____________________________________________________________________________________ |
|
||||||||||
|
онфл≥ктолог≥¤. «а редакц≥Їю професор≥в Ћ. ћ. √ерас≥ноњ та ћ. ≤. ѕанова. ’арк≥в Ђѕравої 2002 р.
–ќ«ƒ≤Ћ 4
–озв'¤занн¤ ≥ попередженн¤ конфл≥кт≥в
І 1. «асоби ≥ механ≥зми розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в
[начало]
—тиль сп≥вроб≥тництва серед ≥нших вважають найс≠кладн≥шим, але в≥н дозвол¤Ї
виробити найб≥льш задовольн¤юч≥ обидв≥ сторони р≥шенн¤ у складних конфл≥ктних
ситуац≥¤х. —аме тому сп≥вроб≥тництво Ї найефективн≥шою стратег≥Їю повед≥нки у
конфл≥кт≥.
—утн≥сть сп≥вроб≥тництва пол¤гаЇ в тому, що д≥њ опонент≥в спр¤≠мован≥ на
конструктивне обговоренн¤ проблеми, на розгл¤д проти≠лежноњ сторони ¤к не
супротивника, а сп≥льника у пошуку бажано≠го р≥шенн¤. ÷е активний стиль
(стратег≥¤), адже в≥н потребуЇ чима≠лих п≥дготовчих та основних д≥й: спочатку
конфл≥ктанти формулю≠ють один одному своњ ц≥л≥ та ≥нтереси, пот≥м обговорюють
њх; в≥дшукують також прихован≥ потреби; тут важко ви¤вити справжнЇ джерело
незадоволенн¤; ¤кщо запровадити лише зверхн≥й вплив, то це стане лише
Ђкосметичним ремонтомї; надал≥ витрачаЇтьс¤ де-обох гт∞ ў∞ƒа опрашованн¤ зас∞б”
задоволенн¤ реальних бажань оох стор≥н. якщо опоненти зрозум≥ють, у чому пол¤гаЇ
причина 206
≥д≥нфл≥кту. то виникаЇ можлив≥сть разом в≥дшукати нов≥ альтернати≠ви чи
опрацювати сприйн¤тлив≥ компром≥си.
—тратег≥ю сп≥вроб≥тництва ƒ.√.—котт та ≥нш≥ досл≥дники реко-меЌдують
використовувати в таких ситуац≥¤х:
проблема Ї досить важливою дл¤ обох стор≥н, ≥ вони бажають
њњ вир≥шити;
конфл≥ктанти мають р≥вн≥ ресурси, паритетн≥ статуси ≥ владу
та готов≥ шукати р≥шенн¤ на р≥вних;
на¤вн≥ тривал≥ дружн≥х ≥ взаЇмозалежн≥ стосунки м≥ж сторонами;
опоненти здатн≥ сформулювати своњ ≥нтереси, думки, бажан≠
н¤ ≥ опрацювати альтернативн≥ вар≥анти р≥шенн¤;
¤кщо конфл≥ктанти здатн≥ ≥гнорувати в≥дм≥нност≥ м≥ж собою
в соц≥альних рол¤х, владних можливост¤х тощо ≥ Ї неупередженими
один до одного.
ќтже, сп≥вроб≥тництво Ї мудрим, толерантним, дружн≥м п≥дхо≠дом до розв'¤занн¤
конфл≥ктних проблем ≥ вир≥шенн¤ завдань ви≠значенн¤ та задоволенн¤ ≥нтерес≥в
обох стор≥н.
Ќарешт≥, сл≥д вказати, що у 1942 р. американська досл≥дниц¤ ћ.‘оллЇт
наголошувала на необх≥дност≥ розв'¤занн¤ (врегулюван≠н¤) конфл≥кт≥в, а не њх
силового придушенн¤. —еред в≥дпов≥дних за≠соб≥в вона виокремила: перемогу одн≥Їњ
сторони, компром≥с та ≥нте≠грац≥ю. —аме п≥д останньою (≥нтеграц≥¤) розум≥лос¤
нове р≥шенн¤, за ¤кого виконуютьс¤ умови обох стор≥н, але жодна з них не зазнаЇ
серйозних втрат. ” подальшому цей зас≥б розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в на≠звали
сп≥вроб≥тництвом1.
—тиль компром≥су пол¤гаЇ в бажанн≥ ≥ готовност≥ опо≠нент≥в завершити конфл≥кт
завд¤ки р≥шенню, що ірунтуЇтьс¤ на взаЇмних поступках. —тратег≥¤ компром≥су Ї
сум≥жною з наведени≠ми стратег≥¤ми за характером ≥ сутн≥стю, адже активн≥сть тут
поЇднуЇтьс¤ з пасивн≥стю, а ≥ндив≥дуальн≥ д≥њ Ч з≥ сп≥льними.
омпром≥с характеризуЇ в≥дмова в≥д частини своњх вимог, що ви≠сувалис¤ ран≥ше,
готовн≥сть визнати претенз≥њ ≥ншоњ сторони частко≠во обгрунтованими ≥ нав≥ть
схильн≥сть багато що вибачити опоненту.
—тиль компром≥су стаЇ ефективним за таких умов:
- обидв≥ сторони мають р≥вну владу, але при цьому Ч взаЇмо-
виключн≥ ≥нтереси;
- суб'Їкти бажають одного й того ж, але впевнен≥, що дл¤ них
÷е недос¤жно;
1 ƒетальн≥ше про це лив.: ‘ишер –., ёри ”. ѕуть к согласию, или перегово≠ри бењ
пораженн¤. - ћ, 1990.
суб'Їкти ¤кнайшвидше прагнуть вир≥шити проолему за умов попиту часу чи ≥ огл¤ду
на економ≥чну ефективн≥сть;
обидв≥ сторони зг≥дн≥ на тимчасове рчиенн¤ ≤ схильн≥ скори≠
статис¤ короткочасною вигодою;
≤ЌЎ≤ ѕ≤ƒ’ќƒ» ƒќ проблеми ¬»я¬»Ћ»—я Ќеефе “»¬Ќ»ћ», а ќћ≠
ѕ–ќћ≤— дозвол¤Ї хоч щось одержати, н≥ж втратити все.
