____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
Державне будівництво та місцеве самоврядування (навчальний посібник). /Колодій А.М., Олійник А.Ю/2000/
Глава ІІІ
Організація
роботи Рахункової Палати
Останнім
часом питання, пов'язані зі складанням та
виконанням Державного бюджету України,
стали в країні без перебільшення
центральними економічними проблемами. Це
пояснюється тим, що Державний бюджет - це
фактично фінансовий план доходів та
видатків держави. За цих умов особливого
значення набуває парламентський контроль
у бюджетно-видатковій сфері. З цією метою і
було створено Рахункову палату Верховної
Ради України (далі - Рахункова палата).
Насамперед
зазначимо, що організаційний і правовий
статус Рахункової палати Верховної Ради
передбачений ст. 98 Конституції України та
Законом України "Про Рахункову палату
Верховної Ради України" від 11 липня 1996 р.,
іншими актами законодавства України, які
не суперечать їх нормам, зокрема Бюджетним
Кодексом України від 21 червня 2001р. Саме
вони визначають правові основи діяльності
Рахункової палати, її статус, функції,
повноваження та порядок їх здійснення. Дія
цих актів законодавства повністю
поширюється на відносини, які виникають у
зв'язку з контрольними функціями
Рахункової палати Верховної Ради.
Так,
ст. 98 Конституції України встановлює, що
контроль за використанням коштів
Державного бюджету України від імені
Верховної Ради здійснює Рахункова палата.
Бюджетний
Кодекс України досить ґрунтовно
забезпечує конституційний статус
Рахункової Палати Зокрема в ст.ст. 26ч.4, 31ч.3,
39ч.2, 41ч.1, 57ч.2, 58ч.3, 59, 60ч.3, 62ч.1, 80ч.2,4.
Стаття
1 Закону України "Про Рахункову палату
Верховної Ради України" передбачає, що
Рахункова палата є постійно діючим вищим
органом державного фінансово-економічного
контролю, який утворюється Верховною
Радою, підпорядкований і підзвітний їй.
Рахункова палата здійснює свою діяльність
самостійно, незалежно від будь-яких інших
органів держави. Для забезпечення
самостійності та незалежності
Рахункова палата визнається
законодавством юридичною особою, має
печатку зі своїм найменуванням і
зображенням Державного Герба України.
Місце перебування Рахункової палати -
місто Київ.
Завданнями
Рахункової палати є:
-
організація і здійснення контролю за
своєчасним виконанням видаткової частини
Державного бюджету України, витрачанням
бюджетних коштів, у тому числі коштів
загальнодержавних цільових фондів, за
обсягами, структурою та їх цільовим
призначенням;
-
здійснення контролю за утворенням і
погашенням внутрішнього і зовнішнього
боргу України, визначення ефективності та
доцільності видатків державних коштів,
валютних та кредитно-фінансових ресурсів;
-
контроль за фінансуванням
загальнодержавних програм економічного,
науково-технічного, соціального і
національно-культурного розвитку, охорони
довкілля;
-
контроль за додержанням законності щодо
надання Україною позик та економічної
допомоги іноземним державам, міжнародним
організаціям, передбачених у Державному
бюджеті України;
-
контроль за законністю та своєчасністю
руху коштів Державного бюджету України та
коштів позабюджетних фондів в установах
Національного банку України та
уповноважених банках;
-
аналіз встановлених відхилень від
показників Державного бюджету України та
підготовка пропозицій про їх усунення, а
також про вдосконалення бюджетного
процесу в цілому;
-
регулярне інформування Верховної Ради
України, її комітетів про хід виконання
Державного бюджету України та стан
погашення внутрішнього і зовнішнього
боргу України, про результати здійснення
інших контрольних функцій;
-
виконання інших завдань, передбачених для
Рахункової палати чинним законодавством
України.
До
складу Рахункової палати входять:
1)
Голова Рахункової палати;
2)
члени Рахункової палати:
а)
перший заступник Голови Рахункової палати;
б)
заступник Голови Рахункової палати;
в)
головні контролери Рахункової палати;
г)
секретар Рахункової палати.
Для
здійснення своєї діяльності Рахункова
палата має апарат. Структуру і штатний
розпис апарату Рахункової палати
затверджує Колегія Рахункової палати за
поданням Голови Рахункової палати в межах
бюджетних коштів, передбачених на її
Утримання.
