____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
ƒержавне буд≥вництво та м≥сцеве самовр¤дуванн¤ (навчальний пос≥бник). / олод≥й ј.ћ., ќл≥йник ј.ё/2000/
√лава ≤≤
ќрган≥зац≥¤ роботи ¬ерховноњ –ади ”крањни
—ьогодн≥
в ”крањн≥ д≥Ї ¬ерховна –ада, обрана 31
березн¤ 2002 р. за пропорц≥йно-мажоритарною
системою. —труктурно це однопалатний
парламент, що включаЇ в себе депутат≥в, ¤к≥
об'Їднуютьс¤ у ком≥тети, ком≥с≥њ та
фракц≥њ.
ѕовноваженн¤
ком≥тет≥в визначаютьс¤ онституц≥Їю
”крањни та законами, а њх завданн¤ ≥
компетенц≥¤ - ѕоложенн¤ми про в≥дпов≥дн≥
ком≥тети, що затверджуютьс¤ ¬ерховною
–адою, њњ –егламентом та ≥ншими актами.
¬ерховна
–ада ”крањни визначаЇ:
-
перел≥к ком≥тет≥в;
-
њх функц≥ональну спр¤мован≥сть;
-
њх д≥¤льн≥сть.
ом≥тети
створюютьс¤ з урахуванн¤м важливост≥
проблем державного, господарського,
соц≥ально-культурного буд≥вництва та
≥нших фактор≥в об'Їктивного характеру.
ѕор¤док
орган≥зац≥њ роботи ком≥тет≥в ¬ерховноњ
–ади (дал≥ - ком≥тет≥в) закр≥плюЇтьс¤
«аконом ”крањни "ѕро ком≥тети ¬ерховноњ
–ади ”крањни" в≥д 4 кв≥тн¤ 1995 р. з≥
зм≥нами та доповненн¤ми, внесеними
«аконом ”крањни в≥д 14 липн¤ 1998 р., 10 лютого
2000 р. та 22 лютого 2000 р.
ќсновною
формою роботи ком≥тет≥в Ї њх зас≥данн¤.
¬они правомочн≥ приймати р≥шенн¤, ¤кщо на
них присутн¤ б≥льш ¤к половина депутат≥в
затвердженого складу. «ас≥данн¤
провод¤тьс¤ в≥дкрито ≥ гласно. ¬они можуть
висв≥тлюватис¤ засобами масовоњ
≥нформац≥њ, а за згодою простоњ б≥льшост≥
ком≥тету може зд≥йснюватис¤ звукозапис,
к≥но- та в≥деозйомка, трансл¤ц≥¤ по рад≥о ≥
телебаченню та шл¤хом ≥ншого висв≥тленн¤
засобами масовоњ ≥нформац≥њ. «а р≥шенн¤м
простоњ б≥льшост≥ член≥в ком≥тету може
проводитис¤ закрите зас≥данн¤. Ќа
закритому зас≥данн≥, кр≥м член≥в ком≥тету,
можуть бути присутн≥ запрошен≥ особи.
«а
р≥шенн¤ми ком≥тет≥в на њх зас≥данн¤х
можуть проводитис¤ слуханн¤ з питань, що
належать до њхньоњ компетенц≥њ. ћетою
слухань Ї одержанн¤ всеб≥чноњ ≥нформац≥њ
щодо питань, ¤к≥ розгл¤даютьс¤, њх
вивченн¤ ≥ обговоренн¤. —луханн¤
протоколюютьс¤ ≥ стенографуютьс¤,
п≥дсумков≥ документи за њх результатами
не складаютьс¤. ≤нформац≥ю, одержану п≥д
час слухань, використовують дл¤ прийн¤тт¤
р≥шень ком≥тет≥в. «а результатами
обговоренн¤ того чи ≥ншого питанн¤ на
зас≥данн¤х ком≥тет≥в приймаютьс¤ р≥шенн¤,
рекомендац≥њ, висновки. ƒл¤ њх прийн¤тт¤
необх≥дно, щоб проголосувала б≥льш≥сть
член≥в ком≥тету. √олосуванн¤ може бути
в≥дкрите, по≥менне чи закрите. –≥шенн¤
приймаютьс¤ з питань, що стосуютьс¤
орган≥зац≥њ роботи ком≥тет≥в. ѕ≥сл¤
обговоренн¤ питань приймають
рекомендац≥њ, що готуютьс¤ на розгл¤д
¬ерховноњ –ади ”крањни ≥ внос¤тьс¤
особами та органами, ¤к≥ мають право
законодавчоњ ≥н≥ц≥ативи, а також щодо
контрольноњ д≥¤льност≥ ком≥тет≥в.
