____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
ƒержавне буд≥вництво та м≥сцеве самовр¤дуванн¤ (навчальний пос≥бник). / олод≥й ј.ћ., ќл≥йник ј.ё/2000/
√лава ≤
ѕон¤тт¤
та загальна характеристика державного
буд≥вництва та м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в
”крањн≥
ѕон¤тт¤
державного буд≥вництва ≥ м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ виникло п≥сл¤
проголошенн¤ ”крањною незалежност≥ на
основ≥ рад¤нського буд≥вництва ¤к
орган≥зац≥њ ≥ д≥¤льност≥ системи рад.
–ад¤нське буд≥вництво в умовах
соц≥ал≥стичного пер≥оду розвитку
”крањнськоњ –—– автори розгл¤дали по-р≥зному.
≤снувало два основн≥ п≥дходи до розум≥нн¤
рад¤нського буд≥вництва.
“ак,
√. ¬. Ѕарабашев ≥ . ‘. Ўеремет вважали
рад¤нське буд≥вництво галуззю державного
буд≥вництва.
≤нший
п≥дх≥д представлений погл¤дами автор≥в
п≥дручника "—оветское строительство"
за редакц≥Їю професора ј. ќ. Ѕезуглова. ÷≥
автори визнавали державне буд≥вництво
галуззю соц≥ального управл≥нн¤.
ўоб
дати визначенн¤ державному буд≥вництву ≥
м≥сцевому самовр¤дуванню ¤к галуз≥
державного чи соц≥ального управл≥нн¤ або
п≥дгалуз≥ ≥ншоњ галуз≥ права, необх≥дно з'¤сувати
сусп≥льн≥ в≥дносини в досл≥джуван≥й нами
сфер≥. «'¤сувати, чи регулюютьс¤ вони
нормами права (конституц≥йного ≥
адм≥н≥стративного), чи вс≥Їю системою
соц≥альних норм. « ц≥Їю метою сл≥д
зрозум≥ти сутн≥сну природу
найважлив≥шого суб'Їкта м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ - територ≥альноњ громади
та характер влади, ¤ка реал≥зуЇтьс¤
м≥сцевим самовр¤дуванн¤м безпосередньо ≥
через систему орган≥в. “реба в≥дпов≥сти на
запитанн¤, чи зд≥йснюЇ територ≥альна
громада та њњ органи публ≥чну владу,
в≥дм≥нну в≥д державноњ, чи њњ повноваженн¤
та функц≥њ перебувають у межах державних?
ќднозначноњ в≥дпов≥д≥ на це запитанн¤ у
теор≥њ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ поки що
немаЇ.
™
два розум≥нн¤ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ -
державницьке ≥ громад≥вське.
¬
основ≥ державницькоњ теор≥њ лежить ≥де¤
децентрал≥зац≥њ державноњ виконавчоњ
влади, що пол¤гаЇ в делегуванн≥ певноњ
частини державних повноважень
територ≥альним громадам. —тосовно
центральних ≥ м≥сцевих орган≥в державноњ
влади м≥сцеве самовр¤дуванн¤ маЇ лише
певну правову, орган≥зац≥йну та ф≥нансову
основи. « цих позиц≥й м≥сцеве
самовр¤дуванн¤ розгл¤даЇтьс¤ ¤к
зд≥йсненн¤ державних функц≥й за допомогою
недержавних суб'Їкт≥в. “ак≥ органи
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ повинн≥ д≥¤ти за
принципом "дозволено лише те, що
передбачено законом". ÷¤ теор≥¤,
започаткована в магдебурзькому прав≥,
поширилас¤ в ™вроп≥ та була вт≥лена у
™вропейськ≥й харт≥њ про м≥сцеве
самовр¤дуванн¤.
ѕрихильники
громад≥вськоњ теор≥њ м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ розгл¤дають громади ¤к
самост≥йне джерело публ≥чноњ влади. ¬лада
зг≥дно з такою теор≥Їю належить не держав≥,
а громадам ¤к "мун≥ципальна".
¬ир≥шуючи питанн¤ м≥сцевого значенн¤,
органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ мають
д≥¤ти за принципом "дозволено все, що не
заборонено законом". ¬ ”крањн≥
громад≥вська теор≥¤ вт≥люЇтьс¤ на
базовому р≥вн≥ (село, селище, м≥сто). Ќа
рег≥ональному р≥вн≥ поЇднуютьс¤
громад≥вська ≥ державницька теор≥њ
м≥сцевого самовр¤дуванн¤. –азом з тим
повноваженн¤ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ на
базовому ≥ рег≥ональному р≥вн¤х
регулюютьс¤ «аконом ”крањни "ѕро
м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥".