З
метою розгляду питань планування та
організації роботи Рахункової палати,
методології контрольно-ревізійної
діяльності, прийняття колегіальних рішень
і підготовки висновків з матеріалів
перевірок, ревізій, обстежень та експертиз,
а також підготовки звітів та
інформаційних повідомлень утворюється
Колегія Рахункової палати. До її складу
входять:
1)
Голова Рахункової палати;
2)
перший заступник Голови Рахункової палати;
3)
заступник Голови Рахункової палати;
4)
головні контролери - керівники
департаментів Рахункової палати;
5)
секретар Рахункової палати.
Вищезгаданий
законодавчий акт детально встановлює
порядок призначення і компетенцію Голови
Рахункової палати, першого заступника і
заступника Голови, головних контролерів
та секретаря Рахункової палати.
Голова
Рахункової палати призначається на посаду
Верховною Радою України за поданням
Голови Верховної Ради України строком на 7
років з правом призначення на другий строк.
Призначення Голови Рахункової палати
проводиться таємним голосуванням шляхом
подання бюлетенів. Кандидат на посаду
Голови Рахункової палати вважається
призначеним, якщо за результатами
таємного голосування він отримав
більшість голосів від конституційного
складу Верховної Ради України.
Головою
Рахункової палати може бути громадянин
України, який має вищу економічну або
юридичну освіту, досвід професійної
діяльності в галузі державного управління,
державного контролю, економіки, фінансів,
права, а також підтвердив свої професійні
знання під час обговорення його
кандидатури за спеціальною процедурою,
встановленою відповідним комітетом
Верховної Ради України згідно з чинним
законодавством України.
Голова
Рахункової палати має такі повноваження:
-
керує діяльністю Рахункової палати та
організовує її роботу відповідно до
Регламенту Рахункової палати;
-
подає Верховній Раді України звіти про
роботу Рахункової палати;
-
представляє Рахункову палату у Верховній
Раді України, органах виконавчої влади та
за кордоном.
У
своїй діяльності Голова Рахункової палати
керується Конституцією України, Законом
України "Про Рахункову палату Верховної
Ради України", іншими законодавчими
актами України і в межах своєї компетенції
самостійно вирішує всі питання, пов'язані
із здійсненням контролю, проведенням
перевірок, ревізій та обстежень,
призначенням посадових осіб апарату
Рахункової палати, забезпечує
комплектування штату Рахункової палати
компетентними спеціалістами певного
профілю. Відповідно до покладених на нього
обов'язків Голова Рахункової па-тати має
право брати участь у засіданнях Верховної
Ради України, її комітетів і тимчасових
спеціальних та інших комісій під час
розгляду питань, що стосуються діяльності
Рахункової палати.
Голова
Рахункової палати видає накази і
розпорядження.
Голова
Рахункової палати не може бути народним
депутатом України, членом Уряду України,
займатися підприємницькою діяльністю,
виконувати роботу за сумісництвом, крім
викладацької, наукової та іншої творчої
діяльності, здійснюваної у позаробочий
час.
Перший
заступник і заступник Голови, головні
контролери та секретар Рахункової палати
призначаються на посаду Верховною Радою
України за поданням Голови Рахункової
палати шляхом таємного голосування за
списком строком на 7 років у порядку,
встановленому для призначення Голови
Рахункової палати. На зазначені посади
призначаються громадяни України, які
мають вищу освіту та досвід професійної
діяльності у галузі державного управління,
державного контролю, економіки, фінансів
та права.
Перший
заступник Голови Рахункової палати
виконує посадові обов'язки відповідно до
Регламенту Рахункової палати. У разі
відсутності Голови Рахункової палати
виконує його функції, за дорученням Голови
Рахункової палати представляє Рахункову
палату у Верховній Раді України, її
комітетах, центральних органах виконавчої
влади та за кордоном.
Заступник
Голови Рахункової палати, головні
контролери - керівники департаментів
Рахункової палати виконують посадові обов'язки
відповідно до затвердженого Колегією
Рахункової палати напряму діяльності
департаментів та Регламенту Рахункової
палати.
Секретар
Рахункової палати виконує посадові обов'язки
відповідно до Регламенту Рахункової
палати, забезпечує функціонування апарату
Рахункової палати, координує його
діяльність з апаратом інших контрольних
органів, створених згідно з чинним
законодавством України.