ƒосить часто стиль компром≥су розц≥нюЇтьс¤ ¤к вдалий в≥дступ або останн¤
можлив≥сть знайти хоч ¤кесь р≥шенн¤ проблеми. —ьо≠годн≥ компром≥с Ч це стиль ≥
стратег≥¤ (а також тактика), ¤к≥ най≠част≥ше використовуютьс¤ у розв'¤занн≥
конфл≥кт≥в, адже в ≥деаль≠ному вар≥ант≥ в≥н мас задовольнити вс≥х.
¬изначаючи св≥й власний стиль щодо конфл≥ктних ситуац≥й, важливо зрозум≥ти, що
кожен з них Ї ефективним лише за певних умов ≥ в принцип≥ сл≥д опанувати
можливост≥ застосуванн¤ вс≥х стил≥в повед≥нки п≥д час розв'¤занн¤ конфл≥кту.
Ќайкращий п≥дх≥д (стра≠тег≥¤) визначатиметьс¤ конкретними обставинами,
характером люди≠ни, в≥дпов≥дною позиц≥Їю опонента. ѕевний прогноз щодо
обумов≠леност≥ стратег≥њ розв'¤занн¤ конфл≥кту стил¤ми повед≥нки опонент≥в на
заключному етап≥ можна розгл¤нути на схем≥, що запропонована ј. јнцуповим ≥ ј.
Ўип≥ловим ≥ в дещо модиф≥кованому вигл¤д≥ на≠водитьс¤ нижче (рис. 3).
ќтже, важливо визначити дл¤ себе власн≥ пр≥оритети, а також мож≠лив≥
альтернативн≥ вар≥анти. ÷е дозвол¤Ї бути б≥льш в≥льним у вибор≥ стратег≥њ п≥д
час з≥ткненн¤ з конкретними конфл≥ктними ситуац≥¤ми.
—тиль (стратег≥¤) + —тиль (стратег≥¤) —тратег≥¤
першоњ сторони другоњ сторони розв'¤занн¤
конфл≥кту
^ињњѓѓї + ѕ∞^ » Чѕристосуванн¤
(поступки)
омпром≥с + компром≥с -^
омпром≥с + г ■ <-■ 2^ —имет–ичнии
V Хї<■ + —п≥вроб≥тництво -Ч компром≥с
омпром≥с + поступки
-–∞- + конкуренц≥¤ ^>јѓѓ^√…
—г, с- (суперництво)
—ллфобЩ,Щ + —Д,¬ро6,тДДц≥во__—п|вро6|тництао
208 –"—«
“ехнолог≥њ, засоби ≥ методи врегулюванн¤ конфл≥кт≥в. ѕро≠цес врегулюванн¤
конфл≥кт≥в зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою р≥зно≠ман≥тних технолог≥й: ≥нформац≥йноњ,
комун≥кативноњ, соц≥ально-пси≠холог≥чного впливу, орган≥зац≥йноњ, правовоњ,
переговорноњ тощо. “ехнолог≥њ складаютьс¤ ≥з системи засоб≥в, метод≥в, п≥дход≥в
≥ вплив≥в; у них зад≥¤но певн≥ принципи ≥ методики, численн≥ тактичн≥ прийо≠ми;
розробл¤ютьс¤ також спец≥альн≥ технолог≥њ конфл≥ктного мед≥атор≥нгу та модел≥
ц≥леспр¤мованих ≥гор, ¤к≥ допомагають уник≠нути конфл≥кт≥в чи вийти ≥з них з
м≥н≥мальними втратами.
≤нформац≥йна технолог≥¤ Ї системою, ¤ка перш за все протид≥Ї конфл≥ктам, њх
множенню, спри¤Ї њх швидк≥шому ви≠¤вленню зац≥кавленими сторонами (нав≥ть на
етап≥ латентного заро≠дженн¤).
Ћ≥кв≥дац≥¤ деф≥циту ≥нформац≥њ з суперечливих питань, виключен≠н¤ ≥з
≤нформац≥йного пол¤ р≥зних збочених чи перекручених в≥домо≠стей про позиц≥њ,
≥нтереси та ц≥л≥ стор≥н; усуненн¤ чуток щодо по≠вед≥нки суб'Їкт≥в Ч ц≥ та ≥нш≥
д≥њ з ≥нформац≥йного забезпеченн¤ ре≠гулюванн¤ конфл≥ктноњ ситуац≥њ справл¤ють
ефективний вплив на зни≠женн¤ гостроти конфл≥ктноњ взаЇмод≥њ та можлив≥сть ѓѓ
зак≥нченн¤.
¬≥д чого залежить можлив≥сть своЇчасно, тобто ¤к можна ра≠н≥ше заф≥ксувати
загрозу визр≥ваючого конфл≥кту? ѕо-перше, маЇ бути бажанн¤ пом≥чати те, що
в≥дбуваЇтьс¤ в д≥йсност≥, адже нер≥дко люди зац≥кавлен≥ Ђне виносити см≥тт¤ з
хатиниї, тобто в тому, щоб конфл≥кт ¤комога довше не був ви¤влений. ѕо-друге,
об'Їктивне сприйн¤тт¤ конфл≥кту найб≥льш доступно тим, хто близький до осе≠редку
його по¤ви. ѕо-третЇ, ¤кщо говорити про б≥льш ос¤жн≥ соц≥альн≥ утворенн¤, то д≥Ї
така законом≥рн≥сть: чим б≥льш низьке становище займаЇ людина у певн≥й
соц≥альн≥й ≥Їрарх≥њ, тим спри¤тлив≥ш≥ об'Їктивн≥ можливост≥ ви¤вленн¤ конкретних
причин соц≥ального напруженн¤ чи прихованого конфл≥кту. ѕо-четверте, чим вище
ста≠тус особи у певн≥й соц≥альн≥й структур≥, тим б≥льша в≥дпов≥дальн≥сть л¤гаЇ
на нењ щодо своЇчасного ви¤вленн¤ конфл≥кту. —аме у цих ви≠падках величезну роль
в≥д≥граЇ належне функц≥онуванн¤ систем ко≠мун≥кац≥њ та ≥нформац≥њ на вс≥х
р≥вн¤х, що повинн≥ своЇчасно висв≥тлю≠вати ≥ анал≥зувати об'Їктивний стан справ
шл¤хом проведенн¤ ≥нфор≠мац≥њ по вс≥х кл≥тинках соц≥ального орган≥зму.
