____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава
ІV
Організація роботи Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
Для
правового, інформаційного,
організаційного, аналітичного та іншого
забезпечення діяльності Уповноваженого
утворюється секретаріат, який визнається
юридичною особою, має свій рахунок у банку
та печатку встановленого зразка.
Структура секретаріату, розподіл обов'язків
та інші питання щодо організації його
роботи регулюються Положенням про
секретаріат Уповноваженого Верховної
Ради України з прав людини. На працівників
секретаріату поширюється дія Закону
України "Про державну службу" від 16
грудня 1993 р. Положення про секретаріат
Уповноваженого Верховної Ради України з
прав людини та кошторис секретаріату
затверджуються Уповноваженим у межах
кошторису витрат, пов'язаних із діяльністю
Уповноваженого. Призначення на посаду та
звільнення працівників секретаріату
здійснює Уповноважений.
При
Уповноваженому з метою надання
консультаційної підтримки, проведення
наукових досліджень, а також вивчення
пропозицій щодо поліпшення стану захисту
прав і свобод людини і громадянина може
створюватися консультативна рада (може
діяти і на громадських засадах) із осіб,
які мають досвід роботи у галузі захисту
прав і свобод людини і громадянина.
До
того ж Уповноважений має право призначати
своїх представників у межах виділених
коштів, затверджених Верховною Радою
України. Організація діяльності та межі
повноважень представників Уповноваженого
регулюються Положенням про представників
Уповноваженого Верховної Ради України з
прав людини, яке затверджує Уповноважений.
Фінансування
діяльності Уповноваженого проводиться за
рахунок Державного бюджету України і
щорічно передбачається в ньому окремим
рядком. Для цього Уповноважений розробляє,
подає на затвердження Верховної Ради
України та виконує кошторис своїх витрат.
Фінансова звітність подається
Уповноваженим в порядку, встановленому
законодавством України.
Верховна
Рада України і відповідні органи
виконавчої влади та органи місцевого
самоврядування зобов'язані створювати
необхідні умови для діяльності
Уповноваженого, його секретаріату та
представників.
Закон
України "Про Уповноваженого Верховної
Ради України з прав людини" передбачає,
що Уповноважений має право:
1)
невідкладного прийому Президентом
України, Головою Верховної Ради України,
Прем'єр-міністром України, головами
Конституційного Суду України, Верховного
Суду України та вищих спеціалізованих
судів України, Генеральним прокурором
України, керівниками інших державних
органів, органів місцевого самоврядування,
об'єднань громадян, підприємств, установ,
організацій незалежно від форми власності,
їх посадовими та службовими особами;
2)
бути присутнім на засіданнях Верховної
Ради України, Кабінету Міністрів України,
Конституційного Суду України, Верховного
Суду України та вищих спеціалізованих
судів України, колегії прокуратури
України та інших колегіальних органів;
3)
звертатися до Конституційного Суду
України з поданням:
-
про відповідність Конституції України:
законів України та інших правових актів
Верховної Ради України, актів Президента
України, актів Кабінету Міністрів України,
правових актів Верховної Ради Автономної
Республіки Крим, які стосуються прав і
свобод людини і громадянина;
-
про офіційне тлумачення Конституції
України та законів України;
4)
безперешкодно відвідувати органи
державної влади, органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи,
організації незалежно від форми власності,
бути присутнім на їх засіданнях;
5)
знайомитися з документами, у тому числі і
секретними (таємними), та отримувати їх
копії в органах державної влади, органах
місцевого самоврядування, об'єднаннях
громадян, на підприємствах, в установах,
організаціях незалежно від форми
власності, органах прокуратури, включаючи
справи, які знаходяться У судах. Доступ до
інформації, пов'язаної із службовою та
державною таємницями, здійснюється у
порядку, визначеному законодавчими актами
України;
6)
вимагати від посадових і службових осіб
органів державної влади, органів
місцевого самоврядування, підприємств,
установ, організацій незалежно від форми
власності сприяння проведенню перевірок
діяльності підконтрольних і
підпорядкованих їм підприємств, установ,
організацій, виділення спеціалістів для
Участі у проведенні перевірок, експертиз і
надання відповідних висновків;
7)
запрошувати посадових і службових осіб,
громадян України, іноземців та осіб без
громадянства для отримання від них усних
або письмових пояснень щодо обставин, які
перевіряються у справі;
8)
відвідувати у будь-який час місця тримання
затриманих, попереднього ув'язнення,
установи відбування засудженими покарань
та заклади примусового лікування і
перевиховання, психіатричні лікарні,
опитувати осіб, які там перебувають, та
отримувати інформацію щодо умов їх
тримання;
9)
бути присутнім на засіданнях судів усіх
інстанцій, у тому числі на закритих
судових засіданнях, за умови згоди суб'єкта
права, в інтересах якого судовий розгляд
оголошено закритим;
10)
звертатися до суду із заявою про захист
прав і свобод людини і громадянина, які за
станом здоров'я чи з інших поважних причин
не можуть цього зробити самостійно, а
також особисто або через свого
представника брати участь у судовому
процесі у випадках та порядку,
встановлених законом;
11)
направляти у відповідні органи акти
реагування Уповноваженого у разі
виявлення порушень прав і свобод людини і
громадянина для вжиття цими органами
відповідних заходів;
12)
перевіряти стан додержання встановлених
прав і свобод людини і громадянина
відповідними державними органами, у тому
числі тими, що здійснюють оперативно-розшукову
діяльність.