Перший
заступник і заступник Голови Рахункової
палати, головні контролери - керівники
департаментів Рахункової палати та
секретар Рахункової палати не можуть бути
народними депутатами України, членами
Уряду України, займатися підприємницькою
діяльністю, виконувати роботу за
сумісництвом, крім викладацької, наукової
та іншої творчої діяльності, здійснюваної
У позаробочий час.
Головні
контролери - керівники департаментів
Рахункової палати є посадовими особами,
які керують певними напрямами діяльності
Рахункової палати відповідно до функцій
Рахункової палати. Конкретні напрями
діяльності департаментів Рахункової
палати встановлює Колегія Рахункової
палати.
Вони
в межах своєї компетенції, визначеної
Регламентом Рахункової палати, самостійно
вирішують усі питання організації
діяльності за закріпленими за
департаментами напрямами і несуть повну
відповідальність за результати своєї
роботи.
Головні
контролери - керівники департаментів
можуть бути достроково звільнені з посади,
крім відставки або звільнення за власним
бажанням, у разі незадовільного виконання
своїх посадових обов'язків, порушення
законодавства або зловживання своїм
службовим становищем за поданням Колегії
Рахункової палати, якщо таке рішення
прийнято більшістю голосів від
конституційного складу Верховної Ради
України.
Головні
контролери - керівники департаментів
Рахункової палати мають право бути
присутніми на засіданнях комітетів
Верховної Ради України, колегій
центральних органів виконавчої влади та
інших державних органів, а також органів
місцевого самоврядування.
Головні
контролери - керівники департаментів
Рахункової палати не можуть займатися
підприємницькою діяльністю, виконувати
роботу за сумісництвом, крім викладацької,
наукової та іншої творчої діяльності,
здійснюваної у позаробочий час.
Організаційну,
інформаційно-довідкову та іншу роботу з
обслуговування палати здійснює апарат
палати під керівництвом секретаря палати.
Посадові особи, які працюють в апараті
Рахункової палати, безпосередньо
займаються контрольною діяльністю у межах
компетенції Рахункової палати.
Посадові
особи апарату Рахункової палати при
виконанні службових обов'язків мають
право:
1)
знайомитися з усією документацією, що
стосується фінансово-господарської
діяльності об'єкта, щодо якого
здійснюється перевірка, ревізія або
обстеження;
2)
вимагати й отримувати від керівників об'єктів,
на яких проводиться контроль, необхідні
довідки, інформацію, статистичні дані,
бухгалтерсько-фінансові звіти, усні та
письмові пояснення з питань, пов'язаних з
проведенням перевірок і ревізій;
3)
безперешкодно входити до приміщень
державних органів, підприємств,
організацій, архівів, сховищ, виробничих і
допоміжних приміщень банків, фінансово-кредитних
установ та інших об'єктів, якщо інше не
передбачено законами України;
4)
опечатувати касові та службові приміщення,
сховища й архіви.
Вимоги
керівників Рахункової палати та посадових
осіб її апарату, пов'язані з виконанням
ними своїх службових обов'язків, є обов'язковими
для всіх державних органів, підприємств,
установ та організацій незалежно від форм
власності і підпорядкування.
Керівники
та інші посадові особи об'єктів, що
перевіряються, зобов'язані створювати
нормальні умови для роботи посадових осіб
Рахункової палати, які проводять
перевірку або ревізію, забезпечувати їх
технічне обслуговування і виконання вимог
щодо надання потрібної документації.
Посадові
особи апарату Рахункової палати та особи,
які залучаються нею до роботи у процесі
здійснення своїх функцій і повноважень, за
порушення законодавства про державну та
іншу таємниці, розголошення державної та
іншої таємниць, які охороняються законом,
а також за недостовірність результатів
проведених ними перевірок і ревізій, що
подаються до державних органів або
оприлюднюються, несуть відповідальність
згідно із законодавством України.
Copyright © 2004-2006 Все
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
Все
матераилы, представленные здесь, носят лишь ознакомительную цель.
Любое их незаконное
использование является нарушением авторских прав, поэтому после ознакомления рекомендуется приобрести эту литературу
в книжном магазине Вашего города.
| Povered by
STEP
|