¬исновки приймаютьс¤ щодо законопроект≥в
≥ проект≥в ≥нших акт≥в, внесених на
розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни суб'Їктами,
¤к≥ мають право законодавчоњ ≥н≥ц≥ативи, а
також щодо кандидатур, ¤к≥ пропонуютьс¤
дл¤ обранн¤, призначенн¤ чи затвердженн¤
¬ерховною –адою ”крањни або призначенн¤
¤ких в≥дпов≥дно до постанов ¬ерховноњ
–ади ”крањни погоджуЇтьс¤ з ком≥тетами,
кр≥м випадк≥в, визначених «аконом або
–егламентом ¬ерховноњ –ади ”крањни.
¬≥дкрите
голосуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ особисто
членами ком≥тет≥в п≥дн¤тт¤м руки. «а
пропозиц≥Їю, п≥дтриманою третиною
присутн≥х на зас≥данн≥ член≥в ком≥тету,
результати голосуванн¤ занос¤тьс¤ до
протоколу зас≥данн¤ ком≥тету (по≥менне
голосуванн¤). ” де¤ких встановлених
законодавством випадках ком≥тети
провод¤ть таЇмн≥ голосуванн¤ шл¤хом
поданн¤ ≥ п≥драхунку бюлетен≥в.
–≥шенн¤,
рекомендац≥њ, висновки ком≥тет≥в можуть
бути перегл¤нут≥, ¤кщо за це подано
б≥льш≥сть голос≥в член≥в ком≥тету в≥д
його загального складу.
Ќа
кожному зас≥данн≥ ком≥тету ведетьс¤
протокол, а в де¤ких випадках за р≥шенн¤м
ком≥тету може зд≥йснюватис¤ стенограма
зас≥данн¤. ѕротокол зас≥данн¤ ком≥тету
п≥дписують головуючий на зас≥данн≥ та
секретар цього ком≥тету.
–оботу
ком≥тет≥в орган≥зують њх голови. Ќа них
покладають так≥ повноваженн¤:
-
забезпеченн¤ складанн¤ плану роботи
ком≥тету;
-
орган≥зац≥¤ виконанн¤ плану граф≥ка роб≥т
над законопроектами та проектами ≥нших
акт≥в ¬ерховноњ –ади, щодо ¤ких ком≥тет
визначено головним;
-
запрошенн¤ у раз≥ потреби дл¤ участ≥ у
робот≥ ком≥тету та робочих груп фах≥вц≥в;
-
представленн¤ ком≥тет≥в у в≥дносинах з
¬ерховною –адою, ≥ншими державними
органами, об'Їднанн¤ми громад¤н, а також з
в≥дпов≥дними органами парламент≥в
≥ноземних держав та м≥жнародними
орган≥зац≥¤ми;
-
п≥дписанн¤ документ≥в, прийн¤тих
ком≥тетом, чим засв≥дчуЇтьс¤ њх
в≥дпов≥дн≥сть зм≥сту прийн¤тих р≥шень;
-
орган≥зац≥¤ роботи з виконанн¤ р≥шень
ком≥тету, ≥нформуванн¤ його член≥в про х≥д
њх виконанн¤;
-
допов≥д≥ ¬ерховн≥й –ад≥ про роботу
ком≥тету та њњ насл≥дки не р≥дше н≥ж один
раз па р≥к;
-
координац≥¤ роботи ком≥тету з ≥ншими
ком≥тетами та в≥дпов≥дними п≥дрозд≥лами
—екретар≥ату ¬ерховноњ –ади;
-
пропонуванн¤ кандидатури на посаду
заступника голови ком≥тету;
-
паданн¤ доручень заступников≥ голови
ком≥тету, головам п≥дком≥тет≥в,
секретарев≥ з орган≥зац≥йних питань;
-
забезпеченн¤ кер≥вництва секретар≥атом
ком≥тету; њ) головуванн¤ на зас≥данн¤х
ком≥тету;
-
≥нформуванн¤ член≥в ком≥тету про оф≥ц≥йн≥
документи, листи, що над≥йшли до ком≥тету,
зд≥йсненн¤ ≥нших пов≥домлень, що
стосуютьс¤ д≥¤льност≥ ком≥тет≥в;
-
забезпеченн¤ веденн¤ кошторису витрат
ком≥тету, ≥нформуванн¤ ком≥тету та
наданн¤ зв≥ту ¬ерховн≥й –ад≥ про
використанн¤ вид≥лених ком≥тету кошт≥в;
-
виконанн¤ ≥нших функц≥й, передбачених
–егламентом, законодавчими актами,
р≥шенн¤ми ¬ерховноњ –ади, розпор¤дженн¤ми
√олови ¬ерховноњ –ади та його заступник≥в;
-
прийом громад¤н та ≥н.