“аким
чином, орган≥зац≥¤ структур державного
буд≥вництва ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤
регулюЇтьс¤ конституц≥йним правом ≥ може
бути охарактеризована ¤к п≥дгалузь
конституц≥йного процесуального права.
≤снуЇ
два розум≥нн¤ державного буд≥вництва -
широке ≥ вузьке. Ўироке включаЇ в себе
управл≥нську д≥¤льн≥сть орган≥в
законодавчоњ, виконавчоњ, судовоњ влади,
прокуратури, ѕрезидента ”крањни та ≥нших
конституц≥йних орган≥в. ” вузькому
значенн≥ державне буд≥вництво - це
д≥¤льн≥сть орган≥в виконавчоњ влади.
ќтже,
державне буд≥вництво ≥ м≥сцеве
самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ можна розгл¤дати
¤к:
-
загальну орган≥зац≥ю державного
буд≥вництва ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤; ”
першому значенн≥ державне буд≥вництво ≥
м≥сцеве самовр¤дуванн¤ виступаЇ ¤к галузь
соц≥ального чи державного управл≥нн¤ у
широкому розум≥нн≥.
-
п≥дгалузь конституц≥йного процесуального
права ”крањни, що регулюЇ внутр≥шн≥
орган≥зац≥йн≥ структури, форми ≥ методи
д≥¤льност≥ державних орган≥в та орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤; ” другому
значенн≥ - це система правових норм, ¤к≥
закр≥плюють ≥ регулюють комплекс
пол≥тичних, соц≥ально-культурних,
економ≥чних, правових та орган≥зац≥йних
структур, форм, метод≥в д≥¤льност≥
державних орган≥в та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤.
-
юридичну науку;
-
навчальну дисципл≥ну, що њњ викладають у
юридичних навчальних закладах.
ќсновними
ознаками державного буд≥вництва ≥
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у другому
значенн≥ Ї так≥ складов≥:
-
система правових норм, що закр≥плюють ≥
регулюють орган≥зац≥ю ≥ д≥¤льн≥сть
державних орган≥в та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤;
-
зд≥йсненн¤ визначених завдань ≥ функц≥й;
-
реал≥зац≥¤ функц≥й за допомогою певних
форм ≥ метод≥в;
-
метою Ї кер≥вництво державним ≥ м≥сцевим
економ≥чним, пол≥тичним та соц≥ально-культурним
буд≥вництвом;
-
зд≥йсненн¤ правосудд¤, контролю ≥ нагл¤ду
за реал≥зац≥Їю законодавства на
загальнодержавному, центральному та
м≥сцевому р≥вн¤х.
ƒержавне
буд≥вництво ≥ м≥сцеве самовр¤дуванн¤ ¤к
п≥дгалузь конституц≥йного процесуального
права включаЇ в себе конституц≥йн≥
правов≥ норми, що регулюють пор¤док
орган≥зац≥њ ≥ д≥¤льност≥ системи таких
державних орган≥в ≥ орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, ¤к:
Х
¬ерховна –ада ”крањни;
Х
–ахункова палата;
Х
”повноважений ¬ерховноњ –ади ”крањни з
прав людини;
Х
ѕрезидент ”крањни;
Х
–ада нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони
”крањни;
Х
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни;
Х
¬ища рада юстиц≥њ;
Х
онституц≥йний —уд ”крањни;
Х
суди загальноњ юрисдикц≥њ;
Х
прокуратура ”крањни;
Х
центральн≥ та м≥сцев≥ органи виконавчоњ
влади;
Х
¬ерховна –ада ≥ –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ
–еспубл≥ки рим;
Х
органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
ожен
з цих орган≥в зд≥йснюЇ своњ функц≥њ.
≈тимолог≥чне розум≥нн¤ функц≥њ означаЇ:
виконанн¤, зд≥йсненн¤, обов'¤зок, роль, ўо
виконуЇ в≥дпов≥дний ≥нститут чи процес
щодо ц≥лого; характеристику напр¤му чи
сторони д≥¤льност≥ та ≥н. –озр≥зн¤ють
функц≥њ держави, орган≥в держави, орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх службових ≥
посадових ос≥б.
¬ерховна
–ада (парламент) ”крањни розгл¤даЇ ≥
вир≥шуЇ питанн¤ державного ≥ сусп≥льного
житт¤, ¤к≥ потребують врегулюванн¤
законами ”крањни, а також зд≥йснюЇ
установчу, координуючу, контрольну та ≥нш≥
функц≥њ, передбачен≥ онституц≥Їю ”крањни.
ѕрезидент
”крањни зд≥йснюЇ представницьк≥,
установч≥, контрольн≥, нормотворч≥,
м≥жнародн≥ та ≥нш≥ напр¤ми д≥¤льност≥.
