____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава ІІІ
Організація
роботи Рахункової Палати
Верховна
Рада України спрямовує діяльність
Рахункової палати на основі підзвітності
і підконтрольності Рахункової палати, її
Колегії та її посадових осіб щодо
додержання ними законності при виконанні
своїх повноважень і завдань, поставлених
перед Рахунковою палатою згідно з чинним
законодавством України.
Для
цього Верховна Рада України періодично,
але не менш як два рази на рік, доручає
відповідному комітетові Верховної Ради
України здійснювати аналіз підсумків
проведених контрольних заходів та
виконання доручень, які було дано протягом
року Рахунковій палаті, та заслуховує у
разі потреби інформацію про проведену
роботу, перевірки, ревізії та обстеження,
що нею проводяться, і оцінює стан її
контрольної діяльності у визначених
законодавством сферах.
Крім
того, комітети Верховної Ради України за
згодою Верховної Ради України
заслуховують доповіді, інформацію (повідомлення)
Рахункової палати за підсумками
проведених перевірок, ревізій та
обстежень відповідно до термінів,
необхідних для виконання цих доручень і
узгоджених з відповідними комітетами.
На
підставі доповідей та інформації (повідомлень)
Рахункової палати комітети Верховної Ради
України можуть розробляти пропозиції щодо
вдосконалення чинного законодавства
України, розвитку бюджетної та фінансово-кредитної
системи України, а також готувати висновки
з конкретних питань, що стосуються
виявлених відхилень і порушень у
визначених законодавством сферах, які
подаються на розгляд Верховної Ради
України.
Рахункова
палата щорічно не пізніше 1 грудня подає
Верховній Раді України загальний
письмовий звіт про результати виконання
доручень Верховної Ради України,
проведених перевірок, ревізій та
обстежень, а також про витрати на цю
діяльність. Звіт Рахункової палати,
затверджений Верховною Радою України,
публікується у виданнях Верховної Ради
України.
Разом
з тим слід зазначити, що Рахункова палата
свою діяльність здійснює як незалежний
орган контролю Верховної Ради України.
Вона керується Конституцією України і
законами України, виконуючи свої функції і
повноваження згідно із власним
конституційно-правовим статусом.
Рахункова
палата - спеціальний контролюючий орган,
який до 23 грудня 1997 р. був органом
Верховної Ради.
Конституційний
Суд України рішенням від 23 грудня 1997 р.
щодо відповідності Конституції України (конституційності)
Закону України "Про Рахункову палату
Верховної Ради України" відповідно до
ст. ст. 150, 152 Конституції України визнав, що
Рахункова палата не може бути органом
Верховної Ради (це суперечить Конституції
України). У зв'язку з цим Верховна Рада 14
січня 1998 р. прийняла ухвалу за № 18/98-ВР,
відповідно якій Закон України "Про
Рахункову палату Верховної Ради України"
(см.: Відомості Верховної Ради України. 1996.
№ 43. Ст. 212) з 23 грудня 1997 р. продовжить дію
як Закон України "Про Рахункову палату".
Таким чином, зараз Рахункова палата
формально не є органом Верховної Ради, але,
як і раніше, вона має майже ті ж самі
функції і завдання, які мала, коли була
контролюючим органом парламенту. Тому
таке відокремлення від Верховної Ради
можна вважати деякою мірою умовним, а
контроль збоку Рахункової палати -
опосередкованим контролем збоку
Верховної Ради.
Законодавство,
що формує конституційно-правовий статус,
встановлює певні гарантії діяльності
Рахункової палати, її структурних одиниць,
посадових осіб та окремих представників.
Так, кримінальну справу щодо Голови
Рахункової палати, першого заступника і
заступника Голови, головних контролерів
та секретаря Рахункової палати може
порушити лише Генеральний прокурор
України.
За
будь-який вплив на посадових осіб
Рахункової палати, а також осіб, які
виконують її доручення, з метою
перешкодити виконанню ними службових обов'язків
або добитися прийняття рішення, що
суперечить чинному законодавству України,
насильницькі дії, образу, а також
поширення неправдивої інформації щодо них
винні особи несуть відповідальність,
встановлену законодавством України.
Голові
Рахункової палати, його першому
заступнику і заступнику, головним
контролерам і секретареві Рахункової
палати гарантується професійна
незалежність. Вони можуть бути достроково
звільнені з посади за поданням Голови
Верховної Ради України у разі:
1)
порушень ними законодавства України або
допущення зловживань по службі - за
рішенням Верховної Ради України;
2)
особистої заяви про відставку;
3)
тривалої хвороби, підтвердженої медичним
закладом, що перешкоджає їх діяльності на
посаді, яку вони обіймають;
4)
досягнення ними 65-річного віку.
Рішення
Верховної Ради про звільнення з посади
названих осіб у зазначених випадках
приймається більшістю голосів від
конституційного складу Верховної Ради
України. Крім того, діяльність Рахункової
палати може бути зупинена у випадках,
визначених чинним законодавством України.
Кошти
на утримання Рахункової палати
виділяються безпосередньо з Державного
бюджету України. Обсяг цих коштів щорічно
встановлюється Верховною Радою України і
зазначається у Державному бюджеті України
окремим рядком.
На
посадових осіб Рахункової палати
поширюється дія Закону України "Про
державну службу", вони є державними
службовцями і мають відповідні службові
повноваження.
Посадові
оклади працівників Рахункової палати
встановлюються на ЗО відсотків вище
відповідних окладів державних службовців.
Голові Рахункової палати, першому
заступнику і заступнику Голови, головним
контролерам та секретареві Рахункової
палати встановлюються щомісячні
персональні надбавки у розмірі 70
відсотків їх посадового окладу.
На
працівників Рахункової палати
На
закінчення хотілося б додати, що
аналогічні органи парламентського
контролю створено у багатьох зарубіжних
країнах. В Австралії, Італії, Туреччині,
Франції, Російській Федерації ці органи
навіть мають тотожну назву - Рахункова
палата. Так, ч. 5 ст. 101 Конституції
Російської Федерації передбачено
створення Рахункової палати для
здійснення контролю за виконанням
державного бюджету. Цікаво, що Голова
Рахункової палати і половина її аудиторів
призначаються за рішенням Державної ДУМИ,
заступник Голови і друга половина
аудиторів - за рішенням Ради Федерації
Федеральних Зборів Російської Федерації.
У Німеччині Федеральна Рахункова палата
діє як основна контрольна ланка
бундестагу з 1927 р. У США законом про
державний бюджет ще у 1921 р. засновано
Головну контрольну службу, яка на занити
Конгресу проводить ревізії та експертизи
федеральних програм, здійснює поточний
контроль за витрачанням федеральних
коштів.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|