«
метою забезпечити конкретн≥ напр¤ми своЇњ
д≥¤льност≥ ком≥тет створюЇ ≥з свого
складу п≥дком≥тети, ¤к≥ утворюютьс¤ у
склад≥ не менш ¤к трьох член≥в ком≥тету.
„лени ком≥тету можуть входити до складу
к≥лькох п≥дком≥тет≥в. ƒ≥¤льн≥сть
п≥дком≥тет≥в забезпечуЇтьс¤ в≥дпов≥дними
п≥дрозд≥лами секретар≥ату або
прац≥вником апарату ком≥тету, що входить
до структури секретар≥ату. √олова
п≥дком≥тету обираЇтьс¤ па зас≥данн≥
ком≥тету в≥дкритим голосуванн¤м
б≥льш≥стю голос≥в член≥в ком≥тету в≥д њх
фактичноњ к≥лькост≥.
ƒл¤
п≥дготовки проект≥в законодавчих акт≥в
¬ерховноњ –ади, проект≥в р≥шень,
рекомендац≥й, висновк≥в ком≥тет≥в ≥
розгл¤ду питань, що обговорюютьс¤ на
зас≥данн¤х ком≥тет≥в, можуть створюватис¤
робоч≥ групи ≥ призначатис¤ њх кер≥вники.
ƒо складу робочоњ групи включаютьс¤ члени
ком≥тету, ≥нш≥ народн≥ депутати ”крањни,
¤к≥ не Ї членами цього ком≥тету, за њх
згодою, а також можуть входити прац≥вники
—екретар≥ату ¬ерховноњ –ади, науково-досл≥дних
≥нститут≥в ≥ навчальних заклад≥в, фах≥вц≥-практики,
автори проект≥в та ≥н. ѕитанн¤, що належать
до в≥данн¤ к≥лькох ком≥тет≥в, за њх
≥н≥ц≥ативою, а також за дорученн¤м
¬ерховноњ –ади можуть розгл¤датис¤
ком≥тетами сп≥льно. —п≥льн≥ зас≥данн¤
може проводити один ≥з гол≥в цих ком≥тет≥в
за њх взаЇмною згодою. ” раз≥ потреби
сп≥льне зас≥данн¤ за р≥шенн¤м ком≥тет≥в
можуть вести √олова ¬ерховноњ –ади або
його перший заступник чи заступник.
ѕроцедурн≥ питанн¤ роботи ком≥тет≥в
можуть регулюватис¤ законом чи
–егламентом. ом≥тети ≥нформують
громадськ≥сть про свою д≥¤льн≥сть. ≤снуЇ
практика проведенн¤ вињзних зас≥дань
ком≥тет≥в. ќрган≥зац≥йно-методичне,
техн≥чне, ≥нформац≥йне ≥ матер≥альне
обслуговуванн¤ ком≥тет≥в, а також
забезпеченн¤ њх функц≥онуванн¤
зд≥йснюють —екретар≥ат ≥ ”правл≥нн¤
справами ¬ерховноњ –ади, секретар≥ати
ком≥тет≥в.