¬имоги права людини на ≥нформац≥ю Ч це вимоги демократ≥њ та базов≥ засади
громад¤нського сусп≥льства. ћонопол≥¤ на ≥нфор≠мац≥ю Ї загибеллю дл¤ соц≥ального
прогресу. ѕраво на ≥нформац≥ю св≥дчить про цив≥л≥зац≥йну зр≥л≥сть сусп≥льства та
його здатн≥сть
209
ДЋлеми ≥ конфл≥кти. –азом з тим це право (¤к й ≥нш≥) ¬»–'л"√бЩ лютнз√вати “ањ
виробленн¤ , поширенн¤ ≥нформац≥њ. "' в≥де до ра“овоњ, етн≥чноњ ≥ соц≥альноњ
Денавист, та ворожнеч≥, "≥√≥ос в≥йни Ђноцид, ≥дењ фашизму, не можуть бути
гарантован≥ цим Щвом ¤к й ≥нш≥ форми Ђ≥нформац≥йного тероруї, ¤кий сам, 2 Ї
про¤вом конфл≥кту ≥ порушуЇ демократичн! права людей, ^сучасних умов право особи
на ≥нформац≥ю Ї ≥нститутом, що вигавнюЇ р≥зн≥ категор≥њ громад¤н в њх ставленн≥
до знань та ≥нфор≠мац≥њ соц≥ально-правовою технолог≥Їю врегулюванн¤ конфл≥кт≥в,
¤ка подолала анахрон≥зм монопол≥њ на знанн¤, осв≥чен≥сть та по≥нфор≠мован≥сть.
Ќе менш значну роль в≥д≥грають комун≥кативн≥ техно≠лог≥њ врегулюванн¤
конфл≥кт≥в. …детьс¤ про орган≥зац≥ю сп≥лку≠ванн¤ м≥ж людьми ≥ групами, що Ї
умовою дос¤гненн¤ узгоджених позиц≥й. –озвиток сп≥лкуванн¤ формуЇ сп≥льн≥ або ж
схож≥ установ≠ки ц≥нност≥, ≥нтереси, поЇднуЇ соц≥альн≥ занепокоЇнн¤ ≥
переживан≠н¤ у сп≥льне р≥чище, нейтрал≥зуЇ негативний вплив емоц≥й.
ѕрикладом ефективного засоба технолог≥њ комун≥кац≥й Ї мето≠дика злагодженн¤
≥нциденту, запропонована Ўарон ≥ √ордоном Ѕа-уерами, ¤ка пол¤гаЇ у посл≥довному
зд≥йсненн≥ чотирьох крок≥в:
- перший: об'Їктивний, неемоц≥йний опис ≥нциденту з метою
зн¤ти напруженн¤;
-другий: висловленн¤ свого ставленн¤ до того, що трапилос¤, ≥ повед≥нки
партнера;
- трет≥й: пропозиц≥¤. «апропонувати партнеру ≥нший, б≥льш
прийн¤тний вар≥ант повед≥нки, щоб виправити насл≥дки ≥нциденту;
-четвертий: винагорода. ясно ≥ конкретно зазначити, що може виграти партнер,
¤кщо сприйме вашу пропозиц≥ю, ≥ що доброго ви можете зробити дл¤ нього.
÷¤ методика Ї досить близькою до Ђчотирикрокового методуї ƒ. ƒена. ” п≥дірунт≥
такого методу закладено два правила: Ђне сл≥д переривати сп≥лкуванн¤ї, адже ц¤
в≥дмова , породжуЇ конфл≥кт; ≥ помого√∞¬”»те —»Ћ∞¬»’ 1√∞–' ў∞6 виг–ати в
б∞–отьб. за влада за до-"хо√з≥√р“д√√∞3' "”Ч “"п¤ ЂьогЋ.етоду
крок перший - знайти час дл¤ розмови;
крок д–угии __ п≥дготувати умови
повагою" 1д√чн,стю∞&0¬0–—ЌЌя ѕ–∞бЋ™ћ (я ƒ1аЋ0√ 3 опЩї1ЩЩ. 210
крок четвертий Ч укладенн¤ угоди (¤кщо це необх≥дно)- зба≠лансованоњ, поведшсько
специф≥чноњ, у письмов≥й форм≥
ќрган≥зац≥йн≥ технолог≥њ передбачають удосконален≠н¤ структурно-орган≥защиного
пор¤дку, продумане застосуванн¤ ор≠ган≥зац≥йних метод≥в впливу на групи та
окремих людей (наприклад вир≥шенн¤ кадрових питань, дисципл≥нарн≥ методи
заохоченн¤ або покаранн¤, виховн≥ заходи). ÷е без сумн≥ву маЇ спри¤ти блокуванню
конфл≥кт≥в, оптим≥зац≥њ соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату ≥ розвит≠ков≥
сп≥вроб≥тництва м≥ж людьми та орган≥зац≥¤ми.
ќдин ≥з засоб≥в орган≥зац≥йноњ технолог≥њ Ч це техн≥ка низки ≥н≥ц≥атив по
зниженню напруженн¤, ¤ку запропонував соц≥альний психолог „.ќсгуд; њњ усп≥шно
застосовують при розв'¤занн≥ ≥ м≥жна≠родних, ≥ м≥жгрупових, ≥ м≥жособист≥сних
конфл≥кт≥в. ÷¤ техн≥ка м≥стить так≥ правила:
робити правдив≥ публ≥чн≥ за¤ви про те, що одна ≥з стор≥н хо≠
че припинити ескалац≥ю конфл≥кту;
роз'¤снювати, що кроки до примиренн¤ обов'¤зково будуть
зд≥йснен≥;
пов≥домити, що ≥ коли буде зроблено, ≥ зд≥йснювати те, що об≥≠
ц¤но;
стимулювати опонента до обм≥на поступками, але не вимага≠
ти њх ¤к умову виконанн¤ власних об≥ц¤нок;
поступки сл≥д зд≥йснювати прот¤гом тривалого часу ≥ нав≥ть
за умов, ¤кщо ≥нша сторона не в≥дпов≥даЇ взаЇмн≥стю. јле поступ≠
ки не повинн≥ зб≥льшувати уразлив≥сть сторони, що њх робить.