У
процесі фактичної реалізації прав
Уповноважений зобов'язаний додержуватися
Конституції України і законів України,
інших правових актів, прав та інтересів
людини і громадянина, що охороняються
законом, забезпечувати виконання
покладених на нього функцій та повною
мірою використовувати надані йому права.
Уповноважений зобов'язаний зберігати
конфіденційну інформацію. До речі цей обов'язок
діє і після припинення його повноважень. У
разі розголошення таких відомостей
Уповноважений несе відповідальність у
встановленому законодавством порядку.
Уповноважений не має права розголошувати
отримані відомості про особисте життя
заявника та інших причетних до заяви осіб
без їхньої згоди.
Акти
реагування Уповноваженого
Актами
реагування Уповноваженого щодо порушень
положень Конституції України, законів
України, міжнародних договорів України
стосовно прав і свобод людини і
громадянина є:
1)
конституційне подання Уповноваженого:
2)
подання до органів державної влади,
органів місцевого самоврядування, об'єднань
громадян, підприємств, установ,
організацій незалежно від форми власності
та їх посадових і службових осіб.
Конституційне
подання Уповноваженого - акт реагування до
Конституційного Суду України щодо:
•
вирішення питання про відповідність
Конституції України (конституційності)
закону України чи іншого правового акта
Верховної Ради України, акта Президента
України та Кабінету Міністрів України,
правового акта Автономної Республіки Крим;
•
офіційного тлумачення Конституції
України та законів України.
Подання
Уповноваженого - акт, який вноситься
Уповноваженим до органів державної влади,
органів місцевого самоврядування, об'єднань
громадян, підприємств, установ,
організацій незалежно від форми власності
їх посадовим і службовим особам для вжиття
відповідних заходів у місячний строк щодо
усунення виявлених порушень прав і свобод
людини і громадянина.
Уповноважений
здійснює свою діяльність на підставі
відомостей про порушення прав і свобод
людини і громадянина, які отримує:
1)
за зверненнями громадян України,
іноземців, осіб без громадянства чи їх
представників;
2)
за зверненнями народних депутатів України;
3)
за власною ініціативою.
Уповноважений
приймає та розглядає звернення громадян
України, іноземців, осіб без громадянства
або осіб, які діють в їхніх інтересах,
відповідно до Закону України "Про
звернення громадян" від 2 жовтня 1996 р. А
це фактично означає, що кожен може без
обмежень і перешкод звернутися до
Уповноваженого в порядку, передбаченому
цим Законом. Адже його ст. 1 встановлює, що
"громадяни України мають право
звернутися до органів державної влади,
місцевого самоврядування, об'єднань
громадян, установ, організацій незалежно
від форм власності, підприємств, засобів
масової інформації, посадових осіб
відповідно до їх функціональних обов'язків
із зауваженнями, скаргами та пропозиціями,
що стосуються їх статутної діяльності,
заявою або клопотанням щодо реалізації
своїх соціально-економічних, політичних
та особистих прав і законних інтересів та
скаргою про їх порушення.
Військовослужбовці,
працівники органів внутрішніх справ і
Державної безпеки мають право подавати
звернення, які не стосуються їх службової
діяльності.
Особи,
які не є громадянами України і законно
знаходяться на її території, мають таке ж
право на подання звернення, як і громадяни
України, якщо інше не передбачено
міжнародними договорами".
При
цьому під зверненнями громадян слід
розуміти викладені у письмовій або усній
формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання)
і скарги. До рішень, дій (бездіяльності),
які можуть бути оскаржені, належать такі у
сфері управлінської діяльності, внаслідок
яких:
-
порушено права і законні інтереси чи
свободи громадянина (групи громадян);
-
створено перешкоди для здійснення
громадянином його прав і законних
інтересів чи свобод;
-
незаконно покладено на громадянина які-небудь
обов'язки або його незаконно притягнуто до
відповідальності.