ом≥тети
подають на розгл¤д ¬ерховноњ –ади своњ
висновки, рекомендац≥њ па п≥дготовлен≥
ними законопроекти чи проекти ≥нших акт≥в.
ќформленн¤ документ≥в ком≥тет≥в маЇ
в≥дпов≥дати вимогам, що встановлен≥
законами ≥ –егламентом. «ас≥данн¤
ком≥тет≥в ≥ ком≥с≥й ¬ерховноњ –ади
провод¤тьс¤ в≥дпов≥дно до затверджених
ними перспективних план≥в та р≥шень
¬ерховноњ –ади. —екретар≥ат ¬ерховноњ
–ади за поданн¤м секретар≥в в≥дпов≥дних
орган≥в ¬ерховноњ –ади веде ≥нформац≥йну
дошку ≥з зведеним перспективним розкладом
роботи цих орган≥в. –озклад повинен
м≥стити ≥нформац≥ю про дату, час, м≥сце,
пор¤док денний зас≥дань орган≥в ¬ерховноњ
–ади не менше ¤к на двотижневий строк.
«м≥ни до розкладу подаютьс¤ секретар¤ми
в≥дпов≥дних орган≥в ¬ерховноњ –ади не
п≥зн≥ше ¤к за 4 доби до в≥дпов≥дного
зас≥данн¤ у пер≥од м≥ж пленарними
зас≥данн¤ми ≥ не п≥зн≥ше ¤к за добу п≥д час
проведенн¤ пленарних зас≥дань, а ¤кщо
необх≥дно терм≥ново внести зм≥ни до
розкладу, про це оголошуЇтьс¤ на зас≥данн≥
¬ерховноњ –ади.
–≥шенн¤
ком≥тет≥в ≥ ком≥с≥й ¬ерховноњ –ади Ї
правочинними, ¤кщо њх прийн¤то на
зас≥данн¤х, проведених зг≥дно з розкладом.
ом≥тети
з питань, що належать до њх в≥данн¤,
зд≥йснюють контроль за виконанн¤м
онституц≥њ та закон≥в ”крањни, ≥нших
нормативних акт≥в ¬ерховноњ –ади
центральними органами державноњ
виконавчоњ влади ≥ м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмствами й
орган≥зац≥¤ми незалежно в≥д форм
власност≥, а також контроль за законн≥стю,
ощадлив≥стю та ефективн≥стю витрат з
державного бюджету. –езультати ц≥Їњ
роботи мають бути письмово оформлен≥ ≥
доведен≥ до в≥дома в≥дпов≥дних орган≥в та
посадових ос≥б. ом≥тети у межах своЇњ
компетенц≥њ вивчають практику
застосуванн¤, впровадженн¤ ≥ виконанн¤
прийн¤тих закон≥в або њх окремих положень
та ефективн≥сть њх д≥њ. ¬они розгл¤дають
будь-¤к≥ пропозиц≥њ, що св≥дчать про
потребу у прийн¤тт≥ нових законодавчих
акт≥в або у внесенн≥ зм≥н ≥ доповнень до
чинних законодавчих акт≥в, ≥ в раз≥
необх≥дност≥ готують в≥дпов≥дний
висновок на розгл¤д ¬ерховноњ –ади
”крањни. ом≥тети можуть також проводити
досл≥дженн¤ тенденц≥й та прогнозувати
розвиток ситуац≥њ з питань, що належать до
њхньоњ компетенц≥њ. ¬ л≥тератур≥,
наприклад, пропонуЇтьс¤ п≥дсилити
контроль ком≥тет≥в за виконавчою г≥лкою
влади, нав≥ть ввести крим≥нальну
в≥дпов≥дальн≥сть за ≥гноруванн¤ виклику
до ком≥тету.
¬ерховна
–ада може створювати, коли визнаЇ за
необх≥дне, тимчасов≥ спец≥альн≥ ком≥с≥њ
дл¤ розробки, попереднього розгл¤ду,
доопрацюванн¤ проект≥в закон≥в та ≥нших
акт≥в ¬ерховноњ –ади, дл¤ вивченн¤ чи
досл≥дженн¤ питань, в≥днесених до њњ
компетенц≥њ (кр≥м контрольних, рев≥з≥йних
≥ сл≥дчих ком≥с≥й, ¤к≥ створюютьс¤ ≥ д≥ють
в≥дпов≥дно до ≥нших статей –егламенту).
