____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава ІІІ
Організація
роботи Рахункової Палати
Контроль
за виконанням Державного бюджету України,
у тому числі бюджетів загальнодержавних
цільових фондів, здійсненням фінансування
загальнодержавних програм, збереженням і
використанням майна, що є об'єктом права
державної власності, організує і
проводить Рахункова палата на основі
річних і поточних планів, які формуються з
урахуванням усіх видів і напрямів
діяльності Рахункової палати та
конкретних доручень Верховної Ради
України, її комітетів.
До
плану роботи Рахункової палати обов'язково
включається виконання звернень не менш як
однієї третини конституційного складу
Верховної Ради України, поданих у порядку,
встановленому Регламентом Верховної Ради
України. При формуванні планів роботи
Рахункової палати обов'язково
враховуються звернення та пропозиції
Президента України, Кабінету Міністрів
України.
Позапланові
контрольні заходи проводяться за
рішеннями Колегії Рахункової палати на
підставі постанов або протокольних
доручень Верховної Ради України, звернень
комітетів Верховної Ради України та
запитів народних депутатів України, за
якими Верховна Рада приймає рішення.
Важливо
підкреслити, що повноваження Рахункової
палати, передбачені чинним законодавством
України, поширюються на Верховну Раду
України, органи виконавчої влади, у тому
числі їх апарати, Національний банк
України, Антимонопольний комітет України,
Фонд державного майна України та інші
державні органи й установи, створені
згідно з законодавством України.
Рахункова
палата має право контролювати також
місцеві Державні адміністрації та органи
місцевого самоврядування, підприємства,
установи, організації, банки, кредитні
установи, господарські товариства,
страхові компанії, інші фінансові
установи і їх спілки, асоціації та інші об'єднання
незалежно від форм власності, об'єднання
громадян, недержавні фонди та інші
недержавні некомерційні громадські
організації у тій частині їх діяльності,
яка стосується використання коштів
Державного бюджету України.
Безперечно,
що будь-яка діяльність має розпочинатися з
отримання необхідної інформації. А тому
законодавство України передбачає, що на
запити Рахункової палати у процесі
здійснення нею своїх функцій всі органи
державної влади і органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи,
організації незалежно від форм власності
та їх посадові особи зобов'язані надавати
інформацію, що стосується об'єктів
контролю та є необхідною для здійснення
перевірки, ревізії та обстеження. На
вимогу Рахункової палати Національний
банк України, уповноважені банки та
кредитні установи, фінансові організації
зобов'язані надавати посадовим особам
Рахункової палати необхідні
документальні підтвердження операцій і
стану рахунків об'єктів, що перевіряються.
Підприємства, установи та організації
зобов'язані надавати на вимогу Рахункової
палати довідки та копії документів щодо
операцій і розрахунків з об'єктами, що
перевіряються. Крім того передбачено, що
посадові особи органів і підприємств, що
перевіряються, у разі відмови або ухилення
від своєчасного падання необхідної
інформації або документації на вимогу
Рахункової палати, а також за надання
недостовірної інформації підлягають
притягненню до відповідальності у порядку,
встановленому чинним законодавством
України.
Слід
врахувати, що матеріали, які надаються для
аналізу, перевірки або ревізії органами
виконавчої влади, Національним банком
України або іншою банківською установою,
підприємствами, установами та
організаціями, а також відомості та
документи про фінансовий, майновий,
податковий стан юридичних і фізичних осіб,
що надходять до Рахункової палати,
становлять професійну таємницю і можуть
бути використані лише для здійснення
контролю. Розголошення будь-яких
відомостей, матеріалів, документів усними
чи друкованими засобами масової
інформації, у першу чергу щодо посадових
осіб, які ними користувалися або яким вони
були відомі, переслідується законом. При
цьому під професійною таємницею згідно з
законодавством, яке регулює діяльність
Рахункової палати, розуміється етап
збереження матеріалів, документів, інших
відомостей, якими користуються посадові
особи Рахункової палати та особи, що їх
залучають до здійснення функцій
Рахункової палати під час проведення
перевірок, ревізій, обстежень, і які
забороняється розголошувати у будь-якій
формі до моменту прийняття рішення
Рахункової палати.