–озр≥зн¤ють
дв≥ основн≥ функц≥њ орган≥в виконавчоњ
влади:
а)
виконавчу;
б)
розпор¤дчу.
¬иконавча
функц≥¤ пол¤гаЇ у безпосередньому
виконанн≥ нормативних припис≥в та ≥нших
акт≥в законодавчоњ влади.
–озпор¤дча
характеризуЇтьс¤ тим, що дл¤ виконанн¤
акт≥в законодавчоњ влади виконавч≥ органи
в≥д свого ≥мен≥ видають управл≥нськ≥ акти,
дають в≥дпов≥дн≥ розпор¤дженн¤.
ѕравосудд¤
в ”крањн≥ зд≥йснюють виключно суди.
ƒелегуванн¤ функц≥й суд≥в, а також
привласненн¤ цих функц≥й ≥ншими органами
чи посадовими особами не допускаЇтьс¤.
ёрисдикц≥¤ суд≥в поширюЇтьс¤ на вс≥
правов≥дносини, що Ї у держав≥. Ќародов≥
”крањни забезпечуЇтьс¤ можлив≥сть брати
участь у зд≥йсненн≥ правосудд¤ через
запровадженн¤ ≥нститут≥в народних
зас≥дател≥в ≥ прис¤жних.
‘ункц≥њ
прокуратури - це зд≥йсненн¤ загального
нагл¤ду, розсл≥дуванн¤ злочин≥в (ц≥
функц≥њ тимчасово залишаютьс¤ у
прокуратури на перех≥дний пер≥од строком
на п'¤ть рок≥в з дн¤ введенн¤ в д≥ю
онституц≥њ ”крањни), п≥дтримка
державного обвинуваченн¤ в судах, нагл¤д
за додержанн¤м закон≥в органами
досудового сл≥дства, д≥знанн¤ та тими, що
провод¤ть оперативно-розшукову
д≥¤льн≥сть, а також у м≥сц¤х утриманн¤
затриманих, попередньо ув'¤знених, при
виконанн≥ покарань та застосуванн≥ ≥нших
заход≥в примусового характеру, ¤к≥
призначаютьс¤ судом, нагл¤д за
додержанн¤м закон≥в у «бройних —илах та
органах —лужби безпеки ”крањни.
ћ≥сцеве
самовр¤дуванн¤ Ї правом територ≥альноњ
громади - жител≥в села чи добров≥льного об'Їднанн¤
у с≥льську громаду жител≥в к≥лькох с≥л,
селища та м≥ста - самост≥йно вир≥шувати
питанн¤ м≥сцевого значенн¤ в межах
онституц≥њ ≥ закон≥в ”крањни. ¬оно
зд≥йснюЇтьс¤ територ≥альною громадою у
пор¤дку, встановленому законом, ¤к
безпосередньо, так ≥ через органи
м≥сцевого самовр¤дуванн¤: с≥льськ≥,
селищн≥, м≥ськ≥ ради та њх виконавч≥
органи. ќрганами м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
що представл¤ють сп≥льн≥ ≥нтереси
територ≥альних громад с≥л, селищ та м≥ст, Ї
районн≥ та обласн≥ ради.
“еритор≥альною
громадою називають жител≥в, об'Їднаних
пост≥йним проживанн¤м у межах села, селища
чи м≥ста, ¤к≥ Ї самост≥йними
адм≥н≥стративно-територ≥альними
одиниц¤ми, чи добров≥льне об'Їднанн¤
жител≥в к≥лькох с≥л, що мають Їдиний
адм≥н≥стративний центр. ¬они реал≥зують
так≥ функц≥њ:
а)
управл≥нську;
б)
установчу;
в)
координуючу;
г)
контролюючу та ≥н.
ƒ≥¤льн≥сть
державних орган≥в та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ з реал≥зац≥њ своњх функц≥й
зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою специф≥чних
форм ≥ метод≥в ¤к правових, так ≥
неправових. ѕ≥д формами д≥¤льност≥
державних орган≥в розум≥ють зд≥йсненн¤
певних, передбачених нормативно-правовими
актами та практикою державного
буд≥вництва вид≥в д≥й посадових та
службових ос≥б законодавчих, виконавчих,
судових та контрольно-нагл¤дових орган≥в
≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, за
допомогою ¤ких реал≥зуютьс¤ њх завданн¤
та функц≥њ у межах компетенц≥њ кожного
органу. Ќазван≥ форми под≥л¤ють на
правов≥,
орган≥зац≥йн≥
та
орган≥зац≥йно-правов≥.