“имчасова спец≥альна ком≥с≥¤ завжди Ї
головною ком≥с≥Їю з питанн¤, дл¤
п≥дготовки ¤кого њњ створено. ѕитанн¤ про
створенн¤ тимчасовоњ спец≥альноњ ком≥с≥њ
включаЇтьс¤ окремим пунктом до пор¤дку
денного сес≥њ ¬ерховноњ –ади, ¤кщо ≥нше не
встановлено –егламентом.
“имчасова
спец≥альна ком≥с≥¤ д≥Ї в≥дпов≥дно до
пор¤дку, встановленого дл¤ ком≥тет≥в
¬ерховноњ –ади.
“аким
чином. онституц≥¤, закони ≥ –егламент
¬ерховноњ –ади ”крањни закр≥плюють
пор¤док орган≥зац≥њ ≥ д≥¤льност≥
ком≥тет≥в ≥ ком≥с≥й, використанн¤ ними
орган≥зац≥йно-правових форм ≥ метод≥в.
ѕор¤док
утворенн¤ та функц≥онуванн¤ депутатських
груп (фракц≥й) Ї предметом нашого
досл≥дженн¤. ƒепутатськ≥ фракц≥њ у
¬ерховн≥й –ад≥ утворюютьс¤ виключно
депутатами на основ≥ пол≥тичних парт≥й та
блок≥в пол≥тичних парт≥й, що подолали
чотирив≥дсотковий бар'Їр на виборах до
¬ерховноњ –ади 31 березн¤ 2002 р. ¬≥дпов≥дно
до постанови ¬ерховноњ –ади депутатськ≥
фракц≥њ утворюютьс¤ за умови, що до складу
кожноњ з фракц≥й входить не менш ¤к 14
народних депутат≥в ”крањни. ¬они не можуть
формуватис¤ дл¤ захисту приватних,
комерц≥йних, м≥сцевих, профес≥йних чи
рел≥г≥йних ≥нтерес≥в. ѕринципи
функц≥онуванн¤ депутатськоњ групи (фракц≥њ)
не можуть порушувати ≥мперативного
характеру депутатського мандата. ѕор¤док
њх роботи, умови вступу до них депутата,
його виходу чи виключенн¤ з будь-¤коњ
фракц≥њ визначаютьс¤ самою депутатською
групою (фракц≥Їю).
ƒепутат
не може входити до складу б≥льш ¤к одн≥Їњ
зареЇстрованоњ депутатськоњ групи (фракц≥њ).
√олова ¬ерховноњ –ади ≥ його заступники не
вход¤ть до складу жодноњ депутатськоњ
групи (фракц≥њ).
ƒепутатськ≥
групи (фракц≥њ) формуютьс¤ на перш≥й сес≥њ
¬ерховноњ –ади нового скликанн¤ до
розгл¤ду питань про обранн¤ √олови
¬ерховноњ –ади, створенн¤ орган≥в
¬ерховноњ –ади. якщо цього не в≥дбулос¤,
головуючий на пленарному зас≥данн≥
оголошуЇ перерву у пленарних зас≥данн¤х
на 2 робоч≥ дн≥. ѕеред наступним пленарним
зас≥данн¤м —екретар≥ат ¬ерховноњ –ади
розповсюджуЇ серед депутат≥в
≥нформац≥йн≥ матер≥али про депутатськ≥
групи (фракц≥њ), ¤к≥ в≥дпов≥дають вимогам
–егламенту ≥ були подан≥ до —екретар≥ату
¬ерховноњ –ади не п≥зн≥ше ¤к за 16 годин до
початку зазначеного пленарного зас≥данн¤.
–еорган≥зац≥¤
та формуванн¤ нових депутатських груп (фракц≥й)
можуть проводитис¤ прот¤гом повноважень
¬ерховноњ –ади ≥з збереженн¤м њх
пропорц≥йного представництва в органах
¬ерховноњ –ади чи з в≥дступом в≥д нього
в≥дпов≥дно до р≥шенн¤, прийн¤того
¬ерховною –адою щодо такого
представництва.