Всі
контрольні органи, створені відповідно до
законів України в системі Міністерства
фінансів України, Міністерства внутрішніх
справ України, Служби безпеки України,
Національного банку України,
Антимонопольного комітету України, фонду
державного майна України, та інші державні
контрольні органи, а також органи
внутрішньовідомчого контролю та аудиту
зобов'язані сприяти діяльності Рахункової
палати, надавати за її запитами інформацію
про результати перевірок та ревізій, які
ними проведено.
Рахункова
палата в межах своєї компетенції може
залучати до участі у здійсненні
контрольно-ревізійної діяльності
державні контрольні органи та їх
представників, а також має право на
договірній основі залучати до ревізій і
перевірок недержавні аудиторські служби
та окремих висококваліфікованих
спеціалістів.
Аналіз
чинного у цій галузі законодавства
переконує, що найважливішими сферами
діяльності Рахункової палати є:
1.
Проведення контролю за виконанням
Державного бюджету України.
2.
Проведення контролю за фінансуванням
загальнодержавних програм.
3.
Контроль за використанням кредитних
ресурсів.
4.
Здійснення контролю за діяльністю установ
банківської системи.
Так,
Рахункова палата у ході виконання
Державного бюджету України контролює
повноту і своєчасність грошових
надходжень, фактичне витрачання бюджетних
асигнувань, у тому числі коштів
загальнодержавних цільових фондів та
видатків з обслуговування внутрішнього і
зовнішнього боргу України, порівняно із
затвердженими показниками Державного
бюджету України, виявляє відхилення та
порушення, аналізує їх, вносить пропозиції
щодо їх усунення.
Рахункова
палата за встановленими формами
щоквартально подає Верховній Раді України
оперативний звіт про хід виконання
Державного бюджету України, в якому
наводяться фактичні відомості про
формування доходів і проведені витрати
порівняно з показниками, затвердженими
законом про Державний бюджет України
поточного року, і показниками за
відповідний період або квартал
попереднього року.
Щоб
забезпечити своєчасне надходження і
обробку інформації, необхідної для
складання звіту про виконання Державного
бюджету України, Рахункова палата за
погодженням з Кабінетом Міністрів України
запроваджує обов'язкову фінансову
звітність УСІХ центральних і місцевих
органів виконавчої влади, підприємств,
установ та організацій перед Рахунковою
палатою. Рішення про конкретні терміни
виконання і форми зазначеної звітності
приймає Кабінет Міністрів України за
поданням Голови Рахункової палати.
Аналіз
оперативної інформації, одержаної у
порядку контролю, проводить Рахункова
палата, узагальнені відомості подаються
Верховній Раді України, її комітетам та
Кабінету Міністрів України.
Рахункова
палата перевіряє фінансування
затверджених Верховною Радою України
загальнодержавних програм економічного,
науково-технічного, соціального та
національно-культурного розвитку, охорони
довкілля і розглядає матеріали з цих
питань на засіданнях Колегії Рахункової
палати.
Рахункова
палата за дорученням Верховної Ради
України може давати висновки і проводити
експертизу проектів законодавчих актів з
питань управління і розпорядження об'єктами
права державної власності, якщо їх з цією
метою попередньо направили до Рахункової
палати суб'єкти права законодавчої
ініціативи.
У
разі виявлених порушень або невиконання
встановлених законодавством України
вимог щодо збереження, використання об'єктів
державного майна або несвоєчасної сплати
до Державного бюджету України коштів,
отриманих від розпорядження та управління
майном, що є об'єктом права державної
власності, Рахункова палата має право
ставити перед відповідними державними
органами питання про притягнення винних
осіб до відповідальності, передбаченої
чинним законодавством України, та
інформувати про це Верховну Раду України.
Рахункова
палата контролює законність договорів,
раціональне та ефективне використання
кредитів і позик, які одержує Україна від
іноземних держав, банків і міжнародних
фінансових організацій. Вона також
перевіряє ефективність розміщення
централізованих валютних та фінансово-кредитних
ресурсів, які надаються на поворотній
основі, аналізує надання державних
кредитів, а також виділених на безоплатній
основі коштів іноземним державам і
міжнародним організаціям з обов'язковим
інформуванням про результати перевірки
Верховної Ради України.