ћетоди розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в досл≥дники (зокрема, ƒ. «ерк≥н) под≥л¤ють на дв≥
групи Ч негативн≥ та позитивн≥, залеж≠но в≥д типу модел≥ розв'¤занн¤. ƒо
негативних метод≥в включають ус≥ види боротьби, ¤ка пересл≥дуЇ мету дос¤гненн¤
перемоги одн≥Їњ сторони над ≥ншою, що врешт≥-решт руйнуЇ ≥ без того тонку
Їдн≥сть стор≥н конфл≥кту. ѕри застосуванн≥ позитивних метод≥в передба≠чаЇтьс¤
збереженн¤ засад взаЇмозв'¤зку (Їдност≥) м≥ж конфл≥ктую≠чими суб'Їктами. ÷е перш
за все р≥зноман≥тн≥ переговори ≥ види кон≠структивного суперництва. ¬≥дм≥нн≥сть
м≥ж негативними ≥ позитив≠ними методами Ї в≥дносною та умовною, адже в
практичн≥й д≥¤ль≠ност≥ з управл≥нн¤ конфл≥ктами вони нер≥дко доповнюють одн≥
одних.
ѕопри все розмањтт¤ вид≥в боротьби вони мають сп≥льн≥ озна≠ки, адже будь-¤ка
боротьба Ч це д≥¤ за участю не менш ¤к двох
≤№т.ƒтƒ. ѕрсодоление рамогласий. - —ѕб., 1994. - —. 5.
Щ-И т≥в (≥ндив≥дуальних-або масових), де один ус≥ма можливост¤≠ми замжае ≥ншому.
√оловна мета боротьби дос¤гаЇтьс¤ такими за≠собами безпосередн≥м впливом на
супротивника, його засоби бо-по^йи та на обставини; правдивою чи неправдивоњ
≥нформац≥Їю опонент≥в про своњ д≥њ та нам≥ри; одержанн¤м адекватноњ оц≥нки що≠до
можливостей опонента ≥ ситуац≥њ.
Ќаведемо де¤к≥ ≥з метод≥в, що њх застосовують конфл≥ктуюч≥ сторони у боротьб≥:
а) дос¤гненн¤ перемоги через отриманн¤ необх≥дноњ свободи
д≥й. …ого головн≥ прийоми Ч створенн¤ свободи д≥й дл¤ себе, обме≠
женн¤ свободи д≥й опонента ≥ оволод≥нн¤ найкращими позиц≥¤ми
в конфл≥кт≥, нав≥ть за де¤ких втрат, тощо;
б) використанн¤ суб'Їктом боротьби в своњх ≥нтересах резерв≥в,
аргумент≥в ≥ нав≥ть функц≥й супротивника;
в) виведенн¤ з≥ строю управл≥нських центр≥в (ф≥гур) протилеж≠
ноњ сторони Ч кер≥вних ос≥б, головних елемент≥в позиц≥й супротив≠
ника;
г) зат¤гуванн¤ Ч обранн¤ момент≥в дл¤ короткого Ђв≥дпочин≠
куї з метою вибору в≥дпов≥дного м≥сц¤ ≥ часу дл¤ нанесенн¤ р≥шу≠
чого удару ≥ створенн¤ виг≥дного сп≥вв≥дношенн¤ сил.
√оловним позитивним методом розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в Ї пере≠говори. јнал≥зу њх
сутност≥, призначенн¤, техн≥ки ≥ мистецтва веден≠н¤ присв¤чено чимало роб≥т з
м≥жнародних в≥дносин, дипломатич≠ного мистецтва ≥ конфл≥ктолог≥њ1.
Ќайб≥льш ефективн≥ засоби зак≥нченн¤ конфл≥кту пов'¤зан≥ з переговорами м≥ж
конфл≥ктуючими сторонами (один на один або ≥з залученн¤м трет≥х ос≥б).
ѕереговори Ч це сп≥льне обговоренн¤ опо≠нентами з можливою участю посередника
суперечливих питань з метою дос¤гненн¤ згоди. ѕереговори И комплексним засобом
розв ¤занн¤ конфл≥кт≥в, ¤кий м≥стить елементи ≥ психолог≥чних ≥ ор≠ган≥зац≥йних,
≥ правових технолог≥й.
онфл≥ктологи розробили низку принципово важливих наста≠нов, ¤к≥ визначають
в≥рог≥дн≥сть усп≥ху в переговорах. ÷е ретельна п≥дготовка, контролюванн¤ емоц≥й,
увага до опонента, вм≥нн¤ зро≠зум≥ло викладати своњ думки, визначенн¤ мети ≥
меж, в ¤ких можна ƒ≥¤ти, швидка реакц≥¤, особливо на сутн≥сть питанн¤; вм≥нн¤
пра-
- ћ ' т≥ "7" “и ё"" ”- ѕу“≤ к —оташю' или "^говори бс, пораженн¤.
ѕосоелни,;..Щ ѕреодо.теиие разногласий. - —ѕб., 1994; Ќасьщова ¬.
»ў—и“'""Щ "–а¬∞¬Ќ’ —"ќ–Щ " —Ўј " √їсуда–ство и пра.0. 212
Х Дювати в команд≥; реал≥стичний погл¤д на под≥њ; добра ло≥нформо-
ван≥сть; винах≥длив≥сть; здатн≥сть до переконанн¤; обережн≥сть.