ожна
депутатська група (фракц≥¤) маЇ бути
зареЇстрована у —екретар≥ат≥ ¬ерховноњ
–ади. ”мовою њњ реЇстрац≥њ Ї надходженн¤
до —екретар≥ату ¬ерховноњ –ади
п≥дписаного персонально депутатами
письмового пов≥домленн¤ про сформуванн¤
депутатськоњ групи (фракц≥њ) ≥з
зазначенн¤м њњ назви, мети чи завданн¤,
персонального складу та парт≥йноњ
належност≥ член≥в групи (фракц≥њ), а також
депутат≥в, ¤к≥ уповноважен≥ представл¤ти
групу (фракц≥ю). ѕовна та скорочена назва
депутатськоњ фракц≥њ маЇ зб≥гатис¤ з
назвою в≥дпов≥дноњ парт≥њ. ” раз≥ коли
депутатська фракц≥¤ об'ЇднуЇ депутат≥в з
к≥лькох парт≥й, њњ назва маЇ включати
назви цих парт≥й.
ѕ≥сл¤
реЇстрац≥њ депутатськоњ групи (фракц≥њ)
головуючий на пленарному зас≥данн≥
≥нформуЇ депутат≥в про њњ к≥льк≥сний
склад та уповноважених представник≥в.
—екретар≥ат ¬ерховноњ –ади п≥сл¤
реЇстрац≥њ депутатськоњ групи (фракц≥њ)
розповсюджуЇ серед депутат≥в
≥нформац≥йн≥ матер≥али про њњ д≥¤льн≥сть.
” такому самому пор¤дку пов≥домл¤Їтьс¤
про зм≥ни у склад≥ депутатських груп (фракц≥й).
ѕро
зм≥ни у склад≥ депутатськоњ групи (фракц≥њ)
њњ уповноважений представник пов≥домл¤Ї
письмово √олову ¬ерховноњ –ади. ÷е
пов≥домленн¤ п≥дписуЇ ≥ депутат, щодо
¤кого воно подаЇтьс¤, або лише
уповноважений представник депутатськоњ
групи (фракц≥њ), ¤кщо депутата виключено з
нењ.
”
раз≥ коли склад депутатськоњ групи (фракц≥њ)
стаЇ меншим в≥д встановленоњ к≥лькост≥ (14),
вона п≥сл¤ 15 дн≥в оголошуЇтьс¤ √оловою
¬ерховноњ –ади розпущеною. –озпуск (саморозпуск)
депутатськоњ групи (фракц≥њ) не Ї
п≥дставою дл¤ перегл¤ду персонального
складу орган≥в ¬ерховноњ –ади.
ќтже,
депутатськ≥ групи (фракц≥њ) в ”крањн≥
формуютьс¤ ≥ д≥ють за парт≥йним принципом.
ƒо складу такоњ групи (фракц≥њ) може
входити ≥ безпарт≥йний народний депутат
за умови, що в≥н под≥л¤Ї програмн≥
документи парт≥њ.
ƒл¤
п≥двищенн¤ рол≥ ≥ значенн¤ депутатських
груп (фракц≥й) у д≥¤льност≥ ¬ерховноњ –ади
необх≥дно, на наш погл¤д, найближчим часом
прийн¤ти «акон ”крањни "ѕро –егламент
¬ерховноњ –ади ”крањни", у ¤кому
врегулювати у повному обс¤з≥ пор¤док
утворенн¤ ≥ функц≥онуванн¤ депутатських
груп (фракц≥й) та «акон ”крањни "ѕро
депутатськ≥ групи ≥ депутатськ≥ фракц≥њ".
ѕовноваженн¤
депутатських груп (фракц≥й) викладено в
–егламент≥ ¬ерховноњ –ади в≥д 27 липн¤ 1994 р.