Рахункова
палата перевіряє діяльність
Національного банку України та його
установ, уповноважених банків і кредитних
установ у частині обслуговування ними
Державного бюджету України. За
результатами перевірок діяльності
установ банківської системи, в першу чергу
Національного банку України, Рахункова
палата подає висновки і пропозиції щодо
його звітів про забезпечення стабільності
грошової одиниці до Верховної Ради
України, а також щодо діяльності
Національного банку України з
обслуговування державного боргу України.
Рахункова
палата щорічно перевіряє кошторис витрат
Національного банку України, а також стан
зберігання і використання майна, що є об'єктом
права державної власності, а також майна,
що перебуває у повному господарському
віданні Національного банку України, його
територіальних відділень та підвідомчих
спеціалізованих підприємств, установ та
організацій, і подає відповідну
інформацію до Верховної Ради України.
Для
ефективної реалізації контролю Рахункова
палата здійснює перевірки та ревізії
відповідно до вищезазначених функцій,
встановлених законодавством про неї.
Терміни, обсяги й засоби їх проведення
встановлює Рахункова палата. У ході
перевірок та ревізій на основі
документального підтвердження їх
результатів, достовірності
бухгалтерського обліку і фінансової
звітності визначаються своєчасність і
достатність взаємних розрахунків об'єкта,
що перевіряється, і Державного бюджету
України. Якщо перевірка чи ревізія
належить до компетенції як Рахункової
палати, так і іншого державного
контрольного органу, вона має проводитися
ними спільно. За підсумками проведених
перевірок і ревізій складаються звіти, за
достовірність яких відповідні посадові
особи Рахункової палати несуть
персональну відповідальність.
Про
результати проведених перевірок і ревізій
Рахункова палата інформує Верховну Раду
України, доводить до відома керівників
відповідних центральних органів
виконавчої влади, підприємств, установ та
організацій.
Про
виявлені факти порушення закону, а також
заподіяння державі шкоди Рахункова палата
інформує Верховну Раду України, а у разі
виявлення порушень закону, що тягнуть за
собою адміністративну або кримінальну
відповідальність, за рішенням Колегії
Рахункової палати передає відповідні
матеріали до правоохоронних органів.
Посадовим
особам Рахункової палати забороняється
втручатися в оперативну діяльність об'єктів,
що перевіряються, а також оприлюднювати
свої висновки до завершення перевірок чи
ревізій та оформлення їх результатів
актом, який затверджує Колегія Рахункової
палати. Відомості, що надаються посадовим
особам Рахункової палати в ході перевірок
та ревізій, не можуть бути використані з
іншою метою або в іншому випадку, ніж це
передбачено чинним законодавством.
Рахункова
палата зобов'язана за дорученням
Верховної Ради України проводити
експертизу і давати висновки щодо:
-
проекту Державного бюджету України,
обґрунтованості його доходної та
видаткової частин щодо обсягів державного
внутрішнього і зовнішнього боргу та
дефіциту Державного бюджету України,
затверджених законом України;
-
окремих напрямів бюджетно-фінансової,
грошово-кредитної політики, а також деяких
питань бюджетного процесу за прямими
дорученнями Верховної Ради України;
-
проектів законодавчих та інших
нормативних актів з питань бюджетно-фінансової
та грошово-кредитної систем, якщо вони
направлені Верховною Радою України на
експертизу у встановленому порядку і
мають бути внесені на її розгляд;
-
проектів загальнодержавних цільових
програм, які фінансуються з бюджетів або
на які передбачено додаткове фінансування
з Державного бюджету України;
-
проектів програм Кабінету Міністрів
України, на фінансування яких
використовуються кошти Державного
бюджету України;
-
проектів міжнародних договорів України,
що стосуються витрат з Державного бюджету
України.
З
усіх інших питань, віднесених до функцій
Рахункової палати, вона дає висновки або
письмові відповіді за рішенням Колегії
Рахункової палати про прийняття до
виконання запиту і підготовку висновку на
підставі:
-
доручень комітетів Верховної Ради України,
оформлених належним чином;
-
звернень Президента України;
-
депутатських запитів і звернень народних
депутатів України;
-
запитів Кабінету Міністрів України;
-
запитів Міністерства фінансів України.
У
разі неможливості виконати доручення,
звернення та запити Голова Рахункової
палати повертає їх з обґрунтованою
письмовою відповіддю, у якій з посиланням
на чинне законодавство України
зазначається причина невиконання
доручення, звернення та запиту.
