр¤мами забезпеченн¤ нац≥ональноњ
безпеки Ї:
боротьба
≥з зростанн¤м злочинност≥,
подоланн¤
еколог≥чних б≥д,
захист
прав громад¤н,
охорона
здоров'¤,
збереженн¤
культурних, ≥сторичних надбань крањни
тощо.
—истемно-структурною
≥ надзвичайно важливою складовою
сусп≥льноњ охоронноњ д≥¤льност≥ Ї
аналог≥чна д≥¤льн≥сть у сфер≥ права, тобто
правоохоронна д≥¤льн≥сть.
ќхорона
права, на нашу думку, - це надзвичайно
широка категор≥¤, ¤ка включаЇ вс≥ правов≥
¤вища, що функц≥онують у правов≥й систем≥
по забезпеченню правом≥рного його
вт≥ленн¤ у повед≥нку ус≥х соц≥альних суб'Їкт≥в.
“обто до цих правових ¤вищ сл≥д в≥днести
охоронне право, його норми ≥ принципи,
заборони вчин¤ти д≥њ, що порушують права
громад¤н, громадських орган≥зац≥й ≥
держави, формулюванн¤ склад≥в
правопорушень, встановленн¤ санкц≥й,
охоронн≥ правов≥дносини, загалом
охоронний механ≥зм права, саму
правоохоронну д≥¤льн≥сть, ¤ка Ї, з точки
зору системного п≥дходу, центральною
категор≥Їю щодо охорони права тощо.
ѕравоохоронна
д≥¤льн≥сть у свою чергу, ¤к уже
зазначалос¤, Ї складовою частиною
сусп≥льноњ охоронноњ д≥¤льност≥ (пор¤д з
пол≥тичною, економ≥чною та ≥деолог≥чною
охоронною д≥¤льн≥стю), а тому њњ можна
диференц≥ювати на сусп≥льну (зд≥йснюЇтьс¤
ус≥м сусп≥льством), державну (реал≥зуЇтьс¤
державними органами), правоохоронну
д≥¤льн≥сть окремих колектив≥в людей (наприклад,
пол≥тичних парт≥й, громадських об'Їднань,
трудових колектив≥в) ≥ нав≥ть окремих
≥ндив≥д≥в (наприклад, необх≥дна оборона у
крим≥нальному прав≥). ÷е по¤снюЇтьс¤ тим,
що у демократичному громад¤нському
сусп≥льств≥ ≥ правов≥й держав≥ за кожним
соц≥альним орган≥змом визнаЇтьс¤ право
самому забезпечувати свою безпеку та
охорону, своЇ сп≥в≥снуванн¤ з ≥ншими
соц≥альними суб'Їктами.
ѕравоохоронну
д≥¤льн≥сть можуть зд≥йснювати державн≥ ≥
недержавн≥ структури у форм≥ попередженн¤,
припиненн¤, розсл≥дуванн¤ правопорушень,
винесенн¤ ≥ виконанн¤ покарань, але
безумовно, що правоохоронна д≥¤льн≥сть
держави - центральна категор≥¤ Їдиноњ
державноњ правоохоронноњ системи.
ѕравоохоронна система будь-¤коњ держави -
це сукупн≥сть ус≥х взаЇмопов'¤заних
матер≥альних ≥ нематер≥альних, об'Їктивних
≥ суб'Їктивних, статичних ≥ динам≥чних
правових ¤вищ, що функц≥онують у
сусп≥льств≥ з приводу охорони права.
“обто
правоохоронна система - це надзвичайно
широке пон¤тт¤, складовими ¤кого Ї:
-
ц≥л≥ та ≥нтереси, що мають на мет≥ њњ
побудову та функц≥онуванн¤;
-
матер≥альна база, що охоплюЇ собою вс≥
кошти, ¤к≥ витрачаютьс¤ на належне
утриманн¤ певних структур, орган≥в та
орган≥зац≥й правоохоронноњ системи;
-
нормативна основа, п≥д ¤кою сл≥д розум≥ти
усю сукупн≥сть м≥жнародних ≥ в≥тчизн¤них
нормативно-правових акт≥в у ц≥й сфер≥,
юридичних традиц≥й, юридичного спадку;
-
духовна основа, ¤к п≥дсистема найб≥льш
загальних њњ в≥дправних ≥дей, положень,
принцип≥в;
-
орган≥зац≥йна структура, що включаЇ всю
сукупн≥сть державних ≥ недержавних
орган≥в та орган≥зац≥й, ¤к≥ функц≥онують з
приводу охорони права (система
правоохоронних орган≥в) ≥ т. ≥н.