з≥ наступними зм≥нами ¬они мають так≥
повноваженн¤:
-
попередньо обговорювати кандидатури на
посади √олови ¬ерховноњ –ади ≥ його
заступник≥в, гол≥в ком≥тет≥в та ком≥с≥й
¬ерховноњ –ади, а також персональний склад
колег≥альних орган≥в ¬ерховноњ –ади;
-
пропорц≥йно (виход¤чи з к≥лькост≥ њх
член≥в) мають бути представлен≥ в ус≥х
органах ¬ерховноњ –ади та оф≥ц≥йних
парламентських делегац≥¤х;
-
висувають кандидатури на вакантн≥
депутатськ≥ м≥сц¤ в органах ¬ерховноњ
–ади до визнанн¤ ¬ерховною –адою
повноважень в≥дпов≥дних новообраних
народних депутат≥в, ¤ким ц≥ м≥сц¤ належали
ран≥ше;
-
формують ком≥тети ¬ерховноњ –ади за
принципом пропорц≥йност≥ з урахуванн¤м
фаховоњ п≥дготовки народних депутат≥в та
домовленост≥ м≥ж за≥нтересованими
депутатськими групами (фракц≥¤ми);
-
кожна депутатська група (фракц≥¤) маЇ
гарантоване право на виступ свого
представника з ус≥х питань пор¤дку
денного на зас≥данн¤х ¬ерховноњ –ади та њњ
орган≥в.
ƒепутатська
група (фракц≥¤), з ≥н≥ц≥ативи ¤коњ
розгл¤даЇтьс¤ питанн¤, маЇ право на виступ
свого представника п≥сл¤ припиненн¤
обговоренн¤ на зас≥данн¤х ¬ерховноњ –ади
та њњ орган≥в. ∆одна депутатська група (фракц≥¤)
не маЇ права виступати в≥д ≥мен≥ всього
народу ”крањни чи ¬ерховноњ –ади. ¬они
можуть в≥льно сп≥вроб≥тничати м≥ж собою
шл¤хом утворенн¤ депутатських об'Їднань ≥
неформальних груп, ¤к≥ не п≥дл¤гають
реЇстрац≥њ ≥ не мають прав, встановлених
–егламентом.
ƒепутатськ≥
групи (фракц≥њ) провод¤ть своњ зас≥данн¤
в≥дкрито ≥ гласно. «а р≥шенн¤м
депутатськоњ групи (фракц≥њ) може бути
проведено закрите зас≥данн¤.
”повноважений представник депутатськоњ
групи (фракц≥њ) може в письмов≥й форм≥
доручити виконанн¤ закр≥плених за ним
–егламентом ¬ерховноњ –ади функц≥й будь-кому
з член≥в в≥дпов≥дноњ депутатськоњ групи (фракц≥њ).
Ќа п≥дстав≥ постанови ¬ерховноњ –ади в≥д 14
липн¤ 1998 р. виконанн¤ уповноваженим
представником (кер≥вником) депутатськоњ
фракц≥њ своњх повноважень Ї поважною
причиною дл¤ його в≥дсутност≥ на
зас≥данн≥ ком≥тету ¬ерховноњ –ади, до
складу ¤кого в≥н входить, ≥ його
в≥дсутн≥сть з ц≥Їњ причини не впливаЇ на
кворум у ком≥тет≥.
«ареЇстрован≥
депутатськ≥ групи (фракц≥њ) та њх члени
мають й ≥нш≥ права та обов'¤зки,
встановлен≥ онституц≥Їю, законами
”крањни про статус народного депутата
”крањни, про ком≥тети ¬ерховноњ –ади та
–егламентом. √олова ¬ерховноњ –ади
забезпечуЇ зареЇстрован≥ депутатськ≥
групи (фракц≥њ) прим≥щенн¤м, необх≥дним
обладнанн¤м тощо, а також закр≥плюЇ за
ними адм≥н≥стративно-тех≥нчний персонал,
¤кий користуЇтьс¤ њх дов≥рою, дл¤ поданн¤
допомоги у зд≥йсненн≥ депутатськими
групами (фракц≥¤ми) передбачених законами
≥ –егламентом функц≥й у ¬ерховн≥й –ад≥. «а
зверненн¤м уповноваженого представника
депутатськоњ групи (фракц≥њ) —екретар≥ат
¬ерховноњ –ади розповсюджуЇ серед
народних депутат≥в ”крањни п≥дготовлен≥
нею матер≥али про њњ д≥¤льн≥сть ¤к
оф≥ц≥йн≥ в≥д депутатськоњ групи (фракц≥њ).