; ѕереговори в конфл≥ктн≥й ситуац≥њ Ч це особливий специф≥ч-
ний випадок переговор≥в узагал≥. ¬с≥ загальн≥ вимоги при цьому збер≥гаютьс¤, але
вести переговори в конфл≥ктних ситуац≥¤х, зро≠зум≥ло, складн≥ше. ѕерш за все
сл≥д досить тонко регулювати пси≠холог≥чну атмосферу, адже ≥мпульсивн≥сть ≥
нестриман≥сть часто пог≥ршують стосунки м≥ж учасниками. р≥м того, корисно
налагоди≠ти м≥ж сторонами ст≥йкий контакт не т≥льки ≥нструментального, а й
особист≥сного плану; прийом ≥ передачу ≥нформац≥њ зд≥йснювати вер≠бальними ≥
невербальними засобами (техн≥ка слуханн¤, по¤сненн¤, стиль веденн¤ розмови
тощо). –ухаючись посл≥довно до згоди, до≠ц≥льно конкретизувати проблему,
обговорити вар≥анти њњ вир≥шенн¤; запоб≥гати ман≥пул¤ц≥¤м, ¤к≥ гальмують
переговорний процес; до≠лати вс≥ можлив≥ спроби опору опонент≥в ≥ дос¤гати
бажаного взаЇмос-прийн¤тливого р≥шенн¤. «ак≥нченн¤ переговор≥в рекомендовано
в≥д≠значити ¤коюсь приЇмною акц≥Їю, вчинком чи приЇмним сп≥лкуван≠н¤м, що маЇ
закр≥пити усп≥х ≥ налагодити майбутн≥ стосунки.
” ход≥ переговор≥в часто доводитьс¤ мати справу з партнером (партнерами), ¤кий
зан¤в позиц≥ю опору. “ому одним ≥з головних зав≠дань переговор≥в у конфл≥кт≥ Ї
подоланн¤ такого опору. « огл¤ду на це конфл≥ктологи, зокрема, ј. арм≥н та ≥н.,
виокремлюють чотири головн≥ стил≥ веденн¤ переговор≥в у конфл≥ктн≥й ситуац≥њ.
∆орсткий стиль в≥дпов≥даЇ стратег≥њ суперництва. ¬ести переговори в такому стил≥
означаЇ непохитно напол¤гати на своњх ви≠могах, не йти на поступки ≥ дос¤гати
перемоги, зд≥йснюючи тиск на опонента ≥ не враховуючи його ≥нтерес≥в. Ѕажаний
результат Ч Ђваш виграш Ч його програшї. √оловна вада такого стилю Ч це ¤кщо
опо≠нент обере таку ж саму л≥н≥ю повед≥нки, отже, в такому раз≥ перего≠вори
будуть з≥рван≥, а њх п≥дсумок Ч в≥дпов≥дати формул≥ Ђпрограш-програшї, тобто
виходу ≥з конфл≥кту не знайдено. ∆орсткий стиль насамперед зводитьс¤ до
демонстрац≥њ своЇњ сили ≥ можливостей.
«астосовуютьс¤ дв≥ основн≥ тактики веденн¤ переговор≥в тако≠го стилю;
ультимативна ≥ витискуванн¤ поступок. ”льтиматум Ч це за¤ва опоненту в
категоричн≥й форм≥, ¤ка не допускаЇ заперечень, ўо йому сл≥д зробити, з погрозою
застосувати заходи жорсткого Ђпливу в раз≥ в≥дмови. ÷ей зас≥б Їдино корисний,
¤кщо Ї наочна мож≠лив≥сть завершити переговори Ђодним махомї, блискавично. јле
взагал≥ в≥н може повн≥стю з≥рвати переговорний процес, ¤кщо су≠противник не
схильний поступатис¤. ¬итискуючи поступки, засто-
Дть засоби позиц≥йного ≥ психолог≥чного тиску, маншул¤щњ 1а совуюгь засоии
пам'¤тати що в переговорах такого типу мож-ЎЎ' тњн“蓤 на протид≥ю жорстк≥й
тактиц≥ (вм≥нн¤ нейтрал≥зую. Щ "3Щу√≥<п, иатн≥сть Ђтримати ударї, повертати тиск
супротиї-
иик¤ ≥гооти нього самого).
ћ'¤кий стиль вщповщаЇ стратег≥¤м пристосуванн¤ ≥ ухи≠ленн¤ ¬≥н передбачаЇ, шо
налагодженн¤ суб'Їктом добрих стосунк≥в .опонентом дл¤ нього важлив≥ше, н≥ж
власна позиц≥¤ в конфл≥кт≥. “а≠кий суб'Їкт про¤вл¤Ї толерантн≥сть,
поступлив≥сть, рухаЇтьс¤ на≠зустр≥ч бажанн¤м опонента. ћожлив≥ результати
переговор≥в у тако≠му стил≥: Ђпрограш-виграшї (¤кщо зроблен≥ значн≥ поступки)
або Ђвнграш-виграшї (¤кщо ваш опонент у в≥дпов≥дь також п≥де на по≠ступки), що
безумовно Ї б≥льш оптимальним завершенн¤м. ќтже, задаючи такий стиль
переговор≥в, опоненти одержують шанс стати партнерами. “ехн≥ка ≥ методика
м'¤кого стилю Ч не т≥льки поступ≠ки, це ≥ самокритика, ≥ терпим≥сть до емоц≥йних
виплеск≥в опонен≠та, ≥ зглагодженн¤ ≥нцидент≥в, ≥ м'¤к≥ критичн≥ зауваженн¤
тощо. —л≥д ураховувати, що цей стиль Ч не панаце¤, а в≥дтак, його доц≥льно
за≠стосовувати тод≥, ¤кщо:
ви д≥йсно ц≥нуЇте б≥льше добр≥ стосунки з опонентом, н≥ж
≥нтереси, ¤к≥ б хот≥ли задовольнити у конфл≥кт≥;
ви розум≥Їте, що правда не на вашому боц≥ та легко можете в≥д≠
мовитись в≥д попередн≥х позиц≥й;
у вас замало реальних шанс≥в, щоб перемогти.
“орговий стиль в≥дпов≥даЇ стратег≥њ компром≥су. …ого сут≠н≥сть пол¤гаЇ в тому,
що поступки застосовуютьс¤ ¤к зас≥б подолати оп≥р опонента ≥ одержати в≥д нього
те, що вам потр≥бно. ” перегово≠рах ви прагнете дос¤гти виг≥дного дл¤ себе
результату, зробивши при цьому м≥н≥мум необх≥дних поступок опоненту, але в обм≥н
на задо≠воленн¤ ваших головних вимог. ќтже, тут застосовуютьс¤ технолог≥њ торгу
та поступок. –езультати переговор≥в такого стилю част≥ше за все асиметричн≥ на
користь б≥льш переконливого ≥з суперник≥в, чи симетричн≥, ¤кщо угода ви¤вилас¤
взаЇмовиг≥дною. “ехнолог≥њ тор-компп0ЩЩЩ ~ позиц≥йний Щ–√ (особливо в ринкових
стосунках), компром≥с ≥ консенсус, ¤к. також будуютьс¤ на обм≥н≥ поступками.