Ќайважлив≥шим
суб'Їктом державноњ правоохоронноњ
д≥¤льност≥ Ї –ада нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ”крањни ¤к ≥нституц≥¤, що
координуЇ ≥ контролюЇ д≥¤льн≥сть орган≥в
виконавчоњ влади у сфер≥ нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони. ќсобливе м≥сце в
систем≥ правоохоронноњ д≥¤льност≥
держави пос≥даЇ судова влада. —пец≥альн≥
≥нституц≥њ, що займаютьс¤ правоохоронною
д≥¤льн≥стю, створено у структур≥
¬ерховноњ –ади, апарату ѕрезидента ≥
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни. “ак, при
ѕрезидентов≥ ”крањни створено ≥ д≥ють
Ќац≥ональна координац≥йна рада боротьби з
наркоман≥Їю, Ќац≥ональний ком≥тет
боротьби з захворюванн¤м на —Ќ≤ƒ та де¤к≥
≥нш≥. ƒо того ж в ”крањн≥ функц≥онують
органи, дл¤ ¤ких правоохоронна д≥¤льн≥сть
Ї основною соц≥альною функц≥Їю. ƒо них
належать прокуратура, —лужба нац≥ональноњ
безпеки ”крањни, органи внутр≥шн≥х справ ≥
насамперед у њх структур≥ м≥л≥ц≥¤, певн≥
органи охорони здоров'¤, еколог≥чного
захисту, сан≥тарного нагл¤ду та ≥н.
Ќедержавн≥
охоронн≥ утворенн¤, ¤к св≥дчить
м≥жнародна ≥ в≥тчизн¤на практика, д≥ють у
рамках двох основних орган≥зац≥йних
структур:
1)
незалежн≥ спец≥ал≥зован≥ корпорац≥њ,
ф≥рми та бюро, що надають послуги вс≥м
за≥нтересованим державним ≥ приватним
закладам, орган≥зац≥¤м та окремим особам (детективна
д≥¤льн≥сть, особиста охорона тощо);
2)
внутр≥шн≥ "служби безпеки", так звана
приватна пол≥ц≥¤, ¤ку створюють
промислов≥ компан≥њ, ф≥рми та орган≥зац≥њ
(охорона комерц≥йноњ, технолог≥чноњ та
службовоњ таЇмниц≥, вивченн¤ д≥¤льност≥
конкурент≥в, безпосередньо охоронно-режимн≥
функц≥њ та ≥н.).
ѕроблема
нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони та ≥де¤
створенн¤ –ади нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ”крањни з'¤вилис¤ та
розгл¤даютьс¤ фактично з моменту
проголошенн¤ незалежност≥ ”крањни. ѕро це
св≥дчать, зокрема, так≥ нормативно-правов≥
акти:
укази
ѕрезидента ”крањни
-
"ѕро –аду нац≥ональноњ безпеки ”крањни"
в≥д 15 с≥чн¤ 1992 р. є 41; "ѕро –аду
нац≥ональноњ безпеки ”крањни" в≥д 1
липн¤ 1992 р. є 357;
-
"ѕро ѕоложенн¤ про –аду нац≥ональноњ
безпеки при ѕрезидентов≥ ”крањни" в≥д 23
серпн¤ 1994 р. є 469;
-
"ѕро зм≥ни у склад≥ –ади нац≥ональноњ
безпеки та ѕрезид≥њ –ади нац≥ональноњ
безпеки" в≥д 14 вересн¤ 1995 р. є 842 тощо.
’от≥лос¤
б п≥дкреслити, що ≥з зазначеного часу ≥ по
тепер≥шн≥й юридична наука, зокрема
конституц≥йне право, ведуть ≥нтенсивн≥
досл≥дженн¤ згаданого соц≥ального ¤вища.
ѕри цьому формуЇтьс¤ пон¤тт¤ нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони, њњ ознаки, пон¤т≥йно-категор≥йн≥
р¤ди, суб'Їкти, форми ≥ методи зд≥йсненн¤,
нормативна та ≥нш≥ основи.