Висновки
Рахункової палати не можуть містити
політичних оцінок рішень, що їх приймає
Верховна Рада України та органи
виконавчої влади у межах їхньої
компетенції.
Однією
з форм роботи Рахункової палати є
засідання Колегії Рахункової палати.
Колегія Рахункової палати розглядає па
своїх засіданнях питання планування й
організації роботи Рахункової палати,
методології контрольно-ревізійної
діяльності, підготовки звітів та
інформаційних повідомлень, які
направляються до Верховної Ради України
та її комітетів, а також матеріали
перевірок, ревізій і обстежень, що
вимагають прийняття колегіального
рішення. На засіданнях Колегії Рахункової
палати може бути розглянуто будь-яке
питання, що відповідно до чинного
законодавства України віднесено до
функцій Рахункової палати. Засідання
Колегії Рахункової палати проводяться
згідно з регламентом Рахункової палати за
наявності не менше двох третин складу її
членів. Рішення Колегії приймаються у
формі постанов і висновків більшістю
голосів від кількості її членів, присутніх
на засіданні, і підписуються Головою та
секретарем Рахункової палати. У разі
незгоди з рішенням Колегії Рахункової
палати член Колегії, присутній на її
засіданні, може інформувати про це
Верховну Раду України або її комітети у
письмовій формі з обґрунтуванням власної
позиції.
Рахункова
палата за результатами проведених
контрольних заходів направляє органам
виконавчої влади, керівникам підприємств,
установ та організацій, банків і кредитних
установ, які перевірялися, постанови та
висновки, затверджені Колегією Рахункової
палати, для відповідного реагування і
вжиття заходів щодо усунення виявлених
порушень, відшкодування збитків, завданих
державі, поновлення правового режиму
загальнодержавної власності та
притягнення до відповідальності
посадових осіб, винних у порушенні
законодавства України, безгосподарності
та марнотратстві.
Постанови
та висновки Колегії Рахункової палати
мають бути розглянуті у встановлений нею
термін, але не пізніше ніж протягом 15
календарних днів з дня їх отримання.
Про
заходи реагування па отримані постанови і
висновки Колегії Рахункової палати вона
повідомляється негайно. У разі потреби
Рахункова палата може надавати
консультації та роз'яснення з питань
застосування норм чинного законодавства
України щодо об'єктів, на яких проводився
контроль.
Якщо
у процесі перевірок і ревізій виявлено
привласнення грошових або матеріальних
ресурсів, а також факти корупції та інші
зловживання Рахункова палата зобов'язана
негайно за рішенням її Колегії передати
матеріали перевірок або ревізій до
правоохоронних органів та повідомити про
це Верховну Раду України.
Рахункова
палата систематично аналізує підсумки
планових і поточних контрольних заходів,
узагальнює та досліджує причини й
наслідки виявлених відхилень і порушень у
процесі формування доходів та витрачання
коштів Державного бюджету України,
зберігання та використання майна, що є об'єктом
права державної власності, надання
валютних і кредитно-фінансових ресурсів
за їх цільовим призначенням.
У
ході аналізу і узагальнення інформації,
яку отримує Рахункова палата під час
здійснення перевірок, ревізій та
обстежень, вона розробляє і подає
Верховній Раді України пропозиції про
вдосконалення законодавчих актів, що
регулюють бюджетні, фінансово-кредитні,
цивільно-правові та інші відносини.
Показовими
щодо діяльності Рахункової палати є
результати перевірки використання
бюджетних коштів корпорацією "Укравтодор",
що затверджені Постановою Колегії
Рахункової палати від 25 січня 2000 р. за № 2-1.
Відповідно до вказаних Рахунковою палатою
причин, були створені сприятливі умови для
вільного маневрування коштами та їх
використання корпорацією "Укравтодор"
на свій розсуд, для відволікання коштів, їх
використання не за цільовим призначенням
і т. ін. У зв'язку з цим Рахунковою палатою
були надіслані пропозиції Прем'єр-міністру
України та Голові корпорації "Укравтодор".
Усі
інші внутрішні питання організації і
діяльності Рахункової палати, її апарату,
порядок діловодства, вимоги до
працівників апарату Рахункової палати та
правила внутрішнього трудового
розпорядку, інші питання організації
роботи апарату Рахункової палати
визначаються регламентом Рахункової
палати, що його затверджує Голова
Рахункової палати.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|