в≥дпов≥л¤^√ќ¬ќ–» ” —“»Ћ≤ сп1в–∞б≥тництва, зрозум≥ло, Щ ма“ —”“Ќ∞—“1 “а ќѓ ∆
—“ратепњ- ѕ|ƒ час њх веденн¤ ставить≠с¤ √оДе1а№Ќ∞ «адоволїЩЩ ¤к власн≥ ≥нтереси,
так й штере-Ѕажан“р^у≥“Щ ^ ^Щї”∞Щ - взаЇмну в≥дпов≥дь. ний результат
Ђвиграш-виграшї стаЇ досить реальним, ¤кщо 214
Д^технолог≥њ та принципи переговорного процесу. ≤сну, Д≥ец≥аль т методика, ¤ку
сл≥д застосовувати при цьому стил≥ - мет≤д ЩиД"
¬≥н пол¤гаЇ в тому, щоб вир≥шувати проблеми на основ≥ њх ¤к≥сних ознак, а не
торгуватис¤ через те, на що може п≥ти чи н≥ кож на ≥з стор≥н. “акий метод можна
викласти у чотирьох принципових моментах:
люди: в≥дд≥л≥ть людину в≥д проблеми Ч обговорюйте про≠
блеми, а не один одного;
≥нтереси: зосередитесь на ≥нтересах, а не на позиц≥¤х;
вар≥анти: знаходите взаЇмовиг≥дн≥ вар≥анти;
критер≥њ: напол¤гайте на використанн≥ об'Їктивних крите≠
р≥њв;
“ехнолог≥њ консенсусу ≥ компром≥су. онсенсус (згода) Ї р≥шен≠н¤м, прийн¤тним
дл¤ конфл≥ктуючих стор≥н, в опрацюванн≥ ¤кого рац≥онально ≥ св≥домо беруть
участь ус≥ учасники групи. онсенсус певним чином символ≥зуЇ колективну думку
вс≥х, хто виробл¤в це р≥шенн¤.
—л≥д п≥дкреслити, що принцип консенсусу в≥дкриваЇ нов≥ гори≠зонти у сучасному
тлумаченн≥ конфл≥ктолог≥чноњ проблематики. јле часто теоретична думка ≥ практика
ви¤вл¤ютьс¤ дещо не готовими до сприйн¤тт¤ цих механ≥зм≥в, пошуку засоб≥в
виробленн¤ сусп≥льно значущих р≥шень з позиц≥њ консенсусу, тобто такого п≥дходу,
¤кий би ірунтувавс¤ на стаб≥льн≥й згод≥, що дос¤гнута вс≥ма зац≥кавленими у
розв'¤занн≥ конфл≥кту сторонами.
” широкому концептуальному тлумаченн≥ консенсус означаЇ певний стан масовоњ
(сусп≥льноњ), колективноњ (корпоративноњ) та ≥ндив≥дуальноњ св≥домост≥, за ¤коњ
маЇ м≥сце под≥л людей (¤к нос≥њв ц≥Їњ св≥домост≥) на групи зг≥дно з њх
ор≥Їнтац≥Їю на стратег≥ю соц≥аль≠ного партнерства чи ≥нш≥ стратег≥њ повед≥нки.
—аме в цьому раз≥ конфл≥ктолог≥¤ використовуЇ пон¤тт¤ Ђкон-сенсуал≥змї,
визначаючи такий стан ставленн¤ людей до себе та ≥нших, таку форму духовноњ
орган≥зац≥њ особистост≥ та сусп≥льства, ¤ка в≥дпов≥даЇ повед≥нськ≥й стратег≥њ
соц≥ального партнерства (в≥д лат. соше≥т≥$ Ч згода, узгодженн¤, Їдн≥сть,
одностайн≥сть, домо≠влен≥сть, сп≥вучасть, гармон≥¤, одноголосн≥сть, струнк≥сть).
Ќа в≥дм≥ну в≥д цього Ђдисенсуал≥змї Ч це система ставлень ≥ндив≥д≥в один до Ћив
‘ишер –, ёри ”. ѕуть к согласию или переговор≥в без пораженн¤. -
того є природи ≥ до себе, стан духовноњ орган≥зац≥њ сусп≥льства
≥ш≥и то в≥дпов≥даЇ ≥нш≥й повед≥нськ≥й стратег,, - соц≥ально,
конфронтац≥њ та еколог≥чноњ агрес≥њ (в≥д лат. а≥¤еши¤ - суперечка,
Дс"≥Ђда. р≥зномовн≥сть, роздрай, розк≥л, суперечн≥сть, нев≥дпов≥дн≥сть,
оозлад. звада, чвара). _
ќбидва пон¤тт¤, введен≥ конфл≥ктолопсю в науковий об≥г, с зм≥стовними
антиподами, ¤к≥ в≥дображують вкрай пол¤рне розум≥нн¤, судженн¤, стан думок ≥
вчинк≥в, духовний стан.
онфл≥кт ≥ консенсус Ї двома важливими ≥ взаемопов ¤заними характеристиками
будь-¤коњ правовоњ системи. ѕо сут≥, юридична пол≥тика, ¤к вважаЇ ¬. удр¤вцсв,
починаЇтьс¤ там, де мають м≥сце конфл≥кти. Ѕ≥льш того, ми можемо стверджувати,
що одн≥Їю з важ≠лив≥ших технолог≥й юридичноњ пол≥тики (кр≥м припису ≥ примусу) Ї
консенсус. ¬≥н пов'¤заний з сучасним праворозум≥нн¤м, теор≥Їю закону ≥ техн≥кою
нормотворчост≥. ћожна наголосити, використав≠ши терм≥нолог≥ю наукознавства, що
в≥дбуваЇтьс¤ зм≥на парадигмаль-ного розум≥нн¤ головних юридичних ≥нститут≥в:
закону, норми, ме≠хан≥зм≥в њх д≥њ та умов ефективност≥, соц≥альних чинник≥в
законо≠творчоњ та правозастосовноњ д≥¤льност≥.