¬насл≥док
цього сучасна –ада нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ”крањни в≥дпов≥дно до ст. 107
онституц≥њ ”крањни та ст. 1 «акону ”крањни
"ѕро –аду нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ”крањни" в≥д 5 березн¤ 1998 р.
визнаЇтьс¤ координац≥йним органом з
питань нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони при
ѕрезидентов≥ ”крањни. ¬она координуЇ ≥
контролюЇ д≥¤льн≥сть орган≥в виконавчоњ
влади у сфер≥ нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони.
ѕри
цьому п≥д нац≥ональною безпекою ≥
обороною сл≥д розум≥ти конкретний напр¤м
д≥¤льност≥, пов'¤заний з упередженн¤м,
ви¤вленн¤м та подоланн¤м того, що
деструктивне впливаЇ на стаб≥льне
≥снуванн¤ крањни, њњ громад¤н, важливих
сусп≥льних ≥ державних ≥нституц≥й.
–ада
нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни
керуЇтьс¤ у своњй д≥¤льност≥ онституц≥Їю
та законами ”крањни, м≥жнародними
договорами ”крањни, згода на обов'¤зков≥сть
¤ких надана ¬ерховною –адою ”крањни,
актами ѕрезидента ”крањни, зокрема ”казом
ѕрезидента ”крањни "ѕро –аду
нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни"
≥з зм≥нами ≥ доповненн¤ми, внесеними
указами ѕрезидента ”крањни в≥д 10 червн¤ 1997
р., в≥д 23 червн¤ 1997 р., в≥д 26 серпн¤ 1997 р., в≥д
9 вересн¤ 1998 р.
јнал≥зуючи
усе вищевикладене, можна д≥йти висновку,
що найб≥льш актуальним завданн¤м
украњнського сусп≥льства ≥ держави у ц≥й
сфер≥ Ї створенн¤ ≥ забезпеченн¤
реал≥зац≥њ на засадах системност≥
повноц≥нноњ онцепц≥њ нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони ”крањни. ѓњ головне
завданн¤ - забезпечити одноман≥тн≥сть у
зд≥йсненн≥ вс≥х вид≥в охоронноњ
д≥¤льност≥, про ¤к≥ йшлос¤, а к≥нцева,
найб≥льш загальна мета - гарантуванн¤
нац≥ональноњ безпеки ”крањни.
÷¤
онцепц≥¤ маЇ детал≥зуватис¤ законами
”крањни, зокрема "ѕро державну
правоохоронну д≥¤льн≥сть" та "ѕро
недержавну правоохоронну д≥¤льн≥сть".
ќстанн≥ повинн≥ передбачати головн≥
напр¤ми, принципи, завданн¤, структуру,
права та обов'¤зки, форми ≥ методи,
гарант≥њ д≥¤льност≥, в≥дпов≥дальн≥сть
конкретних ≥нститут≥в, орган≥в, заклад≥в,
що займаютьс¤ правоохоронною д≥¤льн≥стю в
”крањн≥. –азом з тим сл≥д визнати, що
внутр≥шн≥ питанн¤, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до
сфери правоохоронноњ д≥¤льност≥ у
згаданих ≥нститутах, органах ≥ закладах,
можуть бути врегульован≥ в≥домчими
нормативними актами (наприклад, наказами
чи ≥нструкц≥¤ми) за умови, ¤кщо вони не
суперечать онституц≥њ ”крањни та
вищезгаданим законам. ƒо того ж де¤к≥
положенн¤, що належать до державноњ ≥
недержавноњ правоохоронноњ д≥¤льност≥,
можна детал≥зувати, роз'¤снювати та
тлумачити в ≥нших нормативних актах,
зокрема указах ѕрезидента ”крањни або
постановах аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
Ќам
здаЇтьс¤, що лише за умови повноњ
реал≥зац≥њ згаданих положень ≥
викладеного ставленн¤ до нац≥ональноњ
безпеки та охорони права цей процес може
набути д≥йсно ¤к≥сних ≥ у к≥нцевому
п≥дсумку ефективних зм≥н, ¤к≥ б
забезпечили його в≥дпов≥дн≥сть головним
принципам громад¤нського сусп≥льства ≥
правовоњ держави.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|