При
зверненні до Уповноваженого не може бути
привілеїв чи обмежень за ознаками раси,
кольору шкіри, релігійних чи інших
переконань, статті, етнічного та
соціального походження, майнового стану,
місця проживання, за мовними чи іншими
ознаками.
Так,
наприклад, особа, позбавлена волі, може у
письмовій формі звернутися до
Уповноваженого або його представників. У
цьому разі до неї не застосовуються
обмеження щодо листування. Звернення
такої особи протягом 24 годин
направляються Уповноваженому.
До
того ж, кореспонденція Уповноваженому та
його представникам від осіб, які затримані,
перебувають під арештом, вартою, у місцях
позбавлення волі та місцях примусового
тримання чи лікування, а також інших
громадян України, іноземців та осіб без
громадянства незалежно від місця їх
перебування не підлягає ніяким видам
цензури та перевірки. Особи, які вчинили
дії, що порушують ці положення або
суперечать їм, притягаються до
відповідальності згідно з чинним
законодавством.
Звернення
подаються Уповноваженому в письмовій
формі протягом року після виявлення
порушення прав і свобод людини і
громадянина. За наявності виняткових
обставин цей строк може бути подовжений
Уповноваженим, але не більше ніж до двох
років.
При
розгляді звернення Уповноважений:
1)
відкриває провадження у справі про
порушення прав і свобод людини і
громадянина;
2)
роз'яснює заходи, що їх має вжити особа, яка
подала звернення Уповноваженому:
3)
направляє звернення в орган, до
компетенції якого належить розгляд справи,
та контролює розгляд цього звернення;
4)
відмовляє в розгляді звернення.
Уповноважений
не розглядає тих звернень, які
розглядаються судами, зупиняє вже
розпочатий розгляд, якщо заінтересована
особа подала позов, заяву або скаргу до
суду.
Повідомлення
про прийняття звернення до розгляду або
відмову у прийнятті звернення до розгляду
надсилається у письмовій формі особі, яка
його подала. Відмова прийняти звернення до
розгляду має бути вмотивованою.
Частиною
17 ст. 85 Конституції України та
вищезгаданим Законом, що стосується
Уповноваженого, передбачено, що протягом
першого кварталу кожного року
Уповноважений представляє Верховній Раді
України щорічну доповідь про стан
додержання та захисту прав і свобод людини
і громадянина в Україні органами
державної влади, органами місцевого
самоврядування, об'єднаннями громадян,
підприємствами, установами, організаціями
незалежно від форми власності та їх
посадовими і службовими особами, які
своїми діями (бездіяльністю) порушували
права і свободи людини і громадянина, та
про виявлені недоліки в законодавстві
щодо захисту прав і свобод людини і
громадянина.
Щорічна
доповідь має містити посилання на випадки
порушень прав і свобод людини і
громадянина, щодо яких Уповноважений
вживав необхідних заходів, па результати
перевірок, що здійснювалися протягом року,
висновки та рекомендації, спрямовані на
поліпшення стану забезпечення прав і
свобод людини і громадянина.
За
необхідності Уповноважений може
представити Верховній Раді спеціальну
доповідь (доповіді) з окремих питань
додержання в Україні прав і свобод людини
і громадянина.
За
щорічною та спеціальною (спеціальними)
доповідями Уповноваженого Верховна Рада
приймає постанову. Щорічні та спеціальні
доповіді разом з прийнятою постановою
Верховної Ради публікуються в офіційних
виданнях Верховної Ради.
Уповноважений
бере участь у підготовці доповідей з прав
людини, які Україна подає до міжнародних
організацій згідно з чинними міжнародними
договорами, згода на обов'язковість яких
надана Верховною Радою.
Відповідно
до загальної світової практики
аналогічним чином організується
діяльність схожих інститутів і в інших
країнах світу. Здебільшого сутність їх
діяльності полягає в оперативному
захистові особи від зловживань посадових
осіб і державних органів. А тому на цю
посаду призначається особа, яка володіє
істотними знаннями у сфері юриспруденції,
користується авторитетом у широкого кола
громадян. Уповноважений діє на підставі
скарг, що надійшли, або ж за власною
ініціативою. Посада Уповноваженого з прав
людини в зарубіжних країнах дає змогу
виявити загальні недоліки діяльності
державних органів, головним чином органів
виконавчої влади, узагальнити типові
порушення прав людини, запропонувати
шляхи їх усунення.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|