онсенсус спри¤Ї формуванню основ нового юридичного мис≠ленн¤, ¤ке в≥дображуЇ
кардинальн≥ зм≥ни соц≥ально-правових реал≥й. онсенсус Ч це принцип
колег≥ального р≥шенн¤; принцип, що Ї про≠тилежним праву вето. якщо вето визначаЇ
право одного ≥з учасник≥в правотворчост≥ заборонити прийн¤тт¤ р≥шенн¤, то
консенсус, навпа≠ки, вимагаЇ позитивного вир≥шенн¤ на основ≥ узгодженн¤ позиц≥й,
компром≥су, сп≥вроб≥тництва. ¬≥дпов≥дно до цього п≥дходу право ≥ закон можна
розгл¤дати з позиц≥й дос¤гненн¤ юридичного консен≠сусу в сусп≥льств≥. –озум≥нн¤
закону ¤к юридичного консенсусу ≥нте≠рес≥в в≥дкриваЇ шл¤хи дл¤ стаб≥л≥зац≥њ та
вдосконаленн¤ соц≥альних в≥дносин. —аме узгодженн¤ ≥нтерес≥в становить базов≥
засади вер≠ховенства закону в ≥Їрарх≥њ правовоњ системи, таким чином
забезпе≠чуютьс¤ соц≥альне сп≥вроб≥тництво ≥ сол≥дарн≥сть на вс≥х р≥вн¤х
структури сусп≥льства.
—ьогодн≥ пр≥оритетне значенн¤ маЇ питанн¤ про демократич≠ний принцип юридичного
консенсусу, зростаЇ його визначальний вплив на зм≥ст , напр¤мок реформи правовоњ
системи ”крањни, в то≠му числ≥ н фундаментальноњ основи Ч конституц≥йноњ
реформи, конституц≥йн≥ норми демократичноњ держави Ч це вт≥ленн¤ ≥дей пол≥тично,
ф≥лософ≥њ сусп≥льного договору. “ому вони повинн≥ грун≠туватис¤ Да ,де,
консенсусу , закр≥плювати його сутн≥сть, ≥деолог≥ю
,., .схнолопњ. забезпечувати сощально-економ≥чн, та Дол≥тико-пра-Д0¬≥ умови
консенсуальмоњ згоди в сусп≥льств≥
онсенсуальний п≥дх≥д до вир≥шенн¤ спорт ≥ розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в, за думкою ¬.
—оснша, доц≥льно застосовувати тод≥ коли
предмет спору складний, а ≥нтереси стор≥н занадто значущ≥'
шоб прийн¤ти просте р≥шенн¤;
обидв≥ сторони готов≥ розпочати пошук ≥ анал≥з прихованих пот≠
реб та ≥нтерес≥в;
досить часу ≥ ресурс≥в дл¤ пошуку альтернатив, ¤к≥ б задо≠
вольнили вимоги обох стор≥н;
сторони зац≥кавлен≥ у достроковому, але не тимчасовому
вир≥шенн≥ проблеми тощо.
“ехнолог≥¤ дос¤гненн¤ консенсусу може бути досить тривалою ≥ складною; њњ
розробл¤ють у ракурс≥ соц≥опсихолог≥чного, соц≥о≠лог≥чного, юридичного п≥дход≥в
≥ в теор≥њ м≥жнародних в≥дносин та воЇнного мистецтва. онфл≥ктолог≥¤ в ц≥лому
виходить з того, шо конфл≥ктами сл≥д управл¤ти таким чином, щоб не т≥льки
м≥н≥м≥зу≠вати втрати, а й максимально зб≥льшити загальну користь дл¤
конфл≥ктуючих стор≥н.
—проба ввести конфл≥кт у де¤ке нормативне р≥чище певним чи≠ном посилюЇ
взаЇмозалежн≥сть супротивник≥в у процес≥ виборюван≠н¤ протилежних ц≥лей ≥ спри¤Ї
розв'¤занню конфл≥кту т≥Їю м≥рою, в ¤к≥й останн≥й ≥нституц≥онал≥зуЇтьс¤. а
прийн¤т≥ правила додержу≠ютьс¤. «атвердженн¤ консенсусу пров≥дним методом
прийн¤тт¤ пра≠вових р≥шень вимагаЇ значного часу ≥ досв≥ду, особливо за умов
низь≠коњ парламентськоњ культури, нерозвинутоњ юридичноњ техн≥ки ≥ пра≠вовоњ
установки на силов≥ засоби розв'¤занн¤ конфл≥кт≥в. ќр≥Їнти≠рами консенсуального
вир≥шенн¤ суперечливих питань Ї необх≥дн≥сть загального ≥ суворого додержанн¤
норм, в тому числ≥ правових, за умов обмеженн¤ чи недопущенн¤ застосуванн¤
примусу.
ѕом≥ж в≥домих засоб≥в завершенн¤ конфл≥кт≥в модель консенсу≠су виникаЇ тод≥,
коли згоду дос¤гнуто внасл≥док зб≥ганн¤ думок ус≥х стор≥н або коли узгодженн¤
в≥дбулос¤ зг≥дно з моральною чи законо≠давчою волею зовн≥шньоњ сторони, з ¤кою
мали погодитис¤ конфл≥ктан-та. ќбираючи одну ≥з альтернатив Ч Ђсила праваї чи
Ђправо силиї, конфл≥ктолог завжди враховуЇ, що доц≥льн≥сть силового тиску на
конфл≥ктант≥в залежить в≥д таких чинник≥в, ¤к його лег≥тимн≥сть, ступ≥нь дов≥ри,
чесн≥сть, точн≥сть оц≥нок ус≥х виг≥д ≥ втрат.
ќдним ≥з головних засоб≥в дос¤гненн¤ згоди (консенсусу) ї конфл≥кт ≥ ≥
переговори, про що вже йшлос¤ ран≥ше.