“аким
чином, повноваженн¤ депутатських груп (фракц≥й)
закр≥плен≥ в законах ”крањни про статус
народного депутата ”крањни, про ком≥тети
¬ерховноњ –ади та –егламент≥.
”досконаленн¤ правовоњ основи д≥¤льност≥
депутатських груп (фракц≥й) багато в чому
залежить в≥д прийн¤тт¤ передбаченого
онституц≥Їю ”крањни закону про –егламент
¬ерховноњ –ади та ≥нших законодавчих
акт≥в.
”
процес≥ роботи ¬ерховноњ –ади виникаЇ
необх≥дн≥сть у погодженн≥ значноњ
к≥лькост≥ р≥зних питань. « ц≥Їю метою
уповноважен≥ представники депутатських
груп ≥ фракц≥й (в≥д кожноњ по одному)
утворюють ѕогоджувальну раду
депутатських груп (фракц≥й), ¤ка Ї органом
дорадчого, погоджувального характеру. ”
раз≥ потреби ѕогоджувальна рада
депутатських груп чи фракц≥й (дал≥ -
ѕогоджувальна рада) вносить пропозиц≥њ з
питань пор¤дку денного, про рац≥ональну
орган≥зац≥ю ≥ плануванн¤ роботи ¬ерховноњ
–ади та њњ орган≥в, спри¤Ї узгодженню
позиц≥й депутат≥в у раз≥ виникненн¤
сп≥рних питань у робот≥ ¬ерховноњ –ади та
њњ орган≥в. ¬она збираЇтьс¤ на зас≥данн¤
за своЇю ≥н≥ц≥ативою або за пропозиц≥Їю
√олови ¬ерховноњ –ади, його заступник≥в,
ѕрезид≥њ сес≥њ, обраного ¬ерховною –адою
головуючого дл¤ окремого зас≥данн¤.
«ас≥данн¤ ѕогоджувальноњ ради
провод¤тьс¤ лише в≥дкрито ≥ гласно. ¬она
не приймаЇ р≥шень, обов'¤зкових дл¤
виконанн¤. Ќа зас≥данн≥ ѕогоджувальноњ
ради ведетьс¤ протокол, прим≥рник ¤кого
передаЇтьс¤ до —екретар≥ату ¬ерховноњ
–ади. ѓњ пропозиц≥њ, внесенн¤ ¤ких
передбачаЇтьс¤ –егламентом, п≥дписують
уповноважен≥ представники вс≥х
депутатських груп (фракц≥й). „лени
ѕогоджувальноњ ради обов'¤зково
запрошуютьс¤ на зас≥данн¤ ¬ерховноњ –ади,
≥ њм завчасно надаютьс¤ нам≥чен≥ дл¤
розгл¤ду в≥дпов≥дн≥ документи та ≥нш≥
матер≥али.
ќтже,
утворенн¤ ѕогоджувальноњ ради спри¤Ї
виробленню оптимального вар≥анта
пропозиц≥њ законодавчого, контрольного чи
установчого характеру та ефективного
р≥шенн¤, прийн¤того ¬ерховною –адою щодо
сп≥рних питань.
–озгл¤нувши
пор¤док утворенн¤ та функц≥онуванн¤
депутатських груп (фракц≥й) у ¬ерховн≥й
–ад≥, сл≥д зробити так≥ висновки:
1.
ƒепутатськ≥ фракц≥њ в украњнському
парламент≥ сформован≥ ≥ д≥ють на
парт≥йн≥й основ≥.
2.
ѓх повноваженн¤ встановлюютьс¤
онституц≥Їю, законами ”крањни та
–егламентом ¬ерховноњ –ади ”крањни.
3.
ѕрийн¤тт¤ передбаченого онституц≥Їю
”крањни закону про –егламент та ≥нших
нормативно-правових акт≥в допоможе
вдосконаленню правовоњ основи д≥¤льност≥
¬ерховноњ –ади, њњ орган≥в, включаючи
депутатськ≥ групи (фракц≥њ).
4.
ѕ≥двищенн¤ рол≥ депутатських груп (фракц≥й)
у д≥¤льност≥ ¬ерховноњ –ади дасть змогу
парламенту ”крањни ефективн≥ше
виконувати покладен≥ на нього функц≥њ.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|