ѕравов≥
форми - це так≥ види зд≥йсненн¤ функц≥й,
¤к≥ т¤гнуть за собою правов≥ насл≥дки. ƒо
них належать:
-
нормотворча;
-
управл≥нська;
-
правоохоронна;
-
правозастосовна.
ќрган≥зац≥йн≥
форми на в≥дм≥ну в≥д правових не т¤гнуть
за собою правових насл≥дк≥в. ƒо них
в≥днос¤ть:
-
регламентуючу;
-
матер≥ально-техн≥чну;
-
≥деолог≥чну;
-
виховну.
ѓх
також под≥л¤ють на загальн≥, конкретн≥ та
внутр≥шньоорган≥зац≥йн≥; орган≥заторськ≥;
орган≥заторсько-масов≥. ќрган≥зац≥йно-правовими
називають форми, що практично склалис¤ ≥
закр≥плен≥ нормативно-правовими актами.
ƒо них в≥днос¤ть:
а)
сес≥њ;
б)
зас≥данн¤;
в)
збори;
г)
≥ндив≥дуальну ≥ колективну роботу
депутат≥в та ≥н.
ћетоди
д≥¤льност≥ державних орган≥в та орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ - це способи,
норми й засоби, що њх застосовують у межах
визначених форм з метою зд≥йсненн¤
завдань ≥ функц≥й цих орган≥в, що
зумовлен≥ њхньою компетенц≥Їю. як ≥ форми,
методи названоњ д≥¤льност≥ под≥л¤ють на
правов≥, орган≥зац≥йн≥ та орган≥зац≥йно-правов≥.
ѕравовими
методами називають так≥ способи, прийоми й
засоби, за допомогою ¤ких зд≥йснюютьс¤
нормотворча, правоохоронна та
правозастосовна форми д≥¤льност≥ орган≥в
держави ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
ќрган≥зац≥йними
методами Ї способи, прийоми й засоби, за
допомогою ¤ких зд≥йснюютьс¤ в≥дпов≥дн≥
форми орган≥зац≥йноњ д≥¤льност≥ орган≥в
державноњ влади ≥ м≥сцевого
самовр¤дуванн¤. ќрган≥зац≥йн≥ методи
залежно в≥д напр¤м≥в ≥ мети д≥¤льност≥
державних орган≥в под≥л¤ютьс¤ на загальн≥
≥ конкретн≥. ќрган≥зац≥йно-правов≥ методи
- це так≥ способи, прийоми й засоби, що
д≥стали закр≥пленн¤ у в≥дпов≥дних
нормативно-правових актах (наприклад,
методи орган≥зац≥њ ≥ перев≥рки виконанн¤,
≥нформац≥йного забезпеченн¤, п≥дготовки,
добору та розставл¤нн¤ кадр≥в та ≥н.).
¬ерховна
–ада ”крањни, ѕрезидент ”крањни, аб≥нет
ћ≥н≥стр≥в ”крањни, центральн≥ ≥ м≥сцев≥
органи державноњ виконавчоњ влади,
¬ерховна –ада ≥ –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ
–еспубл≥ки рим зд≥йснюють кер≥вництво
державним, господарським та соц≥ально-культурним
буд≥вництвом.
ѕравосудд¤
в ”крањн≥ зд≥йснюють онституц≥йний —уд
”крањни та суди загальноњ юрисдикц≥њ;
контроль - р≥зн≥ ком≥с≥њ, державн≥
ком≥тети та в≥домства; нагл¤д -
ѕрокуратура ”крањни та п≥дпор¤дкован≥ њй
прокуратури.
ћ≥сцеве
самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ зд≥йснюють
територ≥альн≥ громади:
-
с≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥ ради;
-
с≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥ голови;
-
виконавч≥ органи с≥льськоњ, селищноњ,
м≥ськоњ рад;
-
районн≥ та обласн≥ ради, що представл¤ють
сп≥льн≥ ≥нтереси територ≥альних громад
с≥л, селищ, м≥ст.
“аким
чином, державне буд≥вництво ≥ м≥сцеве
самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ сл≥д
характеризувати ¤к п≥дгалузь
конституц≥йного процесуального права
”крањни, що закр≥плюЇ, регулюЇ й охорон¤Ї
пор¤док орган≥зац≥њ та д≥¤льност≥ системи
державних орган≥в, територ≥альних громад
та њх представницьких орган≥в з метою
кер≥вництва державним, господарським ≥
соц≥ально-культурним житт¤м, зд≥йсненн¤
правосудд¤ та контролю ≥ нагл¤ду,
вир≥шенн¤ питань м≥сцевого значенн¤ у
межах онституц≥њ ≥ закон≥в ”крањни
специф≥чними формами й методами у процес≥
вир≥шенн¤ завдань ≥ функц≥й державного ≥
м≥сцевого значенн¤.
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|