ўодо шл¤х≥в ≥ засоб≥в злагоджений в≥дносин м≥ж конфл≥ктую≠чими сторонами ≥снуЇ
дек≥лька концепти. «окрема передбачаЇтьс¤, що сприйн¤тт¤ найкращоњ альтернативи
в≥д≥граЇ пров≥дну роль у до≠с¤гненн≥ згоди, а к≥нцев≥ш результатом переговор≥в
мас бути, ¤к пра≠вило, такий пункт, в≥д ¤кого, за думкою супротивник≥в, н≥хто ≥з
них не в≥дмовитьс¤. «г≥дно з ≥ншою позиц≥Їю визначальну роль у дос¤г≠ненн≥ згоди
грас принцип Ђдистрибутивноњ справедливост≥ї (роз≠под≥лу поступок залежно в≥д
участ≥ та витрат), порушенн¤ ¤кого спричин¤Ї психолог≥чний оп≥р ≥ негативн≥
емоц≥йн≥ реакц≥њ стор≥н.
якщо конфл≥кт не зор≥Їнтований на модель Ђвиграш-програшї, сл≥д опрацьовувати
кооперативну ор≥Їнтац≥ю вир≥шенн¤ проблем ≥ спробувати налагодити в≥дкритий,
заснований на взаЇмн≥й в≥дпов≥дальност≥ процес комун≥кац≥њ, в ход≥ ¤кого сторони
могли б висловлювати ≥ коректувати думки щодо взаЇмних ≥нтерес≥в. ќтже, у
процес≥ комун≥кац≥њ застосовуютьс¤ методи, ¤к≥ грунтуютьс¤ на принципах Ђчесних
переговор≥вї та виключають можлив≥сть засто≠суванн¤ Ђнечесних трюк≥вї, щоб
запоб≥гти перетворенню конфл≥кт≥в на некерован≥ деструктивн≥ процеси.
—еред консенсуальних засоб≥в ≥ технолог≥й розгл¤немо корот≠ко т≥, що наводить ј.
ƒмитр≥Їв.
«обов '¤зуючий арб≥траж. онфл≥ктуюч≥ сторони обирають од≠ну чи дек≥лька ос≥б
дл¤ розгл¤ду њх спору та постановленн¤ остаточ≠ного р≥шенн¤, що маЇ зобов'¤зуючу
силу. як ≥ судовий розгл¤д, це теж змагальний процес, спр¤мований на розв'¤занн¤
сп≥рних питань м≥ж сторонами, але його значною процедурного в≥дм≥нн≥стю с
в≥д≠сутн≥сть норм, ¤к≥ регулюють процес наданн¤ ≥ оц≥нки доказ≥в, немаЇ також ≥
певноњ процедури розгл¤ду. јрб≥тр може також скористати≠с¤ допомогою так званого
нейтрального слухача (спостер≥гача) у ста≠тус≥ особи чи колективного суб'Їкта,
¤кий збираЇ пропозиц≥њ стор≥н щодо врегулюванн¤ спору, даЇ њм поради, спри¤Ї њх
зближенню ≥ до≠с¤гненню ними к≥нцевоњ угоди. –≥шенн¤м зобов'¤зуючого арб≥тра≠жу
суди, ¤к правило, надають примусовоњ сили, ¤кщо в його процес≥ не було допущено
грубих помилок.
–екомендуючий арб≥траж. ÷е процедура аналог≥чна попередн≥й з т≥Їю лише
в≥дм≥нн≥стю, що р≥шенн¤, ¤ке винесла нейтральна осо≠ба, носить скор≥ше
рекомендуючий характер. ќтже, сторони мають можлив≥сть визнати чи в≥дкинути його
та звернутис¤ до суду. ” вар≥ант≥ такого арб≥тражу пор¤д з нейтральним слухачем
може брати участь також експерт Ч людина чи орган≥зац≥¤, в≥д ¤ких чека≠ють на
квал≥ф≥кований висновок з суперечливих питань.
јрб≥траж Ђк≥нцевоњ пропозиц≥њї Ї р≥зновидом зобов'¤зуючого ,ю≥тражу. в ¤кому
кожна ≥з стор≥н повинна надати на розгл¤д св≥й ир≥ант р≥шенн¤ з даного спору.
јрб≥тр у свою чергу маЇ право об≠рати одну ≥з пропозиц≥й, але без будь-¤ких
зм≥н.
ќбмежений арб≥траж Ч це такий вид арб≥тражу, де сторони об≠межують ризик своЇњ
поразки, встановлюючи певн≥ меж≥ поступок ще до початку арб≥тражного розгл¤ду.
÷≥ обмеженн¤ довод¤ть до в≥до≠ма арб≥тра, ≥ ¤кщо по зак≥нченн≥ розгл¤ду
конфл≥кту його р≥шенн¤ вийшло за встановлен≥ меж≥, то взаЇмн≥ претенз≥њ
задовольн¤ютьс¤ в≥дпов≥дно з ран≥ше дос¤гнутою угодою.
ѕосередницький арб≥траж Ї формою зм≥шаного врегулюванн¤ конфл≥кт≥в, коли сторони
домовл¤ютьс¤ про те, що питанн¤, не вир≥шен≥ шл¤хом посередництва,
вир≥шуватимутьс¤ за допомогою арб≥тражу. —торони обирають окрему особу (чи групу
ос≥б), ¤ка маЇ поЇднанн¤ функц≥њ посередника ≥ арб≥тра. «авданн¤ посередника на
в≥дм≥ну в≥д арб≥тра Ї б≥льш обмеженим Ч знайти таку формулу згоди, ¤ка б, не
зач≥паючи г≥дност≥ конфл≥ктуючих стор≥н, утворила спри¤тлив≥ об≠ставини.
ѕосередник≥в часто запрошують дл¤ консультац≥й лише з процедури розв'¤занн¤
спору, а не дл¤ експертизи самого його пред≠мета. ѕри цьому роль посередника
буде тим значн≥шою, чим б≥льше в≥н буде в змоз≥ зн¤ти чи знизити можлив≥
негативн≥ емоц≥њ та допомо≠же сторонам зосередитис¤ на сутност≥ суперечливих
питань.
[продолжение]
Copyright © 2004-2006 ¬се
авторские права на размещенные материалы принадлежат их авторам.
¬се
матераилы, представленные здесь, нос¤т лишь ознакомительную цель.
Ћюбое их незаконное
использование ¤вл¤етс¤ нарушением авторских прав, поэтому после ознакомлени¤ рекомендуетс¤ приобрести эту литературу
в книжном магазине ¬ашего города.
| Povered by
STEP
|